Media Extender, vilken är frågan?
34 svar till detta ämne
Postad 19 January 2010 - 16:47
norda83
-
norda83
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej! Ny på forumet, har mest skummat i bakgrunden hittils. Men så här är det, är på jakt efter en vettig Media Extender. Ska användas till tv seriser samt lite film. Musik, bilder är inte prio 1. Jag vill att det ska flyta fint i 720 & 1080 via nätverk (trådat) Intern Hdd är inget måste, men hjälper det till så varför inte. Mina alternativ är just nu. TVIX M-6600N QNAP NMP-1000 MEDIA PLAYER TVIX M-6500A (ser att den har haft en del problem med värmen) XTREAMER HD MEDIASPELAREHar nu läst hela tråden om Tvix 6600, det är ju alltid så i forum, upp och ner, en är nöjd och den andra är missnöjd. Qnap hittar jag ingen bra tråd om, kanske sökt för dåligt. Någon här som har en och har synunkter om den? En kompis har en tvix 6500, den ska jag prova ikväll med mitt system, mest bara för att känna på den. Xtreamer låter bra, men håller den måttet? Novice som man är kollar man många ggr på priset, billig=inte så bra. Nu behöver det nödvändigtvis inte vara så.Men vad jag vill av detta rabbel är väl följande. Har någon er följande extenders? Kortfattat för ni gärna posta lite om vad ni upplever. Behöver inte gå in djupt i frågan, bara rent allmänt. Tackar på förhand och hoppas någon av er tar er några minuter och hjälper mig i media extender djungeln! /Fredrik
Postad 19 January 2010 - 16:56
Bergen
-
Bergen
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
YES! Vilken bra tråd. Jag funderar på precis samma sak.
Det finns ju en uppsjö av såna här. Det är inte lätt att veta vad man skall satsa på för något.
Hoppas det kommer nåt bra svar vad det lider.
Postad 19 January 2010 - 17:43
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Hej!! För att jämföra rätt så finns det flera olika saker att fundera på: Jämför "rätt generations" spelare:- Tvix 6500 och Qnap NMP-1000 är lite äldre spelare. För det första har de svagare processorer och kommer på sikt få sämre med uppdateringar. När det gäller Mediaspelare är man glad för uppdateringar...  bygger på Sigmas gamla chip. - Tvix 6600 & Xtreamer är samma generation (senaste) baserad på Realteks chip. - Finns även nyare Sigma baserade spelare: Popcorn Hour C-200/A-200, HDi Dune & WD TV live Vad vill du att din spelare ska kunna??Vissa spelare har möjlighet till Webtjänster osv... är det intressant..?? Vad har du för krav på ISO uppspelning??ISO filer innehåller kompletta menyer, ser alltså ut exakt som en DVD eller BD skiva. Det finns många spelare som klarar DVD-ISO med menyer (dock inte alla tex inte WDTV), färre klarar av BD-ISO med menyer (endast HDi Dune och Popcorn Hour C-200), vissa andra klarar "BD-lite", du kan spela upp själva film-filen i en BD ISO eller struktur. Sen finns det massor med andra småsaker som vissa tycker är viktiga men inte andra! Vilka "superljud" stöds osv osv i all oändlighet! Spelare jag kan rekommedera:- Äldre spelare: Tvix 6500, PCH A-110, HDX-1000, HDi Dune 1.0 - Senaste generation, Sigma: Popcorn Hour A-100 (kommer snart), C-200, HDi Dune 3.0, WD-TV live - Senaste generation, Realtek: Mede8er (får köpas från utlandet), Tvix 6600 Xtreamer har fått mycket kritik för sitt sätt att ge support osv, så de känns lite tveksamma.
Postad 19 January 2010 - 23:03
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hej på er! För att lugna dig Fredrik, så kan jag bara säga att 720p och 1080p går flytande på ALLA de modeller från de olika varumärken som Kanelbulle nämner. Verkligen ALLA...  Bara för att förtydliga gällande TViX (som jag gillar bäst), så heter den senaste modellen från DViCo, "TViX M-6600". Modellerna innan den heter M-6500 och M-7000, där den senare endast har en designskillnad - den är rund och helt i svart borstad anodiserad aluminium. Modellerna innan dess heter TViX M-4100 och M-5100, där även den senare är runt, svart och i borstad aluminium. Redan M-4100 och M-5100 som släpptes för flera år sedan, klarade filmer i 720p och 1080p flytande... Så, take your pick.  Du kommer få den prestanda du söker oavsett vad du väljer som är typ ett eller två år gammalt idag. Det handlar mer om funktioner, pris och märket, om du vill ha display eller inte, support och sådana värden. Sedan är de alla bäst lämpade för film även om det går att kolla på bilder och lyssna på musik. Ska du använda den betydligt mer för musikspelande är det en Logitech Squeezebox du ska ha eller något liknande. I övrigt har jag bara en sak att tillägga och det är att ofta får man vad man betalar för och det finns oftast (inte alltid) men oftast en anledning till varför vissa produkter, tjänster eller motsvarande är dyrare än andra.
Postad 20 January 2010 - 11:45
norda83
-
norda83
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tack för era svar!
Verkligen bra hjälp här.
Det lutar onekligen åt en tvix 6600 för att dom verkar simpel och utför jobbet bra.
Saken är den att jag just nu håller på kriga med en asrock 330, vet att många, väldigt många fått dom att funka perfekt! Men jag verkar vara en av dom få som inte får det att flyta perfekt.
Har provat ubuntu + xbmc, windows + xbmx utan framgång.
Enda som funkar för mig just nu är xbmc live, ska ikväll försöka installera det direkt till hdd så jag slipper boota från cdrom och tappa inställningarna varje gång. Är väldigt dålig på sånt här så jag ska ge det ett försök.
Sen en lustig sak lite OT är att jag upplevde släpning även på en tvix jag provade, det slog mig då.
- Är det tvn kanske? Och mkt riktigt så blev jag tvungen att ändra 100hz motion nånting nånting till snabb, för annars hängde den inte riktigt med.
Har en samsumg ue46b7070. Men det är ett annat forum d hur jag ska få till den optimalt.
Som sagt, långt från expert inom detta område.
Men jag tackar för svaren, får jag inte till asrocken så blir det en tvix 6600, har lite tid av ångerveckan kvar 
Tack!
Postad 31 January 2010 - 12:22
Unregistered1320
-
Unregistered1320
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
SORRY FÖR STORA BOKSTÄVERNA:: BUGG I DATORN:
JAG SKA KÖPA EN MEDIA EXTENDER NU I DAGARNA OCH JAG HAR INTE LÄST ETT SKVATT:
SÅ HÄR VILL JAG ATT DET SKA FUNKA OM DET GÅR ATT FÅ IHOP:
JAG HAR ETT ADSL MODEM INKOPPLAT PÅ ÖVERVÅNINGEN I MITT HUS: DÄR HAR JAG EN STATIONÄR DATOR: OCH EN SKRIVARE; HAR TÄNKT KÖPA EN ROUTER ATT SÄTTA DÄR SÅ JAG KAN ANVÄNDA SKRIVAREN FRÅN ALLA DATORER:
SEN IFRÅN ÖVERVÅNINGEN HAR JAG CAT& NÄTVERKSKABEL DRAGEN TILL TVRUMMET:
DÄR TÄNKTE JAG SÄTTA EN MEDIA EXTENDER AV NÅGON TYP SÅ JAG KAN SE PÅ VÅRA FOTON; KANSKE KOLLA PÅ EN FILM LYSSNA PÅ MUSIK OCH ANVÄNDA SPOTIFY VIA VÅRA TRÅDLÖSA DATORER:
ALLTSP VILL JAG SITTA I SOFFAN MED EN TRÅDLÖS DATOR OCH KUNNA SÄTTA PÅ SPOTIFY VIA MEDIA EXTENDERN I TVRUMMET FÖR ATT LYSSNA PÅ MUSIK ELLER KOLLA PÅ BILDER OSV
FUNKAR DET?
HAR FUNDERAT PÅ NYASTE TVIXEN
Postad 02 February 2010 - 23:14
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Lånar tråden lite...
Finns det nån annan Media Extender än Xbox360 som kan visa Live-TV från MediaCenter? Jag tänkte ha en extender till tv:n i vardagsrummet (HTPC:n är i gillestugan) och vill gärna kunna använda MediaCenters gränssnitt med EPG, Live-TV, bilder, videos osv. Xbox360 är onödigt dyr och framförallt lite för högljudd.
Postad 04 February 2010 - 10:14
Unregistered7e1dc52c
-
Unregistered7e1dc52c
-
Användare
-
-
205 inlägg
YES! Vilken bra tråd. Jag funderar på precis samma sak. Det finns ju en uppsjö av såna här. Det är inte lätt att veta vad man skall satsa på för något. Hoppas det kommer nåt bra svar vad det lider.
+1 Jag är en nöjd Dune-ägare men behöver nu en 3:e  mediaspelare till källaren. Jag behöver inte Blu-Ray spelare eller inbyggd hårddisk i denna, allt ska streamas. Kravet är att den ska klara att spela upp Blu-Ray kataloger. Vilka fler än Dune klarar det? /V-man
Postad 04 February 2010 - 11:31
roger_w
-
roger_w
-
Användare
-
-
226 inlägg
Snurrbo: Hejsan. Som alternativ till xbox 360 kan du kolla på linksys dma 2100.
/Roger
Postad 04 February 2010 - 13:03
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Snurrbo: Hejsan. Som alternativ till xbox 360 kan du kolla på linksys dma 2100. /Roger
Klarar den alltså att visa Live-TV direkt från MediaCenter? Är det ingen av de nya extendermodeller som släppts nyligen som klarar det? Känns ju som en ganska naturlig funktion som de flesta borde stödja.
Redigerat av Snurrbo, 04 February 2010 - 13:11.
Postad 04 February 2010 - 16:48
Wrath
-
Wrath
-
Användare
-
-
116 inlägg
kapar tråden lite om det är ok:
Vill ha en medispelare som kan via nätverk spela upp filer från min dator från annat rum.
Har idag en htpc som är på sista versen och den spelar upp filmer från min arbetsdator via tråd då den har 2 nätverkskort.
Vill åt en spelare som har följande:
*Ska kunna spela upp mkv filer från min arbetsdator via nätverk minst 720p men helst 1080p
*Ska kunna läsa subtitles
*Man ska kunna montera in en bluray spelare så man kan hyra filmer
*Klara av HD ljud via HDMI då min förstärkare har det stödet...
Det är igentligen de enda kraven jag har, sen är det bonus om den läser avi, mpg ,dvdfilmerosv
Fattar inte vilken man ska välja, vissa säger att WD live inte fungerar i nätverk utan bara kopplar ner sig medans Xstreamer verkar vara nå krångel med , sen verkar ingen ha möjlighet att montera blurayläsare !? tips och råd
Redigerat av Wrath, 04 February 2010 - 16:53.
Postad 04 February 2010 - 20:31
roger_w
-
roger_w
-
Användare
-
-
226 inlägg
Snurrbo: Japp, den ska klara live-tv, har en dma 2200 själv och den fungerar toppen. Tyvärr verkar inte ms eller tillverkarna så pigga på att bygga nya extenders. Har för mig samsung hade nått man kunde plugga in i deras tv apparater men tror dom slutat med det 
/Roger
Postad 08 February 2010 - 10:43
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hej!
Angående Asrock så kör jag med Team XBMCFreak version (LiveCD) som jag har lagt in på hårddisken, fungerar ypperligt.
/Qudos
Postad 08 February 2010 - 11:47
norda83
-
norda83
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Lite uppdatering från min del.
Jag köpte ia.f en WD Tv Live, funkar riktigt bra, och väldigt billig.
Jag köpte en billig variant, för jag tänkte kolla nu under 2010 vad som kommer inom mediaextenders.
Tycker D-links Boxee ser intressant ut..
Men jag lätt rekomendera WD Tv Live, bra prestanda till billig peng.
Postad 09 February 2010 - 18:21
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
undrar jag med om det finns nån som stöder undertexter (srt fil) till .mkv filer
Postad 09 February 2010 - 20:57
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
ingen som vet? 
är dessa 2 filer ja undrar om den kan öppna å spela upp så man får text
Redigerat av sjobas, 09 February 2010 - 21:17.
Postad 10 February 2010 - 01:03
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Dom flesta stöder väl .srt till mkv.
Jag har popcorn 110 och xtreamer och det funkar utmärkt till dom.
Postad 10 February 2010 - 10:12
amilo
-
amilo
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Då lånar jag tråden lite.
Har börjat att kika efter en media extender och föll lite för Xstreamer eftersom man kan styra den med Iphone och via datorn. Finns det någon mer som har denna funktionen eller är det en standard på de flesta?
Tänkte mest att det kan vara smidigt om man vill dra igång lite musik, då kan man göra det via iphone:n utan att behöva sätta igång projjen.
Postad 10 February 2010 - 17:37
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Dom flesta stöder väl .srt till mkv. Jag har popcorn 110 och xtreamer och det funkar utmärkt till dom.
okej det är ju lysande, ang ljudet då, kan jag precis som jag har med min htpc nu köra både bild och ljud via hdmi in i förstärkaren och sen vidare till tv,n? är ju smidigt då stärkaren har lipsync osv..
Postad 26 March 2010 - 11:22
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Tråden verkar ha dött lite så jag drar igång den igen.
Själv ska jag nu sälja min ION-burk (htpc) och koncentrera mig på en media extender igen.
Bollar mellan Tvix M-6600, Popcorn Hour A200 (fast jag hatade A100 förstås.  ) och Xtreamer.
Hur är det med värmeutveckling osv på dessa? Tänkte slänga in min 1TB SAmsung disk.
Postad 26 March 2010 - 20:07
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
twebbas:Frågar du mig skulle jag kolla på antingen, A-200 eller Mede8er. Popcorn Hour A-200 har lite mer pulver i sin Sigma processor och dessutom inga problem med HD-ljud om det är nödvändigt. Realtek osm sitter i både Tvix 6600, Xtreamer o Mede8er är lite klenare i sin video-processing, jag har själv kört tex "Killersample.mkv" och det är definitivt skillnad. Tyvärr har Realtek ett fel på sina processorer så de klarar inte HD-ljud i dagsläget (att skicka RAW alltså), det finns fulhack till Tvix så den mixar ner det till LPCM via HDMI, men alla Realtek baserade har problem! Vill du ha Webtjänster så är PCH eller Xtreamer som gäller. Har själv bla en Mede8er och den är både lättarbetad, snabb och stabil, men har inga Webtjänster! Good luck!
Redigerat av Kanelbulle, 26 March 2010 - 20:09.
Postad 28 March 2010 - 08:30
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Vilken burk är bäst på att spela upp mkv-filer (720p/1080p) utan strul?
HD-ljud är ett plus, men inget måste.
Det behöver inte ha något annat lull-lull.
Postad 03 April 2010 - 18:39
woodyrocker
-
woodyrocker
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
twebbas:
Frågar du mig skulle jag kolla på antingen, A-200 eller Mede8er.
Popcorn Hour A-200 har lite mer pulver i sin Sigma processor och dessutom inga problem med HD-ljud om det är nödvändigt. Realtek osm sitter i både Tvix 6600, Xtreamer o Mede8er är lite klenare i sin video-processing, jag har själv kört tex "Killersample.mkv" och det är definitivt skillnad. Tyvärr har Realtek ett fel på sina processorer så de klarar inte HD-ljud i dagsläget (att skicka RAW alltså), det finns fulhack till Tvix så den mixar ner det till LPCM via HDMI, men alla Realtek baserade har problem!
Vill du ha Webtjänster så är PCH eller Xtreamer som gäller. Har själv bla en Mede8er och den är både lättarbetad, snabb och stabil, men har inga Webtjänster!
Good luck! 
Ok...Har slängt ut denna frågan innan om vilken extender jag ska sata på - A-200 el. Mede8er. Om jag tolkar dig rätt så är A-200:an starkare än Mede8ern. Sitter på A-100 nu men får inte till det med ljudet på mkv filerna (DTS). Kör med en konverter från koax till optisk då min reciever bara har optisk ingång. Men det klipper ljudet hela tiden. Jag tror att det beror på konvertern men är inte säker. Min förhoppning är då att om jag byter upp mig till en extender med optisk utgång så ska jag få det att funka. Och då har jag kommit fram till att välja mellan dessa två. Ska jag gå på A-200....? Kan någon med erfarenhet ge mig råd skulle jag bli tacksam. /Woody
Postad 04 April 2010 - 13:41
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Vilken burk är bäst på att spela upp mkv-filer (720p/1080p) utan strul? HD-ljud är ett plus, men inget måste. Det behöver inte ha något annat lull-lull.
Jag skulle vilja lägga min röst på TViX M-6500. Den räcker mer än gott och väl och nu till ett riktigt bra pris. 
Postad 04 April 2010 - 22:21
Unregistered1d36b31d
-
Unregistered1d36b31d
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Jag skulle vilja lägga min röst på TViX M-6500. Den räcker mer än gott och väl och nu till ett riktigt bra pris. 
Urusel support och en tillverkare som mer eller mindre struntar i uppdateringar när den utgår i sortimentet får du på köpet, och det gör den förmodligen snart.
Redigerat av Unregistered1d36b31d, 04 April 2010 - 22:24.
Postad 05 April 2010 - 08:56
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Urusel support och en tillverkare som mer eller mindre struntar i uppdateringar när den utgår i sortimentet får du på köpet, och det gör den förmodligen snart.
Jag kan bara säga precis tvärtom. Allt är ju subjektivt. Att manualerna inte täcker allt, är en sak, men om du kontaktar återförsäljaren för DViCO:s produkter så skulle du få hjälp. Den hjälp du eventuellt inte hittar här då. Det går även att kontakta DViCO direkt i Korea. Alla uppfattar som sagt allt olika.
Postad 05 April 2010 - 14:27
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Jag har hört flera som har problem med ljudsynk med 6500:an, så därför har jag aktat mig lite för den.
Postad 05 April 2010 - 15:07
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag har hört flera som har problem med ljudsynk med 6500:an, så därför har jag aktat mig lite för den.
Okey, då har det nog mer med filernas beskaffenhet att göra. Jag har haft min M-6500 i ett par år nu och visst är det vissa filmfiler som aldrig har fungerat, men för att vara en media extender så äter den ändå näst intill allt. Du får gärna specificera vilka filmfiler det har varit ljudsynkningsproblem med, för jag tror det är extremt ovanligt. Dessutom skulle jag nästan våga sätta ett par öl eller fem på att det gäller andra media extenders likväl och att det inte har något med enbart TViX:en att göra. Vill man ha en fullgod lösning som fungerar till "allt", så är det fortfarande en dator man behöver - inte en media extender. Min TViX är däremot min mest älskade pryl i vardagsrummet än så länge. Har den ansluten via nätverket (ej trådlöst) mot fyra nätverksdiskar och tja - det fungerar att lira 1080p-filer utan lagg eller problem drygt 15 meter i lägenheten från där datorn står. I love it!
Postad 05 April 2010 - 22:04
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
woodyrocker:Det är som du säger att A-200:an är processorstarkare än Mede8er. Dock är det inte allt, jag har haft väldigt lite trubbel med min Mede8er som fungerar ruskigt bra och är mycket stabil, den är faktiskt riktigt, riktigt bra. Det som jag tycker är avgörande är mer vad du ska använda din Mediaspelare till, vad är viktigt för dig?? Mede8er är en kanonbra "vanlig" Mediaspelare, snabb, pang på rödbetan i funktíon och lättanvänd. B yggkvalitet osv är på topp. Det som Popcorn Hour A-200 (och alla andra PCH:er oxå) är att de har "mer funktioner" tex Webtjänster, Torrentklient och det finns massor av tilläggs-appar till PCH som många användare har uvecklat. Är man inte intresserad av det, då tycker jag man kan gå på Mede8er, du kommer inte bli missnöjd. Är du däremot en "pulare" som gillar att fixa o dona med dina prylar (lite mer tekniska med andra ord) då är Popcorn ett bättre val!! Men... lyssna inte för mycket Sean, han har bara en inställning: Tvix regerar. Visst Tvix är en jättefin produkt, de har dock fått lite kritik på senare tid för lite sämre support, när du köper din Mediaspelare så är det bra om den är "så färsk som möjligt" när du köper den. Företagen supporter bättre levande produkter och tyvärr är Tvix 6500 lite äldre (inte alls en dålig produkt), det ger färre uppdateringar av mjukvaran. När det gäller en "kända fabrikaten" bland Mediaspelare, tex Popcorn Hour, Tvix, Mede8er, HDi osv så är de normalt sett kända för såväl bra support och utveckling av mjukvaran. Lycka till!
Postad 06 April 2010 - 16:51
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Men... lyssna inte för mycket Sean, han har bara en inställning: Tvix regerar.
Jo, jag favoriserar TViX, men det är också för att jag inte har haft några problem med min personligen. Dessutom svarade jag på inlägget: Vilken burk är bäst på att spela upp mkv-filer (720p/1080p) utan strul? HD-ljud är ett plus, men inget måste. Det behöver inte ha något annat lull-lull.
Där fungerar en TViX M-6500 - utmärkt, skulle jag påstå. Normala personer vet inte ens vad en BD-rip med HD-ljud innebär osv, så att rekommendera en media extender för den vanligaste köpgruppen - de som rippar egna DVD-filmer och som lirar normalt material som inte är BD-rippar på 44 GB osv., så måste även du erkänna att det inte behövs en massa support etc. på den modellen. Redan modellen innan som släpptes för snart 4-5 år sedan (M-4100) klarar ju 720p och i princip 1080p-material fint så... jag vill nog påstå att jag har fog för att den fungerar för de absolut flesta.
Postad 06 April 2010 - 20:13
woodyrocker
-
woodyrocker
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
woodyrocker:
Det är som du säger att A-200:an är processorstarkare än Mede8er. Dock är det inte allt, jag har haft väldigt lite trubbel med min Mede8er som fungerar ruskigt bra och är mycket stabil, den är faktiskt riktigt, riktigt bra.
Det som jag tycker är avgörande är mer vad du ska använda din Mediaspelare till, vad är viktigt för dig?? Mede8er är en kanonbra "vanlig" Mediaspelare, snabb, pang på rödbetan i funktíon och lättanvänd. B yggkvalitet osv är på topp. Det som Popcorn Hour A-200 (och alla andra PCH:er oxå) är att de har "mer funktioner" tex Webtjänster, Torrentklient och det finns massor av tilläggs-appar till PCH som många användare har uvecklat. Är man inte intresserad av det, då tycker jag man kan gå på Mede8er, du kommer inte bli missnöjd. Är du däremot en "pulare" som gillar att fixa o dona med dina prylar (lite mer tekniska med andra ord) då är Popcorn ett bättre val!!
Men... lyssna inte för mycket Sean, han har bara en inställning: Tvix regerar. Visst Tvix är en jättefin produkt, de har dock fått lite kritik på senare tid för lite sämre support, när du köper din Mediaspelare så är det bra om den är "så färsk som möjligt" när du köper den. Företagen supporter bättre levande produkter och tyvärr är Tvix 6500 lite äldre (inte alls en dålig produkt), det ger färre uppdateringar av mjukvaran. När det gäller en "kända fabrikaten" bland Mediaspelare, tex Popcorn Hour, Tvix, Mede8er, HDi osv så är de normalt sett kända för såväl bra support och utveckling av mjukvaran.
Lycka till! 
Tackar för dina synpunkter. Har väl egentligen inget behov av webbtjänster el. dyligt. Vill bara ha en extender som tuffar på utan strul. Är fortfarande grymt nöjd med min A-100, men mer eller mindre alla mkv-filer har DTS-ljud och det får jag inte att funka som sagt. Hur är ljudnivån på Mede8er:n ? Och på A-200:an om du har koll på den med. /Woody
Postad 10 April 2010 - 11:44
MrStrumpan
-
MrStrumpan
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag ska med köpa en, och har även svårt att veta vilken. Har läst i forumtråden om Popcorn Hour C-200, men är A-200 jag funderar på, för ca 2000kr. Fanns en del strul, stod en del hänvisningar till Xtreamer som skulle var bra. Xtreamer verkar ju jättebra, man får både Xtreamer Media Player och Xtreamer eTRAYz (2-diskars NAS) för ca 2300kr. Men efter att ha läst den forumtråden vet jag inte längre, även här lite strul både med spelare en framförallt med NASen. Ex: Den är extremt långsam. Den starar inte för HDDn inte hinner spinna igång tillräckligt snabbt efter sleep-mode, när man sätter in en HDD så formateras den utan förvarning och allt innehåll försvinner. Väldigt synd, då detta hade varit skitbra om det funkade. Det jag är ute efter är en spelare som funkar bra, gärna med lite web-content. Ser gärna att den har nån koppling till IMDB så man kan se betyg och lite info om sina filmer. Vill slippa att ha datorn på när jag använder den, så bra är om den klarar en intern 3.5" HDD (2TB). Alternativt om spelaren inte tar en HDD att man kör med en extern HDD (inte så snyggt) eller via en NAS (lite dyrare). Men allt detta är underornat, spelaren i sig måste först och främst vara BRA! Vet inte vad man ska ha, man får väll vänta lite, och se vad som händer med dessa: * Xtreamer kommer med XtreamerPRO snart, spelaren inbyggd i en 2-disk NAS. * ASUS O! Play HD2 är på gång: https://www.minhembi...howtopic=257780
Postad 12 April 2010 - 20:35
MrStrumpan
-
MrStrumpan
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hur fungerar det med Playstation 3 att spela upp mediafiler, är det ett alternativ?
Kan man koppla in en SATAII/USB HDD direkt tilll den och spela upp?
Eller måste man köra någon programvara på en PC och sen streama från den till PS3:an?
Postad 19 April 2010 - 08:31
Unregistered2345ed51
-
Unregistered2345ed51
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Är också inne på att köpa en media extender, men vet inte riktigt vilken man bör satsa på  Finns ju några modeller från sjukt många mindre kända tillverkare utöver PCH och Tvix..
Började titta på TViX 6500, och vandrade sedan över till PCH a-200, vilka båda ligger i prisklassen jag kan tänka mig; ca 2000kr + lite till...
Funktioner jag behöver är
- Måste klara "alla" format man kastar på den, vilket de flesta verkar göra... avi(dvix/xvid) med/utan DD, DVD ISO/IMG, MKV(x264) i höga upplösningar, etc etc. Även ljudformat som mp3, flac, ogg.
- Passthrough för DD/DTS-strömmar i AVI/ISO/MKV-filer, eller 2ch PCM baserat på vad käll-filen tillhandahåller via S/PDIF(coax/toslink)
- Video via HDMI, samtidigt som ljudet tas enligt ovan.
- Källmaterial 4:3 = 4:3 på TVn, dvs inte forcerad widescreen, tack
- Streaming från NFS-share, lokal lagring inte ett krav. Inte heller WLAN.
- vettig funktion för att spela ljudfiler, playlists etc...
- fjärrkontroll  (en anledning varför nuvarande lösning med PC eftersöker ersättare)
- "gulligt" GUI, inte det viktigaste, men klart trevligt
Det som jag tittat mest på i dagsläget på PCH a-200 då den har dessa funktioner och nyutkommen men "ny" HW, men undrar ifall nån annan som är mer bevandrad i djungeln har tips på andra maskiner som fixar ovanstående  ?
Postad 26 April 2010 - 08:20
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Funktioner jag behöver är - Måste klara "alla" format man kastar på den, vilket de flesta verkar göra... avi(dvix/xvid) med/utan DD, DVD ISO/IMG, MKV(x264) i höga upplösningar, etc etc. Även ljudformat som mp3, flac, ogg.
- Passthrough för DD/DTS-strömmar i AVI/ISO/MKV-filer, eller 2ch PCM baserat på vad käll-filen tillhandahåller via S/PDIF(coax/toslink)
- Video via HDMI, samtidigt som ljudet tas enligt ovan.
- Källmaterial 4:3 = 4:3 på TVn, dvs inte forcerad widescreen, tack 
- Streaming från NFS-share, lokal lagring inte ett krav. Inte heller WLAN.
- vettig funktion för att spela ljudfiler, playlists etc...
- fjärrkontroll (en anledning varför nuvarande lösning med PC eftersöker ersättare)
- "gulligt" GUI, inte det viktigaste, men klart trevligt 
Det som jag tittat mest på i dagsläget på PCH a-200 då den har dessa funktioner och nyutkommen men "ny" HW, men undrar ifall nån annan som är mer bevandrad i djungeln har tips på andra maskiner som fixar ovanstående ?
TVIX 6600N ?? Inte mycket dyrare än 6500. Eller TVIX N1 som är billigare än 6500, om du inte har krav på intern hårddisk. Ja på allt, med en viss tvekan för den vettiga funktionen för ljudspelning. Inga problem med att spela playlists etc. men man får gå via mappstruktur. (Vilket jag tror är fallet för mer eller mindre alla spelare.)
Redigerat av Unregistered04df7d78, 26 April 2010 - 08:23.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|