Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

navigon 4310 vs 4350 + tmc frågor

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 4310 Max (Europa) (GPS-navigatorer) 2 6.437498 (15) Inga priser
Navigon 4350 Max (Europa) (GPS-navigatorer) 1 5.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 16 May 2009 - 21:39

dfgh
  • dfgh
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tja

Köpte en navigon 4310 idag, det var kärlek vid första ögonkastet. den verkade ha pris de funktionerna jag ville ha till rätt pris. Behöver varken bildvisning eller mp3 eftersom jag har usb och aux i bilen.

Så kom jag då hem och tänkte att jag skulle läsa lite recensioner om den innan jag öppnade den. Då såg jag att navigon har en 4350 i pipen som verkar vara 4310 på steroider. Även om jag inte har någon användning för blåtandstramset (kan man stänga av det så de inte slösar batteri?) så verkar tmc meddelanden + uppläsning av gatnamn trevlig och den kostar bara typ en femhundring mer.

Det som gör mig osäker på om den där extra femhundringen är värd är det här med tmc, har aldrig haft gps förut eftersom jag köpte min första kärra för ett halvår sedan. Hur mycket används tmc i sverige? Är de snabba med att lägga ut information om köer? speciellt nyfiken i göteborgsregionen. Tror ni tmc röstmeddelanden är en bra komplettering till tmc alternativa rutter?

Att den klarar av och läsa upp gatnamn mm verkar ju trevligt med. Känns som att man lär sig hitta på egen hand lättare om den säger "sväng höger in på drottningatan" istället för "i nästa korsning sväng höger", och andra sida varför ska man lära sig hitta när man har en gps? :P

Någon som vet exakt när 4350 kommer ut i butik? "Maj 2009" har jag hittat bara.

Postad 16 May 2009 - 21:44

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Jobbar som servicetekniker och har rest mycket inom Södermanland, Västmanland, Östergötland och Dalarna och har väl fått upp 1 eller 2 TMC meddelanden på min Navigon 2110 MAX.

Så just TMC tycker väl inte jag är så mycket att hänga i Julgranen som det är idag, kanske fungerar bättre i storstäderna.

Postad 16 May 2009 - 21:51

dfgh
  • dfgh
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jobbar som servicetekniker och har rest mycket inom Södermanland, Västmanland, Östergötland och Dalarna och har väl fått upp 1 eller 2 TMC meddelanden på min Navigon 2110 MAX.

Så just TMC tycker väl inte jag är så mycket att hänga i Julgranen som det är idag, kanske fungerar bättre i storstäderna.

ok tack för snabbt svar. man kanske får nöja sig nånstans. känns som de ploppar upp nya gpser hela tiden den ena med ännu fler funktioner än den andre...

Har sett att navigon själva figurerar på de här forumet. Om de ser de här kanske de kan svara på lite mer vad som skiljer 4350 och 4310.

Postad 16 May 2009 - 22:00

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Jag tycker min 2110 MAX duger gott, då kör jag ändå 3-4000 mil om året. Visst kan det alltid bli bättre men någonstans på vägen så blir det bara dyrare men man använder inte alla funktioner som man får, men samtidigt har du "gott" om pengar så kan det kanske vara värt 500:- för en nyare och vassare modell den är säkert lite mer "framtidsäker".

Postad 17 May 2009 - 01:25

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
Hej, jag har försökt ta upp en kamp för att få TMC att fungera bättre. Jag har pratat med diverse tidningar, radion och vägverket. Ingenstans har jag fått nån respons. Jag har skrivit mycket om detta tidigare men kort så är det en mycket dålig inrapportering (det är framförallt det som brister) speciellt i Stockholm. Det som finns mest i Sverige är vägarbeten och halkvarningar. Numera har Destia trafik tagit över detta från VV men det fungerar ändå inte bättre för det ännu. Men visst det händer ändå att man blir lotsad andra vägar och framför allt på min GPS (Navigon 3110) kan man se alla meddelanden inte bara dom som finns på rutten. Sen tror jag att det fungerar mycket bättre utomlands speciellt i Tyskland. Jag har haft min GPS i nära två år och varit med om olyckor med totalavstängning av E18, totalt trafikkaos i Sthlm m.m. utan att det visats upp på GPS-en. Vid vissa tillfällen har jag själv ringt men operatörerna svarar att de redan lagt ut det och verkar inte veta hur de ska göra för att det ska skickas vidare som TMC-meddelanden. Jag tycker ändå att du ska välja en GPS med TMC och undrar om det verkligen inte finns med i den första modellen du nämnde. Min TMC är en separat adapter som kopplas in på laddningskabeln. Jag hade den inte från början men den hade nog gjort mycket nytta på min första resa ner till Bodensjön. Sen får man väl alltid ta tekniken med en nypa salt. Tänka efter vad som egentligen kan åstadkommas med detta.

Redigerat av ansgar, 17 May 2009 - 15:14.

Postad 17 May 2009 - 09:03

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Jag har samma erfarenhet som alla andra ang TMC, i Sverige fungerar det inget
vidare faktiskt. Dom flesta ggr jag ens fått upp ett meddelande har det inte varit
något på platsen den varnar vid. Åkte norrut från Göteborg för ett tag sen och gps:en
varnade för 2 olyckor, inte på något av ställena kunde man ens se en antydan till
att det skulle varit en olycka. Samma sak på Öland för ett tag sen, varnar för olycka men inte
fan hade det hänt något.

Just nu tycker jag inte det är värt några extra pengar allafall men kanske blir det
bättre vart efter och då är det ju bra att ha det.

Postad 17 May 2009 - 09:05

dfgh
  • dfgh
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Just nu tycker jag inte det är värt några extra pengar allafall men kanske blir det
bättre vart efter och då är det ju bra att ha det.

Fast då kan man lika gärna köpa nån billig variant nu och köpa en ny om 2-3 år som säkert kan köra hela bilen åt en :P

Postad 19 May 2009 - 07:57

dfgh
  • dfgh
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Någon som vet när 4350 släpps i sverige?
Någon som vet hur de fungerar med blåtand, är det en funktion som går att stänga av så att man sparar batteritid?

Postad 08 June 2009 - 19:18

Unregisteredcf1ddbac
  • Unregisteredcf1ddbac
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
4310 går att uppgradera till en 4350 (fast utan blåtand functionen) kosstar 199:- på navigons hemsida.
då får man med tal funktionerna

Postad 08 June 2009 - 20:59

dfgh
  • dfgh
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hur? När jag kontaktade navigon för 3 veckor sen sa de att det inte gick. Enlight me!

Postad 09 June 2009 - 12:29

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hur? När jag kontaktade navigon för 3 veckor sen sa de att det inte gick. Enlight me!

Är Bluetooth ett måste, så har du köpt fel modell, men 4310 är annars ett mycket bra köp.

Beträffande Bluetooth:
Bluetooth kan - bättre bör - stängas av när den inte används, eftersom den belastar batteriet.
Kolla också om din mobil är kompatibel med 4350 - eller liknande - i fall du vill byta GPS.

Om du hellre kör bil än pratar i telefonen så köp till TTS för 199 kronor.
Som redan flera har konstaterat är TMC ingen höjdare i Sverige.

/Franz

Postad 09 June 2009 - 12:32

dfgh
  • dfgh
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Är Bluetooth ett måste, så har du köpt fel modell, men 4310 är annars ett mycket bra köp.

Beträffande Bluetooth:
Bluetooth kan - bättre bör - stängas av när den inte används, eftersom den belastar batteriet.
Kolla också om din mobil är kompatibel med 4350 - eller liknande - i fall du vill byta GPS.

Om du hellre kör bil än pratar i telefonen så köp till TTS för 199 kronor.
Som redan flera har konstaterat är TMC ingen höjdare i Sverige.

/Franz

Softa ner dig, har redan k;pt 4310 för felra veckor sedan. Jag frågade hur/var man köper till tts för 199kr. link pls.

Postad 09 June 2009 - 12:44

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Softa ner dig, har redan k;pt 4310 för felra veckor sedan. Jag frågade hur/var man köper till tts för 199kr. link pls.

Jag försöker att inte hetsa upp mig....

Här kan du handla TTS.

http://www.navigon.c.../5/content/1342

/Franz

Postad 26 July 2009 - 15:55

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hej köpte mig en navigon 4310 max igår idag köpte jag text to speak (tts) men jag får inte upp det på det programet man laddar hem att man köpt det men har ett mail där det står att jag betalat men jag kan inte hitta nerladdningen för text to speak (tts) snälla hjlp mig

Postad 26 July 2009 - 18:24

dfgh
  • dfgh
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
ladda ner via navigon programmet så installeras de på gpsen, sen går man in i inställningarna och vljer en annan röst som har TTS.

Postad 26 July 2009 - 18:36

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
dt står att man måste köpa det på deras hemsida och det e ju det jag gjort men det står inte under en flick där mina köpta tjänster i navigon programet

Postad 26 July 2009 - 18:51

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

dt står att man måste köpa det på deras hemsida och det e ju det jag gjort men det står inte under en flick där mina köpta tjänster i navigon programet

Dina köpta "extras" kommer inte alltid upp på direkten.
Ge FRESH lite tid och kolla igen i morgon.

/Franz

Postad 26 July 2009 - 18:54

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
ok ser nu att det ligger nått som heter q2 e nått att ha??

ladda ner via navigon programmet så installeras de på gpsen, sen går man in i inställningarna och vljer en annan röst som har TTS.

gör jag dess ändringar i gps sedan då??

Postad 26 July 2009 - 19:05

wengen
  • wengen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

ok ser nu att det ligger nått som heter q2 e nått att ha??

gör jag dess ändringar i gps sedan då??

Välj röstläge Frida(TTS) under Alternativ/Inställningar/Allmänt

Postad 26 July 2009 - 20:17

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Välj röstläge Frida(TTS) under Alternativ/Inställningar/Allmänt

ok men hur lång tid tar det innan fresch lägger upp det man köpt??

Postad 26 July 2009 - 21:13

wengen
  • wengen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

ok men hur lång tid tar det innan fresch lägger upp det man köpt??

För mig låg den där direkt efter jag bekräftat betalningen med mitt Visa. Vilken metod betalade du med?

Postad 26 July 2009 - 22:02

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
visa !!!
men jag fick bara ett mail där det stod bekräftelse är det nått som jag gjort galet ???

Postad 26 July 2009 - 22:07

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Download - NAVIGON Text-to-Speech for NAVIGON 4310 max / 2310 / 1300 (NAVIGON 4310 max) 1 199,00 kr 199,00 kr

Mellansumma
Leveranskostnader 199,00 kr
0,00 kr

Totalsumma
inklusive moms 199,00 kr
31,77 kr

Tillbaka

Allmänt
Beställningsdatum: 2009-jul-26 14:03:12
Beställningsnummer: det finns ett nr men skriver inte det
Mottagare: ----------------------
e-post: ----------------------

Postad 27 July 2009 - 08:35

wengen
  • wengen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nej, du verkar ha gjort rätt. Jag fick samma mail. Konstigt att det inte dykt upp i fresh än?

Postad 27 July 2009 - 10:38

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Nej, du verkar ha gjort rätt. Jag fick samma mail. Konstigt att det inte dykt upp i fresh än?

nä det e ju sant ska ringa dit snart !!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.