Intelligent Sound - lyssningsintryck
46 svar till detta ämne
Postad 30 January 2010 - 22:23
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jo, jag har ett par IS 8 mk2+ hemma över helgen för utvärdering. Skulle vara intressant att höra lite intryck och reflektioner från er här på forumet som hört IS grejer.
Jag har efter ca 6-7 timmars lyssning bildat mig en ganska klar, om än kluven uppfattning, men jag skulle vilja avvakta lite med att släppa mina personliga reflektioner, så välkomna att delge era i denna tråden.
Utöver just era personliga lyssningsintryck av högtalarna från IS kan vi även diskutera pris/prestanda förhållandet på IS grejer.
En annan sak jag är nyfiken på är om IS högtalare påminner om Ino:s ?? (har själv inte hört Ino)
Earshot
Postad 30 January 2010 - 22:42
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Lägger in en liten bild oxå...
026.JPG 1.93MB
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Earshot, 30 January 2010 - 22:48.
Postad 31 January 2010 - 02:50
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Hej, jag har själv varit ute på Kungsängen och lyssnat på deras IS 66, dock inte på någon av de övriga. Nu hade jag ingen skiva med mig men av det jag fick höra så hade de en oerhört avslöjande - hörde exakt hur det var mixat - om det var något "fusk". Inspelad live musik låter helt enkelt bäst på dem. Det jag kunde sakna på just den modellen - kan inte tala för de övriga högtalarna, var väl djupbasen, men det går ju att komplettera...
Skulle vara intressant att höra vad ni övriga har för åsikter, goda och dåliga.
Postad 31 January 2010 - 10:06
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
is66=filtermoddad genexxa högtalare : http://images.google...htt...sa=G&um=1
Redigerat av sollerön, 31 January 2010 - 10:06.
Postad 31 January 2010 - 10:06
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jo, det tror jag vi som hört IS kan vara överrens om att de är detaljrika och i det avseendet avslöjande för vad som finns på cd-skivan.
Jag håller med om att dem gräver fram allt, absolut allt. Lyssnade naturligtvis på ett antal låtar som jag sedan en lång tid har som referens, och visst dök det upp detaljer jag inte noterat tidigare i andra system.
Earshot
Postad 31 January 2010 - 10:12
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
is66=filtermoddad genexxa högtalare :
http://images.google...htt...sa=G&um=1
Intressant, minst sagt...
Postad 31 January 2010 - 10:54
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Sollerön, har du några egna lyssningsintryck, reflektioner av IS högtalare?
Postad 31 January 2010 - 11:06
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Har inte hört dom ,dom kanske låter mkt bra,vad vet jag .Mkt mojligt att man kan trimma genexxa/proson till välljud  om dom sen gjort nåt mer än att ändra i filtren vet jag inte heller.Vet bara det jag läst ,mvh...... Ps,hittade en till tråd om dom ,inlägget under....
Redigerat av sollerön, 31 January 2010 - 11:11.
Postad 31 January 2010 - 11:09
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
http://www.faktiskt....o...116&start=0
Redigerat av sollerön, 31 January 2010 - 11:11.
Postad 31 January 2010 - 13:24
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Efter min lyssning hemma hos dig igår kan jag säga följande:
Jag tycker att återgivningen var löjligt befriad från egenljud från högtalarna. Det var ett frekvensrakt och distorsionsfritt/rent ljud som förmedlades. Blev mycket imponerad! Samtidigt förstår jag vad du menar när du säger att de inte riktigt "engagerar" som vissa andra högtalare i de högre prissegmenten gör men detta tror jag beror på att IS medvetet saknar en egen klangsignatur, till skillnad från de flesta andra talare. Är man van vid ett visst sound från en viss högtalartillverkare, kan det vid en första lyssning vara svårt att de den "brutala" sanningen i vitögat. Det är när man har vant sig vid denna återgivning och går tillbaka till någon annan högtalare som förtjänsterna med IS blir uppenbara. Tror jag.
Jag skulle kunna köpa ett par på stört, känns det som. Frågan är var jag skulle ha dem...
Postad 31 January 2010 - 19:14
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jag tycker att återgivningen var löjligt befriad från egenljud från högtalarna. Det var ett frekvensrakt och distorsionsfritt/rent ljud som förmedlades. Blev mycket imponerad! Samtidigt förstår jag vad du menar när du säger att de inte riktigt "engagerar" som vissa andra högtalare i de högre prissegmenten gör men detta tror jag beror på att IS medvetet saknar en egen klangsignatur, till skillnad från de flesta andra talare. Är man van vid ett visst sound från en viss högtalartillverkare, kan det vid en första lyssning vara svårt att de den "brutala" sanningen i vitögat. Det är när man har vant sig vid denna återgivning och går tillbaka till någon annan högtalare som förtjänsterna med IS blir uppenbara. Tror jag.
Jag skulle kunna köpa ett par på stört, känns det som. Frågan är var jag skulle ha dem... 
Inledningsvis nämnde jag att jag bildat mig en klar, men något kluvet intryck och detta ligger nära det du säger här Bensnake. Jag tycker varje register för sig presenterades på ett bra och korrekt sätt, bäst ändå gillade jag den torra, luftiga basåtergivningen. Men, och här kommer det stora men:et... även att varje register var för sig kändes ärligt och korrekt fick jag inte helheten till att sjunga på ett för mig tilltalande sätt. Det bästa beskrivande ord jag finner skulle kunna vara antingen själ-löst eller utan personlighet. Det blir liksom bara "kirurgiskt avskalat korrekt" på nått sätt. Dock skall sägas att vokalister och enskilda instrument tycker jag presenterades väldigt naturtroget med en fin klangbalans och som tidigare nämnts distfritt och högupplöst. Att jag upplevde det som att det fattades nått kan mycket väl vara att man under lång tid alltid lyssnat på "riggar" som adderar något i sammanhanget, vad vet jag. Men IS kändes inte efter denna helgen som "my cup of Tea" helt enkelt. Earshot
Postad 31 January 2010 - 19:27
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Men IS kändes inte efter denna helgen som "my cup of Tea" helt enkelt.
And the search goes on...
Postad 01 February 2010 - 09:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men hur vet man att IS högtalare förmedlar sanningen då... ?! Jag har inte hört IS, förutom deras "dubbla tolv" på hifimässan i Stockhom förra året, det lät ju inte direkt jätte fel sådär, men mässljud kan man ju inte ta på allvar... Att dom "låter själlöst" är inget som talar för att dom skulle vara mer transparenta än någon annan högtalare. För låter t.ex. en fiol i verkligehten helt "dött" eller en något annat instrument heller för den delen... ?! Nej, jag tror inte att det omdömmet borgar för att högtalaren skulle vara transparent Jag tror (observera att detta är min filosofi  ) att en högtalare som låter varje inspelning låta exakt så olika som dom i stälva verket är. att det är en högtalare som är transparent. Alltså, lite mer utförligt förklarat: En högtalare som låter varje inspeling "tala för sig själv", att olika låtar som är olika "mastrade" kan låta helt otroligt olika på alla sätt och vis och som samtidigt avslöjar varenda mickrodetalj. Om det finns någon extra värme i inspelnignen så låter det varmt och "mysigt" men om inspelningen är kall och stel så låter det kallt och stelt. Och om det är en extremt dynamik i någon låt så ska det också vara det när man lyssnar på den och om någon annan låt är väldigt "platt" så ska den också låta "platt"... Då är en högtalare transparent, och sedan ju plattare den platta låten låter, och ju mer dynamisk den dynamiska låten låter (osv osv...) ju mer transparenta är då högtalaren/rummet. Och detta i kombination med att högtalarna upplevt som väldigt stabila (oavsett programmaterial så ändras inte deras förmåga att hantera det som spelas upp) ger resultatet att jag lyssnar mer på musiken än på själva högtalare. Det är liksom den upplevelsen som jag får med Ino, att jag lyssnar på musiken i stället för på högtalarna. (hur tycker ni att IS står sig i dessa förhållanden ?) Och på detta sätt upplever jag att Ino modellerna från pi60/i14 och upp vara i stort sätt helt överlägsna och piP/iP upplever jag vara mycket, mycket bra ! men dock inte alls överlägsna, dom har sina egenheter... (ok, för priset är dom helt överlägsna  ...!) Men detta är ju mina "ideal" så detta säger ju inte mer än att det är så jag gillar det och vill ha det Men det kan ju vara kul att läsa för någon, och om inte annat ge er möjligheten att reflektera över hur IS står sig i förhållande till mina ideal och ge mig ett omdömme !  (Jag fiskar alltså ett utlåtande utifrån dom lyssningsgrunder som jag precis talat om:)) Och nu till IS (någon efterlysta ju Ino vs IS i fråga om klangbalans och "egenljud") så kan jag ju tyvärr inte uttala mig om hur jag tycker att IS låter i förhållande till Ino. Men jag har läst mycket om IS och fått uppfattnignen om att dom går lite på samma spår som Ino, men att dom flesta som hört båda ofta tycker att IS just låter tråkigt eller "dött". vilket för mig gör dom helt o-inressanta... Men att dom är väldigt detaljerade och att dom har en bra båda höjd och djupleds perspektiv när att sådant finns med på materialet (alltså lägger inte till så mycket eget "ambience" = färgar väldigt lite ur även det avsendet) precis som jag upplever Ino. Det är bilden jag har av IS utan att ha hört dom och utifrån vad jag läst om IS och lyssnat på Ino Men jag vill gärna höra IS för att själv bilda mig en egen "riktig" uppfattning om hur IS presterar.
Postad 01 February 2010 - 09:24
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Men hur vet man att IS högtalare förmedlar sanningen då... ?! 
Det vet man inte med någon högtalare.  I övrigt håller jag med dig i allt du skriver. Riktigt bra högtalare ska växa med uppgiften. Ju större skillnad man upplever mellan en extremt bra inspelning och en extremt dålig, desto bättre högtalare. Det är av denna anledning som jag alltid har hävdat, hävdar och alltid kommer att hävda att en och samma högtalare inte kan få alla inspelningar att låta njutbara. Om så är fallet, d.v.s. att man tycker att en skitinspelning låtar kalas, då är det ingen bra högtalare. Att man sedan kan uppskatta en dålig inspelning ändå och så att säga gilla den osminkade sanningen, det är en annan femma. Men högtalare som ger en "radioupplevelse", d.v.s. att allt låter likadant, aldrig riktigt dåligt, aldrig riktigt bra, utan bara "jämntjock hängmatta" är enligt mitt förmenenade riktigt tråkiga.
Postad 01 February 2010 - 09:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det vet man inte med någon högtalare. I övrigt håller jag med dig i allt du skriver. Riktigt bra högtalare ska växa med uppgiften. Ju större skillnad man upplever mellan en extremt bra inspelning och en extremt dålig, desto bättre högtalare. Det är av denna anledning som jag alltid har hävdat, hävdar och alltid kommer att hävda att en och samma högtalare inte kan få alla inspelningar att låta njutbara. Om så är fallet, d.v.s. att man tycker att en skitinspelning låtar kalas, då är det ingen bra högtalare. Att man sedan kan uppskatta en dålig inspelning ändå och så att säga gilla den osminkade sanningen, det är en annan femma. Men högtalare som ger en "radioupplevelse", d.v.s. att allt låter likadant, aldrig riktigt dåligt, aldrig riktigt bra, utan bara "jämntjock hängmatta" är enligt mitt förmenenade riktigt tråkiga.
Exakt ! och med dessa egenskaper så blir även summan något så flummigt som att: Inga inspelningar låter "sämre än nödvändigt"...
Postad 01 February 2010 - 19:00
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jag håller med dig David i det du framför angående högtalare och dess förmåga att återge ljudet.
Skulle vara trevligt med fler inlägg och intryck från dem som hört IS, borde finnas några till tycker jag.
Earshot
Postad 02 February 2010 - 08:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ja, jag vill också ha mer inputt om dessa högtalare, dom är intressanta
Postad 02 February 2010 - 09:59
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
På Hififorum finns ett gäng med erfarenhet av dem och som gillar märket mycket. Testa där.
Postad 02 February 2010 - 17:32
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jo, det finns ju redan ett par länkar till Hififorum i denna tråden, och läser man alla sidorna där så är ju ämnet lite
uttömt, iallfall för dem som redan diskutert IS högtalarna där.
Hoppades på att det fanns några fler på detta, vårt eget fina Hembio-forum som varit och lyssnat...
Earshot
Postad 02 February 2010 - 18:09
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Ser inte en enda länk. Sorry om jag dubbelpostat info dock.
Postad 02 February 2010 - 21:57
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1373 inlägg
Lyssnade lite på IS815, inte för att jag var ute efter högtalare för 180 lax utan snarare en förstärkare. Tvärt emot högtalarens dimensioner tyckte jag att det lät återhållet och lossnade aldrig riktigt. Väldigt rent dock men lite trist oavsett ljudvolym. Föredrog klart ett par små PMC golvare, inte lika rena men mer attityd. Kan vara så att de vinner i längden, inte min smak bara. Jag vill ha högtalare som låter bra på den musik jag spelar, korrekt eller inte. Klart att det blir en kompromiss.
Postad 03 February 2010 - 08:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Lyssnade lite på IS815, inte för att jag var ute efter högtalare för 180 lax utan snarare en förstärkare. Tvärt emot högtalarens dimensioner tyckte jag att det lät återhållet och lossnade aldrig riktigt. Väldigt rent dock men lite trist oavsett ljudvolym. Föredrog klart ett par små PMC golvare, inte lika rena men mer attityd. Kan vara så att de vinner i längden, inte min smak bara. Jag vill ha högtalare som låter bra på den musik jag spelar, korrekt eller inte. Klart att det blir en kompromiss.
Ytterligare en som uuplever dom som "tråkiga", nu efter som alla verkar tycka det så ätr det min allmänna uppfattning om IS, att dom låter tråkigt...  tills att jag blir bevisad om motsattsen. Men jag ser det inte som en självklarhet att det måste bli en kompromiss mellan att kunna förmdela spelglädje och kunna reproducera ljudet väldigt ofärgat...
Redigerat av DVD-ai, 03 February 2010 - 08:34.
Postad 03 February 2010 - 08:42
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Jag är mest rädd för att deras stativare inte kan producera lågbas, och priset tillsammans med basdelen är ju bara larvigt... För det priset skulle jag absolut kolla på helt andra grejer.
Postad 03 February 2010 - 09:24
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag är mest rädd för att deras stativare inte kan producera lågbas, och priset tillsammans med basdelen är ju bara larvigt... För det priset skulle jag absolut kolla på helt andra grejer.
Håller med om priset. 34 för stativaren, 180 för stativare + bas... Det låter inte helt rationellt. Är talarna aktiva i det senare fallet? Ytterligare en som uuplever dom som "tråkiga", nu efter som alla verkar tycka det så ätr det min allmänna uppfattning om IS, att dom låter tråkigt... tills att jag blir bevisad om motsattsen.
Men jag ser det inte som en självklarhet att det måste bli en kompromiss mellan att kunna förmdela spelglädje och kunna reproducera ljudet väldigt ofärgat... 
Nja, tråkiga vet jag inte. Men ingen som helst egen klangsignatur, som sagt. Och jag håller med om att det inte per definition är så att spelglädje och ofärgad återgivning står i något slags motsatsförhållande.
Redigerat av bensnake, 03 February 2010 - 09:25.
Postad 03 February 2010 - 10:55
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Kan det "tråkiga" lyssningsomdömet har något att göra med deras utseende? De ser verkligen ut som något i träfrack, korrekt och stelt. Till och med Ino ser ju ut som en sprittande jitterbug i jämförelse.
Någon kommer kanske dra på smilbanden att någon såld på Ino anser att en högtalare ser för tråkig ut. Men jag gör det i fallet IS. För priset 180000 kr känns det helt befängt, och det från en som tycker ljudet är mycket viktigare än utseendet.
Redigerat av shifts, 03 February 2010 - 10:55.
Postad 03 February 2010 - 11:26
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Kan det "tråkiga" lyssningsomdömet har något att göra med deras utseende? De ser verkligen ut som något i träfrack, korrekt och stelt. Till och med Ino ser ju ut som en sprittande jitterbug i jämförelse.
Någon kommer kanske dra på smilbanden att någon såld på Ino anser att en högtalare ser för tråkig ut. Men jag gör det i fallet IS. För priset 180000 kr känns det helt befängt, och det från en som tycker ljudet är mycket viktigare än utseendet.
IS8:an ser lite tråkig ut, mattsvart och fyrkantig, dessutom ganska stor och "osmäcker". IS6:an är snyggare, fortfarande "lådform" men i svart high gloss och lite mindre i formatet. Tycker nog att skillnaden i utseende mellan piP och IS6 inte är särskilt frapperande...
is6pro.jpg 29.51K
0 Antal nerladdningar
pip.jpg 10.86K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 February 2010 - 11:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Förutom att piP har sina otroligt snygga diskanter som liksom bara "osar" kvalitet lång väg.... Hehe, ta nu inte detta som att jag tycker att diskanterna till piP är fula... för det tycker jag inte, men dom ser väldigt "fåniga" ut, men låter betydligt mindre fånigt som tur är... Edit: Som helhet tycker jag att piP i rätt lack/faner ser riktigt bra ut, men jag tycker inte att piP passar i svart pianolack, det ska vara matt svart eller någon annan färg... Snyggare högtalare finns ju, t.ex. iPs osm jag har, väldigt mycket snyggare anser jag...
Redigerat av DVD-ai, 03 February 2010 - 11:56.
Postad 03 February 2010 - 13:36
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1373 inlägg
Ytterligare en som uuplever dom som "tråkiga", nu efter som alla verkar tycka det så ätr det min allmänna uppfattning om IS, att dom låter tråkigt... tills att jag blir bevisad om motsattsen.
Men jag ser det inte som en självklarhet att det måste bli en kompromiss mellan att kunna förmdela spelglädje och kunna reproducera ljudet väldigt ofärgat... 
Med kompromiss menar jag att jag hellre väljer en högtalare som inte är superavslöjande och analytiskt för att få ett uthärdligt ljud på sämre indelningar men då får avstå lite välljud på de riktigt bra inspelningarna. Bäst vore såklart dubbla "set-up". Minns lite av samma känsla som IS första gången jag lyssnade på Quad elektrostater (länge sen). Lät grått och trist men efter en halvtimmes lyssning var det lite av en chock att gå tillbaks till inte alltför billiga B&W högtalare, kändes färgat och "trattigt". Jag skulle lik förb... inte välja Quad'darna för dödsmetall
Postad 03 February 2010 - 14:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok, du menar så
Så du menade inte att det är en omöjlighet med en högtalare som är både transparent och som är spelglad ?!
"analytiskt" ljud är något som jag verkligen inte gillar... det är inget vidare och jag anser att det inte är samma sak som transparent.
Postad 04 February 2010 - 20:16
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Hej igen boys, här skall ni få en liten anekdot i sammanhanget.
Jo, min systers kille Magnus fungerade som ombud åt mig då han körde ned från Stockholm till de djupa småländska skogarna.
När han i ondsdags åkte ut till IS i Kungsängen för att lämna tillbaka mina lånade demoex av IS 8:an var det Petter Hölaas själv som tog emot.
Magnus refererade kort vad jag sagt och tyckt om IS 8:orna, varpå Herr Hölaas inte verkade förstå alls...
Han sa till Magnus -kom in här i mitt demorum skall du få lyssna lite.
Till saken får väl sägas att Magnus inte är så speciellt intresserad eller bevandrad då det gäller HiFi.
Kör Sonos system med Ipod och minimalistiska högtalare osv hemma.
Men han står från och till och klinkar på en bas i ett band så musikörat må vara hyggligt på plats.
Herr Hölaas demade naturligtvis 815 pro för Magnus.
Vad jag förstod på Magnus över telefon och alla de superlativ han la fram så hade han aldrig hört nått liknande.
De byttes sedemera till några B&W golvare vid demon, tror det var 803:orna
då säger Magnus spontant -det låter som någon håller ett skynke framför högtalaren !!!
Jag är absolut inte ute efter att mycka gräl med eventuella B&W ägare här, utan jag blir nog snarare fastare i min
övertygelse att det hela handlar om att vänja sig och öronen...
Jag tror kanske det gömmer sig ett litet fenomen som gör att man uppskatta IS högtalare mer och mer ju fler alternativ man ställer dem mot, för att sedan gå tillbaka och lyssna på dem igen...
Jag menar att själva aha upplevelsen kanske inte infinner sig innan man ställer dem "face to face" med ett annat
alternativ och kan byta fram och tillbaka, vilket jag inte hade möjlighet till vid mitt hemlån.
Earshot
Postad 04 February 2010 - 20:26
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
På tal om prisbilden får jag inte heller ihop gällande pris på 815 pro.
Toppsystemet ligger nytt (passivt) på 34k, medan 815 pro lossar på 180k
En bas för 146k....har NASA varit inblandade eller?
Earshot
Postad 04 February 2010 - 22:27
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1373 inlägg
Hej igen boys, här skall ni få en liten anekdot i sammanhanget.
Jo, min systers kille Magnus fungerade som ombud åt mig då han körde ned från Stockholm till de djupa småländska skogarna.
När han i ondsdags åkte ut till IS i Kungsängen för att lämna tillbaka mina lånade demoex av IS 8:an var det Petter Hölaas själv som tog emot.
Magnus refererade kort vad jag sagt och tyckt om IS 8:orna, varpå Herr Hölaas inte verkade förstå alls...
Han sa till Magnus -kom in här i mitt demorum skall du få lyssna lite.
Till saken får väl sägas att Magnus inte är så speciellt intresserad eller bevandrad då det gäller HiFi. Kör Sonos system med Ipod och minimalistiska högtalare osv hemma. Men han står från och till och klinkar på en bas i ett band så musikörat må vara hyggligt på plats.
Herr Hölaas demade naturligtvis 815 pro för Magnus.
Vad jag förstod på Magnus över telefon och alla de superlativ han la fram så hade han aldrig hört nått liknande.
De byttes sedemera till några B&W golvare vid demon, tror det var 803:orna då säger Magnus spontant -det låter som någon håller ett skynke framför högtalaren !!!
Jag är absolut inte ute efter att mycka gräl med eventuella B&W ägare här, utan jag blir nog snarare fastare i min övertygelse att det hela handlar om att vänja sig och öronen...
Jag tror kanske det gömmer sig ett litet fenomen som gör att man uppskatta IS högtalare mer och mer ju fler alternativ man ställer dem mot, för att sedan gå tillbaka och lyssna på dem igen...
Jag menar att själva aha upplevelsen kanske inte infinner sig innan man ställer dem "face to face" med ett annat alternativ och kan byta fram och tillbaka, vilket jag inte hade möjlighet till vid mitt hemlån.
Earshot
Låter väldigt likt mitt Quad "case" ovan...
Postad 04 February 2010 - 23:23
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Genom att dema A/B med högtalare kan man "bevisa" i stort sett vad som helst. Helt omöjligt att genom det testet avgöra vilken som är mest neutral, B&W eller IS.
Postad 04 February 2010 - 23:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Genom att dema A/B med högtalare kan man "bevisa" i stort sett vad som helst. Helt omöjligt att genom det testet avgöra vilken som är mest neutral, B&W eller IS.
Säger som Earshot; vill inte mucka gräl och du har principiellt rätt men i fallet IS vs. B&W är det nog inget större snack om vilka av de båda märkena som är mest frekvens- och faslinjär... En polare, som är musikproducent, har gått över till IS8 Pro Mk2 efter att ha betat av de flesta studiomonitorerna på marknaden och han kan inte nog betona hur mycket lättare mixningsarbetet går sedan IS kom in i bilden. Mitt intryck av IS är också, som jag beskrivit ovan, att de spelar synnerligen neutralt. Med risk för att få Ageve på mig men; jag har aldrig hört ett par B%W som kommer ens i närheten av neutral återgivning (alldeles oavsett vilka mätresultat han eventuellt redovisar). Med detta inte sagt att jag inte gillar B&W... Edit: Den sista meningen är i.o.f.s. en sanning med viss modifikation; jag är inte så värst överförtjust i dem...
Redigerat av bensnake, 05 February 2010 - 00:06.
Postad 05 February 2010 - 12:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
På tal om prisbilden får jag inte heller ihop gällande pris på 815 pro. Toppsystemet ligger nytt (passivt) på 34k, medan 815 pro lossar på 180k
En bas för 146k....har NASA varit inblandade eller?
Earshot
Jo man kan ju börja undra.... Genom att dema A/B med högtalare kan man "bevisa" i stort sett vad som helst. Helt omöjligt att genom det testet avgöra vilken som är mest neutral, B&W eller IS.
Jo, man vill ju ha en med långvarit lyssning innan man kan avgör det hela. Jag gilarl att A/B testa för att få fram "skillnader" mellan 2 olika konstruktioner, MNE sedan så vill jag även "lyssna in mig" på en högtalare i några dagar och sedan göra samam sak med den andra och sedan dra slutsattser för att jag ska känna mig helt nöjd. Säger som Earshot; vill inte mucka gräl och du har principiellt rätt men i fallet IS vs. B&W är det nog inget större snack om vilka av de båda märkena som är mest frekvens- och faslinjär... En polare, som är musikproducent, har gått över till IS8 Pro Mk2 efter att ha betat av de flesta studiomonitorerna på marknaden och han kan inte nog betona hur mycket lättare mixningsarbetet går sedan IS kom in i bilden. Mitt intryck av IS är också, som jag beskrivit ovan, att de spelar synnerligen neutralt. Med risk för att få Ageve på mig men; jag har aldrig hört ett par B%W som kommer ens i närheten av neutral återgivning (alldeles oavsett vilka mätresultat han eventuellt redovisar). Med detta inte sagt att jag inte gillar B&W...
Edit: Den sista meningen är i.o.f.s. en sanning med viss modifikation; jag är inte så värst överförtjust i dem...
Hehe, jo bara för att man inte gillar dom så behöver man inte hata dom heller... Edit: Med ett undantag för Yamaha ns10 som jag älskar att hata...!!!
Postad 05 February 2010 - 16:38
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12508 inlägg
Säger som Earshot; vill inte mucka gräl och du har principiellt rätt men i fallet IS vs. B&W är det nog inget större snack om vilka av de båda märkena som är mest frekvens- och faslinjär...
Jag ser mest IS som en liten smålustig tillverkare som förespråkar flätade digitalkablar för bättre dynamik, och som säljer filtermoddade lågbudgethögtalare från Genexxa, och som dessutom hävdar att det går att få vilka högtalare som helst att låta high end med en filtermodd. Tittar man sen på byggkvaliteten i de dyrare modellerna så kan man inte annat än småle ibland. Inget jag skulle ta på allvar direkt. Det finns högtalare för ett par tusen som är ganska frekvensraka med. Det är absolut inte en garanti för bra ljud, även om det såklart är en av alla viktiga parametrar. Förstår sen inte var du har fått din uppfattning om B&W ifrån. Alla deras modeller i 800-serien är frekvensraka. Om du har sett något annat i en mätning så beror det på bristfällig mätning. Se bara på den lilla minimonitorn från Guru/Ino. Mäter långt ifrån rakt i ett par tester, men det betyder inte att de presterar så vid rätt förutsättningar (ett par, korrekt placerade i rum). Mätning av högtalare är bland det svåraste man kan ge sig på, och chansen att man får det rätt/rättvist utan att veta hur konstruktören tänkte är ganska liten. Så nej, det blir ingen "mätskola" i denna tråden  även om jag faktiskt har en bild som visar FST-elementets prestanda, och en hel del annat liggande. En polare, som är musikproducent, har gått över till IS8 Pro Mk2 efter att ha betat av de flesta studiomonitorerna på marknaden och han kan inte nog betona hur mycket lättare mixningsarbetet går sedan IS kom in i bilden.
Skulle ju kunna dra en lista på all klassisk musik, filmmusik osv som är mixad med B&W som studiomonitorer, men det kanske börjar bli lite uttjatat. Med risk för att få Ageve på mig men; jag har aldrig hört ett par B%W som kommer ens i närheten av neutral återgivning (alldeles oavsett vilka mätresultat han eventuellt redovisar). Med detta inte sagt att jag inte gillar B&W...
Är inte speciellt förvånad över den analysen. Tycker ändå det är lite kul att prata om neutralt ljud och samtidigt vara rörkramare Neutralt ljud är inte nödvändigtvis det ljud som är mest insmickrande, snarare tvärtom. En till några få sekunder tar det att höra bortom tvivel hurvida en skiva är loudnessmastrad eller inte med B&W. Trots det finns det många som anser att dessa inspelningar låter bra, oftast då ägare till högtalare av annat fabrikat
Postad 05 February 2010 - 17:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Som sagt, mätning av högtalare är inte lätt och jag föredrar att man inte gör det om man inte vet hur man ska tolka graferna rätt...
man får inte bara utgå från frekvenskurvan av en mätning, man måste titta på den totala ljudenergin i rummet och alltså även högtalarens respons vid olika vinklar. Den totala energiresponsen ska vara "rätt" för att det ska vara trevligt.
Dessutom så ska dissten vara så låg som möjligt, och dessutom ska den vara "rätt" på så sätt att dissten inte påverkar det som är det viktiga utan bara oviktiga/mindre viktiga parametrar i slutänden.
Dist är ju som bekant ett samlingsnamn för förvrängning/ förändring/ påverkan ska alltså vara "rätt" så att den inte påverkar för mycket det som vi kommer att uppfatta.
alltså, att titta på frekvenskurvor (som dessutom mätts upp i vilket rum och med vilken placering...?!) är helt värdelöst... det enda man på riktigt kan uttyda ur en sådan mätning och bilda sig en uppfattning om är hur frekvengången råkar vara på just det stället i rummet...
Så, skippa allt vad mätningar heter och lyssna i stället är mitt tipps !
Postad 05 February 2010 - 20:45
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
He he, nu börjar ni bli varma i kläderna boys, mätningar och frekvenser och ifrågasättande om vad det egentligen säger... har vi inte ältat detta i många, många trådar förr? Min tråd var ju Intelligent Sound, lyssningsintryck inte mätningsintryck Är också relativt övertygad om att herr Bensnake klarar hålla isär begreppet "neutralt ljud" och de faktum huruvida rörförstärkare är neutrala i sin karaktär, vet inte om han någonsin hävdat att så är fallet. Själv kan jag beskriva just "bristen" på lite värme eller frånvaron av "romantiskt skimmer" från IS högtalarna som gjorde att jag uppfattade dem som väldigt korrekta, men just bara korrekta men ack så intetsägande... Earshot
Postad 05 February 2010 - 23:34
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Är inte speciellt förvånad över den analysen. Tycker ändå det är lite kul att prata om neutralt ljud och samtidigt vara rörkramare 
Det tog lite längre tid än väntat... Dessutom; observera att jag inte lägger någon värdering i begreppet neutralt ljud när jag jämför återgivningen mellan IS och B&W. Observera också att neutralt ljud inte nödvändigtvis är synonymt med naturtrogen återgivning, även om jag tyckte att dessa båda epitet sammanföll ganska väl när jag lyssnade på IS. Givetvis hade upplevelsen emellertid förstärkts ytterligare med ett par goda triodblock på andra sidan kablarna...  Så, skippa allt vad mätningar heter och lyssna i stället är mitt tipps !
Just!
Redigerat av bensnake, 05 February 2010 - 23:34.
Postad 10 February 2010 - 22:56
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Nähä... då fanns det väl inga fler som hade lyssnat då.
Postad 11 February 2010 - 08:21
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Kan ju hoppas att det blir lyssning på mässan i helgen.
Postad 20 February 2010 - 18:27
Earshot
-
Earshot
-
Användare
-
-
165 inlägg
Lyssningsintryck från Hi-End mässan någon??
Earshot
Postad 21 February 2010 - 00:38
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Lyssningsintryck från Hi-End mässan någon??
Earshot
Inte lika lyckat som när jag lyssnade på dem i hemmiljö, dels när du lånade hem ett par och dels i Stckholm när polaren hade ett par hemma för vidarebefordran till en studio. Tror att det handlar om en kombination av rummet och elektroniken de använde på mässan. Med rörförstärkare (hemma) fick de lite "organiskt liv", vilket de definitivt vinner på... Skulle ändå vilja påstå att de förmedlar den nakna sanningen.
Postad 21 February 2010 - 08:21
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Skulle ändå vilja påstå att de förmedlar den nakna sanningen.
Tycker nog inte jag, även om ingen av mina referensskivor för naturtrogenhet spelades på mässan. Tycker inte att sanningen är något som låter otrevligt och ljust utan något som låter behagligt och självklart.
Postad 19 February 2018 - 20:53
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Tycker personligen att IS8 Pro Mk2 är väldigt snygga och stilrena precis som en traditionell högtalare ska vara. Sen att den låter beroendeframkallande gör inte saken sämre.
Rekommenderar till alla som inte har testat den att överväga att göra det.
mvh
Vladimir
Postad 08 March 2021 - 15:35
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Smaken är som baken, delad. Jag tycker inte de är särskilt snygga
Postad 08 March 2021 - 18:40
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
843 inlägg
Jag gillar minimalistiska rena linjer så jag tycker nog dom är snygga iallafall.
Alltid något!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|