Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-wire eller Single?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2009 - 10:59

shinta
  • shinta
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag funderar på att byta högtalarkablar då jag tycker det är för mycket bas & för lite detaljer i ljudet. Men jag är inte alls insatt om vad som gäller numera. Jag använder idag 4mm IXOS kablar. Någon har sagt att jag ska testa biwireing, andra säger att det inte gör någon skillnad.

Undrar nu, vad tycker ni? Ska man satsa på lite dyrare kablar, fast tunnare? eller har tjockleken inget med saken att göra?

Ursäkta om tråden är luddig, sitter på utbildning & lådsas bry mig :/

Glömde skriva vad det är för utrustning.
Högtalare: Wharfedale Emerald 97 MK4.
Förstärkare: Marantz SR6003
Kablar: IXOS XHS806

Redigerat av shinta, 25 November 2009 - 11:02.

Postad 25 November 2009 - 12:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Den självklara och svåra frågan för mig är då vilken / vilka kablar som ger den effekt som du eftersträvar och vad orsaken skulle vara till det. Biwiring är omdiskuterat men de flesta menar nog ändå att det har ingen eller liten effekt. En del menar tom att det kan innebära en försämring.

Tjockleken på kablar kan spela in, speciellt om det handlar om längre sträckor. Står lite länken nedan.

Kabeln skall föra över signaler till en relativt låg impedans (högtalaren). För att den inte skall verka som ett filter för de högre frekvenserna skall den ha en låg induktans. Det får den genom att ledarna har en stor area mot varandra och ligger tätt tillsammans. Ju tätare desto bättre. Idealet är två (eller flera) metallfolier med ett tunt isolerskikt mellan. Men eftersom vi arbetar i lågfrekvensområdet så behöver vi inte gå till överdrift. En fem meter lång kabel där de två ledarna ligger nära varandra kommer att minska de högsta frekvenserna med några tiondels dB vid fyra ohms belastning. Jämför med högtalardiskantens frekvensgång så ser ni att det är helt obetydligt. Som exempel så har den bästa vanliga högtalarkabeln en sänkning på ca 0,2 dB vid 20kHz och den sämsta med riktigt brett mellan ledarna ca 1,2dB sänkning (räknat på fem meter kabel och fyra ohms belastning).

http://www.kennethsh...arskroenor.html

Postad 25 November 2009 - 13:08

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Den självklara och svåra frågan för mig är då vilken / vilka kablar som ger den effekt som du eftersträvar och vad orsaken skulle vara till det. Biwiring är omdiskuterat men de flesta menar nog ändå att det har ingen eller liten effekt. En del menar tom att det kan innebära en försämring.

Tjockleken på kablar kan spela in, speciellt om det handlar om längre sträckor. Står lite länken nedan.

Kabeln skall föra över signaler till en relativt låg impedans (högtalaren). För att den inte skall verka som ett filter för de högre frekvenserna skall den ha en låg induktans. Det får den genom att ledarna har en stor area mot varandra och ligger tätt tillsammans. Ju tätare desto bättre. Idealet är två (eller flera) metallfolier med ett tunt isolerskikt mellan. Men eftersom vi arbetar i lågfrekvensområdet så behöver vi inte gå till överdrift. En fem meter lång kabel där de två ledarna ligger nära varandra kommer att minska de högsta frekvenserna med några tiondels dB vid fyra ohms belastning. Jämför med högtalardiskantens frekvensgång så ser ni att det är helt obetydligt. Som exempel så har den bästa vanliga högtalarkabeln en sänkning på ca 0,2 dB vid 20kHz och den sämsta med riktigt brett mellan ledarna ca 1,2dB sänkning (räknat på fem meter kabel och fyra ohms belastning).

http://www.kennethsh...arskroenor.html

Hur kommer det sig att du är så intresserad av kablar? Har du blivit "bränd" någon gång av ett kabelköp och ser det som din mission att gå ut med ett budskap? För mig är det lite förvånande att en som inte anser att kablar spelar någon som helst roll för ljudåtergivningen, lägger ner så mycket tid och energi på att leta information och skriva om just kablar.

Redigerat av bensnake, 25 November 2009 - 13:29.

Postad 25 November 2009 - 13:15

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Till trådskaparen; vet inte hur pass avslöjande och detaljerade dina högtalare är, så det är svårt att rekommendera någon särskild kabel som skulle passa som hand i handske. Om du bara är ute efter att minska basen, kan du börja med att testa att flytta ut högtalarna en bit från väggen. Det kan vara så att du då även upplever en förbättrad detaljåtergivning eftersom ljudbilden inte längre domineras av basen.

Vill du ändå byta kabel, finns en uppsjö att välja mellan. Om du struntar i pris, är Purist Audio Designs instegsmodell Musaeus ett trevligt alternativ. Enligt min och många andras uppfattning, är dessa synnerligen detaljerade i återgivningen samtidigt som du får en stor och tredimensionell ljudbild i rätt rum med rätt kringutrustning. Du måste lyssna själv, hemma hos dig. Ingen annan kan göra det åt dig.

Att byta till en tunnare kabel är inget att rekommendera. Flera parametrar som är nödvändiga för god återgivning påverkas menligt med tunnare kabel.

När det gäller biwire eller inte, är det flera faktorer som spelar in gällande positiv eller negativ effekt av detta förfarande, bl.a. kabelns kvalitet men kanske framför allt högtalarens delningsfilter och hur biwirekontakterna på högtalarna är funtade. I vissa skräckexempel är kontakterna bara bleckade på insidan (tror det var Ageve i detta forum som "dissekerade" ett par talare för en tid sedan), d.v.s. inga separata kablar från delningsfiltret till resp. kontaktpar existerar.

Redigerat av bensnake, 25 November 2009 - 14:09.

Postad 25 November 2009 - 14:15

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Har du uteslutit rumsakustikens påverkan? Tror det är betydligt troligare att du finner lösningen där än genom kabelbyte. Beträffande kabelns tjocklek kan väl sägas att (något svepande) ju längre kable desto tjockare bör den vara för bibehållet dynamisk omfång, vilket redovisas mer ingående i länken som mittiprick skrev om.

Postad 25 November 2009 - 14:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att du är så intresserad av kablar? Har du blivit "bränd" någon gång av ett kabelköp och ser det som din mission att gå ut med ett budskap? För mig är det lite förvånande att en som inte anser att kablar spelar någon som helst roll för ljudåtergivningen, lägger ner så mycket tid och energi på att leta information och skriva om just kablar.

Jag misstänker att han precis som jag har köpt dyra kablar tidigare, varit "inne i bubblan" och sedan fått den punkterad av någon anledning och insett hur jäkla löjligt det hela va från början när man väl börjar lära sig om hur det fungerar.
Och sedan så blir man liksom orolig att medmänniskor ska råka hamna i samma "bubbla" och man vill därför informera om detta så att dom kan undvika den :(

Bara en "tes" (Tease...:)) från min sida B)

Postad 25 November 2009 - 14:32

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag misstänker att han precis som jag har köpt dyra kablar tidigare, varit "inne i bubblan" och sedan fått den punkterad av någon anledning och insett hur jäkla löjligt det hela va från början när man väl börjar lära sig om hur det fungerar.
Och sedan så blir man liksom orolig att medmänniskor ska råka hamna i samma "bubbla" och man vill därför informera om detta så att dom kan undvika den :(

Bara en "tes" (Tease...;)) från min sida B)

Ja, något sådant borde ligga bakom. Men denna "besatthet"? Tycker det verkar märkligt. Jag låter honom svara själv, om det är ok med dig? :) Misstänker att svaret kommer att innehålla orden "upplysningsfilosofi", "humanism", "hjärna", "voodoo", "spöken", "astrolog", "inbillning", "statistisk signifikans", "nivåmatchat", "kullager", "vetenskap", "seriös", "blindtest", "homeopati".

Redigerat av bensnake, 25 November 2009 - 16:22.

Postad 25 November 2009 - 15:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Absolut ska han få svara själv B)

Men jag misstänker att jag nog va ganska nära sanningen :(

Postad 25 November 2009 - 16:28

shinta
  • shinta
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Blev väll inte klokare direkt, men kom däremot fram till att man har en liten pryltok inom sig... därför man skapade en tråd om kabelbyte... för man VILL ha snyggare kablar ^^. Men då blir det nog att ha kvar dom jag har & flytta om lite. Sen köra Audyssey calibration igen.

Fridens liljor!

Postad 25 November 2009 - 16:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Tack för alla svar!

Blev väll inte klokare direkt, men kom däremot fram till att man har en liten pryltok inom sig... därför man skapade en tråd om kabelbyte... för man VILL ha snyggare kablar ^^. Men då blir det nog att ha kvar dom jag har & flytta om lite. Sen köra Audyssey calibration igen.

Fridens liljor!

Så kan det vara. Det är ju oftast lite häftigare att köpa nya prylar än att t.ex. justera högtalarna "toe-in" eller "toe-out", att flytta dem från eller mot vägg eller att sätta upp akustikplattor, mm. Detta trots att sådana åtgärder troligen ger större effekt än att laborera med kablar.

Dvd-ai: DNFTT!

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 November 2009 - 20:54.

Postad 25 November 2009 - 16:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Prova att flytta sweetspot i djupled, tror jag kan gör en hel del för den massiva basen du upplever. Och har du sweetspot kloss an en vägg ligger säkert mycket av problemet där. Att du inte hör detaljer är väl för att de dränks av basen som tar över hela ljudbilden, det låter så i alla fall?

Tror inte du kommer få det du letar efter med hjälp av kabelbyte. Om inte annat hade jag tittat på det jag nämner ovan först i alla fall, billigare om inget annat :blink: .

En bild på ditt rum hade varit bra....... :(

Redigerat av genstruktur, 25 November 2009 - 17:06.

Postad 25 November 2009 - 20:25

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Om du är villig att spendera pengar på rätt kablar finns det säkert någon hifihandlare som kan tänkas låna ut dessa till dig under ett par dagar (gäller förmodligen endast färdiga kabellängder som finns i butik). Att testa kablarna i sin egen anläggning är ju det absolut bästa, förutsatt att du inte luras i att tycka att det alltid är de dyrare som låter bättre... :blink:

Audioguest cv-4 är en trevlig kabel (i single wire setup).

Redigerat av xray, 25 November 2009 - 20:29.

Postad 26 November 2009 - 10:20

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Som jag skrivit innan; kablar ska aldrig användas för att göra underverk med ett dåligt utgångsljud. Ej heller som kompensation för dålig akustik, missmatchningar av komponenter och/eller bristfällig placering/uppställning. Kostnaden för kablar ska aldrig tas med i inköpsbudgeten utan läggas som "bonus" när du väl valt den elektronik och de högtalare du allra helst vill ha. Låter det dåligt med "lakritssnöre", kommer de ljudmässiga förbättringar, för sådana kommer du att uppleva, med en bättre kabel inte att till fullo kompensera de brister som så att säga finns inbyggda från början.

Det jag är lite orolig för är att man som oinitierad kan förledas att tro, när man läser inlägg av bl.a. mittiprick och Dr Tinnitus, att ljudmässiga skillnader mellan kablar över huvud taget inte existerar.

Postad 26 November 2009 - 11:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Som jag skrivit innan; kablar ska aldrig användas för att göra underverk med ett dåligt utgångsljud. Ej heller som kompensation för dålig akustik, missmatchningar av komponenter och/eller bristfällig placering/uppställning. Kostnaden för kablar ska aldrig tas med i inköpsbudgeten utan läggas som "bonus" när du väl valt den elektronik och de högtalare du allra helst vill ha. Låter det dåligt med "lakritssnöre", kommer de ljudmässiga förbättringar, för sådana kommer du att uppleva, med en bättre kabel inte att till fullo kompensera de brister som så att säga finns inbyggda från början.

Det jag är lite orolig för är att man som oinitierad kan förledas att tro, när man läser inlägg av bl.a. mittiprick och Dr Tinnitus, att ljudmässiga skillnader mellan kablar över huvud taget inte existerar.

Dr tinnitus.. ?!

hoppas du inte syftar på mig för då har du missuppfattat saken/ min ställning/ min hörsel... ;) :( :lol:

Postad 26 November 2009 - 11:06

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Dr tinnitus.. ?!

hoppas du inte syftar på mig för då har du missuppfattat saken/ min ställning/ min hörsel... ;) :( :lol:

Haha, nä, doktorn skrev i en annan tråd om kablar nyligen.

Postad 26 November 2009 - 11:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha, nä, doktorn skrev i en annan tråd om kablar nyligen.

Ok, då vet jag ! :lol:

Postad 26 November 2009 - 17:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Om du är villig att spendera pengar på rätt kablar finns det säkert någon hifihandlare som kan tänkas låna ut dessa till dig under ett par dagar...

Vad menar du med "rätt" kablar?

Postad 27 November 2009 - 08:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
En som inte är fel :D

Alltså en kabel som leder ström tillräkligt bra för att inte påverka hörbart... :(

Postad 27 November 2009 - 15:13

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Precis, kabeln får inte vara fel ;-)

Cv-4:an var rätt för mig eftersom den gav det ljud jag var ute efter för rimliga pengar. Testade dyrare och billigare kablar, men jag tyckte att cv-4an ”satt som ett smäck”…

Det var drygt nio år sedan jag höll på att testa olika kablar (signalkablar och högtalarkablar), varför jag i dagsläget inte är speciellt intresserad över att analysera varför jag just valde den kabeln, eller vad jag kunde ha valt istället (t ex ekk :D)…

Helt klar upplevde jag att ljudet via cv-4 inte var beslöjande eller hade överenergisk diskant (när jag bytte till Classé cap-101 blev ljudet lite vass i diskanten, något som försvann med cv-4 an (hade Supra ply 3.4 innan)).

Postad 01 December 2009 - 16:54

Achievum Cables
  • Achievum Cables
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag kan sekondera de tidigare inläggen om att såväl justering av högtalarnas och lyssningspositionens placering som akustikbehandling kan ha stor påverkan.

I ditt fall är nog de förstnämnda bäst eftersom akustikbehandling av lågfrekvent ljud kan vara ganska besvärligt. Möjligen kan du ju testa att ta bort eventuella ljudabsorberande material (kuddar, plufsiga möbler och tjocka mattor) och se om du får bättre balans genom minska dämpningen av det högfrekventljudet.

Om man inte har något större intresse för kablar (och inte vill lägga några extra pengar på detta) bör man i alla fall tänka på att ha en kabel med låg resistans. Så att ”uppgradera” till tunnare är inte att rekommendera. Även kontakterna har en inverkan, så har man bra anslutning för löskabel, och är osäker på kontaktkvaliteten, kan det vara bra att testa med bara ren kabel utan kontakter (åtminstone initialt till man ser om det har en effekt)

Bi-wiring avråder jag från. Vi har studerat detta fenomen ganska ingående och konstaterat att det inte har några egentliga fördelar utan snarare tvärtom ökar risken för olinjäriteter och en splittrad ljudbild. Hela artikeln går att läsa på Why bi-wiring has no benefits om du är intresserad av att förkovra dig i detta ämne.

Dock bör man tänka på många av de bi-wire-bleck/ jumper-kablar som följer med ”bi-wire” högtalare oftast är relativt usla. Om man inte vill lägga pengar på att uppgradera dessa till riktiga grejer, kan ett första steg vara att skala kabeln en bit extra (ca 10 cm) så att man kan trä hela den skalade kabeln genom både hög och låg registret och sedan skruva åt alltihop. Det är ofta en tydlig förbättring gentemot original blecken.

Postad 01 December 2009 - 20:28

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ähh fyrflätat ala Svalander fast med sjukardelig 2.5mm^2 kabel ;) de e grejer

Postad 03 December 2009 - 23:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag måste väl säja att jag tycker det här med kablar är helt vansinnigt... Säj att man har en setup för 100k.
Helt plötsligt vinner man 20 k på lotto. Finns det NÅGON i hela världen som kan påstå att den största ljudförbättringen man kan göra för dom 20k är att byta ut sina biltema 2,5 kvadrat och biltema signalkablar (förutsatt att man inte har en massa störningar hemma) mot superdupermegaturbokablar för 20 k ??? :)
Försteg, slutsteg, cdspelare, högtalare, RUMMET ? Kablar ???
Mycket märkligt tycker jag...
Däremot om man vill lägga mycket pengar på kablar för att dom är SNYGGA kan jag förstå till viss del. :rolleyes:

Postad 04 December 2009 - 13:25

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Äh, det är ingen idé Bakerman.

Folk vill ju ha trista tyska bilar till överpris också, eller amerikanskt skräp till samma priser. Det finns inget rationellt i det, det är bara en känsla. Men jag tycker definitivt att man FÖRST skall köpa billiga kablar, kostnaden för dessa är väl i stort sett försumbar i sammanhanget. SEN lånar man hem dyrare kablar och jämför med. Tycker man att man hör skillnad så är det ju bara att pynta.
Tycker man inte det så har man iaf undersökt saken på rimligast tänkbara sätt.
Faktiskt är det ju så att man får bestämma själv om man hör skillnad. Jag t.ex tycker att all Latino och RnB massproducerad blingrap är skitmusik. Jag tycker inte att det är värt pengarna och dessutom anser jag inte att det är ett seriöst hantverk bakom.
Men det hindrar inte folk från att köpa skiten. Vad göra? Inget. :)

Postad 04 December 2009 - 17:31

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Jag kan sekondera de tidigare inläggen om att såväl justering av högtalarnas och lyssningspositionens placering som akustikbehandling kan ha stor påverkan.

I ditt fall är nog de förstnämnda bäst eftersom akustikbehandling av lågfrekvent ljud kan vara ganska besvärligt. Möjligen kan du ju testa att ta bort eventuella ljudabsorberande material (kuddar, plufsiga möbler och tjocka mattor) och se om du får bättre balans genom minska dämpningen av det högfrekventljudet.

Om man inte har något större intresse för kablar (och inte vill lägga några extra pengar på detta) bör man i alla fall tänka på att ha en kabel med låg resistans. Så att ”uppgradera” till tunnare är inte att rekommendera. Även kontakterna har en inverkan, så har man bra anslutning för löskabel, och är osäker på kontaktkvaliteten, kan det vara bra att testa med bara ren kabel utan kontakter (åtminstone initialt till man ser om det har en effekt)

Bi-wiring avråder jag från. Vi har studerat detta fenomen ganska ingående och konstaterat att det inte har några egentliga fördelar utan snarare tvärtom ökar risken för olinjäriteter och en splittrad ljudbild. Hela artikeln går att läsa på Why bi-wiring has no benefits om du är intresserad av att förkovra dig i detta ämne.

Dock bör man tänka på många av de bi-wire-bleck/ jumper-kablar som följer med ”bi-wire” högtalare oftast är relativt usla. Om man inte vill lägga pengar på att uppgradera dessa till riktiga grejer, kan ett första steg vara att skala kabeln en bit extra (ca 10 cm) så att man kan trä hela den skalade kabeln genom både hög och låg registret och sedan skruva åt alltihop. Det är ofta en tydlig förbättring gentemot original blecken.

Jag begriper inte på vilket sätt ett metallbleck på tre centimeter kan göra sån skada och hur en bit kabel kan göra en jätteförbättring i stället. Ja, en recensent på HiFi&Musik tyckte såklart att en kabelsnutt för ett antal tusenlappar var "natt och dag" men samma recensent tycket det samma om små dammvippor, möss etc. Larv. Kapacitans, resistans, induktans?

Postad 04 December 2009 - 18:36

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Jag begriper inte på vilket sätt ett metallbleck på tre centimeter kan göra sån skada och hur en bit kabel kan göra en jätteförbättring i stället. Ja, en recensent på HiFi&Musik tyckte såklart att en kabelsnutt för ett antal tusenlappar var "natt och dag" men samma recensent tycket det samma om små dammvippor, möss etc. Larv. Kapacitans, resistans, induktans?

Ursäkta, vad undrar du över egentligen? :) Pratar du om metallbleck eller om högtalarkablar generellt?

Postad 04 December 2009 - 18:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Faktiskt är det ju så att man får bestämma själv om man hör skillnad. Jag t.ex tycker att all Latino och RnB massproducerad blingrap är skitmusik. Jag tycker inte att det är värt pengarna och dessutom anser jag inte att det är ett seriöst hantverk bakom.
Men det hindrar inte folk från att köpa skiten. Vad göra? Inget. :)

Det där är inte samma sak... Om det går att höra skillnad på kablar är sakfråga. Det går att bekräfta i förutsättningslösa jämförelser. Om t.ex. RnB är bra musik eller ej är däremot en smakfråga.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 December 2009 - 19:01.

Postad 04 December 2009 - 20:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad bild

Postad 04 December 2009 - 21:43

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Postad bild
Så du kan inte på något sätt förringa detta jätteviktiga tillbehör!
Utan högtalarkablar hade jag inte kunnat lyssna på musik!!! :)
Provade en gång, vart helt tyst trots att jag vred upp volymen till max :lol:
Så gå all in!
Jag tipsa om AL240 som är en fyrledare på 240kvmmm, räcker till det mesta o bästa!
Postad bild
Annars så flyttar du ut dina högtalare för att lösa det problem du du beskriver, billigare och bättre...

Men om du måste ha en ultraesoterisk kabel tipsar jag om denna:
http://lts.a.se/Port...r/kabelbygg.pdf
därför:
http://lts.a.se/Tekn...71/Default.aspx

Postad 04 December 2009 - 23:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Det va inte lite verktyg för att göra en kabel,och 24 sidor instruktion. :blink:
Mycket enklare att köpa en färdig kabel tex Supra Rondo. :)

Postad 05 December 2009 - 12:39

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Det där är inte samma sak... Om det går att höra skillnad på kablar är sakfråga. Det går att bekräfta i förutsättningslösa jämförelser. Om t.ex. RnB är bra musik eller ej är däremot en smakfråga.

Ja, du har ju rätt i sak.

Men vad jag ville lyfta fram är att det faktiskt är något av en smaksak att välja att fokusera på t.ex kablar.
Jag tror att samma mekanismer ligger bakom att folk köper apple-produkter, BMW eller Pradaskor.
Visst finns det skillnader mellan olika fabrikat av alla sorter, men frågan är om det så ofta verkligen har någon betydelse.. Jag vet inte. Men jag vet att människor ofta köper produkter av helt andra orsaker än rent praktiska, Prada gör inte de "bästa skorna", BMW gör inte de "bästa bilarna" etc. Men ändå köper folk produkterna en masse, för överpriser i förhållande till funktion.
Allt beroende på smak, eller känsla. X-faktorn om du så vill.
Samma sak med Hi-fiprylar. Vissa grejer gör nog en verklig skillnad i ljud, framför allt högtalare. Andra grejer kanske ingen alls, men folk köper gladeligen den senare kategorin av produkter också. För att det känns rätt, det känns som det gör skillnad.

Men.. Det här är ganska OT och berör inte alls ämnet.
Jag ville bara förklara vad jag menade med min jämförelse.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.