Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tangent AMP 100 problem

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 June 2010 - 16:51

Lassekasse
  • Lassekasse
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej. Jag är nybörjare på forumet och tänkte redan be om hjälp.
Det är så att jag skaffat ett demoex av en Tangent AMP 100 nyligen. Denna beter sig dock lite märkligt ibland. När jag haft den avstängd en stund och startar den så skenar volymen av sig självt när jag tryckt en gång på någon av volymknapparna (höj/sänk). Detta beteende slutar efter en stunds tryckande på volymknapparna och då funkar den som den ska. Den enda teori jag har om vad detta kan bero på är följande:
När TV:n (en Samsung LCD) är avstängd kan jag sänka/höja volymen flera steg genom att hålla inne volymknapparna, då stegar förstärkaren uppåt/neråt i volym. När jag startar TV:n kan jag oftast däremot inte hålla inne volymknapparna för att stega i volym, då höjs/sänks det bara ett enda steg och sedan fastnar den där. Jag har även provat att stänga av TV:n under tiden som volymen "skenar" av sig själv och då slutar den faktiskt att skena...

Kan det finnas någon krets i TV:n som stör ut signalerna från fjärrkontrollen eller förstärkaren själv?
Tack på förhand!

Postad 15 June 2010 - 17:01

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Låter som ett jordningsproblem om TV:n stör. Anslut alla grejer till en jordad kopplingsdosa som sitter i ett jordat uttag som en första åtgärd.

Postad 15 June 2010 - 22:21

Lassekasse
  • Lassekasse
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack för tipset. Det hjälpte tyvärr inte med att koppla till en jordad kontakt. Däremot försvann ett brummande ljud när jag anslöt förstärkaren till en separat elkontakt som inte var på förgreningsdosan till TV:n. Jag har däremot kommit fram till att min LCD-tv stör ut fjärrkontrollen. När jag stänger av TV:n funkar fjärren perfekt men påverkas när TV:n sätts på. Jag googlade lite om detta och det verkar vara ett känt fenomen, att LCD-TV stör ut vissa IR-sändare... Trist... Kom gärna med förslag på hur man löser detta utan att köpa ny TV :D

En helt annan fråga jag har:
Jag lånade hem en subwoofer att koppla till min förstärkare. Jag använder mig av "LINE OUT"-utgången på förstärkaren och kopplar till "LINE IN" på subwoofern. Min fråga är nu, hur är det tänkt att man ska koppla en subwoofer egentligen? Nu står subben på samma volym hela tiden och påverkas ej av volymändringar på förstärkaren. Höjer jag volymen försvinner ju subben och sänker jag ljudet så blir det ju för mycket sub. Finns det ingen lösning där "LINE IN"-ingången på subben påverkas av volymändringar på förstärkaren? Förstärkaren är en simpel stereoförstärkare utan vidare inställningsmöjligheter. Högtalarna jag använder till är Tangent Clarity 4.

Redigerat av Lassekasse, 15 June 2010 - 22:24.

Postad 14 April 2011 - 18:51

Unregistered4469bfd5
  • Unregistered4469bfd5
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag är också inne på att köpa detta system, så jag tänkte kolla om du är nöjd med det och om du har kommit på någon lösning på sub-problemet?

Tack på förhand!

Postad 14 April 2011 - 20:22

Lassekasse
  • Lassekasse
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag är också inne på att köpa detta system, så jag tänkte kolla om du är nöjd med det och om du har kommit på någon lösning på sub-problemet?

Tack på förhand!

Hej!

Jag har uppgraderat hela mitt system nu så har inte kvar varken sub eller förstärkare. Men jag bytte inte för att jag var för missnöjd, mer för att uppgraderingsdjävulen grep tag i mig :)
Det är ett väldigt bra och prisvärt budgetsystem! Förstärkaren är relativt kraftig och räcker att driva Clarity 4 bra tycker jag. Personen som köpte förstärkaren av mig sa att han hörde lite bakgrundsbrus när inte musik spelades, men det kunde också bero på hans högtalare som hade högre känsligthet än Clarity. Bruset var inget jag tänkte på iallafall.
Nackdelen med AMP-100 är att det inte är någon (volymkontrollerad) pre-out på den, bara line-out. Min lösning var att köra med högnivå hela vägen, från förstärkare till sub och från sub till högtalare. Det funkade bra och avlastade högtalarna i de lägre frekvenserna på ett bra sätt. Nackdelen är att det blir en del högtalarkabel och att din sub måste ha in- och/eller utgångar för högnivå.
Fråga gärna igen om det är något, går bra med PM också!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.