Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppa in homeplug?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 January 2010 - 16:31

Unregistered4a909f91
  • Unregistered4a909f91
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har köpt 2 st Siemens Gigaset homeplug.

Jag får att inte till att fungera.

Jag har testat att ha datorn bara rummet brevid routen så det är inte att de är för långt ifrån.

Någon som vet exakt hur man ska koppla?

Just nu har jag adsl från telia modem kopplat till en zyxel router, och från routen kör jag en laptop trådlöst, och en stationär med sladd.

Sen nu har jag en stationär till som jag hade tänkt att ansluta med homplug?

Tacksam för svar.

Redigerat av Unregistered4a909f91, 16 January 2010 - 16:32.


#2

Postad 16 January 2010 - 16:39

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2416 inlägg
  • 0

Jag har köpt 2 st Siemens Gigaset homeplug.

Jag får att inte till att fungera.

Jag har testat att ha datorn bara rummet brevid routen så det är inte att de är för långt ifrån.

Någon som vet exakt hur man ska koppla?

Just nu har jag adsl från telia modem kopplat till en zyxel router, och från routen kör jag en laptop trådlöst, och en stationär med sladd.

Sen nu har jag en stationär till som jag hade tänkt att ansluta med homplug?

Tacksam för svar.


Jaaa, det borde väl bara att ta en sladd från routern, in i en av homepluggarna, i med den i väggen, och sedan den andra homepluggen där du ska ha den och en sladd från den pluggen till datorn ?

#3

Postad 16 January 2010 - 17:01

Unregistered4a909f91
  • Unregistered4a909f91
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tjenna.
Jag tänkte med att de måste/borde vara så men tydligen så fungerar inte de:/

#4

Postad 16 January 2010 - 19:44

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Kanske är pluggarnas eluttag på olika säkringar
Kanske går det att ställa in så de funkar

#5

Postad 17 January 2010 - 11:21

Unregistered4a909f91
  • Unregistered4a909f91
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Kanske är pluggarnas eluttag på olika säkringar
Kanske går det att ställa in så de funkar



okej hur menar du då? Jag har testat i flera oliga vägguttag, tillomed samma:/

#6

Postad 17 January 2010 - 11:42

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

okej hur menar du då? Jag har testat i flera oliga vägguttag, tillomed samma:/


Aj, då kan inte vara att de ska gå över olika säkringar i säkrings/propp-skåpet.

Då vet jag inte varför

#7

Postad 19 January 2010 - 00:17

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Kopplade en ett par dylika pluggar åt en kompis för något år sedan. Har för mig att man skulle trycka på en knapp, för att få de två att koppla ihop sig. Sedan funkade de kanoners.

#8

Postad 19 January 2010 - 08:50

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Kör övervakningskameror från Logitech med dataström via el och även där parade man klienterna med mastern, även om jag vill minnas att det skedde helt och hållet via mjukvaran.

Vad står det i manualen för Gigaset-prylarna?

#9

Postad 19 January 2010 - 09:47

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag har köpt 2 st Siemens Gigaset homeplug.

Jag får att inte till att fungera.

Jag har testat att ha datorn bara rummet brevid routen så det är inte att de är för långt ifrån.

Någon som vet exakt hur man ska koppla?

Just nu har jag adsl från telia modem kopplat till en zyxel router, och från routen kör jag en laptop trådlöst, och en stationär med sladd.

Sen nu har jag en stationär till som jag hade tänkt att ansluta med homplug?

Tacksam för svar.

Jag har ett par Siemens homeplug som fungerar utmärkt. Dock är det lite trixigt att få dem att prata ihop, det är viktigt att du följer manualen till punkt och pricka, har du gjort det?

/ Pär

#10

Postad 03 February 2010 - 21:53

clark
  • clark
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Siemens Homepluggar är kända för att vara trixiga. Lämnade tillbaka mina och köpte Amitech istället. Funkar bra.

#11

Postad 07 February 2010 - 10:45

matte2k
  • matte2k
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Siemens Homepluggar är kända för att vara trixiga. Lämnade tillbaka mina och köpte Amitech istället. Funkar bra.


Lite intresserad av dessa homeplugs. Vad får man för throughput?
Jag har 100mbit teliafiber. Hur mycket kommer jag kunna utnyttja?

#12

Postad 07 February 2010 - 13:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14166 inlägg
  • 0

Lite intresserad av dessa homeplugs. Vad får man för throughput?
Jag har 100mbit teliafiber. Hur mycket kommer jag kunna utnyttja?

https://www.minhembi...howtopic=138239

#13

Postad 14 February 2010 - 08:10

Unregisteredaaf47c09
  • Unregisteredaaf47c09
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hänger på denna tråd med ytterligare frågor:
a ) Är det någon som vet hur man gör om man vill ansluta tex 2 datorer i olika rum? Tänker mig alltså router plus homeplug nr 1 vid första telejacket i huset, där ju routern måste stå. Kan man då ha flera homeplugs (nr2 och 3) som pratar med denna nr1? Eller måste man ha 4 homeplugs i ett sånt läge?

b ) Hur är det med standarder inom nätverk över elnätet. Om man vill h fler datorer i ett rum en bit bort i huset så kan ju Zyxel PLA470 v2 användas. https://www.prisjakt...kt.php?p=227089
Men är den kompatibel med vad som helst? Eller är det så att man måsete en Zyxel av speciell modell i andra änden?

Tacksam för svar.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.