Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudproblem med... alla USB-tillbehör?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 November 2010 - 20:02

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Efter en massa testande med Audio Pro WF100 verkar vi (jag, Audio Pro och Tele-Hå) till slut ha kommit fram till varför det låter illa hos mig. Det beror på något fel i min kombination av HP dm3-1075eo laptop med Windows 7 X64. Ren ominstallation av operativsystemet hjälpte inte. Jag gjorde ett sista desperat försök att uppdatera drivrutiner, men det hjälpte inte heller.

Detta betyder att det förmodligen är omöjligt att få ut digitalt ljud med bra kvalitet från just min dator, vare sig det är via en WF100 eller någon DAC. Audio Pro bekräftade att ytterligare en person hade haft problem med just HP laptop (dock någon annan modell) och Windows 7 X64.

Min sista, eller i alla fall bästa och enklaste, utväg verkar vara att skaffa en liten netbook (helst med XP) och ha som dedikerad dator vid stereon. Med hjälp av en NuForce uDAC 2 plus kabel, eller möjligen en WF100 (fast det känns lite onödigt), så tror och hoppas jag att Spotify kommer att låta toppen. Kostsam lösning, men kanske den enda vettiga.

Kommentarer eller åsikter? :)

Redigerat av L-L, 15 November 2010 - 20:03.

Postad 17 November 2010 - 19:22

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Låter storartat med en liten Netbook som musikspelare...

Har själv en liten Eee PC 701 sedan juni 2008. Nu med Spotify och Foobar 2000 för mp3-låtarna på ett 32GB SDHC-kort i den inbyggda kortläsaren.

Har även hela mp3-arkivet och Spotify på en X10 Mini men hemma används den helst som 3G-modem till 701 och Spotify. "även om det är att gå över ån för att hämta vatten". Den enorma 7" skärmen :) gör allt så mycket lättare än Minins 2,5" skärm. Kopplar helst 701 med Bluetooth till förstärkaren men för impulslyssning används sladd.

Eftersom batterier är färskvaror, så fick jag köpa ett nytt i våras och satsade på ett som var mer en 3ggr så kraftfullt som originalbatteriet, så nu tuffar den på i över 4 timmar.

Redigerat av Station, 17 November 2010 - 19:28.

Postad 19 November 2010 - 14:09

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Du har inte lust att prova kombinationen Apple AirPort Express och Airfoil? Jag har sett i andra trådar att du haft den i bakhuvudet, men det kanske kan vara värt att prova för att komma runt usb-porten och slippa köpa ny dator? Min brorsa är supernöjd, kliver omkring med sin Notebook i hela villan och väljer musik medan stereon pumpar ut musiken på en nivå som gör att grannarna får skaffa öronproppar... ;-)

Redigerat av clawfinger, 19 November 2010 - 14:11.

Postad 20 November 2010 - 15:18

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Du har inte lust att prova kombinationen Apple AirPort Express och Airfoil? Jag har sett i andra trådar att du haft den i bakhuvudet, men det kanske kan vara värt att prova för att komma runt usb-porten och slippa köpa ny dator? Min brorsa är supernöjd, kliver omkring med sin Notebook i hela villan och väljer musik medan stereon pumpar ut musiken på en nivå som gör att grannarna får skaffa öronproppar... ;-)

Tack för tips, det är en riktig observation du har gjort, och det är ett mycket bra förslag givet rådande omständigheter. :)

Nu står det mellan de två alternativen iPod Touch med QED uPlay samt en Airport Express som du föreslår.

iPod Touch med QED uPlay:
+ Snygg fjärrkontroll med inbyggd Spotify som jag dessutom kan ta med hemifrån (har ingen portabel mediaspelare)
+ Jag slipper blanda in datorn som ju opålitlig när det gäller USB, Bluetooth eller ljudkortets utgång
- Förhållandevis dyr lösning, totalt över 3000 kr
- Endast 160 kbps med Spotify Mobile
- Oklart hur bra DAC det sitter i QED uPlay

Airport Express:
+ Bra pris, totalt drygt en tusenlapp
+ Kan utnyttja Spotify med 320 kbps
+ Om DAC:en i Airport Express inte duger för mig så kan man ju skaffa en extern sådan
- Ingen portabel mediaspelare såsom iPod Touch, men å andra sidan funderar jag på en Android-mobil nästa år!
- Kan jag lita på att det faktiskt blir störningsfri ljudöverföring?

Med tanke på mobiltelefonfunderingarna nästa år så känns det väl ganska givet att skippa iPoden och köra med Airport Express i stället.

Avslutningsvis en fråga: Jag fattar väldigt lite som har med nätverk att göra. Kommer det att krävas en nätverkssladd från mitt trådlösa modem till Airporten?

Postad 24 November 2010 - 15:00

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

- Kan jag lita på att det faktiskt blir störningsfri ljudöverföring?

Om du har ett bekymmersfritt trådlöst nätverk idag så kommer det att bli störningsfri ljudöverföring. Om du har ett svajjigt trådlöst nätverk idag, blir det ju svajjigt med denna lösning också, såklart.

Avslutningsvis en fråga: Jag fattar väldigt lite som har med nätverk att göra. Kommer det att krävas en nätverkssladd från mitt trådlösa modem till Airporten?

Nej.

Postad 25 November 2010 - 12:11

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Om du har ett bekymmersfritt trådlöst nätverk idag så kommer det att bli störningsfri ljudöverföring. Om du har ett svajjigt trådlöst nätverk idag, blir det ju svajjigt med denna lösning också, såklart.

Nej.

Tack för svar. Själva överföringen är idag bekymmersfri, men jag är inte säker på att källan - dvs datorn - agerar bekymmersfritt när den skickar ljud på detta sätt.

För att helt eliminera datorn så valde jag att köpa en iPod touch, den kom med posten igår och är nu helt laddad med Spotify offline. Första intrycket är mycket bra. Ljudkvaliteten (via sladd till stereon, har lånat ut min QED uPlay för stunden) med Spotify 160 kbps är inte lysande men klart godkänd. Allra viktigast är att det är helt störningsfritt. Befriande! Och det känns kul att få musiken i en sorts fjärrkontroll med ett otroligt snyggt gränssnitt.

Kanske kan man hoppas på högre kvalitet i Spotify Mobile på lite sikt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.