Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fjärrkontroll till PCn?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2003 - 23:47

Unregistered33422
  • Unregistered33422
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hej,

I dessa tider då man sköter nästan allt med fjärrkontroller så är det en pryl som inte hunnit ikapp så värst, PCn. Visserligen finns det ofta snabbknappar på tangentbord och t o m möss ibland, men de är ju inte lika smidiga som en fjärr.

Jag skulle i första hand vilja ha tag på en kontroll som man kan sköta uppspelning av musik och video (helst mer [:D]). Jag vill inte köpa ett nytt ljudkort eftersom jag är helnöjd med mitt Zoltrix Nightgale Pro, annars har jag sett att en del ljudkort säljs med kontroll faktiskt, t ex SB.

Har någon något hett tips som inte kostar allt för mycket, <500kr, helst styrt med radiovågor (så slipper man rikta kontrollen så för-annat), men infrarött går väl an det också. Kan man inte få receiverfjärren att jobba mot en separat sändare kopplad till datorn, apparat som apparat? Eller ännu hellre, dubbelriktad kommunikation via digitalkabeln, är det ens möjligt? Fråga mig inte hur det skulle kunna fungera, men det vore fint!

Mvh.

Postad 13 January 2003 - 00:30

Jodre
  • Jodre
  • Forumräv

• 600 inlägg
  • 0
Med ir är det inga probs bara köpa en irmottagare typ ir-man som antigen är seriell eller usb. kostar ca 500pix sedan laddar man hem ett program som heter girder och kör valfri irkontroll och programmerar denna som man vill, det är alltså fritt fram att programera en reciverfjärr om man vill.

Postad 13 January 2003 - 01:12

Unregistered33422
  • Unregistered33422
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hej Jodre,

Fungerar det till Yamaha 630 tror du?
Hur bra fungerar det om man har datorn gömd så att säga, t ex bakom en soffa? Jag kikade hos Clas Olhson och där hade de en USB-grunka som man stoppar direkt där bak utan kabel, kräver inte en sådan lösning att man har datorn fritt stående mer eller mindre? Det kanske finns IR-överföring med sladd så att man kan positionera mottagaren/sändaren mer gynnsamt?

Tips på butiker, gärna omkring Göteborg eller på nätet..?

Mvh.

Postad 13 January 2003 - 01:42

Unregistered33422
  • Unregistered33422
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hmm, enligt specen för enheten med nr 32-4734 hos http://www.clasohlson.se/ så är räckvidden fantastiska 1 meter, gulp, får de sålt någon alls?

Kom gärna med tips på affärer i Göteborgstrakten, jag ska in imorgon och tänkte passa på att leta lite.

Mvh.

Postad 13 January 2003 - 04:56

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Eksitdata har en remote med 1,5-meters sladd för IR-ögat, den kopplas i serieporten, tyvärr är lagret slutsålt och nya kommer inte förrän om 2 veckor men eftersom den bara kostar 159 spänn så får man ju säga att det är ett fynd: http://www.eksitdata...t=chosen&kat=68

Postad 13 January 2003 - 11:06

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Prylarna från Clas Ohlson är för IRDA-överföring och funkar knappast med IR-fjärrar. Jag provade en annan IRDA-pryl från dem, och det gick inte alls.

/Blomman

Postad 13 January 2003 - 11:32

Unregistered33422
  • Unregistered33422
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Nä, jag misstänker att det krävs en del tur för att få det att fungera. Enligt min receivers manual så behöver man en tillverkarkod för den nya enheten, och har man det och dessutom lite tur så kan man få en del knappar att fungera.

Annars kanske det mest säkra är att skaffa en fjärr till, som säljs ihop med själva enheten.
Homelinc A/S. är ett danskt företag och säljer följande via åf Inet Data i Gbg:
PalmButler 1500 Multimediafjärr PC till TV
Perfekt för Dig som har Din dator kopplad till TV och stereo. PalmButler 1500 består av en kraftfull fjärrkontroll (räckvidd inomhus 30-40 meter) och en programvara som skapar lättanvända menyer på Din TV.
Nu kan Du på ett mycket smidigt sätt komma åt alla Dina MP3:or, filmer och bilder från TV-soffan. Programvaran går att skräddarsy efter behov och uppdateringar släpps regelbundet. Den kostar 1195 på Inet Data i Gbg och kör med radiovågor, dvs en räckvidd på åtskilliga tiotal (40) meter med hinder ivägen. Man kan använda den till ett otal saker i datorn förutom multimedia, t ex stänga av/på datorn, bara det är ju värt ett par hundra faktiskt [;)].
Det jag inte hunnit komma fram till ännu är hurvida jag ska ha ett kit med en sk Linkbox, eller utan. Jag kör ju ljudet digitalt optiskt mellan PC och receiver, och bilden kan jag ju ta ut via grafikkortets s-video har vi kommit fram till här på forumet. Men den här Linkboxen kanske kan överföra allt via radiovågor, får undersöka det lite..
Sidan är: http://www.palmbutler.dk/defaultUK.asp
och till Inet Data i Gbg: http://www.inetdata.se/tillbehor/

Kom gärna med tips och funderingar, hittills verkar det vara drömprodukten. De säger på sajten att de kont uppdaterar mjukvaran, och det låter ju förträffligt även om det kanske inte sker jätteofta, bra iaf.

Mvh.

Postad 13 January 2003 - 12:03

Unregistered9d163da1
  • Unregistered9d163da1
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag har beställt en IRA från http://www.home-electro.com för ett par hundralappar. Tillsammans med en universalfjärr (typ NAD HTR-2 eller ännu värre) får man en fjärr för att styra alt man äger och har i hifihyllan.

One Remote To Rule Them All

Postad 13 January 2003 - 15:02

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Johan77:

Ta en av koderna till fjärren du har, vilken som. Sedan gör du alla inställningar i Girder. Alltså vilken knapp som ska sköta vad i Windows.

Jag köpte en IRA för några hundralappar och med Girder och Philips Pronto kan jag sköta allt behöver från soffan. Inte öl, det får jag fortfarande säga till min sambo att hämta åt mig. [;)]

Postad 16 January 2003 - 09:23

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Själv har jag just byggt klart en UIRT2 och den funkar hur bra som helst med vilken fjärr som helst. Det är ju alltid kul att bygga en själv. Och så kan den skicka IR signaler också så att man kan styra allt annat från datorn. Man kan även koppla den till WOL så att man kan sätta på datorn med en fjärr om den är avstängd.
Bygg beskrivning: http://www.fukushima.us/UIRT2/

Postad 16 January 2003 - 09:36

quirius
  • quirius
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Länken du postade fungerade inget vidare. Har du beskrivningen liggande? Är klart intresserad av att bygga en sådan, dock lite grön på elektronik så jag behöver nog en hyffsad beskrivning [:)]

Postad 16 January 2003 - 09:42

quirius
  • quirius
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Rättelse: min internetprovider fungerade inte som den skulle. Nu kom jag åt länken, skall kolla om det ligger inom min kompetens. Tack för tipset.

Postad 16 January 2003 - 10:32

Unregistered33422
  • Unregistered33422
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hej Josex,

Är det ett företag eller en privatperson som säljer?

Kan man skicka efter en sådan på postförskott eller måste man betala med t ex VISA på nätet innan leverans?

Om man köper ett färdigt kit, är det ändå en del pul att få igång det hela?

Någon som har erfarenhet av Palmbutler som jag nämnde ovan? Den verkar väldigt intressant tycker jag!

Mvh.

Postad 16 January 2003 - 15:55

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Johan:
UIRT2 kan man bygga helt själv efter byggbeskrivning, skicka efter ett kit eller köpa helt färdigbyggd från http://users.skynet.be/sky50985/ . Jag har byggt min själv efter en egen design (hade inte alla komponenter hemma).

Visst pul blir det ändå - framförallt med att programmera funktionerna som fjärren ska styra. Det är dock inte svårt. Läs mer på http://www.girder.nl

Josex: WOL fungerar inte speciellt bra med originaldesignen om man kör i hibernation mode. Datorn stängs inte av utan startar om. Viss modifiering krävs...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.