Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det någon som har lyssningsintryck av QRS Cirrus?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 April 2009 - 22:20

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
?

Postad 21 April 2009 - 02:15

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Jag har inte lyssnat på Cirrus men däremot Merkurius MK 1 och MK 2, och QRS 500.
Mina lyssningsintryck av dom är att dom är ganska neutrala och väldigt spelglada, mycket bra dynamik och högtalaren försvinner verkligen totalt ur ljudbilden, dom spelar verkligen all musik på ett väldigt bra sätt (så har du en bred musiksmak som jag så är det en klockren högtalare).

Basen är väldigt välupplöst, följa basgångar och dubbeltramp har högtalaren inga problem med (har aldrig hört högtalare från andra märken som lyckats lika bra med detta som QRS högtalare).

Mellanregistret är helt underbart, välupplöst med stor närvaro, kanske lite laid-back, diskanten håller givetvis en mycket hög kvalité, skulle vilja säga att diskanten kommer fram lite mer än mellanregistret, men det är ytterst lite.

Vill du ha mer info så PM:a andreas_r här på forumet, han äger och ska sälja sina Cirrus, antar att du har sett det :)

Redigerat av Ar@b, 21 April 2009 - 02:17.

Postad 30 May 2009 - 18:50

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

?

Jag har lyssningsintryck av QRS Cirrus. Läs min tråd om högtalare så finns de med där. Här är en länk: https://www.minhembi...howtopic=232020

Postad 06 October 2010 - 22:04

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Har ägt ett par QRS Merkurius Mk2 och jag skulle vilja säga att dom inte alls är neutrala, däremot varma i klangen och passar med ljus elektronik som tex Bladelius. Säkert därför Hifi Consult demar QRS med just Bladelius för att det är en så klockren kombination.

Jag har inte lyssnat på Cirrus men däremot Merkurius MK 1 och MK 2, och QRS 500.
Mina lyssningsintryck av dom är att dom är ganska neutrala och väldigt spelglada, mycket bra dynamik och högtalaren försvinner verkligen totalt ur ljudbilden, dom spelar verkligen all musik på ett väldigt bra sätt (så har du en bred musiksmak som jag så är det en klockren högtalare).

Basen är väldigt välupplöst, följa basgångar och dubbeltramp har högtalaren inga problem med (har aldrig hört högtalare från andra märken som lyckats lika bra med detta som QRS högtalare).

Mellanregistret är helt underbart, välupplöst med stor närvaro, kanske lite laid-back, diskanten håller givetvis en mycket hög kvalité, skulle vilja säga att diskanten kommer fram lite mer än mellanregistret, men det är ytterst lite.

Vill du ha mer info så PM:a andreas_r här på forumet, han äger och ska sälja sina Cirrus, antar att du har sett det B)

Redigerat av Unregistered2141, 06 October 2010 - 22:06.

Postad 13 November 2010 - 09:07

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Ingen mer här som har lyssnat på Cirrus senaste tiden? Kanske någon som har jämfört med DLS M66? :(

Redigerat av Unregistered2141, 13 November 2010 - 09:10.

Postad 17 March 2012 - 19:16

Torslanda2
  • Torslanda2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej
Jag har haft DLS M60 och har nu QRS Cirrus.
Nu har jag inte haft M66 du frågde efter, så basen från M66 känner jag inte till så bra, men mellanregistret och diskanten är "samma".
Om jag ska jämföra mellanregister och diskant:
QRS är snäppet bättre på båda mellanregister och diskant:
Ljudet är fortfarande varmt, men Cirrus är mindre varm än M60.
Cirrus har lite stramare ljud, låter mer balanserat och korrekt, det finns även mer detaljer.
Mats A (konstruktören till båda) säger att det går att få mer tryck i basen på Cirrus än M66.

Postad 25 March 2012 - 09:30

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Jag vill nog påstå att Cirrus är bättre på alla fronter med lätthet.!

Postad 07 July 2013 - 15:53

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Hmm, intressant :D Har nu 15 timmar kvar på inspelningstiden på mina Cirrus :) Jag kan säga att i början lät basen överdriven och bumlig, mellanregister och diskant ganska neutrala i klangen på akustisk musik men ändå så allround på något sätt att det går åt det varma. Jag vet inte om det är diskanten eller mellanregistret som låter neutralt på just akustisk musik egentligen men någon utav dom är det ju :D Jag har aldrig upplevt dom dessa 280 timmar som vassa / hårda i klangen, och dom passar med all musik galant även om jag kör med neutral elektronik. Basen är nu ganska tight och jag har kollat lite hur djupt jag klarar att uppfatta basen och det var ner mot 37 Hz om jag inte minns fel så jag kan säga att basen gräver ganska djupt iaf. Det räcker för mig i mitt rum :) Det enda jag har att säga om basen är att den är lite för grov för min smak. Den dominerar lite. Jag är van vid mer homogena högtalare + att utseendet inte tilltalar alla men på akustisk musik och även Psy-trance är dom fantastiska och även annan musik också. Finns väl ingen genre som dom inte klarar på ett bra sätt. Jag gav 23,9k för mina och det är kan jag tycka lite av ett underpris men nu var det ju inte frågan om något bling bling från Italien så där kan jag förstå varför dom satte ett så lågt pris som 25k ändå som ordinarie pris med tanke på hur mycket välljud man ändå får för pengarna. Dom har lite brister men inget större att anmärka på om man är ute efter just det soundet :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.