Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken NAS skall jag välja?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology CubeStation CS407 (NAS-servrar) 3 7,5 (1) Inga priser
QNAP TS-209 Pro (NAS-servrar) 1 8,67 (5) Inga priser
QNAP TS-409 Pro (NAS-servrar) 1 8,25 (3) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 13 maj 2009 - 21:30

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Min Windows Media Server brakade i förra veckan och jag så det som ett tecken på att det är dags att skrota den och köpa en NAS istället.

Det jag kommer att använda den till är följande:

* Streaming av DVD-iso, avi och mkv till Popcorn hour (mycket mkv-material så det är viktigt med prestanda)
* Tankning via NZB. Endast lagligt material förståss
* Streamning av musik och bilder till PS3an

Jag sett på följande maskiner

Lite för gammal. Mycket möjligt att den är bra, men man vet ju aldrig om den kommer att pensioneras.

Dyr

Bullrar tydligen.

Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter?

tackar så ödmjukast på förhand.

Postad 14 maj 2009 - 07:19

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
QNAP TS-219 såklart, ser ut som 209an men har en 1.2GHz CPU och 512Mb minne.
Har en själv och den funkar kalas.

Postad 14 maj 2009 - 07:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0
http://www.dustinhom...5010185199.aspx känns kanske lite mer prisvärd ? sen är ju frågan om man kan få in ett vettigare OS på den än WHS, med tanke på att saken inte har utgång för en skärm....

Redigerat av frollic, 14 maj 2009 - 08:00.

Postad 14 maj 2009 - 08:03

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0
Tittade länge på en Synology 209+ då den var en av de enda som jag fann som var tyst och snabb. Dock blev det en Bubba|Two i slutändan då den är helt fläktlös och möjligheterna är mycket större. Att den endast drar ~10-12W var det som fick mig att bestämma mig. Dock anser jag fortfarande att Synologys prylar är väldigt intressanta.

Postad 14 maj 2009 - 08:11

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Verkar som att trådskaparen är ute efter en burk som kan ha minst två interna diskar så då går Bubban bort. Det var också anledningen att jag valde en Qnap 219 istället för en Bubba. Jag tycker inte att Qnapen väsnas. Den låter lite men mindre än min stationära. Nu har jag min inne i garderoben så det är visserligen ingen issue för mig i vilket fall. :unsure:

Postad 14 maj 2009 - 08:36

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Verkar som att trådskaparen är ute efter en burk som kan ha minst två interna diskar så då går Bubban bort. Det var också anledningen att jag valde en Qnap 219 istället för en Bubba. Jag tycker inte att Qnapen väsnas. Den låter lite men mindre än min stationära. Nu har jag min inne i garderoben så det är visserligen ingen issue för mig i vilket fall. :P

Ville också ha en med två inbyggda HDD, men iom att bubban har två eSata så kunde jag förbise det. Sedan är den ju ganska stilren dessutom så jag stör mig inge så mycket på att ha två bredvid varandra (Bubba storage) :unsure:.

Blev tidigt skrämd av många reviews jag läste angående Qnap. Tycker de rent funktionsmässigt är väldigt intressanta men ett krav för mig är att mitt NAS skulle ha en ljudvolym på under 25dB iom att den skall stå i mitt bibliotek och jag inte vill ha en ljudlig fläkt (min dator är knäpptyst). Har man möjlighet att gömma undan NASet eller om ljudvolymen inte är ett problem, så tycker jag absolut att Qnap är en otroligt fin produkt för pengarna.

Postad 14 maj 2009 - 09:41

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Tack för mycket bra svar. Ja, två diskar skulle vara rätt bra, men det är ingen omöjlighet att jag köper en bubba. Har inte sett en sån tidigare.

Hur är det med stödet för NZB-filer på de olika enheterna samt möjilgheten att streama via NFS?

Finns det någon av dessa som har liknande filsystem som WHS, dvs att man lägger till en disk och enheten utökas. Är det det som kallas JBOD? Finns det äve möjligheter, precis som på WHS, att bestämma vilka mappar som alltid skall vara på minst 2 diskar?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.