Postad 21 December 2009 - 21:53
Postad 22 December 2009 - 05:57
Jag har god erfarenhet av sådana här hdmi/ethernet-lösningar men då sådana som kräver två kablar. Med bara en kabel blir det plötsligt mycket lättare. Skall man dra kabel genom PV-rör har det ju varit svårt med hdmi-kontakternas storlek. I och med att man själv kan sätta på kontakterna till en ethernetkabel underlättar detta väldigt mycket för snygga installationer.
Du menar VP-rör va??
Postad 22 December 2009 - 08:12
Postad 22 December 2009 - 08:20
Postad 22 December 2009 - 08:31
Postad 22 December 2009 - 08:34
Dock funkar det säkert med cat5 också men inte lika långa kabellängder.
Redigerat av Dreadlock, 22 December 2009 - 08:34.
Postad 22 December 2009 - 10:53
http://justaddpower....lypage.tpl.html
Vet dock inte om denna produkt har begåvats med EDID.
Dessutom verkar den vara mer riktad mot företag som kräver "större" lösningar.
Postad 22 December 2009 - 10:57
Största sannolikhet har du cat5 - så drar vi på jobbet iaf
Dock funkar det säkert med cat5 också men inte lika långa kabellängder.
Cat 5e är väl specad för att klara 1 GBps över max 100 m , så det BORDE ju funka även med denna lösnning om man har kortare ledningar hemma, inte många som har 100 m Ethernet kabel hemma i ett hus....
Postad 22 December 2009 - 15:03
Gefen har väl också nån variant på det här om jag inte missminner mig?
Postad 22 December 2009 - 20:48
Säkert en dum frågan men finns det platta nätverkskablar?
Postad 22 December 2009 - 21:28
Off topic!
Har aldrig sett sådana. Men även om man skulle göra sådana så blir de inte helt platta då de ju är partvinnade.
Postad 23 December 2009 - 00:00
Cat 5e är väl specad för att klara 1 GBps över max 100 m , så det BORDE ju funka även med denna lösnning om man har kortare ledningar hemma, inte många som har 100 m Ethernet kabel hemma i ett hus....
Jo cat5 duger bra för alla fartstandarder. cat6 är egentligen bara nödvändig i extremt störiga miljöer och/eller väldigt långa dragningar.
HDMi kan dock gå uppåt 10Gb, (tror jag?) medan standarden för sådan fart i LAN ännu inte verkar direkt glasklar på egen hand än. Så det är nog inte där flaskahalsen ligger iom att standaren nog inte följts här om man säger så.
Postad 23 December 2009 - 10:02
Ja, åtminstone Cat5E.Off topic!
Det finns en bra söksida med internetadress www.google.se, testa att skriva in typ "platt nätverkskabel" eller andra närbesläktade sökord där.
Skämt åsido, det finns måga ÅF med platt nätverkskabel. Kabelgiganten, Teknikmagasinet, Direktronik, Megastore är de jag kommer på nu. Sedan är ju platt kabel inte helt platt som påpekats, 2-3 mm tjock får man nog räkna med.
Postad 23 December 2009 - 16:19
klart vettig produkt, speciellt om man har problem med dragningen till Projektor som jag ser det. Helt briljant att kunna gömma undan en tunnare cat6 eller cat5e på snyggt sätt.
Gefen har väl också nån variant på det här om jag inte missminner mig?
Jo cat5 duger bra för alla fartstandarder. cat6 är egentligen bara nödvändig i extremt störiga miljöer och/eller väldigt långa dragningar.
HDMi kan dock gå uppåt 10Gb, (tror jag?) medan standarden för sådan fart i LAN ännu inte verkar direkt glasklar på egen hand än. Så det är nog inte där flaskahalsen ligger iom att standaren nog inte följts här om man säger så.
När det gäller "Cat5" distribution så är det mer noggrant med vilken kabel man använder än ni tror - för att vara säker på att få igenom full HD (1080p60) så krävs det minst cat5e STP 24AWG low skew kablar. Detta för att skillnaden mellan yttre och inre par inte skall bli för stor så att equalizern inte hinner att sammanföra signalerna.
Annars är det också viktigt att förstå att en Cat5 distribution inte alltid kör okomprimerad signal, det finns flera exempel på billiga lösningar där man istället för den ursprungliga signalen får fram en JPG2000 signal.
Jag tror dessutom att priset som angivits är fel, eller inte fel - men både sändaren och mottagaren kostar ca:3k styck - så ca: 6k för lösningen
mvh
/Pär
Postad 23 December 2009 - 16:58
När det gäller "Cat5" distribution så är det mer noggrant med vilken kabel man använder än ni tror - för att vara säker på att få igenom full HD (1080p60) så krävs det minst cat5e STP 24AWG low skew kablar. Detta för att skillnaden mellan yttre och inre par inte skall bli för stor så att equalizern inte hinner att sammanföra signalerna.
Jag menade rent för jämförelsen med 1000Mb LAN-data alltså. Hur det funkar med HDMi-signalen i vare sig cat5, cat5e eller cat6 har jag däremot ingen aning om, men vad jag menade var att det inte är någon idé att jämföra med vad kabelns egentliga användning duger till iom att det alltid spelar kraftigt in hur en sak används och till vad.
Postad 25 December 2009 - 17:36
Intressant!
Postad 25 December 2009 - 21:41
Mvh
/Pär
Postad 27 December 2009 - 19:02
Off topic!
Det gör det! kör hela url:en nedan
http://www.kjell.com...00000,218510000
Postad 28 December 2009 - 00:24
https://www.minhembi...c_id=329293.jpg
Postad 29 December 2009 - 09:19
Jag använder en liknande produkt som kostar bra mycket mindre. Jag skickar endast 10m, och fungerar kanon med både bild o ljud. Den ska klara 30m 1080p.
https://www.minhembi...c_id=329293.jpg
Handlar du via e-bay?
Postad 31 December 2009 - 00:40
HDMI standard 1.3x säger upp till 4.96 Gbps. Det är dock extremt få HDMI kablar på marknaden som verkligen kan leverera det. Spelar ingen roll egentligen, finns inget material på skiva idag som kräver den bandbredden ändå.
Skillnaden mellan cat5 och cat6 har inte att göra med hur långa kablar du kan dra. Både 100BASE-TX standarden och 1000BASE-T standarden säger max längd är 185meter. Det är alltså bandbredden som begränsas med cat5 jämte cat6.
1.3 är 10Gb/s, det var det som införde med den versionen. 1.2x var 5Gb/s. Men ivilket fall, borde inte en kabel som följer standarden klara det iallafall? Borde ju bli problem annars då redan bilden i "full HD" tar nära 4Gb/s. Och sen när det kommer saker som de där Bluray med utökat förgdjup så kommer den siffran att rusa iväg rejält. Ljudet antar jag inte spelar så stor roll om det körs bitstream eller ren PCM, även i 24bit räknas väll 8 kanaler fortfarande i Mb/s.
Jovisst, men i praktiken blir det ju så ändå. Man kan även dra 600 meter cat6-kabel vad standarden än säger, det är ju inte kabeln som inte följer standard då utan den som drar den. Om man nöjer sig med 30Mb/s och en skock arga sorteringsarbetare i switchterminalen som gormar om dåligt inslagna paket alltså.
Redigerat av lystriod, 31 December 2009 - 00:48.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
60 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?