Elgiganten har tagit bort Xbox 360 ur sortimentet
64 svar till detta ämne
Postad 31 May 2010 - 23:26
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Citerar: Hej,
Tack för ditt omdöme. Anledningen till att du inte hittar X360 Elite-konsolen hos oss är att den inte längre tillverkas. Troligtvis är detta ett tecken på att det inom en snar framtid kommer att släppas en ny variant.
Gällande spelpriser så strävar vi alltid efter att ha konkurrenskraftiga priser på samtliga produkter. Det händer att ett spel kan vara mer prispressat till en viss konsol än en annan, därav olika prissättning. Målsättningen är dock alltid att samma spel ska ha samma pris oavsett konsol.
Vad ska vi tro om detta? Är det någon slim variant som är på väg ut eller kan vi vänta oss en helt ny konsol inom en inte all för lång tid?
Redigerat av belzebubb, 31 May 2010 - 23:27.
Postad 01 June 2010 - 00:02
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
Den finns ju på andra ställen
Postad 01 June 2010 - 08:18
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
El giganten dras med enormt stora ekonomiska problem via sin huvudägare, alla i branschen vet det.
De håller därför sina lager ytterst hårt och om de vädrar att en ny model e p G, vilket bör vara givet, så kan du vara säker på att de är kedjan som först för ut de få som finns i lager.
Postad 01 June 2010 - 08:22
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Vilket förklarar varför andra butiker/kedjor har massor av krysslådor till försäljning.
Postad 01 June 2010 - 10:45
ndrangheta
-
ndrangheta
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
De snackar förmodligen skit.
De har tidigare haft xbox 360 arcade och elite inne.
För några månader sedan slutade de ta in arcade, och på frågan varför så påstod de att de inte tillverkas längre, att ms bara tillverkar elite.
Postad 01 June 2010 - 10:57
Really
-
Really
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
När vi ändå pratar skit om El-giganten.
Dom skrev i sitt tidningsutskick i söndags att man kunde köpa limited edition utav Red Dead Redemption för 499kr.
Inte fan hade dom fått in det igår, om man kollade via internet. Och idag så har dom dessutom tagit bort limited edition från hemsidan. 
Kan ju inte skicka ut ett reklamblad som säger att man kan köpa spelet där, när det sen inte finns i lager!
Postad 01 June 2010 - 11:02
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Dom har inte ens råd att köpa in Xbox spel Det verkar kanske närma sig en enorm utförsäljning då på resterande produkter när bolaget konkkar
Postad 01 June 2010 - 11:05
Really
-
Really
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Man hade ju kunnat ringa till El-giganten i stan och säga att man vill ha spelet. Dom har ju en tillgångsgaranti där dom garantera att vara ska finnas i 3dagar från att annonsen skickades ut, annars så tar dom in en likadan vara blabla inom 10dagar.
Postad 01 June 2010 - 14:31
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
El giganten dras med enormt stora ekonomiska problem via sin huvudägare, alla i branschen vet det.
De håller därför sina lager ytterst hårt och om de vädrar att en ny model e p G, vilket bör vara givet, så kan du vara säker på att de är kedjan som först för ut de få som finns i lager.
Verkar ju mindre troligt att dom skulle ha svåra ekonomiska problem när dom smäller upp det nya konceptet "Megastore" med enorma ytor och enorma mängder produkter i var och varannan stad.
Postad 01 June 2010 - 14:43
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
När vi ändå pratar skit om El-giganten. Dom skrev i sitt tidningsutskick i söndags att man kunde köpa limited edition utav Red Dead Redemption för 499kr. Inte fan hade dom fått in det igår, om man kollade via internet. Och idag så har dom dessutom tagit bort limited edition från hemsidan.  Kan ju inte skicka ut ett reklamblad som säger att man kan köpa spelet där, när det sen inte finns i lager!
Samma sak hände mig i butiken i Uppsala. Jag har de senaste 2 månaderna försökt köpa deras annonsvaror (Blu-ray film och spel) vid 5 olika tillfällen. (6 med detta) och de har aldrig dessa hemma. Denna gång var det minsan leveransproblem från distributören. - jorå satteh... Åkte 2 minuter bort till den tyska varianten och de hade massor i lager. - Till samma pris också! :-) 499kr //BC
Postad 01 June 2010 - 15:35
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Dom har inte ens råd att köpa in Xbox spel
Det verkar kanske närma sig en enorm utförsäljning då på resterande produkter när bolaget konkkar 
hahah lär väl knappast hända. Jag har inte hört något om att EG har ekonomiska problem.. läser det först här. Men annars så sker det en massiva investering och expansion med nya koncept som Megastore osv... Att de inte skulle ha råd att köpa in något billigt som xbox skulle verkligen förvåna mig, själv tror jag att det kanske ligger något annat i det. Kanske pågår det förhandlingar på inköps pris lr nåt sånt. Eller så är det bara så att MS har slut på lager, den nya bundlen är på väg till Sverige (Halo ODST & Forza) läste jag någonstans. De butiker som har xboxen på lager idag är väl den gamla bundlen (lego batman + pure) eller den utan något spel (grå/gröna kartongen).
Redigerat av Unregistered1232, 01 June 2010 - 15:40.
Postad 01 June 2010 - 19:17
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1086 inlägg
Verkar ju mindre troligt att dom skulle ha svåra ekonomiska problem när dom smäller upp det nya konceptet "Megastore" med enorma ytor och enorma mängder produkter i var och varannan stad.
Allt är relativt men går man flera hundra miljoner i förlust år efter år och leverantörer har flera gånger krävt förskottsbetalning för överhuvudtaget leverera till Elgiganten, så anser i alla fall jag att man har svåra ekonomiska problem. hahah lär väl knappast hända. Jag har inte hört något om att EG har ekonomiska problem.. läser det först här. Men annars så sker det en massiva investering och expansion med nya koncept som Megastore osv...
Att de inte skulle ha råd att köpa in något billigt som xbox skulle verkligen förvåna mig, själv tror jag att det kanske ligger något annat i det. Kanske pågår det förhandlingar på inköps pris lr nåt sånt. Eller så är det bara så att MS har slut på lager, den nya bundlen är på väg till Sverige (Halo ODST & Forza) läste jag någonstans. De butiker som har xboxen på lager idag är väl den gamla bundlen (lego batman + pure) eller den utan något spel (grå/gröna kartongen).
Att öppna nya stora lador betyder inte med automatik att det går bra... Butikerna blöder hos Elgiganten
Postad 01 June 2010 - 19:18
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Knappast de som äger fastigheten utan det är ett långtidskontrakt med någon ägare. Dessutom är det en långsiktig investering som sällan kostar stora direkta kostnader då det görs via bank och betalas av löpande. Förövrigt är det svårt att stoppa ett så stort projekt, som de startade innan krisen, bara för att man går i väggen. Antar att det mesta var klart för en del megastores innan deras kreditproblem uppstod. Kreditproblemen har medfört snabba kostnadsbesparingar och att trimma ner lager är nog det du kan göras snabbast. De största problemen berör deras moderbolag, Dixon, vilket direkt berör dem: http://www.affarsvar...ticle456246.eceMegastore satsningen har varit i planen ända sen Media Markt gick in i Sverige. Är ett direkt svar där man vill matcha utbudet. Oavsett så är det hårda tider för El Giganten, SIBA och OnOff. El Giganten satsar sig framåt, de andra minskar. Dock påverkar det El giganten och deras koncerns skuld sättning. Tror alla de tre gamla kedjorna har tappat andelar. Oavsett, El Giganten är inte i sina bästa dagar. De dras också med rätt dåligt omdöme som de samtidigt för öppet priskrig med MM. Att de numera har taffliga reklamer där nöjda kunder berättar om varför de gillar El Giganten ser jag som att de är i desperation att vända trender. Lite socker, insider info viskade att Samsung krävde direkt betalning förra året för att leverera TV till alla delar av koncernen. De klarade sig ur det med nya avtal, dock vad som ändrades vet ingen, kan tänka mig att de fick offra lite.
Redigerat av PalmiNio, 01 June 2010 - 19:20.
Postad 01 June 2010 - 20:00
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Troligtvis inväntar de en order på en ny bundle, och (o)lyckligtvis har de kvarvarande konsolerna sålts slut innan den nya hunnit anlända.
Stort utbud i affären har visat sig vara ett vinnande koncept, det ska vara tyskar till det. Inte konstigt att Elgiganten hakar på Mediamarkt i den kampen.
I Kalmar har Siba, onoff och Elgiganten nästan tappat alla kunder till Mediamarkt. De har ju ständiga kampanjer och annat som lockar en till butiken.
Lite kul när man tänker på det här med att ha ett stort utbud, för några år sen var det inne med att slopa det fysiska lagret helt och enbart hålla en E-handel.
Vi konsumenter har dock visat att man i många fall vill kunna vrida, ta och känna på varan innan ett köp fullföljs.
Nu har jag inte siffror på det hela men utgår från sunt förnuft att de affärer som satsat på det ena (MM osv.), eller det andra (webbhallen osv.) har gått bättre, än de som satsat lite på båda (EG, siba, onoff osv).
Redigerat av lenko, 01 June 2010 - 20:13.
Postad 01 June 2010 - 20:12
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Allt är relativt men går man flera hundra miljoner i förlust år efter år och leverantörer har flera gånger krävt förskottsbetalning för överhuvudtaget leverera till Elgiganten, så anser i alla fall jag att man har svåra ekonomiska problem.
Att öppna nya stora lador betyder inte med automatik att det går bra...
Butikerna blöder hos Elgiganten
Har jag inte sagt heller, jag följer inte deras ekonomi så jag kan inte uttala mig där. Skrev bara att man investererar för fullt just nu. Jag ville bara poängtera att Elgiganten går i konkurs i Sverige är inget troligt scenario pga av deras storlek men visst vad som helst kan hända. Sen tror jag att det går dåligt för alla elektronikedjor i Sverige just nu, även MM gör stora förluster i den svenska marknaden iaf.. men det säger vissa att det beror på att de öppnar nya butiker hela tiden just nu.. men hur som helst.
Redigerat av Unregistered1232, 01 June 2010 - 20:17.
Postad 01 June 2010 - 20:29
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Har jag inte sagt heller, jag följer inte deras ekonomi så jag kan inte uttala mig där. Skrev bara att man investererar för fullt just nu. Jag ville bara poängtera att Elgiganten går i konkurs i Sverige är inget troligt scenario pga av deras storlek men visst vad som helst kan hända.
Sen tror jag att det går dåligt för alla elektronikedjor i Sverige just nu, även MM gör stora förluster i den svenska marknaden iaf.. men det säger vissa att det beror på att de öppnar nya butiker hela tiden just nu.. men hur som helst.
Det går inte dåligt för alla, många av de mindre växande går med vinst och tar andelar. NetonNet dras inte med förlust och har som mål av vara nr.3 inom en 3 års period genom att dubbla omsättningen från 2 till 4 miljarder vilket gör dem större än Siba och OnOff. Och att stora kedjor går i konkurs kan fortfarande hända. Circute City var nummer två USA och gick i stöpet. Säger inte att Elgiganten kommer möta samma öde men det är en del i en rätt svag koncern jämfört med MM. Siba och OnOff står sig nästan bättre sett till de enorma intäkterna de har från finansdelar i det samägda Resursgruppen där bland annat Solid försäkringar ingår (NetonNet använder dem)
Redigerat av PalmiNio, 01 June 2010 - 20:30.
Postad 02 June 2010 - 01:14
Alaska
-
Alaska
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har inte hela den här tråden spårat totalt från att handla om XBOX 360 till totalt okvalificerade gissningar om företags vara eller inte vara. Med hänvisningar till gamla artiklar som inte alls stämmer längre. Skärpning! Ingen av oss här är vad jag vet finansekonom, antingen fakta med hänvisning till något konkret eller lägg ner dadda hink och spade spelet.
Postad 02 June 2010 - 04:49
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Har inte hela den här tråden spårat totalt från att handla om XBOX 360 till totalt okvalificerade gissningar om företags vara eller inte vara. Med hänvisningar till gamla artiklar som inte alls stämmer längre. Skärpning! Ingen av oss här är vad jag vet finansekonom, antingen fakta med hänvisning till något konkret eller lägg ner dadda hink och spade spelet.
Jag är finansekonom........ JMKbiker's inlägg har en nyhet daterad 2010-01-04 som rör det senaste årsrapporten så ser inte riktigt hur den kan vara gammal då 08/09 är senaste räkenskapsåret. Hur kan du vilja ha en bättre fakta än det? Känns inte så okvalificerade, som i alla branscher så sprider sig kunskapen rätt snabbt om andras läge. Sen så är det knappast någon gissning att MM som koncern har mer kraft i sig än Dixon, Elkjöp och Elgiganten har. MM i Sverige blöder också kraftigt, över 1 miljard i förlust tror jag det var, men koncernen har kraft för det. Annars har du rätt att vi är på en helt annan nivå än vad tråden var gjord för
Postad 02 June 2010 - 06:29
theonlyix
-
theonlyix
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Känns ganska logiskt om elgigantens inköpare/ansvariga läser ungefär samma onlinepress som en annan att MS förmodligen kommer med en ny SKU inom kort (oktober är ju det "bekräftade" ryktet för natal) och detta kommer att presenteras den 12 juni.
Så vi får väl se vad elgiganten säger efter det. Jag tror inte de plockar bort 360 ur sortimentet (även om de nuförtiden har en uppsjö med PS3 bundles). 360 kommer ju kanske vara framtidens konsol efter E3 (eller om natal blir en flopp så kommer det fortfarande vara den bästa/prisvärdaste /kraftfullaste konsolen änsålänge).
Postad 03 June 2010 - 10:30
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Jag tycker det är en intressant diskussion.
Sen att Alaska inte tycker om att man pratar om hans arbetgivares ekonomiska bekymmer får han väl leva med.
Postad 03 June 2010 - 10:58
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Dock inte bara 'hans' företag som är på dekis.
Och om Elgiganten inte kan få tag på fler nya 360 får de skylla sig själva.
Postad 03 June 2010 - 16:36
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Dock inte bara 'hans' företag som är på dekis. 
Och om Elgiganten inte kan få tag på fler nya 360 får de skylla sig själva.
Mitt är inte
Postad 03 June 2010 - 17:37
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Mitt är inte 
Ledande fråga då, är det MM eller?
Postad 03 June 2010 - 18:47
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Ledande fråga då, är det MM eller? 
Haha nä. MM har väl snart förlorat 1 miljard på etableringen i Sverige. Dock är det väl rimligt sett långsiktigt. De blir väl marknadsledare nästa år eller 2012. E på Netonnet. Rullar på bra där, 2 miljarder i omsättning med vinst både 2008 och 2009. Ökar andel på marknaden varje år, mycket pga nya lagershoppar. Dock säljer vi inte konsoler
Postad 03 June 2010 - 19:10
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Rätt konstigt ändå netonet har ju inte funnits "fysiskt" så mkt längre heller.
Men!
Allt som oftast tror jag många (om man nu har tillgång till båda butikerna) åker till MM och fönstershoppar, sedan åker bort till netonet och köper. Rätta mig om jag har fel, men jag själv har tagit många sådana rundor.
Postad 05 June 2010 - 11:46
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
Rätt konstigt ändå netonet har ju inte funnits "fysiskt" så mkt längre heller. Men! Allt som oftast tror jag många (om man nu har tillgång till båda butikerna) åker till MM och fönstershoppar, sedan åker bort till netonet och köper. Rätta mig om jag har fel, men jag själv har tagit många sådana rundor. 
OT, men varför bemöda sig att åka bort till Net On Net om man fönstershopparr hos MM när MM prismatchar Net On Net, rent teoretiskt förlorar man ju ngra kronor i bensinpengar ;-). EK
Postad 05 June 2010 - 12:20
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
OT, men varför bemöda sig att åka bort till Net On Net om man fönstershopparr hos MM när MM prismatchar Net On Net, rent teoretiskt förlorar man ju ngra kronor i bensinpengar ;-).
EK
Gör de? Min uppfattningen att de kör rena bait produkter inom olika segment och sen jobbar med uppsälj där de sen är dyrare än medel samt dyrare tillbehör. I alla fall får man den uppfattningen när mätningar görs, därav kanske varför de inte finns online. De kör ju online som projekt i andra länder men stilen är 1 pris för butik och 1 pris för online.
Postad 05 June 2010 - 12:21
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
OT, men varför bemöda sig att åka bort till Net On Net om man fönstershopparr hos MM när MM prismatchar Net On Net, rent teoretiskt förlorar man ju ngra kronor i bensinpengar ;-).
EK
Är du säker på att de gör det mot NN? Har för mig att jag frågat det på MM, eftersom NN är en lagershop så var det andra regler. Sen gäller prisgarantin bara lokala priser. EDIT. Vad jag kan läsa mig till så räknas även NN in som en "vanlig fysisk" affär..
Redigerat av lenko, 05 June 2010 - 13:49.
Postad 05 June 2010 - 13:51
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Är du säker på att de gör det? Har för mig att jag frågat det på MM, eftersom NN är en lagershop så var det andra regler.
Jag personlingen hatar MM, skit dålig service. Som någon nämnde så lockar de kunderna dit med olika evangemang.. artister osv.. för att sedan sälja på dig någon fet dyr grej istället för den som fanns utannonserad och om de inte lyckas med det så lurar dom dig att köpa en HDMI kabel fö 900kr med olika säljsnack hehe. Hur som helst, det som är mest störande är när man väl är där för att lämna in något på garanti/reklamation så hänvisar de i det flesta fall till leverantören ("ring till sony ericsson, om de säger att det är reklamation.. kom tillbaka"). Vilket man knappast behöver göra själv, det är återförsäljarens uppgift att ta hand om eventuella reklamationer eftersom jag köpt produkten hos dom. Så med det sagt, deras garantier (pris garanti i det här fallet) ska du aldrig lita på... de lär hitta på va som helst för att undvika att ta ansvar. Det brukar stå, pris garanti gäller mot andra fysiska butiker inom en viss KM.. vad spelar det för roll om det är lagershop`? dom har varan i butiken, personal som jobbar och en kassa man betalar i. Hos Elgiganten har det aldrig varit något snack ang. prisgaranti mot netonnet (gamla ärkefiender.. numera EG mot MM)  . När det gäller netonnet, personligen har jag haft bra erfarenhet hos dom, har lämnat in en telefon på garanti.. det gick utan bekymmer och man blir väl bemött. Alla har väl olika erfarenheter men dessa är mina. När det gäller priset dock.. så brukar sällan netonnet vara speciellt billigare än t.ex Elgiganten. Däremot brukar Netonnet ha lite andra modeller på skrivare osv.. som kanske är mer prisvärd, men modell mot modell så är det ingen skillnad alls. Jag brukar oftast handla mina grejer på Egiganten pga deras garantier (pris, tillgång) och ångerrätt (just in case).
Redigerat av Unregistered1232, 05 June 2010 - 13:52.
Postad 05 June 2010 - 14:26
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Dålig erfarenhet gentemot hur de behandlar dig som kund går ju att hitta exempel på från alla butiker. Garantier och ångerrätt har alla butiker. Säljknepen som du först nämner finns också att hitta hos alla butiker.
Själv har jag jättebra erfarenhet från MM, medan jag tycker EGs service har varit sämre. Det har helt och hållet med vart och vem du pratar med.
I utbud slår väl ingen MM just nu, och deras tillgångar lagermässigt har aldrig haft slut på det jag efterfrågat.
Postad 05 June 2010 - 14:30
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Känner nog att jag inte ska prata med om NN eller konkurrenterna i detalj. Kan väl säga att EG taktik med garantier med mera är samma som MM. Har själv haft inne både iPod och 360 på EG där de ville jag skulle ta det med producenten. De är också de säljarna, de får provision på både sälj, typ av sälj och försäkring.
Redigerat av PalmiNio, 05 June 2010 - 14:31.
Postad 05 June 2010 - 14:34
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Dålig erfarenhet gentemot hur de behandlar dig som kund går ju att hitta exempel på från alla butiker. Garantier och ångerrätt har alla butiker. Säljknepen som du först nämner finns också att hitta hos alla butiker. Själv har jag jättebra erfarenhet från MM, medan jag tycker EGs service har varit sämre. Det har helt och hållet med vart och vem du pratar med.
I utbud slår väl ingen MM just nu, och deras tillgångar lagermässigt har aldrig haft slut på det jag efterfrågat.
Sant, sett till indexering av artiklar så ligger MM långt före EG. NN har mycket fler artiklar än en vanlig EG butik, dock saknas många områden så som vitvaror och konsoler. Megastore har väl ungefär samma som NN. Man kan se det logiskt också, de ytorna de kör på - antalet försäljare - antalet visningsexemplar - reklamtrycket med mera. Pengarna måste de tjäna på annat för att väga upp alla kostnader, så tron om att de är billigare över hela bordet tror jag inte håller.
Postad 05 June 2010 - 19:22
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Dålig erfarenhet gentemot hur de behandlar dig som kund går ju att hitta exempel på från alla butiker. Garantier och ångerrätt har alla butiker. Säljknepen som du först nämner finns också att hitta hos alla butiker. Själv har jag jättebra erfarenhet från MM, medan jag tycker EGs service har varit sämre. Det har helt och hållet med vart och vem du pratar med.
Vad jag vet så är det bara Elgiganten som erbjuder ångerrätten när man har öppnat upp kartongen (vid köp i fysisk butik). MM klistrar på en lapp tom så att de kan se ifall kartongen är bruten lr inte. För mig som konsument tycker jag att detta är en riktigt stor fördel, jag tar inga risker utan vet att jag har 30 dagar på mig att hitta några brister i den produkt jag köpt. Men hur som helst, jag ska inte försvara någon kedja lr butik.. inte så att de kommer belöna mig på något sätt för att jag snackar gott om dom, allt handlar om bizznezz. Som jag nämnde tidigare alla har olika erfarenheter av olika butiker.. för min del kommer jag aldrig handla mer på MM, för någon annan kan det vara tvärtom. Vi bedömer något/någon efter den erfarenhet vi personligen får  .
Postad 06 June 2010 - 00:30
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Vad jag vet så är det bara Elgiganten som erbjuder ångerrätten när man har öppnat upp kartongen (vid köp i fysisk butik). MM klistrar på en lapp tom så att de kan se ifall kartongen är bruten lr inte. För mig som konsument tycker jag att detta är en riktigt stor fördel, jag tar inga risker utan vet att jag har 30 dagar på mig att hitta några brister i den produkt jag köpt. Men hur som helst, jag ska inte försvara någon kedja lr butik.. inte så att de kommer belöna mig på något sätt för att jag snackar gott om dom, allt handlar om bizznezz. Som jag nämnde tidigare alla har olika erfarenheter av olika butiker.. för min del kommer jag aldrig handla mer på MM, för någon annan kan det vara tvärtom. Vi bedömer något/någon efter den erfarenhet vi personligen får .
Gäsp.......det har NN gjort sen dag 1 så där är man knappast unika. Lycka till att ha öppnat en kartong med sigill och sen lämna tillbaka den på EG, har aldrig hänt och kommer aldrig hända. EG skulle aldrig ta tiilbaka en uppbruten kartong. MM gör dock som du säger och markerar alla men om EG skulle se att du burit ett sigill, vilket många har numera, så skulle de aldrig ta tillbaka det. En testad mobil skulle de aldrig ta tillbaka. Nog om det, EG har bättre punkt på det ön MM iaf,
Postad 06 June 2010 - 07:16
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Gäsp.......det har NN gjort sen dag 1 så där är man knappast unika. Lycka till att ha öppnat en kartong med sigill och sen lämna tillbaka den på EG, har aldrig hänt och kommer aldrig hända. EG skulle aldrig ta tiilbaka en uppbruten kartong. MM gör dock som du säger och markerar alla men om EG skulle se att du burit ett sigill, vilket många har numera, så skulle de aldrig ta tillbaka det. En testad mobil skulle de aldrig ta tillbaka. Nog om det, EG har bättre punkt på det ön MM iaf,
Där har du fel. Jag har lämnat tillbaka en minipc, gps med sigill så jag vet inte var du får din hårda fakta ifrån för att kunna använda meningen " har aldrig hänt och kommer aldrig hända". Min kompis har tom lämnat tillbaka en Ipod touch.. en förpackning som nästan är omöjligt att sätta ihop tillbaka utan att den känns begagnad. Man får ständigt idag läsa i PS3 forumet hur ett flertal lämnar tillbaka sina PS3 slim pga ljudnivån. EG tar inte emot mobil telefoner och spel/film/mjukvara.. allt annat vad jag vet så kan man lämna tillbaka trots upp bruten paket. Eftersom du jobbar där så är det väl ingen överaskning att du kör lite reklam  Men att netonnet kör med det från dag 1 är väl förväntat då de började sin verksamhet på nätet och då måste man följa lagen "distansköplagen" som mer eller mindre tvingar dom att ta tillbaka varan. Sen att de kör med det i lageshoppen visste jag inte förrens nu.
Redigerat av Unregistered1232, 06 June 2010 - 07:26.
Postad 06 June 2010 - 08:32
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Där har du fel. Jag har lämnat tillbaka en minipc, gps med sigill så jag vet inte var du får din hårda fakta ifrån för att kunna använda meningen " har aldrig hänt och kommer aldrig hända". Min kompis har tom lämnat tillbaka en Ipod touch.. en förpackning som nästan är omöjligt att sätta ihop tillbaka utan att den känns begagnad. Man får ständigt idag läsa i PS3 forumet hur ett flertal lämnar tillbaka sina PS3 slim pga ljudnivån. EG tar inte emot mobil telefoner och spel/film/mjukvara.. allt annat vad jag vet så kan man lämna tillbaka trots upp bruten paket.
Eftersom du jobbar där så är det väl ingen överaskning att du kör lite reklam  Men att netonnet kör med det från dag 1 är väl förväntat då de började sin verksamhet på nätet och då måste man följa lagen "distansköplagen" som mer eller mindre tvingar dom att ta tillbaka varan. Sen att de kör med det i lageshoppen visste jag inte förrens nu.
Hehe var mest mobiler jag faktiskt tänkte på då de är känsliga. Står faktiskt inget om mobiler på deras hemsida, spel/film m.m är ju självklart. Reklam och reklam, jag säger bara vad som gäller och jag erkänna var jag jobbar. En del här har varit lite för mycket positiva för EG så man kan undra om även dessa är partiska.
Postad 06 June 2010 - 09:23
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Hehe var mest mobiler jag faktiskt tänkte på då de är känsliga. Står faktiskt inget om mobiler på deras hemsida, spel/film m.m är ju självklart.
Reklam och reklam, jag säger bara vad som gäller och jag erkänna var jag jobbar. En del här har varit lite för mycket positiva för EG så man kan undra om även dessa är partiska.
Hehe... a jag jobbar inte för elgiganten iaf. Jag är heltid student, jobbar extra, men inte inom detaljhandel. Det närmaste jag kommer till detaljhandel är väl då jag praktiserade hos Thorn när jag gick i 8:an  Som jag nämnde tidigare så tjänar jag ingenting på att lyfta fram elgiganten. Jag började med att ge mitt omdöme... som ledde till en diskussion och det ena ledde till det andra. Det hela handlade bara om att besvara den kritik jag fick på mitt inlägg. Men i slutändan så gav det väl kanske en annan bild, vilket inte var tanken.
Redigerat av Unregistered1232, 06 June 2010 - 09:24.
Postad 06 June 2010 - 13:03
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
- "Själv så heter jag Roger Sandberg och dubbar nu dig, PalmiNio till hedersanställd för dina insatser. Brevid min sida ska vi erövra affärsvärlden och slå ner våra konkurrenter till avgrundens rand. Länge leve NN!"
- "Och mitt namn är Anders Nilsen och till dig shan1, ger jag dig ett av EGs unika goldenmembercards, livstidsgaranti och halva priset på allt! Tack för ditt stöd mot en ljusare framtid!"
Själv nöjer jag mig med valfriheten att kunna välja butik utifrån mina behov.
Skämtosido, alla har vi olika åsikter, och även hur mkt och länge vi diskuterar det så kommer vi i slutändan endå tycka olika. Dikussion är dock också det ett sätt att kommunicera!
Redigerat av lenko, 06 June 2010 - 13:04.
Postad 06 June 2010 - 15:10
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Syftade dock inte på dig Shan1 utan någon tidigare i tråden.
Vem fan e Roger Sandberg?
Redigerat av PalmiNio, 06 June 2010 - 15:11.
Postad 06 June 2010 - 15:19
susP
-
susP
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
EG snackar bara en massa nonsens och till råga på allt så har dom fruktansvärt okunnig personal inom Tv och HiFi/Hembio. Jag hoppas verkligen denna kedja INTE kursar då det är bra för konkurrensen, dock så kommer jag aldrig mera sätta min fot i ett EG hus igen p.g.a ovan nämnda grunder.
De har som tidigare nämnts inte "råd" att ta in mera i lager, för det kostar, och kan inte pressa priserna mera. Nära konkurs eller inte? Nja, de löser det nog med att lägga ner och/eller sparka ett antal anställda som alla andra bolag...
Postad 06 June 2010 - 15:46
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Syftade dock inte på dig Shan1 utan någon tidigare i tråden.
Vem fan e Roger Sandberg?
Grundaren. Eller rättare sagt, en av grundarna.
Redigerat av lenko, 06 June 2010 - 15:52.
Postad 06 June 2010 - 16:56
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
EG hade inte tv'n jag ville ha, och inte Xbox spelet heller
Postad 06 June 2010 - 17:17
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Grundaren. Eller rättare sagt, en av grundarna.
Jaha, då känns Anders Halvarsson och Hans-Krister Andersson mer aktuella som fortfarande är kvar i bolaget, den förste dessutom VD, och har stort ägande i företaget.
Postad 06 June 2010 - 17:43
lenko
-
lenko
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Jaha, då känns Anders Halvarsson och Hans-Krister Andersson mer aktuella som fortfarande är kvar i bolaget, den förste dessutom VD, och har stort ägande i företaget. 
Japp, får bättra på min research till nästa gång!
Postad 06 June 2010 - 18:30
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Det är lätt att vara billig om man förlorar pengar...
Så gott som samtliga Mediamrkt går med runt 10% av omsättningen i förlust!
De kan inte hålla på så värst länge med den strategin men just nu tär det nog hårt på konkurrenterna.
Postad 06 June 2010 - 19:05
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Och inte alla som köper från EG eller MM heller
Postad 06 June 2010 - 19:12
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
varför säljer inte netonnet spelkonsoler förresten?
Postad 06 June 2010 - 20:00
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Det är lätt att vara billig om man förlorar pengar... Så gott som samtliga Mediamrkt går med runt 10% av omsättningen i förlust!
Att MM skulle vara billiga är nog den största bluffen de kör med någonsin. Kollar man på de flesta priserna de har är de inte billiga alls. Visst, deras priser är konkurrenskraftiga, men definitivt inte billigast. Nu föredrar jag MM framför alla de andra kedjorna, men det har mest pga tillgänglighet, att kunna känna på prylarna och att försäljarna, enligt min personliga erfarenhet, går att ha att göra med.
Postad 09 June 2010 - 10:04
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
Har hört att när vissa firmor har annonsvaror så är det oftast dom anställda som själva som köper produkten, eller lägger undan till bekanta, därför finns dom aldrig ens i lager när kunden kommer in i butiken.
Postad 11 June 2010 - 11:00
Unregisteredb7a4fce7
-
Unregisteredb7a4fce7
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Webhallen har också plockat bort de flesta modellerna ur sitt sortiment. Många affärer dumpar priserna på Elite 120 GB nu, så något är helt klart på gång! En ny slimmad konsol är väl ingen vågad gissning. Vi får se nästa vecka.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Xbox
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|