Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Störande föremål på bilden från projektorn

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 December 2010 - 21:29

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag har en ny TW3200 och är väldigt nöjd med den. Men nu har det uppkommit ett föremål i bilden som syns tydligt när det är mörka bilder. Det är en rund ring. Se bifogad bild (det är inte den lilla fläcken till höger). Bilderna är väldigt uppljusade bara för att kameran ska fånga det.

Vad kan det vara? Jag har tvättat linsen men ingen skillnad. Ska jag reklamera och gör jag det hos Epson eller Netonnet?Bifogad fil  IMG_4534.JPG   4.06MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_4535.JPG   4.49MB   1 Antal nerladdningar

Postad 06 December 2010 - 22:15

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Det är damm på någon av panelerna.

Postad 06 December 2010 - 23:21

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
japp, skit i optic engine . Bara att skicka in.

Postad 07 December 2010 - 08:18

Unregistered926eba62
  • Unregistered926eba62
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
(Om du vrider på fokusringen kan du antagligen se dammkornet ganska tydligt.)

Prova att köra projektorn ett par timmar på full ljusstyrka, och om det finns ett "high altitude" läge där fläkten ökar varvtalet ytterligare, aktivera det.

Jag hade samma fel på min Epson TW700 när den var ny. Under den första tiden körde jag projektorn enbart på sparläge, men när jag hade kört projektorn ett par timmar på full ljusstyrka försvann den lilla fläcken. Antagligen har dammkornet blåst bort pga det högre luftdraget med fläkten på fullt varvtal...

En annan teori är att dammkornet brändes bort av den högre värmen med projektorn på full ljusstyrka. Men jag lutar nog mer åt den första förklaringen. Eller... ?

Postad 07 December 2010 - 08:21

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Tack för era svar. Ska prata med Netonnet och Epson idag samt testa att öka ljusstyrkan och fläkten när jag kommer hem. Tack för tipsen. Återkommer om hur det går.

Postad 07 December 2010 - 08:32

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Funkar inte tipsen ovan, så tar du damsugaren och sätter mot utblåset på projjen
och helt enekelt suger ut det. När jag hade epson, så fick jag göra så ibland och det tog ett
par sekunder, så var det borta.

Epson har en förmåga att dra in damm ;)

Maveric :P

Postad 07 December 2010 - 09:43

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag pratade med Epson som tyckte jag först ska prova att dra lensshift fram och tillbaka 10 gånger för att se om det försvinner.

Jag ska prova alla era tips, speciellt dammsugaren. Men ska man inte vara försiktig med elektronik och dammsugare? Har hört att det blir någon magnetgrej som kan förstöra elektroniken.

Postad 07 December 2010 - 10:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Funkar inte tipsen ovan, så tar du damsugaren och sätter mot utblåset på projjen
och helt enekelt suger ut det. När jag hade epson, så fick jag göra så ibland och det tog ett

Epson har en förmåga att dra in damm ;)

Maveric :P

Kan det inte bli statisk elektricitet på det sättet?

Postad 07 December 2010 - 19:53

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0

Epson har en förmåga att dra in damm :)

Maveric :)

Aanvänd inte dammsugaren är mitt tips.

Du riskerar att skada den mer än du hjälper den är jag rädd.
Finns en mängd saker som kan hända då.

Postad 07 December 2010 - 21:22

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag har prövat allt ovan men den rubbar sig inte. Jag har fått ett ärendenummer hos Epson så jag ska maila bilderna dit så får vi se vad som händer. Känns larvigt att returnera en ny fungerande projektor för ett dammkorn.

Postad 09 December 2010 - 18:10

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Här ser ni även problem med konvergens som jag påpekat för Epson. Har mailat bilderna dit. Får se vad de säger, om de lagar eller byter projjen.
Bifogad fil  IMG_4542.jpg   72.95K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_4544.jpg   79.35K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 December 2010 - 21:58

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag fick den klassad som DOA av Epson och kunde åka och hämta ut en ny. Har installerat den och inte hittat några fel ännu. Ser att konvergensen (eller vad det nu är) finns kvar men inte lika mycket som tidigare. Har inte hittat något damm på bilden.

Däremot är den aningen grönaktig mot högra kanten.

Postad 11 December 2010 - 14:07

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0

Jag fick den klassad som DOA av Epson och kunde åka och hämta ut en ny. Har installerat den och inte hittat några fel ännu. Ser att konvergensen (eller vad det nu är) finns kvar men inte lika mycket som tidigare. Har inte hittat något damm på bilden.

Om man letar fel kommer man hitta det :lol: Skönt att de byte ut den.

Redigerat av Jokkmokksjocke, 11 December 2010 - 14:08.

Postad 13 December 2010 - 14:00

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Ja, det känns skönt. Det var mest för den stora fläcken. Nu får jag nog vara nöd med den och inte leta så mycket. Det är en väldigt bra projektor.

Postad 13 December 2010 - 15:33

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Min tw3200 är svagt grönaktig mot vit bakgrund vid nedre vänstra hörnet. Inte så mycket att bry sig om dock. Ang konvergensen så tror jag det mesta är fråga om kromatisk aberration, dvs ljusbrytning i taskig optik. Det spelar faktiskt inte så stor roll i filmmaterial förutom i skarpa övergångar, där text är ett exempel på detta. Sen verkar ju vissa tw3200 ha litet mer konvergensfel än andra, dvs panelerna är inte perfekt alignade.

Men det är ju litet skrämmande att litet damm på paneler leder till reklamation. Vissa projektorer har ju dammbortagningssystem där man sätter i en liten gummiblåsa.

Postad 13 December 2010 - 20:31

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Ja, och ända tipset från Epson var att dra lensshift fram och tillbaka tio gången, vilket inte hjälpte. Men jag är mer nöjd med den nya än den gamla när det gäller konvergens eller aberration.

Är det en sån sak man kan betala 10-20k mer för för att slippa med tanke på hur bra jag tycker projektorn är.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.