Ser ut som ett intressant kort. Har Boxer förresten börjat med sina -T2-sändningar?
DVB-T2-kort börjar dyka upp...
BlackGold Technology BGT3620
(TV-kort)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 10 November 2010 - 11:06
Ser ut som ett intressant kort. Har Boxer förresten börjat med sina -T2-sändningar?
Postad 10 November 2010 - 13:07
1:a november, använd SÖK här uppe till höger, så hittar du måååånga trådar om det.Har Boxer förresten börjat med sina -T2-sändningar?
boxer
dvb-t2
svt hd
borde funka.
Postad 10 November 2010 - 13:09
Postad 10 November 2010 - 17:36
Sändningarna är igång, dock sänds vissa kanaler på VHF-bandet i delar av landet och då missar man sannolikt en del av utbudet med detta kort.
Varför skulle inte tv-kortet kunna klara vhf-bandet då? Förutsatt att du har antenn för både uhf och vhf.
Postad 10 November 2010 - 19:31
Sen hade jag blivit gladare om den stödde vanlig hederlig PCI
/H
Postad 10 November 2010 - 20:52
Postad 10 November 2010 - 21:03
Lite knepigt att det inte finns ett större utbud ännu, då elektronik-komponenter (boxar/tv-kort) nästan alltid brukar finns tillgängligt innan det finns material att att använda det med. Nu är det tvärt om, terracom (boxer) har börjat sända, men väldigt få produkter att köpa.
/extra-nico
Postad 10 November 2010 - 21:47
Jag tror inte att vi ska räkna med att det kommer speciellt många dvb-t2-kort med kortläsare. Det är inte många marknader som har betalkanaler i marknätet. Dessutom har det ju inte visat sig vara speciellt stabilt muf Floppy/FireDTV och den produkten har ju tveksam status just nu. I Tyskland är det satellit som dominerar och större delen av deras utbud är gratis. Och UK har Freeview och Freesat.Det finns väl separata kortläsare, de behöver väl inte vara integrerade med tunern?
Bättre att satsa på bra kort och använda DVBlink med cardserver och usb-kortläsare. Microsoft lär inte komma med stöd för betalkanaler i Windows/mediaCenter i första taget.
Postad 12 November 2010 - 12:45
Jag tror inte att vi ska räkna med att det kommer speciellt många dvb-t2-kort med kortläsare. Det är inte många marknader som har betalkanaler i marknätet. Dessutom har det ju inte visat sig vara speciellt stabilt muf Floppy/FireDTV och den produkten har ju tveksam status just nu. I Tyskland är det satellit som dominerar och större delen av deras utbud är gratis. Och UK har Freeview och Freesat.
Bättre att satsa på bra kort och använda DVBlink med cardserver och usb-kortläsare. Microsoft lär inte komma med stöd för betalkanaler i Windows/mediaCenter i första taget.
Tyvärr är det väl så...
Någon som vet en riktigt "dönicke-tutorial" för hur man får detta att fungera? Alltså med kortläsarusb och cardserver. Gärna steg för steg.
Tyvärr kommer detta att hämma spridningen av media center till gemene man då det helt enkelt är för krångligt. Likaså för de mindre företag som säljer färdiga htpc. Ett floppydtv sätter man ju bara i datorn, och i med programkortet där bak så är det klart. Är det lika lätt att få cardservers att fungera även utan dvblink?
Floppydtv är en riktit bra produkt i mina ögon, enkel installation, stabil tilltalande. Lustigt att detta företaget kånkar och inte hauppuage som trycker ut den ena skitprodukten efter den andra... t.x. wintv-ci.
/H
Postad 12 November 2010 - 13:21
Har inte hittat någon produktinformation värd namnet så det är en gissning. Produkten riktar sig enligt marknadsföringen till den brittiska marknaden (UK Freeview) där endast UHF används så jag gissar att den (i likhet med mer eller mindre alla produkter för den marknaden) inte har en tuner för både VHF och UHF.Varför skulle inte tv-kortet kunna klara vhf-bandet då? Förutsatt att du har antenn för både uhf och vhf.
Postad 13 November 2010 - 17:18
Finns det någon cardserver-lösning som fungerar med Boxers MPEG4-kanaler? Alla DVB-T2-sändningar ska ju vara MPEG4 vad jag vet.Bättre att satsa på bra kort och använda DVBlink med cardserver och usb-kortläsare. Microsoft lär inte komma med stöd för betalkanaler i Windows/mediaCenter i första taget.
Postad 13 November 2010 - 20:45
Mvh
/Gelmax
Postad 13 November 2010 - 20:54
Det är ju bara i gränstrakter mot andra länder de ibland kommer att använda VHF för HD-Tv ( = DVB-T2 ) istället.Intressant dock om VHF och UHF - tack för varningen alfista, jag lär inte skaffa något förrän jag vet att det funkar med båda (och så måste jag ju antagligen byta TV-antenn igen!!!!)
Kolla listorna på exakt vilka sändare som berörs, på teracom.se.
Postad 13 November 2010 - 21:09
Det är ju bara i gränstrakter mot andra länder de ibland kommer att använda VHF för HD-Tv ( = DVB-T2 ) istället.
Kolla listorna på exakt vilka sändare som berörs, på teracom.se.
Det är ju inte precis några sändare som berörs iaf, närmare 50% enligt listan och inte bara nära gränser tex vår mast i sydöstra småland ska använda vhf
Får nog bli att börja kolla på en satellitlösning istället verkar det som.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 November 2010 - 21:22.
Postad 14 November 2010 - 07:43
Jodå, NÅGRA sändare är det allt!Det är ju inte precis några sändare som berörs iaf,
VHF_och_UHF_kanaler.pdf 92.02K
65 Antal nerladdningarNjaaa, enl. matematikens regler är nog 17 VHF och 16 UHF istället DRYGT 50% ...närmare 50% enligt listan
(DET var som tusan att det faktiskt var SÅ många!)
Det räknas nog som 'nära gränsen' eftersom ni har flera andra länder rakt över öppet vatten, dvs radiovågorna sprids ju även till och från dem.och inte bara nära gränser tex vår mast i sydöstra småland ska använda vhf
Redigerat av anderswillhelmsson, 14 November 2010 - 07:53.
Postad 14 November 2010 - 09:04
Det där är en lista över sändare som går igång iår, sedan går ju en hel del igång först nästa år. Jag har för mig att Teracom har över 50 stora sändare, så den slutliga procentfördelningen blir nog mer åt 60-40 tror jag. Fortfarande mycket VHF dock.Jodå, NÅGRA sändare är det allt!
![]()
VHF_och_UHF_kanaler.pdf 92.02K 65 Antal nerladdningar
Njaaa, enl. matematikens regler är nog 17 VHF och 16 UHF istället DRYGT 50% ...![]()
(DET var som tusan att det faktiskt var SÅ många!)
Postad 17 November 2010 - 14:57
Hello
I have two questions regarding the new BGT3620-card:
1) Does it have dual DVB-T2? (or does "dual" in the description refer to one DVB-T and one DVB-T2 tuner?)
2) Can the DVB-T2-tuners handle both UHF and VHF-frequencies? (I’m interested in buying one of these cards but some channels are transmitted in the VHF-band in Sweden and I want to be able to see these channels as well)?
Regards
/Gelmax
Although we understand DVB-T is on UHF in Sweden. But as said the tuner can handle both.
Kind regards,
BlackGold Support
Personligen tycker jag att det verkar mycket lovande!!!! (får se om jag får något svar på min följdfråga)
Mvh
/Gelmax
Redigerat av Gelmax, 17 November 2010 - 16:25.
Postad 17 November 2010 - 15:17
"BGT3620 is the world's first leading edge dual DVB-T2 digital terrestrial tuner"
Källa (längst ner på sidan):
http://shop.blackgol...urnkey_Products
Postad 19 November 2010 - 08:36
Hello again
Thanks for your quick answer!
Yes, that is correct, DVB-T in Sweden only uses UHF but DVB-T2 uses VHF as well (at least in some parts of the country - e.g. in the Gothenburg-area were I live).
The following frequencies are used in Gothenburg: 206, 522, 546, 570, 626, 674, 778 MHz and as I understand from your answer - I'll be able to receive 2 DVB-T2 channels (on all frequencies above) simultaneously (e.g record one program and watch another)
Does the BGT3620-card have FM-receiver as well?
Regards
/Gelmax
Kind regards,
BlackGold Support
Redigerat av Gelmax, 19 November 2010 - 08:36.
Postad 22 November 2010 - 16:59
Postad 23 November 2010 - 12:14
Redigerat av extra-nico, 23 November 2010 - 12:27.
Postad 23 November 2010 - 19:33
http://www.tranquilp...IA_CENTRES.html
Kraftfulla HTPC:s med dubbla DVB-T2 tuners från Blackgold. Dyra men verkar ju väldigt trevliga.
Postad 24 November 2010 - 22:34
www.nordig.org
Postad 25 November 2010 - 10:03
I och för sig sant, men inte så väldigt relevant när det gäller just mottagarkort av denna typ. Det mesta som skiljer mellan NorDig och DTG D-Book (den specifikation som används i UK) är saker som inte berör den delen av kedjan. När det gäller modulationsteknik har man i Sverige valt ut ett subset av vad DVB-standarden beskriver (precis som man gjort i UK fast de kan ha valt ett annat subset) men mottagartillverkare brukar nog i allmänhet uppfylla hela DVB-standarden.Innan ni beställer DVB-T2 prylar från utlandet tänk på att de måste stödja NorDig, dvs de Nordiska specifikationerna om det skall fungera.
Värsta fallgropen är troligen att man i delar av Sverige kommer att sända på VHF-bandet, vilket är relativt ovanligt, men det klarade tydligen detta kort av att ta emot.
Postad 27 November 2010 - 11:12
I och för sig sant, men inte så väldigt relevant när det gäller just mottagarkort av denna typ. Det mesta som skiljer mellan NorDig och DTG D-Book (den specifikation som används i UK) är saker som inte berör den delen av kedjan. När det gäller modulationsteknik har man i Sverige valt ut ett subset av vad DVB-standarden beskriver (precis som man gjort i UK fast de kan ha valt ett annat subset) men mottagartillverkare brukar nog i allmänhet uppfylla hela DVB-standarden.
Värsta fallgropen är troligen att man i delar av Sverige kommer att sända på VHF-bandet, vilket är ovanligt, men det klarade tydligen detta kort av att ta emot.
Tackar för klargörandet, trodde det även var på lägre nivås funktionalitet och skulle kräva specifik NorDig firmware i ett mottagarkort som stödjer den modulationsteknik som man valt i Norden. Men då måste den mjukvara man har i PC'n stödja högre nivåer av NorDig specifikationer. Om både modulationsteknik och programinfo, kodning etc följer olika subset från "standard" DVB-T2, borde ju en TV eller box som har DVB-T2 fullt implementerat fungera direkt både i UK och i Sverige, vilket ju inte är fallet.
Har tillverkarna initialt bara implementerat de subset som UK använder eftersom de var först?
Har NorDig lagt något "ovanpå" DVB-T2 standard som måste läggas till av tillverkarna?
Postad 30 November 2010 - 19:01
Beställde ett kort nu, får se när det kommer. Återkommer...
Å f*n, jag trodde det bara var OEM tillverkare som fick handla initialt
Hojta till fort som bara den om du får någon orderbekräftelse osv. Vill beställa jag med
Postad 01 December 2010 - 08:19
===========
Den här ovan tycks ju vara samma som den här som jag hittade på Webhallen idag:
===========
Tycks som om Hauppage nu har kommit med en DVB-T2 mottagare:
http://www.webhallen...nanostick_t2_hd
Hauppauge PCTV Nanostick T2 HD
Men jag hittar den inte på Hauppage hemsida, trots att Webhallen länkar dit ...
http://www.hauppauge.se/
Inte heller verkar den finnas här:
http://www.hauppauge.com
Men det borde ju vara samma som nämns här: http://www.ditii.com...2-tuner-for-pc/
Redigerat av anderswillhelmsson, 05 December 2010 - 11:23.
Postad 05 December 2010 - 18:26
Men jag hittar den inte på Hauppage hemsida, trots att Webhallen länkar dit ...
Hauppauge är tyvärr dåliga på produktinformation, det var samma sak på den tiden då deras PVR-350 var het...
Oftast får man bäst info på UK hemsidan http://www.hauppauge.co.uk där det också finns ett bra supportforum.
En lite review på nanostick: http://www.expertrev...tv-nanostick-t2
EDIT:
Hauppauge säljer inte nanostick under sitt eget namn i UK utan under det uppköpta Pinnacle varumärket PCTV
http://www.pctvsystems.com/
Redigerat av dmr, 05 December 2010 - 18:41.
Postad 05 December 2010 - 18:41
http://www.hansa-ele...ms.asp#viaccess
Redigerat av Leatherface, 05 December 2010 - 18:41.
Postad 06 December 2010 - 09:06
Problemet är ju bara att det behövs CI+ och en speciell CA modul för HD kanalerna om man vill se annat än SVT1 HD och SVT2 HD.
Då behövs bara ett tvkort där man stoppar in den så är det frid och fröjd :-)
/H
Postad 10 December 2010 - 08:30
Å f*n, jag trodde det bara var OEM tillverkare som fick handla initialt
![]()
Hojta till fort som bara den om du får någon orderbekräftelse osv. Vill beställa jag med
Så fick ett mail, vem vet kanske innan jul..
Dear Sir Thank you for your patience and understanding regarding the delivery of the new BGT3620 product. BlackGold Technology is committed to deliver all outstanding pre-December sales orders during the latter part of week commencing the 13th December. All December orders will be shipped for delivery no later than the 21st December. Best regards, BlackGold Sales
Postad 10 December 2010 - 09:31
Så fick ett mail, vem vet kanske innan jul..
Coolt!
Räkna med att bli "terroriserad" om hur det funkar när du väl fått det
Mv. David
Postad 12 December 2010 - 20:56
För min del tänkte jag använda det på min kommande WMC-"server" och måste ha en riktig antenn kopplade till denna. Så det bli till att hitta en antenn-adapter. Någon som vet mer om detta?
Tackar på förhand!
Redigerat av SubUrban68, 12 December 2010 - 21:32.
Postad 13 December 2010 - 09:00
https://www.minhembi...howtopic=273303
Enligt PCTVsystems produktsida är det en MCX kontakt för antennen.
Jag skulle tro att de skickar med en adapter för anslutning till "vanlig" antenn.
Om inte så är ebay vår vän: http://global.ebay.c...E...=1&SortBy=1
Redigerat av dmr, 13 December 2010 - 09:18.
Postad 13 December 2010 - 09:32
Så det bli till att hitta en antenn-adapter.
Kanske en sådan: http://teknikmagasin...mp;artnr=480314
Mvh
/Gelmax
Postad 14 December 2010 - 23:13
Någon som vet hur fjärren ser ut som man skulle få med?
Postad 19 December 2010 - 17:22
Källa på det?Problemet är ju bara att det behövs CI+ och en speciell CA modul för HD kanalerna om man vill se annat än SVT1 HD och SVT2 HD.
Varför behövs CI+?
Postad 19 December 2010 - 18:17
här texKälla på det?
För dig som har en inbyggd box i TV:n räcker det inte med skaffa en ny CA-modul, kallad CI+. Din TV behöver dessutom ha stöd för den nya sändningstekniken DVB-T2.
det får du nog fråga robert om. Boxer har bestämt sig för att använda det.Varför behövs CI+?
Postad 19 December 2010 - 19:23
Varför behövs CI+?
Inte kan de ju använda CI+ för FRIA kanalerna inte, och Svt1 HD och Svt2 HD är ju fria.det får du nog fråga robert om. Boxer har bestämt sig för att använda det.
Man behöver inget Programkort för de kanalerna, ergo behövs heller ingen CA-Modul med CI+.
Postad 19 December 2010 - 22:04
och frågeställningen gällde "om man vill se annat än SVT1 HD och SVT2 HD.", så vad har de med saken att göra?Inte kan de ju använda CI+ för FRIA kanalerna inte, och Svt1 HD och Svt2 HD är ju fria.
Man behöver inget Programkort för de kanalerna, ergo behövs heller ingen CA-Modul med CI+.
du är rolig, otroligt spydig mot alla andra stackare, men verkar själv inte läsa vad du svarar på hälften av tiden...
Postad 20 December 2010 - 08:44
här tex
det får du nog fråga robert om. Boxer har bestämt sig för att använda det.
För det första så det inte råder några tveksamheter. Jag är enbart intresserad av att ta emot krypterade sändingar i en dator MED BETALT ABONNEMANG. Betalar gärna för abonnemanget men står inte ut med de undermåliga produkter som finns för att ta emot dvb-t2.
Det där gäller om man använder en CAM. Det gör man normalt inte när man vill se på programmen i en dator eller liknande setup.
Men CI+ ger också möjlighet till pairing. Men ingen har lyckats bekräfta att boxer slagit på pairing. Kan någon bekräfta eller förneka detta så vore jag väldigt glad. Någon?
Hur CI+ funkar är ingen hemlighet. De publicerar sina specar.
Här: http://www.ci-plus.c...p?page=download
Beställde för övrigt en hauppauge usb dvb-t2 från dustin igår. Skickad nu på morgonen så vi får väl se när den dyker upp...
Redigerat av matbl, 20 December 2010 - 09:19.
Postad 20 December 2010 - 11:06
För det första så det inte råder några tveksamheter. Jag är enbart intresserad av att ta emot krypterade sändingar i en dator MED BETALT ABONNEMANG. Betalar gärna för abonnemanget men står inte ut med de undermåliga produkter som finns för att ta emot dvb-t2.
Det är du inte ensam om att tycka, jag hoppas det kommer stabila produkter med möjlighet att använda kort.
Det där gäller om man använder en CAM. Det gör man normalt inte när man vill se på programmen i en dator eller liknande setup.
Har ju funnits ett antal produkter innan där man använt cam för att ta in boxer tex mina floppydtv och mina tecnotrend tt-3650
Men CI+ ger också möjlighet till pairing. Men ingen har lyckats bekräfta att boxer slagit på pairing. Kan någon bekräfta eller förneka detta så vore jag väldigt glad. Någon?
Kan inte göra dig glad för jag vet inte, men vore ju konstigt om boxer tog bort sin främsta reklamslogan, ta robert med dig vart du vill. Ta med dig kortet och kolla på boxer där du är tex. Ok, man man kan ta med sig boxen men folk är nog inte så sugna på att ligga och slita i kablar osv än mindre av att släpa med sig en 60" tv när de kommer ut på marknaden med inbyggd dvb-t2
Postad 21 December 2010 - 08:40
Dear Sir
Thank you for your recent purchase of the BlackGold BGT3620 dual DVB-T/T2, dual DVB-C, analogue terrestrial/cable product with external video capture. BlackGold is pleased to confirm your order has been dispatched via Royal Mail International Sign For.
....
DVB-T/T2, analogue:
The driver will allow auto detection of all broadcast transmissions.
DVB-C:
For countries that support free-to-cable broadcasts, DVB-C is supported in Media Center by registering a DVB-T tuner (DVB-C MCE) which translates all functions to the DVB-C driver core. The scanning of the band is only possible after starting MCE, if a rescan is necessary the "ehrcvr" service must be at least stopped or just simply reboot the system. Note: There is no mechanism implemented to detect the scanning of MCE. The scanning algorithm uses a predefined frequency table which will be scanned instead of using the MCE frequencies.
Please remember to unzip the Drivers before attempting to install this product.
If you require advice on any aspect of your purchase please contact us at the following email address [email protected]
Best Regards,
The BlackGold Team
Postad 21 December 2010 - 18:27
Äntligen påväg...
Ser framemot att höra mer!
Hoppas kunna köra http://www.mythtv.org/ med två DVB-T2 mottagare som server och klienter på diverse platformar.
Postad 22 December 2010 - 10:17
Beställde för övrigt en hauppauge usb dvb-t2 från dustin igår. Skickad nu på morgonen så vi får väl se när den dyker upp...
Fått och testat.
Funkar så vitt jag kan se alldeles utmärkt. Den medföljande applikationen behövs inte. Antingen kan man använda vlc eller windows media center beroende på smak. dvblink funkar också finfint.
Lite linux-drivrutiner skulle däremot inte skada...
Redigerat av matbl, 22 December 2010 - 10:17.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
44 filmer
12 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?