Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Byggbilder hembio av Hellspawn2

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2009 - 16:00

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kommentarer till Hellspawn, konstruktion av hembio av Hellspawn2

Postad 27 November 2009 - 16:00

CRION
  • CRION
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Det här skall bli skoj att se :D

Postad 28 November 2009 - 09:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det här kommer att bli fantastiskt bra. Särskilt med tanke på att Ingvar Öhman står för akustik och högtalare och eftersom rummet blir så stort.

Postad 28 November 2009 - 10:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja den här tråden har man väntat på, kul att jag hittat den innan den rasat iväg med allt skoj :lol:

Postad 28 November 2009 - 10:54

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har så mycket godis att berätta att jag skulle kunna skriva en bok i ämnet men låter detta vara första inlägget i en lång rad med roliga byggupplevelser.

Det är inflytt innan årskiftet och jag har dokumenterat en del ... Säg till vad ni vill att jag skall visa eller inte visa :lol:

Kan nämna att Ingvar Öhman ritat rummet från scratch, inklusive exakta mått på alla väggar, golv och tak. Han har t o m välsignat konstruktionen på ytterväggarna (betong i kombination med cellplast) samt ritat en dubbel innervägg pga ljudisolering både från ljud innifrån och utifrån. Vi kommer att sänka taket för att bygga in basfällor och ännu mer ljusisolering. Jag frågade lite försynt ifall detta kommer att bli ett perfekt rum utan några som helst akusktiska problem. Han svarade att det är svårt att definera ett perfekt rum och då är det svårt att uppfylla kriteriet, annars hade vi nog gjort det :lol: . Kan nämna att en sak som vi har gjort är att se till att högtalarna kommer att hamna framför en betongvägg för att få en bra energikurva i rummet (högtalare framför en trävägg kan aldrig bli perfekt). Även fönstrerna i rummet är anpassade för att skapa en så pass bra akustik som möjligt. Finns säkert ett hundratal andra parametrar som vi diskuterat och optimerat. Ibland undrar man ifall man inte är helt galen. Men jag resonerar att någon gång i levet skall man gå "all in" i sin hobby, och det gör jag nu. Det finns inte en parameter som jag kommar att spara på för att skapa den ultimate hemmabion. Lite kul är det när man säger att man byggt ett helt hus utifrån hemmabion och all som hör det himmlar med ögonen.
- Vadå 30kvm hemmabio är väl inget att diskutera :)

Intressant är även att jag kommer troligen att köra på INO audios värsta inbyggnadshögtalare, CC-PC4 samt minst fyra subwoofrar. Troligen blir det 6 eller 8st bakhögtalare också. Duken kommer att bli en ljudtransparent duk, troligen en screen research men hoppas på att de nya materialen (4K etc) skall imponera så man kan vara framtidsäker med upplösingen. Rummet kommer att målas i en mörk kulör, kanske grått. Sedan kommer jag att sätta olika konstverk på väggarna för att ge den rätta känslan. En ljusarkitekt har varit involverad sedan början av huset och han har även skapat belysningen i hemmabion. Det kommer givetvis bli helteckningsmatta, enligt IÖs rekommendation.

All elektronik kommer att var rackmonterad i ett eget rum där även projektorn kommer att vara monterad. Allt för att ljudet och värmen inte skall transporteras in i hemmabion. Givetvis så har hemmabion en klimatanläggning som är utrustad med den senaste tekniken för att ljud inte skall transporteras in till rummet eller från. Tror diameterna på rören är över halvmetern pga isoleringen + extra ljudabsorbenter på strategiska ställen.

Jag kommer att ha två rader med soffor. Antingen blir det skräddarsydda soffor eller eventuellt så blir det Stressless. Där har jag inte bestämt mig än. Dörren in till rummet är givetvis ljudisolerad. Storleken på duken är inte riktigt klart ännu. Troligen fyller jag upp hela väggen med en duk och sedan maskar jag av den beroende på vilken storlek som jag tycker är trevligast att titta på.

Utrustningen är det jag har svårast att bestämma mig över. Jag har en JVC HD1:a som jag troligen har sålt. Mestadels pga av storleken på duken i nya hemmabion behöver lite extra ljustryck. Speciellt när jag skall ha en ljudtransparant duk som slukar extra ljus. Jag har även en Lexicon MC-1 och sunfire slutsteg. Här tar jag tacksamt emot tipps om utrustning som kan fungera...

Funderar på att behålla MC-1 samt sunfire då jag är nöjd med den kombon, saknar dock DTS ultra hd master extra special och de andra nya formaten. Inte för jag tror att de är speciellt mycket bättre än DTS och DD i 1,5Mbit per sekund men det känns alltid bra att ha det senaste. Isf är mina kandidater, Anthem, Meridian, Classé samt Onkyo försteg med matchande slutsteg. Då blir Sunfire ansvarig för att ge kraft till subwoofrarna som är passiva.

På projektorsidan är det mer öppet. Älskar min JVC på allt förutom inputlagg samt att den troligen inte är tillräckligt ljusstark. Funderar på minst 3,20m bred duk. Är de nya JVC:erna bättre på dessa områden tro? Är lite sugen på en Panasonic med zoom möjlighet för 2.35 duk men är orolig för grå svärta ala LCD. DLP projjar är alltid intressant men har ganska lätt för regnbågseffekter och tycker att de saknar shadow details jämnfört med JVC:n. En DLP har inte heller samma färgrymd, speciellt i mörka partier men här har det väl hänt en del också. Kom gärna med förslag.

Budget mässigt så vill jag inte betala för något som inte ger bättre valuta för pengarna än billigare alternativ, även ifall jag skulle ha råd att köpa de dyraste enheterna. Dvs jag tycker inte om att köpa det dyrast ifall jag inte blir överbevisad att de verkligen ger bättre presstanda. Vidare så är jag minst villig att lägga pengar på en projektor då där går tekniken snabbast framåt.

Härmed öppnar jag officiellt denna tråd! Det är fritt fram att kommentera, dels vad ni vill ha mer detaljer inom eller rekommendationer på förbättringsåtgärder :P

Postad 28 November 2009 - 11:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Holy crap, vill du adoptera mig blir min första tanke :lol:

Jag kör ju med ett Onkyo 5507 försteg, tycker det är riktigt bra och klarar allting till ett okej pris. Kika närmare på det tycker jag.
Dom släpper även ett tillhörande slutsteg med 9 kanaler efter nyår typ.

Postad 28 November 2009 - 11:12

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Aha, det visste jag inte. Var kan man se lite mer info angående det slutsteget?

Postad 28 November 2009 - 11:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
En liten snabbgoogling http://www.homecinem...y 2010 09 09 09

Heter alltså PA MC5500 och levererar 9x200 watt :lol:

Står på min önskelista också, då kan jag byta ut mitt nad och sherwoodsteg och samla allt i en låda.

Redigerat av Martin, 28 November 2009 - 11:22.

Postad 28 November 2009 - 16:50

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
WOW detta måste följas upp......

Postad 28 November 2009 - 17:11

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tyvärr så kan jag inte ladda upp mer byggbilder då jag inte har kopplat några produkter i bygget. Finns det något sätt runt detta? Annars få ni hålla till godo utan bilder tills allt är klart.

Redigerat av Hellspawn2, 29 November 2009 - 11:08.

Postad 29 November 2009 - 13:01

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu tror jag att jag kommit runt spärren. Laddade upp lite ritningar och 3D-bilder.

Postad 08 December 2009 - 17:19

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Det är bara att koppla t ex en träregel till en produkt... :)
Sen är det bara att fortsätta ladda upp bilder...!!

Postad 09 December 2009 - 13:58

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu är högtalarna beställda. Det blev CC-PC2 med 6st Ambient2 som bakhögtalare. Sedan gjorde jag en sista minuten ändring och bytte basar från profundusY-4 till InfraY-6. Definitivt overkill men det är alltid kul med lite marginaler. IÖ kommer för att avsluta byggkonstruktionen inom en till två veckor. Nu är det snart inte mycket kvar :P !!!

Postad 15 January 2010 - 18:18

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu har jag uppdaterat med lite fler bilder. Säg till ifall ni vill se något speciellt.

Postad 15 January 2010 - 19:22

bubbleboy76
  • bubbleboy76
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Shit vad häftigt!
Har du hört något rum av IÖ så du vet att du gillar hans ljudideal? Jag har aldrig gjort det, men får alltid känslan av att det är för dämpat/dött för min smak. Finns ju en annan skola med akustik-orakel som förespråkar mindre dämpning och mer diffussion, som t.e.x Mats Svanå.
Hursomhelst, HELGRYMT bygge!

Postad 15 January 2010 - 20:27

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har varit hemma hos IÖ vid minst tre tillfällen och jag har alltid varit imponerad av ljudet. Har även varit hemma hos en person som byggt en hembio med just CC-PC2. Hans installation var inte riktigt optimal men det lät ändå väldigt bra.

Det bästa som jag någonsin hört är följande

Mellanregister och diskant
Revel Gem, Revel Saloon samt just Ino audio. Har just nu Revel M22 och tycker även de låter fantastiskt bra

Bas
Meridian DSP8000,DSP7000 och B15. Har inte lyssnat riktigt ordentligt på Inos större basar men skall enligt ryktet vara riktigt grymma. Pi60 bas ger klart mer smak, den saknar dock lite av outputten som t ex en DSP8000 kan göra.

En annan parameter som jag tycker är riktigt viktigt, kanske allra viktigast. Det är att få upp storleken på bilden för att få den riktiga omslutande upplevelsen. Då är en akustiskt transparant duk ett måste och då känns ett par inbyggda högtalare en självklar match. Rent useendemässigt är även det snyggast, enligt mig.

Att ha en akustiker som skräddarsyr rummet just efter högtalarna känns även det grymt optimalt. Nu tror jag inte att IÖ är den enda som vet hur man skapar en bra högtalare eller besitter akustiska kunskaper. Dock kombinationen är extremt sällsynt. Iaf för rimliga pengar.

Så ovan kombinationer gör att valet känns helt rätt. Dvs tycker om IÖ ljudideal + skräddarsydd lösning + bygga in allt i väggen för att skapa en så stor bild som möjligt + grymt konkurenskraftigt pris.

Postad 15 January 2010 - 22:41

bubbleboy76
  • bubbleboy76
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Greijt! Att gå ifrån Revel måste kräva sin man... Men inbygga högtalare med ljudtransparant duk lär ju bli riktigt maffigt.

Postad 16 January 2010 - 09:09

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag följer bygget med spänning...
Kämpa på. Tur att du är nöjd med din byggare. Det är grymt viktigt.

Postad 16 January 2010 - 17:24

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vill allt väl så kanske vi blir klara nästa vecka. Dock tar det nog en vecka eller två till innan rack + elektronik + duken är monterad etc.

Postad 18 January 2010 - 16:10

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vill även tillägga ett argument till tidigare post. Har aldrig tyckt om någon "klassisk" centerkanal riktigt. De enda centrar som typ fungerar är de med mellanregister och diskant i mitten och sedan basarna på varje sida.

Därför är ett krav på min nya hembio att det skall vara en riktigt frontkanal, dvs alla tre kanaler skall vara exakt lika. Skall man ha stående center och vill undvika "toalett" center så är en ljudtransparant duk ett måste.

Postad 26 February 2010 - 12:25

Desmo no1
  • Desmo no1
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ser ut att blir riktigt snyggt, ser fram emot att se slutresultatet.

Postad 07 March 2010 - 21:11

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Spännande bygge, men tycker det händer lite väl lite här... Några framsteg måste väl gjorts sen i höstas?

Postad 18 July 2010 - 11:12

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Uppdaterat med två nya bilder ...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.