Teufel med THX Select 2-certifiering
Postad 20 September 2009 - 10:50
Postad 20 September 2009 - 16:50
17 000:- för ett 5.2 system är billigt om det låter bra givetvis.
Redigerat av altair4, 20 September 2009 - 16:51.
Postad 20 September 2009 - 20:24
Blir intressant att läsa fler recensioner och se hur det står sig.
Postad 21 September 2009 - 09:37
Postad 21 September 2009 - 12:57
Själv bryr jag mig inte ett dugg om THX loggan, den säger ingenting om ljudkvalitén. Meni i övrigt verkar det vara ett vettigt system. Mitt Logitech system för 3000 har också THX och min receiver har THX Ultra 2 certifiering, men det blir inte bättre ljud tack vare en logga
Loggan i sig saknar förståss betydelse men vad den står för har i allra högsta grad betydelse. Att en produkt är THX-certifierad betyder inte att den är bättre än allar produkter som inte är det , men det borgar för att produkten lever upp till mycket hårt ställda kvalitetskrav och är på så vis en trevlig hjälp för konsumenter som vill skillja agnarna från vetet. Koprt sagt så säger THX mycket om en produkts kvalitet. Om du tror att THX certifierar skit så borde du läsa på lite.
Postad 21 September 2009 - 14:10
Angående Teufel så är det en stor risk man tar om man inte kan provlyssna...
Postad 21 September 2009 - 14:23
Nu finns det ju olika grader på THX-certifieringar. Det finns billiga datorljudsystem med THX-certifiering.
Angående Teufel så är det en stor risk man tar om man inte kan provlyssna...
Är detta jag menar också, THX logga eller ej, det säger ingenting om hur det låter, du vet inte om högtalarna har en varm karaktär eller en hård och jobbig diskant, det är sånt man måste lyssna sig för. Men tyvärr är det som att vissa tror att man köper bra produkter bara för att det är THX certifierat. Tex har Harman Kardon inga THX certifieringar på sina receiveres men det är ändå bra produkter. Men högtalarna verkar iaf intressanta men troligen inget jag kommer skaffa, för mig blir det golvare nästa gång
Postad 22 September 2009 - 20:17
...Jovisst och så finns det "moppe-körkort" också, men det är lika irrelevant om man pratar om bilar....
Blandar man ihop olika THX-märkningars betydelse, så förstår jag varför någon vill peka på THX-märkta datorhögtalare, men då är man bara pinsamt okunnig.
Det är helt rätt att THX-märkning inte garanterar att man får den bästa tänkbara utrustningen på marknaden. Det finns mycket som står sej hur bra som helst i jämförelse med THX-märkta produkter.
Däremot så kan man nästan alltid betrakta THX-märkningen som en garanti för att de märkta produkterna kommer att fungera ypperligt!
Ett slags garanterad "lägsta-nivå" alltså.
Inte fy skam det heller...
THX har drabbats lite av "inflation" p.g.a. att nära nog vad som helst kan få en THX-märkning. Men problemet är att folk i allmänhet inte vet om att kraven för att få en THX-märkning är helt olika beroende på vilken typ av märkning det handlar om. THX select var en standard som utvecklades p.g.a. att många hemmabio-utrymmen inte på långa vägar motsvarade de utrymmena som angavs som förutsättningar för den ursprungliga THX-märkningen.
Om jag inte minns fel så utgick den ursprungliga THX-märkningen ifrån rum på 30 kvm eller något liknande medan "normala" vardagsrum i europa under praktiskt taget hela -80 och -90-talet sällan var så stora. Dagens "öppna planlösningar" var inte direkt vanliga då och därmed så blev kraven för THX-märkning missvisande på den tiden. Syftet med märkningen har ju hela tiden varit att man som konsument ska kunna vara säker på att resultatet i slutändan blir så likt det en film-producent en gång har tänkt sej...
Det är i och för sej också en fråga värd att diskutera, men kanske inte i denna tråden.
Jag gillar standardiseringar och önskar bara att fler skulle vilja hänga med i trenden, eftersom det hade gjort saker och ting så mycket lättare för oss konsumenter. Det som jag dock tycker är lite tråkigt med nyheten om Teufel och i motsats med vad någon annan tyckte, är att tendensen till att sälja mer och mer över internet, samtidigt som det ger oss bättre priser också försämrar våra möjligheter att få provlyssna grejerna...
Pris är viktigt, men tiden man måste lägga på "research" är inte heller oviktig. Att hela tiden tvingas att köpa hem, för att kunna provlyssna och med detta allt "omaket" med att returnera varor efter provlyssning, förtar mycket av nöjet med att få köpa något lite billigare på nätet.
Jag hade mer än gärna provlyssnat på Teufels högtalare, men det kommer INTE att hända att jag köper hem dom bara för en provlyssning och DET är något som troligtvis Teufel förlorar mest på.
Det kostar nämligen inte mej en enda krona att avstå ifrån att köpa Teufel-högtalare...
Postad 27 September 2009 - 07:58
Det finns dator-högtalare med thx-märkning...
Som jag skrev så finns det olika grader av THX-certifiering. I och med att det finns en massa THX-märkt billigt skräp så har hela THX varumärke blivit devalverat. Sen kan man så klart lita på att Select2-certifierade prylar håller en hög lägstanivå, men hur lätt är det för medelsvensson att hålla ornding på alla varianter av THX-certifiering?
THX borde hålla sig till bättre prylar.
Redigerat av hassesolo, 27 September 2009 - 08:02.
Postad 27 September 2009 - 09:00
Jag håller med om att det inte är bra att det finns så många olika sorters THX-märkning, OM man inte inser att man inte kan jämföra äpplen med päron, men i övrigt så tycker jag det är bra.
Den enda gången jag har köpt något utan att testa först, har varit just för att kunna testa och sen lämna tillbaka. Lika lite som jag är intresserad av att köpa en bil utan att få prova den först är jag intresserad av att köpa ljud och bildkomponenter utan att först få "känna och klämma"...Jag måste säga och jag tror andra är i min situation. Jag har haft hembio sedan 1989 och av alla högtalare och förstärkare jag köpt är det bara en gång jag kunna lyssna på något i förväg och det var en centerhögtalare för flera år sedan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?