Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svart bioduk

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Screen Innovations Black Diamond II TRF92BD14 1.4 16:9 92" (204x115) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 12 November 2009 - 22:47

Kr_illo
  • Kr_illo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har någon hört talas om Black Dimond II ?

Det är en NY Bioduk från Screen innovations, som har lyckats skapa en svart bioduk
med 1,4 gain, och dessutom ökar projektorns kontrast med över 300%

Besök hemsida: www.siscreens.com
Black diamond demo: http://www.youtube.c...h?v=q6MhDA5KdtU

Postad 13 November 2009 - 11:26

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Har någon hört talas om Black Dimond II ?

Det är en NY Bioduk från Screen innovations, som har lyckats skapa en svart bioduk
med 1,4 gain, och dessutom ökar projektorns kontrast med över 300%

Besök hemsida: www.siscreens.com
Black diamond demo: http://www.youtube.c...h?v=q6MhDA5KdtU

Ser jäkligt bra ut i videon åtminstone! Trodde ju aldrig att duken hade så stor påverkan i hur bilden ser ut i mer eller mindre upplysta rum. Om skillnaden verkligen är som i videon så lär ju duken vara viktigare i sån miljö än en hög ljusstyrka i projektorn? Kanske är det som alla tjatar om hela tiden, att duken är viktig men som jag alltid försökt förneka. :)

Postad 13 November 2009 - 12:43

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Ser jäkligt bra ut i videon åtminstone! Trodde ju aldrig att duken hade så stor påverkan i hur bilden ser ut i mer eller mindre upplysta rum. Om skillnaden verkligen är som i videon så lär ju duken vara viktigare i sån miljö än en hög ljusstyrka i projektorn? Kanske är det som alla tjatar om hela tiden, att duken är viktig men som jag alltid försökt förneka. :)

Håller med :) Tidigare tyckte jag att en ReAct var max för min budget, fast nu är man ju lite inne på Black Diamond istället ;)

Postad 13 November 2009 - 13:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Kanske är det som alla tjatar om hela tiden, att duken är viktig men som jag alltid försökt förneka. :)

Känner igen det där...

Håller med :) Tidigare tyckte jag att en ReAct var max för min budget, fast nu är man ju lite inne på Black Diamond istället ;)

Vad kostar en sådan här duk?
Såg ju verkligen bra ut alltså. Särskilt imponerande när han tände upp hela rummet och bilden var fortfarande helt OK.
Och det gröna rutmönstret var också riktigt imponerande.

Postad 13 November 2009 - 13:40

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Känner igen det där...

Vad kostar en sådan här duk?
Såg ju verkligen bra ut alltså. Särskilt imponerande när han tände upp hela rummet och bilden var fortfarande helt OK.
Och det gröna rutmönstret var också riktigt imponerande.

100" 16:9 för 2600$ om jag minns rätt..
Ja alltså att det svarta fortsatte vara svart var väl kanske väntat, eftersom duken (väl?) är svart till färgen. Men att det gröna syntes så tydligt ändå tyckte jag var imponerande. I videon på deras egen sida visar dom en duk utomhus i fullt dagsljus och det ser ändå helt okej ut. Grymt. Dags o börja skriva brev till tomten..

Postad 13 November 2009 - 21:21

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Skulle tyvärr tro att betrakningsvinkeln är hyffsat snäv, man kan se det i det gröna rutmönstret att det ser olika ut om man jämför högra med vänstra sidan. Men helt klart intressant hur som helst. Lite som att projicera in i en LCD-tv.

Postad 13 November 2009 - 21:31

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Skulle tyvärr tro att betrakningsvinkeln är hyffsat snäv, man kan se det i det gröna rutmönstret att det ser olika ut om man jämför högra med vänstra sidan. Men helt klart intressant hur som helst. Lite som att projicera in i en LCD-tv.

Enligt Projectorcentral ska betraktningsvinkeln tydligen ligga på runt 100 grader :(

Viewing angle. The 0.8 gain version had a 22 degree angle of half-gain, but the half-gain angle on the 1.4 version is much wider. In fact, we measured a half-gain angle of almost 50 degrees - more than double that of the 0.8-gain screen. This gives you a fairly sizable viewing window of 100 degrees - and what's more, it seems that screen brightness drops off somewhat slowly outside of that cone, so seating people even farther out - say, 60 degrees off-center - still yields a watchable picture.

Länk: http://www.projector...reen_review.htm

Postad 14 November 2009 - 12:58

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Hittade ett till test: http://hometheaterre...creen-reviewed/ ;)

Postad 15 November 2009 - 17:50

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Finns dom att få tag i Sverige? Isåfall vars?

/Christian

Postad 15 November 2009 - 22:19

Primo1
  • Primo1
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
shit! En sån ska jag ha!
Att eliminera det upplysta taket/väggar när det är dags för Fatal Frame 4 på Wii kommer vara priceless.

Postad 16 November 2009 - 10:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Sony kom med en sån här duk för ett par år sedan men det har varit rätt tyst om det sedan dess. Det kan vara ett alternativ för folk utan dedikerade biorum. Jag har en känsla av att det finns lite bieffekter som inte kommer fram vid den där demonstrationen, men det verkar ju lovande.
Själv föredrar jag svart tak och svarta väggar.

Postad 16 November 2009 - 11:00

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Visade länken till videon på ett annat forum och fick lite intressanta svar jag inte tänkt på själv. Den höga riktverkan en sådan duk har gör att stora betraktningsvinklar inte är så värst bra, utan då kommer bilden ändras. Dessutom är antagligen en sådan duk bara okänslig för ljus som faller in från sidorna. Kommer ljus bakifrån eller framifrån blir det genast inte lika kul. En annan nackdel jag fann via en av recensionerna var att en sådan duk aldrig kan göras ljudgenomsläpplig (går alltså fetbort för dig hassesolo hehe).

Men jag var också grymt imponerad av den där demonstrationen. Det är väl det man ska bli vid en demonstration. :(

Postad 16 November 2009 - 11:06

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jag har frågat offert på en Black Diamond II HD 1.4 (16:9) 100” inch (fixed frame) på de ställen som nu har den. Den verkar bli alldeles för dyr från Europa, EUR 2699,00 + frakt EUR 300,00 ca (från Irland).
Väntar svar även från Projectorpeople, där borde det bli $2699,00 + moms och tull, alltså 24100 SEK men utan frakt.

Postad 16 November 2009 - 11:08

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
100 grader var väl betraktningsvinkeln specad till? Men vet inte om det innebär att det är ett 100 graders fält där bilden är helt oförändrad, eller om bilden ändras inom den zonen och bara håller något slags "tittbar" kvalitet?
Men som du skriver om att den bara filtrerar ljus från sidorna, så börjar jag fundera på vad som händer om man inte har en svart vägg bakom projektorn utan att projektorljuset får studsa tillbaka från den mot skärmen.. Man kunde ju inte se hur den väggen var på demot.

Redigerat av dnlar, 16 November 2009 - 11:09.

Postad 16 November 2009 - 11:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Visade länken till videon på ett annat forum och fick lite intressanta svar jag inte tänkt på själv. Den höga riktverkan en sådan duk har gör att stora betraktningsvinklar inte är så värst bra, utan då kommer bilden ändras. Dessutom är antagligen en sådan duk bara okänslig för ljus som faller in från sidorna. Kommer ljus bakifrån eller framifrån blir det genast inte lika kul. En annan nackdel jag fann via en av recensionerna var att en sådan duk aldrig kan göras ljudgenomsläpplig (går alltså fetbort för dig hassesolo hehe).

Men jag var också grymt imponerad av den där demonstrationen. Det är väl det man ska bli vid en demonstration. :(

Jo den går bort för mig av flera skäl. Särskilt med tanke på den svidande och svindlande summa som jag var tvungen att betala för en riktigt bra ljudgenomsläpplig duk och dessutom har jag byggt min frontvägg kring denna duk som är infälld...

Postad 16 November 2009 - 12:18

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Om man har ett dedikerat hemmabiorum så finns det nog ingen anledning att ens överväga dukar som Black Diamond II, Firehawk eller ReAct, då blir det ju bättre med en helvit duk, t ex Stewart Studiotek eller Screen Research Solidpix/Clearpix :(

Postad 16 November 2009 - 12:19

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

100 grader var väl betraktningsvinkeln specad till? Men vet inte om det innebär att det är ett 100 graders fält där bilden är helt oförändrad, eller om bilden ändras inom den zonen och bara håller något slags "tittbar" kvalitet?
Men som du skriver om att den bara filtrerar ljus från sidorna, så börjar jag fundera på vad som händer om man inte har en svart vägg bakom projektorn utan att projektorljuset får studsa tillbaka från den mot skärmen.. Man kunde ju inte se hur den väggen var på demot.

Är det inte så att gainen är halverad vid den specade betraktningsvinkeln, det vill säga ljuset är halverat också?! Eller har jag fått det hela om bakfoten?

Postad 19 November 2009 - 20:59

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
Hur många sitter mer än 15-20 grader snett och kollar då?
Jag tycker denna verkar helt fantastisk, att få bort ljus som reflekteras i taket/väggar och bara ha en bild svävande i mörkret :D jag har iaf ingen batcave!
Om man kör 2:35 bild på 16:9 duk så får man helt svarta kanter över/under.
Den kommer säkert lyfta även billiga projjar en hel del.
"måste ha" behovet sköt i höjden just nu, har precis suttit och läst det jag kan hitta och ser då inget negativt, inte ens priset. Även om jag bara har råd med hjälp av ett banklån :)
En 100-120 tums "tv" med den kvalitén för 40K inkl. en bra projektor är fan riktigt bra. Åtminstone idag... kanske inte om ett år eller två, men det vet vi först då. jefla utveckling.... ;)

/Karra

Postad 19 November 2009 - 21:13

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0
Ska vi fundera på att samla ihop oss för ett ev gruppköp?

Jag vet en ÅF och en Dist som tittar på att ta in dem...kanske kan påverka så det går lite fortare?

Har även varit i kontakt med SI i USA.

/Micke

Postad 19 November 2009 - 21:26

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Hur många sitter mer än 15-20 grader snett och kollar då?

/Karra

Precis, så länge man har en soffa som är ungefär lika bred som duken så lär det ju inte vara minsta problem :) Särskilt inte för en själv (där i Sweetspot) ;)

Postad 20 November 2009 - 11:25

Unregistered02295671
  • Unregistered02295671
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Även om du sitter i sweetspot kommer du att ha en vinkel mot dukens kanter :)

Det är bara punkten rakt framför dina ögon som kommer att vara vinkelrät... inte att förglömma.

/Mattias

Postad 20 November 2009 - 11:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Det är bara punkten rakt framför dina ögon som kommer att vara vinkelrät... inte att förglömma.

/Mattias

Buuuhuu ;)

Postad 20 November 2009 - 17:58

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

/Mattias

ja just ja, tänkte inte på att man kommer köpa en 8m bred duk, så man sitter mer än 45 graders vinkel även i sweetspot :)
ska bara låna 200k från banken och bygga ut lägenheten 4m... mycke nojja på vinklarna nu. :D

Postad 20 November 2009 - 18:12

Primo1
  • Primo1
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Ska vi fundera på att samla ihop oss för ett ev gruppköp?

Jag vet en ÅF och en Dist som tittar på att ta in dem...kanske kan påverka så det går lite fortare?

Har även varit i kontakt med SI i USA.

/Micke

Jag är iallafall lätt på! Efter ha köpt denna duk så känns det som man aldrig behöver noja sig med att duken begränsar projektorn.

Postad 14 December 2009 - 01:02

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant att veta vilken duk de har att jämföra med i videon.

Taskigt att jämföra en mörkduk med 1,4 i gain mot en vit med 1,0.

Enligt mig så är den demonstrationen inte mycket värd. Skulle vara intressant att se den ihop med andra dukar Stewart, Screen researsch, react material etc.

Redigerat av Jokkmokksjocke, 14 December 2009 - 01:03.

Postad 19 December 2009 - 23:58

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Finns en gammal tråd om den här duken: https://www.minhembi...s...194393&st=0

Jag var på den tiden väldigt sugen på duken, var nära att jag åkte till Texas bara för att kolla på den, var otroligt svårt att få någon info. Men sen började det dyka upp poster på AVSforum om den och det blev uppenbart att det inte var någon mirakelduk.

Skulle dock vara roligt att se den live någonstans. ;)

Postad 30 December 2009 - 13:20

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

• 569 inlägg
  • 0
Mycket snack om vinklar. Vad står kameran i för vinkel? själv har jag ingen sådan vinkel till någon ounkt på min 90tums duk vart jag än sitter i soffan och kollar film (sitter ca 3,5 meter från). Kanske när man spelar 360 eller Wii då man gärna står eller sitter lite närmre.
Man kan se lite när rutmönstret demas att bortre hörnen tonas ned lite så kameran står nog på gränsen till de 100 graderna skulle jag tro, men duken måste väl komma ner i pris snart. Den känns som ett måste i nya huset med stora fönster och vita väggar/tak.

/olle

Postad 16 January 2010 - 23:19

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
"I opened all the blinds and shades in my theater room on a very sunny Palm Springs day (There are days that aren't sunny in Palm Springs?—G.M.), and propped the Black Diamond II screen next to my Stewart Firehawk G3 screen, which allowed me to do a side-by-side comparison.

Compared to the conventional Stewart screen material, which was predictably more washed out with all the ambient light in the room, the Black Diamond II offered much more visible contrast and a punchy, colorful picture that looked just great. Screen Innovations notes that compared to the first-generation material, the Black Diamond II is also more color neutral, with less “push” in the blue range, and a gray ramp test pattern confirmed the screen’s overall color neutrality."

http://www.hemagazin...I#ixzz0cofVrKcC

Står dock inget hur den stod sig under mer kontrollerade ljusförhållanden..

Postad 02 June 2010 - 12:18

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Black Diamond finns nu i sverige. kika på www.filmdukar.se

Det är en helt otrolig duk! Jag har fått den demad hos runtljud. en riktigt WOW upplevelse.

KarlXII har lagt upp massa testbilder som han tagit hemma hos sig då han fått låna provbitar på både 1.4 och 0.8 materialet.

bilder finns här bd_dawn och här db_dusk

Finns även andra trådar här på forumet om dessa dukar. Annars finns också en bra tråd på component forumet här

Så häftigta är dom! ;) Jag är så kär i dessa Black Diamond II dukarna.

// Luli

Postad 10 June 2010 - 13:27

PsYteAk
  • PsYteAk
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Men shit, har ni alltså betalat 25 000 för en duk?
Ingen som kommit över den under 5000?
Går det inte att göra en sådan här duk på egen hand med färg med rätt gain?

Mvh,
Anders

Postad 15 October 2010 - 11:08

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hänvisar från och med nu till Black Diamond tråden här på forumet för vidare diskussion kring denna duk.

:P

/ Luli

Postad 28 October 2010 - 07:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag var på IMAX 3D i London i söndags och de hade trots en nedsläckt salong en svart välvd (konkav) vägg som duk. Nu har de i och för sig extremt ljusstarka projektorer. Svärtan var förstås mycket bra men jag noterade en viss glittrighet/skimmer som man har hört talas om när svarta dukar diskuteras.

Avseende 3D-upplevelsen blev jag besviken. Gott om dubbelkonturer, varierande skärpa och ansträngande att hela tiden försöka fokusera ögonen på 3D-bilden. Nej 3D är verkligen inte min tekopp.

Postad 28 October 2010 - 08:10

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Coolt!

Har länge velat se IMAX 3D. Var i planerna att se på det när jag var i Kairo förra vintern, men det var som det var där och enkelt var det inte som turist i den hålan att få göra som man själv ville.

Håller med dig helt ang att 3D ännu inte är så bra som man vill att den ska vara. Även de tvs som idag finns ute håller inte måttet för fem öre tycker jag med 3D funktionen. Hoppas att man projektorerna som kommer nu håller en högre 3D standard. Det absolut mest irriterande med 3D är just dubbelkonturerna tycker jag. Hoppas verkligen på att det inom snar framtid kommer teknologi som kan visa 3D utan dessa "problem".

Hum... London har 6st IMAX biografer, varav 4st av dem är IMAX 3D. Varför har sverige(som ska vara så bra på ny teknik osv) bara en IMAX på cosmonova(som dessutom är rätt sunkig) Närmaste IMAX 3D för oss som bor i sthlmområdet är i St:Petersburg i ryssland, och för skåningarna i Polen.... konstigt!!

//Luli

Edit: det här är kanske det bästa vi får nöja oss med i 3D sålänge.. http://www.wimp.com/floatingcube/ haha. :)

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 28 October 2010 - 08:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.