Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Room Analyzer - En liten titt

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Room Analyzer (Övrigt) 0 8.5 (5) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 December 2009 - 13:22

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Har precis haft några timmar att bekanta mig med XTZ's produkt Room Analyzer tillsammans med de nyinköpta subbarna.

På det hela taget gillade jag verkligen enkelheten med den... klart föredömligt i hantering och enkelhet. Även vattenfalls graferna och decay-

spectrogramet ger rätt bra vägledning av vad som saknas.

Vad jag dock inte gillar är följande saker.
1. Room Analyzer verkar kaliberera om mickens nivå själv lite då och då. Så två mätningar efter varandra med samma volym och samma position kan ge samma kurva med olika amplitud på grafen, fast den faktiskt amplituden är densamma när man jämför med en SPL-mätare, etc.
1a. Hade varit trevligt att själv kunna låsa nivån för att man ska kunna göra efterföljande mätningar som är jämförbara mot varandra.

2. När man jämför flera grafer mot varandra så skjuter den gärna graferna så att halva fönstret kan vara tomt trots att flera av graferna sticker utanför, men programmer bryr sig endast om den aktiva med visningen.
2a. Vore trevligt att själv kunna välja skala samt även vilket intervall grafen visar även på Room Analyzer-delen precis som på full range. Säg en 30/50/80 DB i höjd och sedan bara en glidade skala på fönsterkanten där man kan dra upp/ner med musen.

3. Det knäpper och "poppar" lite titt som tätt mitt i svep, mellan svep, etc, samt att den ibland bryter svepen och börjar om, känns som den inte triggar korrekt.

Sedan vad jag saknar i programmet.
4. En enkel funktionsgenerator för att generera svep med valfri tid/start-stop-frekvens/amplitud samt även rena sinustoner med valfri frekvens. Speciellt då hårdvaran inte går att koppla mot andra program som klarar det.
5. En SPL-mätare, vilket torde vara rätt enkelt då det är specifik hårdvara som borde inneha kalibrering innan.

De bifogade bilderna visar följande:
9-1 - Se punkt 1 - Tre mätningar bara sekunder efter varandra med samma position/inställningar/etc.
9-2 - Se punkt 2 - Ett gäng grafer för jämförelse där den sista mätningar förstskjuter de andra utan att hänsyn tas till eg. plats i diagrammet eller skalan.
9-3 - Tog ytterligare en mätning som påvisar punkt 1 ovan samt är en efterföljare till mätningen i punkt 2(bild 9-2).

Kollade lite var man borde lägga en tråd om mjukvara och den verkar passa bäst här, Ljuduppspelning /subwoofer och gör det själv känns alla lite fel med tanke på att användningen är för akustik och dsp eg. och det saknas ett forum för mjukvara.

Bifogad fil(er)

Postad 22 December 2009 - 14:28

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Okey, men får du ut något vettigt av dina tester.......beställde nämligen en room analazer igår

Du får gärna skriva ännu mer om dina tester och så..........

Postad 22 December 2009 - 17:47

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
De där bilderna var ju mest för att illustrera problemen. Men ja, man får ut en del matnyttigt. Bland annat var det rätt intressant att jämföra kurvorna direkt mot sub-amp'arna, och sedan via stärkaren. Där testade jag att antal olika delningar då det visade sig att vissa delningar orsakande en dip på vissa frekvenser. Sedan så fick jag verifierat hura bra jobb audysey faktiskt gör. Det eg. mest intressanta för mig persongligen var dock att se att jag har en höjning vid 31.5Hz med en rätt rejäl efterklang som jag borde göra någotting åt akustiskts. För övrigt så såg det rätt bra ut.

Utöver detta så passade jag på att testa hur olika kurvorna i nya subbarna (xtz w12.18p) blir beroende på hur du använder port-pluggarna. De två sista bilderna är över hur kurvorna blir med ingen/vänster/höger/båda portarna pluggade, audyssey av... och sedan en jämförelse med båda portarna pluggade och audyssey på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.