Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Titt avstånd för 1080 i/p och 720p

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2009 - 20:42

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Vill inte här skriva att så här ska det vara, men ändå tänkte nämna att det är uträknat på vad titt avståndet är för respektive HDTV, må så vara 720p eller 1080p.

Det finns specifika distanser där det mänskliga ögat har bäst chans att upptäcka detaljer som HDTV upplösningen har att erbjuda, så klart är våra mänskliga ögon individuella och vi ser dessa något olika från person till person.

Det finns en tabell som framställts just för tv tittande och kallas för "Lechner Distance" se hos HD Guru

Med en 16:9 formats tv och 1080i/p med storleken 32" uppfattar man detaljerna på bilden upp till 1.3 m
och en 16:9 720p 32" @ 1.9 m

Bortom dessa sträckor kan det bli svårare att uppfatta allting utan att missa nåt.

(själv har man 1080p 90" @ 2.8 m )

16:9 1080i/p bild storlekar och avstånd:

32" @ 1.3 m
42" @ 1.7 m
50" @ 2 m
60" @ 2.4 m
70" @ 2.8 m
80" @ 3.2 m
90" @ 3.6
100"@ 4m

16:9 720p storlekar och avstånd:

32" @ 1.9 m
42" @ 2.5 m
50" @ 3 m

Hoppas på positiv feedback :)

Kalkylator i tum

Postad 28 October 2009 - 21:43

Unregistered957af5bf
  • Unregistered957af5bf
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack för tipset,
Själv har jag ca 4 meter till tv-bänken. Var ruskigt nära att köpa en Full-HD plasma på 50 tum för en månad sen.
Har dock börjar revidera det och det blir defentivt en 720p TV.

Postad 28 October 2009 - 21:55

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Bra tråd! Själv sitter jag på 40" på drygt 3m som jag kör 1080p på :) På tok för litet, men ska köpa större TV så fort jag bara lyckats bestämma mig för vilken ;)

Postad 29 October 2009 - 05:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag följer mitt eget knep. Man står nära teven och så backar man tills man inte ser de enskilda pixlarna eller upplever ett rutmönster. Faktum att din lista stämde rätt bra med hur jag uppfattar bilden. Jag har en femtiotummare och skulle kunna flytta minst en meter närmare. Men då uppstår ett annat problem. Jag hamnar mitt i vardagsrummet. Akustiskt sett ökänd för tunn bas.... :)

Din lista stämmer bra annars.

Postad 29 October 2009 - 11:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Tack :)

Det är häftigt att man kan sitta närmare än man tror.

Grejen är den att folk egentligen borde ha köpt en större tv.

Och min soffa...den står mitt på vardagsrums golvet, vilket är anledningen till att den saknas i mitt galleri ;)

Postad 29 October 2009 - 12:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Själv har jag ca 4 meter till tv-bänken. Var ruskigt nära att köpa en Full-HD plasma på 50 tum för en månad sen.
Har dock börjar revidera det och det blir defentivt en 720p TV.

Varför då?
Har inte folk slutat köpa tv baserat på enkom upplösning än?

Tycker sådan här listor helt saknar poäng. Optimalt avstånd varierar med displayens bildkvalité och framförallt materialets bildkvalité. Eftersom detta optimala kommer variera ser jag inte varför man ska göra nån lista över densamma.

Sorry för negativ feedback. :) Men jag tror sådana här listor ställer till med mer besvär än vad de hjälper...

Postad 29 October 2009 - 13:00

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Själv funderar jag att byta ned mig till 37" från min 42" på ca 2.5m avstånd. Även om man ser HD material tycker jag att bilden inte är riktigt som jag vill ha den. Känner att hellre mindre och bättre bild än större och sämre. Ska man få den riktiga känslan av stor bild krävs det ändå en projektor och 70"+ på ca 2.5m tycker jag.

Postad 29 October 2009 - 13:06

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Tycker sådan här listor helt saknar poäng. Optimalt avstånd varierar med displayens bildkvalité och framförallt materialets bildkvalité. Eftersom detta optimala kommer variera ser jag inte varför man ska göra nån lista över densamma.

Sorry för negativ feedback. ;) Men jag tror sådana här listor ställer till med mer besvär än vad de hjälper...

Jo, men om en normal familj går på HD vågen och skaffar en HDTV + HD box och matar ut 720p/1080

-varför ska de sitta på 4-5m avstånd från sin 42" ? :)

Det är som att köpa en Ferrari men aldrig dra den upp över 120km/h

Tydligen borde skulle jag ha nämnt "under optimala signal/bild förhållanden" också.

Postad 29 October 2009 - 13:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Kollade luncrummets tv, en vanlig digital tv crt, 32"

Bilden från älvsjö mässan såg kristallklar ut, grejen är den att då satt man på 5.76 m avstånd.

Kolla detsamma från 5 m på 1080 HDTV/signal och 32", inte en chans att man utnyttjar apparatens prestanda!

Postad 29 October 2009 - 14:43

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Den här listan borde ju endast gälla med något sorts referensmaterial. Inte en chans att den går att använda i praktiken, med varierande material.

Låt säga att jag har en film i 720 som är långt mycket bättre kvalitetsmässigt än de flesta som kommer i 1080, speciellt på min lilla 50", ska jag då ändå sitta längre bak än om den hade kommit i 1080?

För att referera till det verkliga livet så upplevde jag detta igår. En film i 720 som var en av de bättre bildkvalitetsmässigt jag sett (än 1080-diton). Into the wild var det för den som är intresserad.

edit. Oj, blev lite kaka på kaka såg jag. :)

Redigerat av sadfoafs, 29 October 2009 - 14:47.

Postad 29 October 2009 - 16:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
OS sändningarna från Peking var referens material.

Postad 29 October 2009 - 16:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Inte en chans att den går att använda i praktiken

Precis. Den säger inget om de faktorer man måste räkna med för att avgöra lämpligt tittavstånd och är därför poänglös.

Detta enda den säger är att, desto större detaljnivå, desto lägre tittavstånd/bildstorlek-ratio måste man ha för att till fullo tillgodogöra sig den detaljnivån. Behöver man ingen lista för, kan en barnunge räkna ut. :)

Postad 17 November 2009 - 22:44

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Behöver man ingen lista för, kan en barnunge räkna ut. :)

Uppenbarligen inte.

Men då kan ju svensson fortsätta att titta från 4 m och tycka om den fina bilden på deras 1080p 42"

Postad 17 November 2009 - 22:48

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

. Optimalt avstånd varierar med displayens bildkvalité och framförallt materialets bildkvalité.

Om alla hade fattat detta hade det varit fred på jorden :)

Tyvärr kommer inget av det att inträffa :)

Redigerat av cedergren, 17 November 2009 - 22:49.

Postad 18 November 2009 - 08:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Men då kan ju svensson fortsätta att titta från 4 m och tycka om den fina bilden på deras 1080p 42"

Ja de kan de göra, och?
Chansen är nog större att det avståendet, istället för de avstånd din lista ger, passar den bild- och materialkvalité svensson har.

Uppenbarligen inte.

Jasså? En annan sak en barnunge borde kunna räkna ut är att man inte kan applicera fysik om ögats upplösningen som "guide" för vilket tittavstånd man bör ha till din videodisplay.

Tydligen borde skulle jag ha nämnt "under optimala signal/bild förhållanden" också.

Du borde tydligen det ja, just därför saknar din lista helt och hållet betydelse i praktiken.
"Just ja, det här är praktiken helt ointressant information och riskerar att stjälpa mer än att hjälpa" kunde du lagt till.

Postad 18 November 2009 - 08:33

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Ja de kan de göra, och?
Chansen är nog större att det avståendet, istället för de avstånd din lista ger, passar den bild- och materialkvalité svensson har.

Jasså? En annan sak en barnunge borde kunna räkna ut är att man inte kan applicera fysik om ögats upplösningen som "guide" för vilket tittavstånd man bör ha till din videodisplay.

Du borde tydligen det ja, just därför saknar din lista helt och hållet betydelse i praktiken.
"Just ja, det här är praktiken helt ointressant information och riskerar att stjälpa mer än att hjälpa" kunde du lagt till.

Packis, har du ens läst första inlägget?

Vill inte här skriva att så här ska det vara, men ändå tänkte nämna att det är uträknat på vad titt avståndet är för respektive HDTV, må så vara 720p eller 1080p.
Det finns specifika distanser där det mänskliga ögat har bäst chans att upptäcka detaljer som HDTV upplösningen har att erbjuda, så klart är våra mänskliga ögon individuella och vi ser dessa något olika från person till person.

Jag tycker trådskaparen, AC3, skriver rätt tydligt vad han menar.

Och snälla, sluta blanda in barnungar i var och varannan mening. Det saknar relevans, fullständigt, även om en normal 8-12 månaders kille/tjej har fullt utvecklad syn, lika bra som en vuxen. Så finns inte förståelsen för vad som är bra eller dåligt, mycket likt den vuxna Svensson som inte är kapabel att förstå hur saker och ting fungerar genom logiskt tänk. Tro mig, Kalle Anka(eller whatever) på VHS eller 1080 blu-ray @1m, den lille killen är lyrisk oavsett :).

Vi vet att Svensson sitter på 3.5-4.5m titt avstånd, vilket inte är optimalt någonstans vid 40-50".(ur bildkvalité synpunkt, givet att vi matar bästa möjliga från källan till TVn och inte random 1920 1080 fullsmetad med noise)
Och vi vet att han inte bryr sig om bildmaterialets kvalité, ännu.
Men då ska inte Svensson diskutera HD-RDY eller F-HD överhuvudtaget. Köp en TV jävel bara, och håll käft.

Jag tycker absolut att man bör informera med guide eller annan illustration, så att folk fattar, att vid 4m med 42" kan ögat inte optimalt se skillnader. Allting kräver en referens, dock.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.