Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilden hackar när jag bytte till DVI kabel i 1080 från VGA

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 August 2010 - 18:56

PsYteAk
  • PsYteAk
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag gissar att detta beror på att jag gått över till DVI kabel, jag har nämligen testat att ändra upplösning ner till 720p istället för 1080p ifall det berodde på upplösningen men det blir ingen skillnad.
Jag kör Windows 7 och MediaCenter och har tidigare kört med VGA kabel till projektorn men nu när jag byggt upp en ny bio har jag skaffat en DVI-HDMI kabel till projektorn (Epson TW2900).
Bilden blev självklart bättre men de hackar till då och då, både med bluray 1080p men även med rena divx filmer. Så det verkar ju inte vara själva prestandan. Har testat att ändra till 720 upplösning och även gått från att köra extended till enbart visa bild på projektorn men med samma resultat. Jag kör standard med rekommenderad upplösning 1080p 60Hz har även sett till att MediaCentret kör med samma upplösning.

Byggde datorn för tre-fyra år sedan med bra prestanda (2.2 Ghz dual CPU, 4Gb Ram och ett Geforce grafikkort). Har hört att det ofta är CPU som är problemet med mkv filer men tycker det verkar så konstigt när även divx hackar till.
Kan det helt enkelt vara grafikkortet? Det har enbart DVI kontakt så tanken är att köpa ett med HDMI men egentligen skall ju det vara samma sak.
Någon som har erfarenhet av detta?

Postad 07 August 2010 - 09:31

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Hade du inte problemet när du körde VGA så kan det bero på dålig DVI-kontakt någonstans på vägen. Kör du med lång sladd mellan datorn och projektorn? Ju längre sladd ju högre krav på sladdens kvalitet.

Postad 15 August 2010 - 20:02

PsYteAk
  • PsYteAk
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Nej det är en ny kabel på 5 meter med HDMI och DVI på vardera sida utan adaptrar, så det borde inte vara någon fara. Jag tror mer på någon av datorns komponenter än kabeln?
Någon med erfarenhet av det?

Postad 18 August 2010 - 18:34

PsYteAk
  • PsYteAk
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag har närmat mig en lösning, det var inte beroende av hårdvara. testade att köra filmerna i media player istället för Media Center och där hackar det inte. Det är alltså codec problem och jag märkte att ju mindre upplösning det var på mediat desto mer hackade det när Mediacenter fick skala upp filmen i 1080 upplösning. Enda codec jag har installerat är shark 007 för att mkv filer skall fungera.
Fler som stött på detta tro?
MKV filer kanske fungerar utan extra codec numera?

Postad 18 August 2010 - 19:22

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

MKV filer kanske fungerar utan extra codec numera?

MKV funkar direkt i Win 7 men kräver mycket av din processor i den medföljande versionen (jag låg på en cpu-användning på 80-90%), i ditt fall verkar det vara för mycket. Hade testat köra hårdvaruaccelerarat via MPC HC för att se om det är problemet. Alternativt så installerarar du ffdshow eller CoreAVC (som jag själv kör med och en processorbelastning på mellan 30 och 40%)). Enligt rapporter här i forumet så funkar ffd lika bra som Core AVC och ffd är gratis så testa det. Testar du MPC HC och DXVA så ser du om denna lösning funkar så är problemet garanterat codecen.

Postad 18 August 2010 - 22:37

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Om du har senaste shark 007 så startar du Settings Application" och går till fliken "SWAP"

Väl där bockar du i alternativen "Disable Microsoft's Audio Decoder"

samt

"Disable Windows DMO Video Codecs"

Minns inte säkert men du kanske måste bocka i "Disable Microsoft's Video Decoder" OBS!
om du kryssar i detta alternativ och har TV-kort i datorn så kanske inte kanalerna visas korrekt
då får du bocka ur denna rutan igen.

Pröva sedan filmerna i Media Center igen.

Mvh

Christer

Redigerat av Charl3s, 18 August 2010 - 22:39.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.