och Amphion
Men det verkar vara torftigt med info och allmäna erfarenheter av finska Amphion. Är det för att dom inte är speciellt bra eller är dom bara ovanliga?
Någon som har erfarenhet av dessa och kan nämna något om dom?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Amphion, dåliga eller bara ovanliga?
Startad av
Unregistered7fb84d09
, Apr 19 2009 18:54
32 svar till detta ämne
6 relaterade trådar
Postad 19 April 2009 - 18:54
Har precis börjat min långsiktiga jakt efter högtalare i 10-20.000-klassen och har läst runt och blivit nyfiken på Elac
och Amphion Men det verkar vara torftigt med info och allmäna erfarenheter av finska Amphion. Är det för att dom inte är speciellt bra eller är dom bara ovanliga? Någon som har erfarenhet av dessa och kan nämna något om dom? Postad 19 April 2009 - 19:00
Jag har inte lyssnat på någon av dem men vad gäller Amphion har jag nog aldrig hört någon säga något dåligt om dem, bara positivt.
Postad 20 April 2009 - 11:13
Jag har hittat en återförsäljare och jag ska dit någon dag och lyssna på dom. Är bara lite förundrad över att dom nämns så sällan. Dom är ju rätt snygga också vilket borde gå hem i dagens design-tider.
Postad 20 April 2009 - 14:22
Jag har ett par Amphion argon2 anniversary och tycker att dom låter kanon. Iofs stativare men jag tycker du ska lyssna på dom också.
Kostar runt 18 000 kr. Postad 09 June 2009 - 15:37
Hur lät de? Postad 09 June 2009 - 16:59
Jag tror det var Amphion Helium 520 som jag lyssnade på, och elektroniken var Naim.
Min första reaktion direkt efter första tonen var "Ska det verkligen låta såhär?". Jag blev faktiskt lite överaskad över hur färgat, begränsat och på gränsen till burkigt det hela lät. Hela ljudbilden tyckte jag var luddig och innestängd. Det lät inte bra alls i mina öron helt enkelt. Jag gick ganska snabbt vidare Audiovector under den lyssningen men switchade tillbaka till dom ibland då och då för att undersöka att jag verkligen hade hört rätt. Det var verkligen synd för jag tycker dom är RIKTIGT snygga. Redigerat av Unregistered7fb84d09, 09 June 2009 - 17:01. Postad 11 June 2009 - 23:29
Måste säga att det var ett väldigt märkligt resultat, för när jag lyssnade på Helium 3 idag (mycket billigare och stativare jag vet) lät de klart och väldigt detaljerat, inte lika öppet som Quad men fortfarande långt ifrån burkigt
Tycker även jag att Amphions högtalare är ruskigt snygga, men tyvärr blir det inga sådana för mig Mvh Redigerat av Unregisterede3e9db38, 11 June 2009 - 23:32. Postad 13 June 2009 - 11:00
Jag är också väldigt sugen på Amphion 5st till surround, vill ha dom vita, tycker dom är skitsnygga men min tjej tycker att dom skriker 80-tal
Postad 13 June 2009 - 14:45
Vitt är på väg tillbaks, helt klart, så det är väl både 80-tal och det senaste inom hifi
Kan nog vara ypperliga till surround då de har ett stort detaljerat ljud, iaf när jag lyssnade till skillnad från Gibbah tydligen, och att de kan få stöd i basen av en sub. Mvh Redigerat av Unregisterede3e9db38, 13 June 2009 - 14:47. Postad 15 June 2009 - 05:56
Jag hade tänkt mig köra Amphion Prio 510 som frontar Prio 520C som center och Helium 3 som bakre surround. Hade först en tanke på att köra prio serien runt om men den här lösningen blev betydligt billigare och dom bakre jobbar inte lika mycket som dom främre så därför tror jag det räcker med Helium bak.
Postad 16 June 2009 - 21:25
Har lyssnat på Amphion Helium 520, och tycker den är en väldigt trevlig högtalare. Det som jag tycker är verkligen utmärkande är dynamiken och kontrollen. Ruggig kontroll tyckte jag det var. Stärkaren va en Hegel.
Postad 09 June 2010 - 07:39
Uppar tråden lite så ett knappt år efter senaste posten...
Ingen mer som lyssnat på Amphion under det gångna året? Ska köpa nya högtalare om ca ett år och har lite smått börjat lyssna runt lite. Har hittils hunnit med ett gäng Elac (187, 207 och 247), en Dynaudio (X32) och en Focal (800-nånting). Hetast just nu är Elac 247 men har efter lite sökande på nätet fått upp ögonen för Amphion och då främst Helium 520 som verkar smidig, snygg och välljudande. Skall dock driva dom med Naim-elektronik och det verkade ju Gibbah tycka inte vara någon bra kombo... Postad 09 June 2010 - 08:12
Jag köpte Amphion Prio 520 och 520c i höstas, kör fortfarande ett par gammla Magnat Vintage som bakre. Jag är nöjd med dom, tycker dom är grymt snygga, har inte kunnat jämföra med andra högtalare.
Jag drev dom i början med Cambridge 540R 6*80w 8ohm, jag tyckte att det lät lite sisådär med tanke på att jag lagt ut runt 25 000:- på nya högtalare men så besluta jag att skaffa ett slusteg och det blev Rotel RMB1075 5*200w 4ohm och det fick fart på mina Amphion, så även om dom ser snälla ut så krävs det en rejäl spark i rumpan för att dom ska göra det dom ska Postad 09 June 2010 - 09:07
Hmm. Låter ju lite trist då min Naim Nait XS inte är ett effektmonster direkt. Men jag får väl låna hem ett par och testa iaf. Hur skulle du beskriva karaktären på dina Amphion? Är på jakt efter ett par högtalare med så behaglig diskant som möjligt. Har nämligen tröttnat på mina Audiovector Mi3 och deras allt för jobbiga diskant när man lyssnar på lite sämre inspelningar (vilket jag ofta gör). Hittils så har Elac varit överlägsna på den biten och vad jag läst så ska tydligen Amphion vara riktigt bra på den biten också.
Postad 09 June 2010 - 13:01
Jag har för mig att Helium är mer lättspelad än Prio så det kanske löser sig.
Angående diskanten kan jag inte uttala mig, jag tycker det låter kanon, jag tror oxå att diskant och mellan är deras specialité för basen är inge vidare, dom klarar sig inte utan sub. Slutsteget gjorde att ljudet blev grymt klarare och fylligare. Du måste nog lyssna själv för att avgöra hur bra dom är. Postad 09 June 2010 - 17:22
I och med att skilnaden var så extrem när jag skiftade mellan Amphion och AV så kan jag inte helt utesluta att det var något fel någonstans så ta inte mitt uttalande på för stort allvar.
Postad 09 June 2010 - 17:55
Uppfattat.
Måste försöka komma iväg för en provlyssning snart. Vågar kanske på mig en lyssning av Argon 3L också som verkar riktigt bra den med. Tyvärr så får man skjuta till 10 lappar till för den men lite välljud kostar väl aldrig för mycket? Postad 09 June 2010 - 19:24
Jag tycker att 3L lät riktigt bra med Hegel-elektronik på Stockholmsmässan i år. Postad 09 June 2010 - 20:17
Amphion är trevliga, inget som sticker ut i ljudet utan dom låter bancerat och trevligt + dom går att spela hyfsat högt med utan att dom börjar låta illa.
Postad 08 September 2010 - 17:12
Har varit och lyssnat lite på Helium 520 idag tillsammans med en Naim Nait XS och tycker att det lät mycket bra. Klart och fint ljud utan krussiduller. Dock så saknades lite "kropp" i det hela, dom var lite i tunnaste laget. Så om det blir ett par Amphion i framtiden så verkar Argon 3L hetare. Förhoppningsvis så kan jag provlyssna dom ganska snart. Naturligtvis så ska det demas ett par 3L på Arkenmässan i helgen då jag är i Sthlm så det tillfället missar man. Jaja, fick iaf lyssnat på Amphion för första gången vilket var trevligt.
Om någon skulle lyssna på Argon 3L på Arkenmässan så kan ni väl posta lite intryck i tråden? Postad 08 September 2010 - 17:20
Ovanliga och speciella av den anledningen. Men i övrigt är de väl inte så speciella enligt mig.
Har för mig att Bel Canto fungerar bra ihop med dem. Postad 20 October 2010 - 00:30
Nu har Kavena tagit över Amphion i Sverige.
http://www.kavena.se/ http://www.component...showtopic=12700 Lite synd bara att det är ett glapp mellan 37k och 137k i prislistan Redigerat av Unregistered2141, 20 October 2010 - 00:35. Postad 20 October 2010 - 07:06
Najs med svensk info om produkterna, hoppas inte priserna förändras bara.
Dom skriver bla "En låg delningsfrekvenspunkt vid 1600 Hz", vad menas med delningsfrekvens och vad är högt respektive lågt? Kan det vara vid den frekvensen där baselementen börjar arbeta, eller? Postad 21 October 2010 - 18:23
Kul att det finns en tråd om Amphion. Jag hörde Amphion första gången på Arkenmässan (-08 tror jag att det var) tillsammans med monoblocken "The Lars" (ca. pris 150000:-) och det lät fantastiskt.
Efter detta möte låg Amphion kvar i bakhuvudet och när det var dags att uppgradera från Audio pro så åkte jag och provlyssnade på bla Helium 520, MA RX8, Elac (FS247?) och ev ngn till som jag glömt. Dessa var ihopkopplade med DLS förstärkare och cd. Vad jag gillade hos Amphion var rappheten och djupet hos basen. Sedan lät de öppet, med fin och klar diskant utan att den blev vass. Grädden på moset var mellanregistret som bara satt där som en smäck. Vid ett senare tillfälle lyssnade jag på Amphion tillsammans med Integra DTR-50.1, och Hegels DAC. Hegels DAc lät lite bättre med lite bättre separation av röster men Integran var tillräckligt nära. Jag köpte till slut ett par begagnade Amphion Xenon, en ny Helium 520C och en Integra DTR-50.1. Det är en fantastisk stereobild där rösterna svävar precis mitt emellan högtalarna och en bas som gör att jag funderar på att sälja min SVS SB12 som jag använt för att stötta mina Audio pro BDv2. Dessutom en helt ok hemmabio setup :-) Kort sagt är jag jättenöjd med mina Amphion och kan inte nog rekomendera Xenon som jag sett ute för fyndpriset 10000 beggade (nypris för körsbär var 38000:-). Ha en trevlig helg! Postad 05 May 2011 - 01:48
Amphion har ett eget sound som jag inte har hört någon annanstans. Dom passar väldigt bra med rockig musik utan att bli vassa i diskanten. Klangen var neutral, inget som stack ut och vad jag minns så lät dom större än dom såg ut. Det var Amphion Ion jag lyssnade på en kort stund. Jag skall lyssna på dom igen då soundet helt klart var något speciellt. Det var så långt bort från B&W man bara kan komma. Kanske en aning instängt ljud men det får jag se nästa gång jag lyssnar på dom då vi bara lyssnade på rock musik
Postad 05 May 2011 - 03:08
Tror inte att du behöver vara rädd för att din XS inte orkar driva de här högtalarna. Jag har hört XS driva erkänt trögdrivna monsterhögtalare med bravur. G Postad 06 May 2011 - 13:18
Nej det är för att det är riktiga HiFi högtalare. Låter bra och naturligt. Postad 06 May 2011 - 16:01
Älskar Amphion, de jag lyssnat på iaf. För några år sedan var jag sugen på Amphion Xenon, som kostade ca 30k när de lanserades i Sverige och nu kan man hitta de för runt 10k. Låter superbra! Tyckte 30k för de kändes lagom - DÅ!
Här har du ett par t.ex. Men nu har jag Elac 207A, också bra. Men det är något speciellt med Amphion, helt klart. Postad 06 May 2011 - 20:44
Det blir till att lyssna mer i morgon på hifi mässan i JKPG om dom finns med vill säga
Postad 07 May 2011 - 18:46
Amphion var på mässan. Ingen wow-upplevelse alls.
Dom var dock ganska bra på hårdrock. Postad 08 May 2011 - 09:52 Det kan jag tänka mig, dom/mina passar inte till min electromusik Men funkar bra till film. Postad 02 July 2011 - 19:08
Nyligen skaffat mig ett par Argon 3 och jag upplevde inledningsvis att de lät "annorlunda" jämfört mot vad jag är van vid, men efter att de fått speöa in sig några dygn och man vant sig så är mitt enda ord: Grymma! Blir bara bätte och bättre ju mer de spelar. Superdjup bas för att vara en stativare, neutrala, högupplöst och dynamisk (ger en skön 3d bild). Kan bara rekommenderas! Kan iofs tänka mig att man får tänka till på vad man matchar dem med, jag hade tur
Andra människors intryck av densamma: Amphion Argon³ is one of the most natural and neutral sounding speakers commercially available. A very high level of transparency means that you can hear deeper into your favorite recordings. “If you value hearing exactly what’s on your CDs and LPs, then you’ll want speakers that just get out of the way and let the music speak for itself, and you’ll need to hear Amphion’s Argon³.” "Argon³ is a right choice for those who like to hear the truth, the whole truth, and nothing but the truth." Philip Beaudette, www.Soundstage.com Redigerat av Unregistered95265801, 02 July 2011 - 19:17. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |