Emotiva Klubben
50 svar till detta ämne
Postad 25 August 2010 - 13:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
När jag kollade runt så saknade jag denna Klubb... Så jag startar en ! jag startar med ett XPA-2 som driver mina Ino Audio i16s Toppar Till modulerna (passiva subbwoofers) så har jag just nu ett Behringer EP4000 som jag bytt fläkt på (mycket tyst!) och den gör att bra jobb än så länge tycker jag, Behringer steget arbetar mycket bra i basområdet, men saknar en del i mellanregister/ diskant. Så den är en riktigt budget bomb till att driva moduler med. Försteg är ett Rotel RC870bx som jag kör helt passivt (har möjlighet att koppla bort allt (inte ens inkopplat i väggen) och bara köra via en passiv Alps blue volympott) och det tycker jag fungerar otroligt bra, har inte hört att den påverkar signalen ens, Lite lite... Signalkällan är idag min dator, har ett Asus Essence ST ljudkort (mycket hög kvalitet) med Asio (acurret/ bit perfekt driver) och Asio driver till foobar som aggerar mjukvara för ljudspåren. datorn är byggd enligt " tyst som fan annars åker den ut!" principen och stör alltså inte det minsta vid musik och filmtittande Allt som allt så låter det alldeles lysande ! Sjukligt nöjd med mitt Emotiva XPA-2 och jag tror jag kommer att hålla på den LÄNGE! Kan dock komma att bli kombinerat med ett XPA-5 (allternativt UPA-5) också senare, för att driva center och surrar i en kommande hembio setupp. Men detta är ett tag fram i tiden... Ja, vad har ni för elektrinik från Emotiva och hur är den integrerad i era anläggningar samt kringutrustning.. ?! Edit: bilder på steget (även "utan kläder"  ) kommer att komma upp båda i mitt galleri och här i tråden, men just nu så har jag inte tillgång till någon vettig kamera och bilderna i galleriet är inte det minsta aktuella... mvh//David
Redigerat av DVD-ai, 29 August 2010 - 21:22.
Postad 26 August 2010 - 10:21
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Mycket bra initiativ David!
Försteg: Yamaha RX-v861, den driver idag center(B&W HTM62) och bakhögtalarna(gamla JVC sateliter)
Yamahan börjar bli till åren, men gör än så länge ett bra jobb.
Slutsteg: 2 st UPA-1 som matar mina B&W 685.
Sub: ingen för tillfället, tror mina grannar är glada för det
Signalkällor: PS3: för spel och filmer. Laptop: för musik (spotify och annat) kör optisk fiber från laptopen och låter Yamahan sköta D/A omvandlingen. 2 stycken SL1200 för analoga musiken. Comhem HD box för slötittande. Xtreamer som jag inte slagit på på länge.
Är väldigt nöjd med UPA burkarna, ev att det blir en till för att driva centern.
lite bilder finns i mitt galleri.
Postad 26 August 2010 - 13:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ja, kände liksom att det fattades !
Postad 26 August 2010 - 14:42
Unregistered46986fd8
-
Unregistered46986fd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Hepp! Klart vi ska ha en klubb!  Har än så länge endast beställt 2xUPA-1 som driver mina hembyggda Vifa-tvåvägare. Försteg ska inhandlas från Emotiva är det tänkt då jag vill ha baskontroller/filter direkt i försteget, tanken är ett XSP-1 när det nu släpps (Lite läckta bilder: http://emonatics.com...#XSPreviewPics). Som källa för tillfället är min dator med ett Asus Xonar D2, lite sämre än DVD-ai's men det duger tills jag skaffat en vettig DAC  Allt spelas i .flac genom Foobar2000. CD-skivorna går igenom mitt PS3. Baslådor är även på ingång, två stycken 12" Peerless SLS'or bygges, varav en är nästan färdig. Får driva dessa med en XTZ SubAmp eller något Behringer tjofräs  Over and out!
Redigerat av Unregistered46986fd8, 26 August 2010 - 14:43.
Postad 26 August 2010 - 17:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 26 August 2010 - 17:27
Unregistered46986fd8
-
Unregistered46986fd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Spännade försteg 
Yep! Den ser ut att ha allt man kan begära, lär bli en keeper i många år framåt...tillsammans med slutstegen
Postad 26 August 2010 - 17:46
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
När dollarn blir under 6kr då skall jag köpa ett xpa2 och det är för att endast jämföra med ett nad 208.
Postad 26 August 2010 - 18:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
När dollarn blir under 6kr då skall jag köpa ett xpa2 och det är för att endast jämföra med ett nad 208.
gör så  tror att Emotiva har chans att mäta sig, men antagligen så vinner NAD208... fast jag vill inte ha en 208 då dom är så gamla och verkat tveksamma i kvalitén... fast nu e ju detta en Emotiva klubbtråd så ingen diskussion här utan det kan vi ta i någon passande tråd
Postad 26 August 2010 - 18:59
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
gör så 
tror att Emotiva har chans att mäta sig, men antagligen så vinner NAD208... fast jag vill inte ha en 208 då dom är så gamla och verkat tveksamma i kvalitén...
fast nu e ju detta en Emotiva klubbtråd så ingen diskussion här utan det kan vi ta i någon passande tråd 
Vi får se om 14 år hur kvaliteten är mina har gått så länge utan att dom har varit öppnade.
Postad 27 August 2010 - 10:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har ni gjort ytterligare lite småfix med möblering m.m. och nu låter det än bätter !
Någon som har några tips på hur man kan göra för att "döda" dioden i ONOFF knappen utan att gå in och klippa...
har sett allternativ med svarta möbel tassar men tilltalar mig inte riktigt...
Postad 27 August 2010 - 10:14
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Har ni gjort ytterligare lite småfix med möblering m.m. och nu låter det än bätter !
Någon som har några tips på hur man kan göra för att "döda" dioden i ONOFF knappen utan att gå in och klippa...
Undrar om man inte skulle kunna "borra" sönder dioden. Med stor precision, stadig hand och en dremmel? själv så gillar jag de blåa punkterna i stereoracket
Postad 27 August 2010 - 10:53
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Kan man inte stansa ut ett runt klistermärke ur "dekorfilm" eller vad det heter, sån där klisterfilm som finns i många olika färger och kan även se ut som trä eller marmor m.m. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Postad 27 August 2010 - 11:12
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Sitter själv med ett XPA-3 till frontar + center. Är riktigt nöjd med mitt, dock tycker jag att brusnivån är aningens hög. Men som jag förstått det är blir det lätt mer brus med ett påkopplat slutsteg jämfört med bara surroundreceivern?
Har en Onkyo 876a som tillsammans med mina Vento ger ett mkt trevligt ljud enligt mig. Hade aldrig kunnat tro att steget skulle höja ljudkvalitén så mycket som det gjorde.
Postad 27 August 2010 - 14:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tack för tippsen, ska undersökas ! Sitter själv med ett XPA-3 till frontar + center. Är riktigt nöjd med mitt, dock tycker jag att brusnivån är aningens hög. Men som jag förstått det är blir det lätt mer brus med ett påkopplat slutsteg jämfört med bara surroundreceivern?
Har en Onkyo 876a som tillsammans med mina Vento ger ett mkt trevligt ljud enligt mig. Hade aldrig kunnat tro att steget skulle höja ljudkvalitén så mycket som det gjorde.
Jag har inge det minsa brus, knappt ens med full volym....
Postad 27 August 2010 - 18:48
jimmy ax1
-
jimmy ax1
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
En liten rättelse det heter Elektronik inte elektrinik.
Själv har jag ett Upa-7 slutsteg och UMC-1 försteg slutsteget var så stort så jag fick såga bort bakstycket på tv bänken.
Redigerat av jimmy ax1, 29 August 2010 - 09:09.
Postad 27 August 2010 - 22:10
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Jag har XPA-2 som matar mina Swans F2.2F. Xpa-5 som matar Swans center 2.3 C, och framöver ska det även mata F5R bipoler och F2.2R som front high. Försteg: Onkyo PR-SC5507. Bluray: Oppo BDP-83 (funderar på uppgradera till SE modellen). Fast jag har tänt alla 12 dioder på XPA-2 några ggr så har inte grannarna klagat... än, konstigt nog. Så funderingar på att köpa kommande XPR-2 eller ev. 2st XPA-1 dyker ju upp i skallen ibland, då kan jag brygga mitt XPA-2 till centern. Men frågan är om jag vinner något på denna uppgradering? Ska inte påstå att jag spelar tokhögt så ofta eftersom jag bor i lgh, så jag vinner kanske inget på denna uppgradering om inte ljudkvaliteten kan förbättras även vid normala lyssningsvolymer. En liten rättelsa det heter Elektronik inte elektrinik.
En liten rättelse, det heter inte rättelsa utan rättelse.
Postad 29 August 2010 - 21:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En liten rättelse det heter Elektronik inte elektrinik.
Själv har jag ett Upa-7 slutsteg och UMC-1 försteg slutsteget var så stort så jag fick såga bort bakstycket på tv bänken. 
Så går det när man snubblar på tangent bordet Jag har XPA-2 som matar mina Swans F2.2F. Xpa-5 som matar Swans center 2.3 C, och framöver ska det även mata F5R bipoler och F2.2R som front high. Försteg: Onkyo PR-SC5507. Bluray: Oppo BDP-83 (funderar på uppgradera till SE modellen).
Fast jag har tänt alla 12 dioder på XPA-2 några ggr så har inte grannarna klagat... än, konstigt nog. Så funderingar på att köpa kommande XPR-2 eller ev. 2st XPA-1 dyker ju upp i skallen ibland, då kan jag brygga mitt XPA-2 till centern. Men frågan är om jag vinner något på denna uppgradering? Ska inte påstå att jag spelar tokhögt så ofta eftersom jag bor i lgh, så jag vinner kanske inget på denna uppgradering om inte ljudkvaliteten kan förbättras även vid normala lyssningsvolymer.
En liten rättelse, det heter inte rättelsa utan rättelse. 
Så går det som sagt, när man snubblar på tangentbordet Edit: Tvivlar på att du tjänar så mycket på det... Nu har ju jag ganska hög känslighet och lättdrivna högtalare, men jag tycker att jag kan spela helt klart tillräckligt högt som det e nu. MEN det e ju i mitt lilla 12kvm rum och högtalarna kan ta mer, så vist finns det utrymme för ett till xpa-2 och köra en bryggat/ kanal... men det får vara tills vidare, man ska ju ha kvar hörseln också.. Kan redan nu spela så att man inte vill vara kvar i rummet, det är enbart till MYCKET dynamisk musik som steget begränsar, har testat vad steget går för och tycker att det är fullt tillräckligt för mig som det ser ut idag.
Postad 30 August 2010 - 13:42
HakanBerg
-
HakanBerg
-
Användare
-
-
143 inlägg
Jag sitter med ett ganska nyinköpt XPA-5 kopplat till mitt gamla H/K AVR-7000 med två trasiga kanaler som försteg. Drömmen är att kunna köpa en XMC-1 när det släpps, men vi får väl se vad ekonomin tillåter.
Egentligen skulle jag vilja byta ut mina gamla Infinity Reference-högtalare och min projektor som börjar väsnas som sju svåra monster också, men det tror jag inte att jag kommer ha råd till inom en överskådlig framtid... som nybliven far finns det mycket annat att lägga pengarna på.
Postad 31 August 2010 - 16:17
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Jaha, då är det officiellt, mitt XPA-3 är trasigt  Vänsterkanalen distar och beter sig konstigt.
Pratade i tfn med tekniker som kommer skicka ut en ny modul. Får vi se hur det här slutar.
Postad 31 August 2010 - 16:23
HakanBerg
-
HakanBerg
-
Användare
-
-
143 inlägg
Jaha, då är det officiellt, mitt XPA-3 är trasigt Vänsterkanalen distar och beter sig konstigt.
Fifan vad trist :-(
Postad 01 September 2010 - 08:01
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Fifan vad trist :-(
Ja visst är det det  Dock tyckte jag dom var väldigt proffsiga och tillmötesgående i telefon. Några timmar efter att jag pratat med tekniker har jag fått en shipping notification med trackingnummer som avser en ny modul. Nu gäller det bara att ragga upp nån lödkunnig.
Postad 01 September 2010 - 08:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jaha, då är det officiellt, mitt XPA-3 är trasigt Vänsterkanalen distar och beter sig konstigt.
Pratade i tfn med tekniker som kommer skicka ut en ny modul. Får vi se hur det här slutar.
Fan va drygt.... du får gärna uppdatera löpandemed hur detgår och vad dom är fel osv osv... Ja visst är det det Dock tyckte jag dom var väldigt proffsiga och tillmötesgående i telefon. Några timmar efter att jag pratat med tekniker har jag fått en shipping notification med trackingnummer som avser en ny modul. Nu gäller det bara att ragga upp nån lödkunnig.
vart bor du ?
Postad 01 September 2010 - 08:34
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Fan va drygt.... du får gärna uppdatera löpandemed hur detgår och vad dom är fel osv osv...
vart bor du ?
Yes. Alltså, jag har inte hunnit finlyssna såå mkt på steget eftersom det varit sommar, jobb osv. Och när jag lyssnat har jag mest krämat på med hårdrock och dylikt. Men så har jag lyssnat lite mer på sistone och bla lite lugnare musik på lägre nivåer (ex Diana Krall) och då märkt att det distar ur diskant/högre mellanregister i vänsterkanalen. Piano låter ex "spräckt". Sen så märkte jag när jag höll på att koppla om för att felsöka om det var ingången, högtalaren eller pre outen som var paj så hade jag steget i standby och satte in mina banankontakter till högtalarna, då kom det ljud ur vänsterkanalen i några sekunder, trots att steget var i standby. Köpte därefter en RCA/XLR adapter för att testa XLR ingången (vilket gav samma fel) men när jag då stängde ner steget i standby kom det sprak o plopp ur vänsterhögtalaren efter några sekunder... Så rejält kajko verkar det ju vara. Berättade iaf allt detta för teknikern i telefon som hade en god aning om vad som var fel (nåt jag inte riktigt uppfattade pga halvkackig tele-lina), tyckte han sa nåt om mosfet men det låter ju osannolikt att det finns såna i ett slutsteg? Samt nåt om nån protection circuit. Hur som haver så skickar dom ut en helt ny modul för vänsterkanalen, som då skall installeras. Var tydligen inget svårt enligt honom, men det var bra om man lött tidigare. Har själv bara lött lite i plugget för 15 år sen så det drar jag mig för Bor i Täby norr om Sthlm DVD-Ai.
Postad 01 September 2010 - 09:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Yes. Alltså, jag har inte hunnit finlyssna såå mkt på steget eftersom det varit sommar, jobb osv. Och när jag lyssnat har jag mest krämat på med hårdrock och dylikt. Men så har jag lyssnat lite mer på sistone och bla lite lugnare musik på lägre nivåer (ex Diana Krall) och då märkt att det distar ur diskant/högre mellanregister i vänsterkanalen. Piano låter ex "spräckt".
Sen så märkte jag när jag höll på att koppla om för att felsöka om det var ingången, högtalaren eller pre outen som var paj så hade jag steget i standby och satte in mina banankontakter till högtalarna, då kom det ljud ur vänsterkanalen i några sekunder, trots att steget var i standby.
Köpte därefter en RCA/XLR adapter för att testa XLR ingången (vilket gav samma fel) men när jag då stängde ner steget i standby kom det sprak o plopp ur vänsterhögtalaren efter några sekunder... Så rejält kajko verkar det ju vara.
Berättade iaf allt detta för teknikern i telefon som hade en god aning om vad som var fel (nåt jag inte riktigt uppfattade pga halvkackig tele-lina), tyckte han sa nåt om mosfet men det låter ju osannolikt att det finns såna i ett slutsteg? Samt nåt om nån protection circuit. Hur som haver så skickar dom ut en helt ny modul för vänsterkanalen, som då skall installeras. Var tydligen inget svårt enligt honom, men det var bra om man lött tidigare.
Har själv bara lött lite i plugget för 15 år sen så det drar jag mig för
Bor i Täby norr om Sthlm DVD-Ai.
ok, det låter ju som at dtet är något total knas som sagt... jag bor öster om stockholm, i skärgården, jobbar i stan. Du bor alltså i Täby, inte allt för långt bort, blir ju med tåg från universitet, Ingvar Öhman bor ju i närheten (Lahäll) och där har man ju varit några gånger.... Jag skulle antagligen kunna hjälpa dig med detta, i alla fall titta på vad dom behöver göras. Men när det ju är modullösing så brukar det vara ganska "rakt fram" men in/ urkoppling...
Postad 01 September 2010 - 09:48
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
ok, det låter ju som at dtet är något total knas som sagt...
jag bor öster om stockholm, i skärgården, jobbar i stan.
Du bor alltså i Täby, inte allt för långt bort, blir ju med tåg från universitet, Ingvar Öhman bor ju i närheten (Lahäll) och där har man ju varit några gånger....
Jag skulle antagligen kunna hjälpa dig med detta, i alla fall titta på vad dom behöver göras. Men när det ju är modullösing så brukar det vara ganska "rakt fram" men in/ urkoppling...
Ah är det där han bor, hade för mig att det var Näsby Park. Jag har en polare som jag tror är rätt bra på lödning etc, men om han inte kan det tar jag tacksamt emot hjälp. Givetvis får du pröjs och upphämtning/lämning om du vill ha det.
Postad 01 September 2010 - 09:49
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det kan vi diskutera via PM om det blir akuellt
Hör av dig med hur det går !
Postad 03 September 2010 - 05:19
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
l
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 04 September 2010 - 14:24.
Postad 04 September 2010 - 14:21
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Tjena, går med i klubben jag med
Lite om mitt system...
Frontar: Compact M900 (SENDSOUND, Kina)
Försteg: Xindak XA8250
Monoblock: Xindak XA8800MNu Mini Mono Power Amplifier
2 st Emotiva UPA-1
Cd: Muse Deluxe 1.0
kablage: Silk kablar (Intelligent Sound) med rca terminering bullet plug xlr terminering Neutech och
SilSpeak (Svalander) högtalarkablar terminerade med Furutech banankontakter FP-202
PS3,
Sharp Aquos LC-52LE705S
Ej inkopplat just nu: Canton Ergo RC-L, Harman Kardon försteg Signature 2.0, InterM R500 stereoslutsteg, Philips dvd...
Frontarna ska ersättas med Emotiva ERT-8.3 eller någon annan värdig högtalare. Tips mottages tacksamt för högtalare som spöar grejer för fler gånger pengarna typ. Får kosta max 20 000.
Kommer tyvärr ta ett tag innan bilder kommer upp pga av utseendet i vardagsrummet just nu...
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 September 2010 - 02:12.
Postad 09 September 2010 - 06:57
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Yes baby yes, mitt XPA-3 och Vento:na producerar nu högupplöst silkeslen diskant igen ur vänsterkanalen
Fick utbytesdelen i förrgår och installerade den igår (loss med chassilocket, lossa några skruvar, dra ur några kablar och löd loss samt på det nya på 3 punkter).
Tog ca 8 dagar från det att jag pratade i telefon med tekniker på Emotiva tills jag hade delen. Då var det US Postal Service som tog hela 5-6 dagar på sig att få den från Emotiva till flygplatsen i USA... Allt som allt är jag väldigt nöjd med Emotivas kundsupport och service.
Kudos till DVD-Ai som erbjöd sig att hjälpa till med operationen, men det gick bra med en polares hjälp. Bifogar två bilder för de intresserade (tagna av en skakhand och mobilkamera).
IMAG0116.jpg 614.46K
1 Antal nerladdningar
IMAG0115.jpg 773.63K
1 Antal nerladdningar
Postad 14 September 2010 - 20:53
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Kul att det ordnade sig, bran.
'
Nästan bra att det hände så man får reda på vad företaget går för särskilt nu när jag är sugen på produkterna som kommer tillbaka i oktober.
Postad 14 September 2010 - 21:08
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Deras hemsida har tydligen fått en ny funktion, EmoTV som kan vara till hjälp vid felsökning och användning av t ex EmoQ : http://emotiva.com/emotv.shtmEMOTV is currently a collection of impromptu videos discussing Emotiva gear. Our long term goal is to create a professionally edited, comprehensive video library discussing installation and trouble-shooting of all Emotiva gear.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 14 September 2010 - 21:30.
Postad 27 October 2010 - 06:13
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hur fixar ni Emotivas prylar till Sverige? Jag är sugen på deras försteg. Mvh
Postad 27 October 2010 - 06:59
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Hur fixar ni Emotivas prylar till Sverige? Jag är sugen på deras försteg. Mvh
Vi beställer från deras hemsida...
Postad 29 October 2010 - 13:01
Rhoddyn
-
Rhoddyn
-
Rookie
-
7 inlägg
Kanske dags att gå med nu när man spelat in prylarna..
2xUPA-1 driver Canton Vento 890DC golvare, 1xXPA-3 driver Vento 856 center och Chrono 501 surrar. Biobasen hanteras av en Velodyne SPL-800U, källor är Popcorn Hour C-200 och Oppo BDP-83 via en Onkyo TX-SR875 som numera är relegerad till försteg.
Onkyon ska bytas ut mot en riktig processor, just nu lutar det mot Marantz nya AV7005. Sitter även på reservations-listan på en XDA-1 som jag hoppas mycket på som "musik-DAC".
Visning sker på en Sony KDL-46W4000 som nog ska bytas ut inom den närmaste framtiden, antingen mot en mindre TV plus projektor eller en större TV.
Ska fixa galleri så fort min Quadraspire ankommer, så det inte ser ut som ett bombnedslag där framme.
Postad 01 November 2010 - 01:54
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Välkommen!
Postad 04 November 2010 - 17:56
Tonka69
-
Tonka69
-
Rookie
-
4 inlägg
Köpte en xpa-3 av letin den driver mina divine 100.49 och en energy center och som den gör det  sneglar lite åt xpa-1:or för att få till en 5:1 av emotiva kör surrarna nu med en Yamaha dsp-z7 kanonljud nu men kan säkert bli bättre har beställt en erm 6.3 som ny center kanske blir en höjning av upplevelsen
Mvh T
Postad 04 November 2010 - 18:15
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Kul att du är nöjd. Har själv reserverat ett par 8.3. Få se om de dyker upp till julafton...
Postad 13 November 2010 - 11:49
jimmy ax1
-
jimmy ax1
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Det sitter en knapp på baksidan där man kan stänga av ljuset.
Postad 13 November 2010 - 12:13
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Det sitter en knapp på baksidan där man kan stänga av ljuset.
nja, den stänger bara av dioden för kanalen/kanalerna. Inte dioden i powerknappen som frågan handlade om.
Postad 13 November 2010 - 20:00
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Då tänkte ja också gå med i Emotiva klubben......köpt 1 XPA-3 och har Magnat Quantum 557 (4 ohm nom)
frontar) och Yamaha RX-V765 reciever som försteg.
Har nu hunnit testa den sedan i onsdags och kan säga att äntligen låter min högtalare som dom ska med grym
dynamik och attack förmåga med djup bas......har tidigare känt att den haft lite tunn och torr bas och saknat lite i dynamiken men de löste XPA-3 steget med grymhet.
Riktigt nöjd också att ja valde XPA-3 då filmer fått med klarhet i röster och till ps3 spelande.......enorm skillnad
mot före och kommer inte byta och kommer sitta nöjd länge.
Postad 16 November 2010 - 16:13
Unregisteredeec5c19e
-
Unregisteredeec5c19e
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Dags för mig med att joina emotiva klubben. Har precis fått mitt XPA-5, nu väntar jag bara att min UMC-1 som dyker upp, vilket blir antingen imorgon eller torsdag.
Kopplade in mitt XPA-5 till min befintliga anläggning som består av Marantz SR7400 och MA RS6 + center i samma serie samt ett par små audio pro som bakhögtalare. Har drivit mina frontar med Marantzen sen de var nya förutom de sista månaderna då högra frontkanalen började skicka ut högfrekventa ljud ur högra frontkanel, så då kopplade jag in en gammal stereoförstärkare som temporärt slutsteg.
Oavsett, har bara hunnit lyssna ett par timmar, men vilket oerhört lyft för ljudet. Allt är bättre, basen är tightare, dynamiken finns där (i jämförelse var den obefintlig innan), rösterna är mycket klarare. Testade slå igång en film och nu känns det mer som om man är delaktig i filmen.
Det roliga är att min flickvän delar mina uppfattningar och tycker att det var en bra investering, hon har suttit och lyssnat på musik i flera timmar nu
Postad 18 November 2010 - 18:52
Fnk
-
Fnk
-
Beroende
-
-
1098 inlägg
Jag fick mitt XPA-2 idag, men har lite problem med att koppla in det rätt. Problemet är att mina högtalare är ett par B&W 605, dvs med aktiva basar, och tidigare kopplade jag in dessa genom pre-out utgångarna på förstärkaren. Eftersom jag behövde pre-out till slutsteget så har jag fått trixa till en tillfällig lösning så jag kör de aktiva basarna i frontarna genom sub-out på min subwoofer, men detta blev inte alls lyckat. Låter som att det saknas vissa frekvenser, och allt under 200hz blir ju dessutom i mono. Min fråga är, går det att köra en RCA-splitter från pre-out i förstärkaren så att jag får ut lågnivåsignal till både slutsteget och frontarna? Skulle någon av dessa fungera? http://www.hifikit.se/index.php?id=586http://www.hifikit.s...dex.php?id=2239
Postad 19 November 2010 - 15:44
pallef1
-
pallef1
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Haj på er!!!
Är lite sugen på att handla ett steg jag oxå. Har bara en fråga!!
Jag har Canton Vento 890 som jag bi-ampar med min Onkyo 905 idag. Bi-ampar man med ett XPA-5 oxå?? Eller kör jag med en kanal till varje högtalare från Emotivan (Basen) sedan 1 kanal från Onkyon?? Har ju kräm i min reciver så det räcker till de bakre sourrund högtalarna. Hoppas att ni fattar vad jag menar.
Om man bi-ampar till frontarna och sedan en kanal till centern från XPA-5 steget och kör de bakre högtalarna med Onkyon så borde det ju bli kalas eller??
Hur gör ni andra?? Om man inte Bi-ampar frontarna borde det ju räcka med ett XPA-3 eller??, om man nu kör med onkyon till de bakre..
Palle
Postad 19 November 2010 - 18:04
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Vi beställer från deras hemsida...
I överkanten i fönstret på deras hemsida finns fliken "international orders".
Postad 21 November 2010 - 00:44
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Det är nog bättre, snabbare och säkrare för din egen del om du ställer den frågan till Emotiva. Men visst det ser ut att gå att biwira med tanke på bildeerna på hemsidan. ' Haj på er!!! Är lite sugen på att handla ett steg jag oxå. Har bara en fråga!!
Jag har Canton Vento 890 som jag bi-ampar med min Onkyo 905 idag. Bi-ampar man med ett XPA-5 oxå?? Eller kör jag med en kanal till varje högtalare från Emotivan (Basen) sedan 1 kanal från Onkyon?? Har ju kräm i min reciver så det räcker till de bakre sourrund högtalarna. Hoppas att ni fattar vad jag menar.
Om man bi-ampar till frontarna och sedan en kanal till centern från XPA-5 steget och kör de bakre högtalarna med Onkyon så borde det ju bli kalas eller??
Hur gör ni andra?? Om man inte Bi-ampar frontarna borde det ju räcka med ett XPA-3 eller??, om man nu kör med onkyon till de bakre..
Palle
Postad 21 November 2010 - 00:56
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Nu var det ju inte biwira han frågade efter, utan Bi-amp
Palle ..
Du behöver inte Bi-ampa när du kör med ett steg som har så det räcker och blir över
Det finns ingen anledning och ingen som helst vinst.
Kan tom låta sämre
Bi-amp är något man kör med från en flerkanalare när så tillåts för att dela
upp stegen på diskant och Mellanregister/bas
Man vinner ingen strömstyrka på det, men en del tycker man får en bättre balans
genom att man inte belastar ett och samma steg. Smaksak säger en del och andra nonsens.
Personligen tycker jag det är ett bra alternativ när man kör Flerkanalare
men absolut inte om man har ett emotiva steg
Palle .. jag skulle rekomendera dig att köpa XPA-2 och sedan köra center och bakhögtalare
från din Onkyo .. Det blir bäst så ..
Jag kör ju så och jag har ett 9:2 system och jag kan lova dig att det är tryck i grejorna
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 21 November 2010 - 01:00.
Postad 22 November 2010 - 22:55
pallef1
-
pallef1
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag är såå sugen att beställa ett nu. Men när jag kollade lite närmare på det så är det ju nästan 50cm djupt. Har ju ingen bra plats för ett sådant stort steg. Vad finns det för andra varianter???. Finns ett rotel rb-993 till salu i Gbg men han ska ha 6500kr. Känns som ett överpris då det har några år på nacken..
Vore skoj om ni kunde hjälpa mig lite...
Palle
Postad 22 November 2010 - 23:55
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Kan säga som så att centern får ett enormt lyft till film och spel mot drivning av en reciever.
Så skulle rekommendera dig att gå för ett XPA-3 om du använder anläggningen mest till film och spel som ja gör......är de mest 2 kanal skulle ja gå för XPA-2 och kanske komplettera mer 1 UPA-1 till center högtalaren senare om man saknar lite i dialog tydlighet och dynamik eller om man vet om detta redan innan gå för för de senare alternativet om budgeten tillåter.
Emotiva XPA-3 lämnar 2 ggr 400 watt rms i 4 ohm när bara 2 kanaler används och 3ggr 300 watt rms i 4 ohm som är min last på högtalarna och räcker och blir över enbart fått steget ljummet vid enormt högt ljudtryck.
vid 8 ohms last lämnar de 3 ggr 200 watt rms och 2 ggr 250 watt rms , THD 0.006 % enligt Lonnie på Emotiva.
Postad 23 November 2010 - 00:11
Unregistered0f31c6e5
-
Unregistered0f31c6e5
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej,
Jag kör med Marantz 7002 och har hängt på XPA-3. Är riktigt nöjd både till film och tvåkanal. Min center har vaknat till liv efter år av trött sömn, och tvåkanalslyssning har höjt sig enormt. Visst kanske det är skillnad i tvåkanal mellan XPA-3 och XPA-2,eller UPA-1, men jag inbillar mig att det inte är så stor skillnad för mig. Har inga avancerade frontar(JBL E80), så det kändes lite onödigt med XPA-2 idagsläget. Om man uppgraderar kan man ju alltid låta XPA-3:an driva centern och satelliterna och låta ett nytt steg driva frontarna.
En fråga, blir det alltså 2ggr 250 watt rms om man kör tvåkanal med XPA-3? The more watts the better =)
Postad 19 August 2011 - 22:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag som startade tråden för ett år sedan, är otroligt nöjd med mitt XPA-2 och har precis beställt ett till !
Välldigt trevligt steg verkligen och snyggt också, OM man skruvar bort dom silverfärgade ALU profilerna.
Jag hade dock ett problem med min XPA alldeles nyligen, men jag kontaktade Emotiva och fick en ny U/V panel och det löste problemet.
Jag fick ett svagt "surrande" i vänster kanal och EN av dioderna på vänster kanals V/U mätare lysta konstant RÖTT!
Oavsett om steget var på eller i standby och oavsett om V/U mätaren var påsöagen eller inte.
Jätte skumme men det var bara att montera bort fronten på steget och med ett välldigt simpelt ingrepp byta hela V/U panelen.
Bra service där av Emotiva, inget snack utan dom bad mig testa några oika manövrar och utifrån mitt svar så vista dom det var panelen som behövde bytas och skickade en sådan omedelbart.
Hade den hemma på bordet 7dagar senare
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
→
Klubbar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|