Har nu spelat fullversionen!
Gladiator DuelHar endast move-kontollen, och spelet når sin fulla potential om man har navigationkontrollen också. Spelet handlar om att slåss med vapen och sköld, och som ni förstår handlar det då om att slå ut eller slå ner sin motståndare. När man svingar kraftigt slår man hårdare, och slår man svagt, är träffan nästan verkningslös. Spelet blir snabbt tråkigt, vilket beror på att förändringarna är små, desto mer man spelar. Motståndarna blir svårare, men man tröttnar snabbt på svingandet. Kontrollen är precis, men om man gör ett kraftigt slag och träffar motståndarens sköld,så blir man "paralyserad" under ett ögonblick, och i och med det så tappar man en del av känslan, eftersom man under denna sekund ändå viftar vidare med sin kontroll, men på skärmen är svärdet stilla.
betyget blir 5/10BocciaBoccia, eller boule som jag kallar det, är ett av de spelen som lovordats mest av recencenter. Jag har ännu inte haft förmånen att spela detta med en kompis, men har spelat mot datorn.
Spelet går ut på att man först kastar iväg en liten kula, och sedan gäller det med vardera fyra större kulor kasta och komma så nära som möjligt. Det är precist, och mycket exakt. Man föreställer sig verkligen att man har en metallkula i handen, och man kastar med stor precision. Problemet när man spelar mot datorn, är att jag i varje fall, uppfattar det som något långsamt och tyvärr blir det snabbt tråkigt. Spelet är troligtsvis mycket roligare om man spelar med en vän!
betyget blir 6/10FrisbeegolfDetta är skoj! Det gäller att kasta frisbee in i en korg, och banorna påminner till stor del om vanliga golfbanor. Om man jämför med Wii´s motsvarighet, så är denna mycket känsligare och mer exakt. Man lär sig genom allt efter spelets gång att hantera frisbeen, tack vare träningsläge och guidning, och man blir snabbt bättre på att veta hur man skall vinkla och hur mycket man skall ta i. Detta är utmärkt att spela ensam, men mycket roligare att spela med vänner!
betyget blir 8/10Beach-volleyballDetta spelet är inte i samma division som de andra. Man märker att speltillverkarna hastade med denna del av spelet, då man ser det i en uppifrånvy, och att momenten hela tiden upprepas. Pass, pass och smash, pass, pass och smash. Det är fysikt krävande, men å andra sidan kan man stå stilla och enbart röra på armarna. Det har ingen betydelse var på golvet du befinner dig, eller om du rör dig på djupet. Spelet är svagast av de sex.
betyget blir 3/10BågskytteFör armen bak till ryggen, håll in T-knappen, för armen framåt, sikta, släpp! Arkadliknande skjutning som för tankarna till Duck Hunter från 80-talet. Grenarna varierar från allt att bara skjuta på vanliga måltavlor, till att skjuta på frukten som dyker upp, eller spela tre-i-rad genom att snabbt träffa rätt bricka. Trots spelets arkadkänsla är det mycket underhållande, och svårighetsgraden ökar successivt efter varje motståndare.
betyget blir 8/10 PingisOj, detta är move i sitt esse. Kameran hjälper spelet att mäta djupet, vilket gör att om du backar ett steg så befinner sig racketen längre bak, och vice versa. Det gäller att ha gott om utrymme när man spelar, eftersom man måste gå långt till vänster, häger, framåt eller bakåt när man skall returnera slagen. Pingisracket vinklas framåt när du vinklar handen åt samma håll, och vice versa förstås, vilket gör att du måste tänka på att vinkla rätt hela tiden. När man smashar så tar man i kraftigt, och man glömmer nästan att man håller en dildoliknande leksak i handen istället för ett rack. Detta hade fått en 10 av mig, och det funnits onlinestöd och världsrankning! Hur skulle J-O klara detta kan man undra?
betyget blir 9/10Helhet6 spel för 400 kronor. Prisvärt må jag säga, ett snittpris på ca 75 kr per spel. Att stå och spela ensam är inget man gör timme efter timme, men som sällskapsspel, tidsfördriv eller festspel är det utmärkt. Detta spel borde vara men i bundlepack även i Sverige när man köper movekontrollen, men så blev det tyvärr inte.
Jag väntar på sports champions II redan nu, då man har onlinestöd i alla spel. Ett bowlingspel, och även någon fysisk sport, kanske löpning eller liknande?