Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mini DisplayPort på frammarsch

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 November 2009 - 21:43

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 10 November 2009 - 22:20

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
men minivarianten har fortfarande inte stöd för ljud va? = inte intressant för de flesta på det här forumet tyvärr gissar jag...

mvh

Postad 10 November 2009 - 23:18

Tatari
  • Tatari
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

men minivarianten har fortfarande inte stöd för ljud va? = inte intressant för de flesta på det här forumet tyvärr gissar jag...

mvh

MDP har alltid haft stöd för ljud.
Däremot skickar inte apples datorer, av för oss okända anledningar (min gissning är tekniska), någon signal på dom pinnarna.

Postad 11 November 2009 - 00:15

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
näe, har minidisplay haft stöd för det? det är väl dessutom enbart apple som använt den? men rätta mig gärna :)

mvh

Postad 11 November 2009 - 07:13

Tatari
  • Tatari
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

näe, har minidisplay haft stöd för det?

Som sagt

det är väl dessutom enbart apple som använt den?

Faktiskt inte. Finns en tillverkare som heter Colins America som tillverkar en kopia (desinmässigt) på apples led-skärm. Huruvida dom stödjer ljud via MDP vet jag dock inte...

Postad 11 November 2009 - 07:52

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Snart ska ni se att HDMI är passe och man får anpassa sig till någonannan standard med allt vad adaptrar HDMI-whatever heter. Utveckling i all ära men hoppas verkligen att HDMI standarden kan bestå ett tag. I dagens teknik har ju knappt en standard hunnit etablera sig innan det är dags för en ny. Eller är detta marknadens sätt att tvinga på oss nya produkter? Ja kanske... ?!?

Postad 11 November 2009 - 08:04

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Hade varit klart trevligt med en skärmportstandard som inte innehåller en massa merkostnader för tillverkarna i form av licenspengar till någon licensinnehavare. Det kunde kanske ge oss konsumenter billigare prylar OCH kablar i framtiden?
Sedan är det ju tråkigt att behöva byta prylar hit och dit...

Postad 11 November 2009 - 09:55

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0

Hade varit klart trevligt med en skärmportstandard som inte innehåller en massa merkostnader för tillverkarna i form av licenspengar till någon licensinnehavare. Det kunde kanske ge oss konsumenter billigare prylar OCH kablar i framtiden?
Sedan är det ju tråkigt att behöva byta prylar hit och dit...

Typ som DisplayPort då då... :)

Postad 11 November 2009 - 13:09

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0

MDP har alltid haft stöd för ljud.
Däremot skickar inte apples datorer, av för oss okända anledningar (min gissning är tekniska), någon signal på dom pinnarna.

Såg på nätet nu, här, att de faktiskt har alla pins för att ha stöd för ljud. Men det är ju apple som utvecklat MDP och de har valt att inte använda dem, och såvitt jag vet finns inga andra heller som stöder ljud efter lite googling.

Annars tycker jag det är lite synd att man inte bara kan ha en standard med en kontakt, dagens teknik utnyttjar ju inte hdmis fulla potential än och hdmi lär ju inte försvinna oavsett om displayport kommer eller inte och då kommer man ju inte undan licenskostnaderna, se bara på den förbannade s-videokontakten som fortfarande finns kvar. Inte för att jag har något emot displayport som sådan men ändå...

Mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 11 November 2009 - 13:10.

Postad 11 November 2009 - 16:56

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Bra, bra!
Hoppas att tillverkare kommer igång med denna på både grafikkort och skärmar då ja gärna ser en mindre kontakt än den gigant som DVI är.

Postad 11 November 2009 - 23:07

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Kan helt kalrt bli bra, liten och smidig sak. perfect att de har släppt utan licens kostander vilket banar vägen för att de blir fler enheter som använder de.

Postad 13 November 2009 - 02:48

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
bara jag som vill ha en anslutning med någon form av dragavlastning (skruvmontering) liknande DVI- eller VGA-kontakter?

Postad 13 November 2009 - 07:54

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0

bara jag som vill ha en anslutning med någon form av dragavlastning (skruvmontering) liknande DVI- eller VGA-kontakter?

Det hoppas jag.
Denna dragavlastning har varit orsak till diverse glappkontakter i själva grafikkortet istället för en kabel som åkt ur... vet inte vad du föredrar men jag föredrar hellre en urdragen kabel än ett trasig kort/skärm.

Postad 18 November 2009 - 20:07

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Hdmi är klart mycket bättre. Speciellt eftersom i princip alla tvapparater som tillverkas har detta.
Är inte mini hdmi på gång också? Eller vad heter den? Lyckades iaf beställa en sådan sladd med detta och vanliga hdmi.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.