Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Photoshop sharpening action

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 July 2010 - 21:20

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Jag tänkte tipsa om en väldigt bra Photoshop-action av Philip Perold för att skärpa och skala ner bilderna.
Ladda hem här eller här.

Den skapar två lager med olika skärpning och lagermask, dessa lager kan man sedan ställa opacitet på efter smak. Ofta blir bilderna lite överskärpt, men då är det bara att dra ned lite på reglaget. Som vanligt är detta det sista man gör med en bild, så kör makrot först när ni redigerat klart (men skärp den inte innan!).

Så här installerar man det:
1. Dra filen till Photoshop (eller dubbelklicka på den)
Bifogad fil  1.jpg   46.25K   2 Antal nerladdningar

1b.
Öppna Actions-fliken.
Bifogad fil  1b.jpg   39.96K   3 Antal nerladdningar

2.
När du redigerat färdigt bilden, välj den storlek du vill ha (den längsta sidan). Klicka på Play.
Bifogad fil  2.jpg   52.52K   1 Antal nerladdningar

3.
Nu är bilden skärpt. Bilden består nu av tre lager
  • 1. Sharp
  • 2. Soft
  • 3. Originalet

Justera nu dessa med opacitetsändring eller med lagermasken till du är nöjd. Oftast brukar jag nöja mig med att dra ner opaciteten på Sharp-lagret lite.
Bifogad fil  3.jpg   39.54K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av torvaldur, 06 July 2010 - 19:37.

Postad 06 July 2010 - 09:49

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Själv förstår jag inte mig på sånt där.

Jag gör färdigt min RAW till Jpeg som jag ska ha på datorn, och lägger skärpa sist innan jag spar den.

Sen rezisar jag den, och lägger oftast en mild USM på 25%/1,0/3 innan jag postar den på Minhembio.
Ingen har ju klagat på mina bilder så jag tror att det duger :o Eller vågar ni inte säga något?

Vore trevligt i fall fler av er kan komma med tips på hur man skärper en bild som enbart ska postas på nätet, tex MHB.
Och då i dom vanliga storlekarna: 1280 och lite mindre som 760 eller nåt.....

Postad 06 July 2010 - 10:58

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Själv förstår jag inte mig på sånt där.

Jag gör färdigt min RAW till Jpeg som jag ska ha på datorn, och lägger skärpa sist innan jag spar den.

Sen rezisar jag den, och lägger oftast en mild USM på 25%/1,0/3 innan jag postar den på Minhembio.
Ingen har ju klagat på mina bilder så jag tror att det duger :wub: Eller vågar ni inte säga något?

Vore trevligt i fall fler av er kan komma med tips på hur man skärper en bild som enbart ska postas på nätet, tex MHB.
Och då i dom vanliga storlekarna: 1280 och lite mindre som 760 eller nåt.....

Det där makrot gör det ju ännu enklare! Jag kan posta en guide senare ifall du vill :o.

Fördelen med just det makrot är att den både gör bilden mindre och sen skärper den anpassat efter den storleken man gör bilden till. Detta eftersom lämpliga värden på t ex oskarp mask är beroende av bildstorleken.

Postad 06 July 2010 - 12:53

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Det där makrot gör det ju ännu enklare! Jag kan posta en guide senare ifall du vill :o.

Fördelen med just det makrot är att den både gör bilden mindre och sen skärper den anpassat efter den storleken man gör bilden till. Detta eftersom lämpliga värden på t ex oskarp mask är beroende av bildstorleken.

Tack, skriv gärna lite mer om det!

Funkar "makrot" till Elements?

Postad 06 July 2010 - 12:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Makron är alltid trevligt :o

Ska testa!

Postad 06 July 2010 - 19:38

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Tack, skriv gärna lite mer om det!

Funkar "makrot" till Elements?

Nu finns en guide i huvudinlägget. Jag vet dock inte om det funkar i Elements, men troligen gör det det. Du kan alltid testa.

Postad 07 July 2010 - 17:02

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Testade det nyligen! Funkar skitbra :D lägger upp ett kort i dagens bild!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.