Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVB-T2-stöd och bildkvalitetstester vid val av LCD-TV (32)?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2011 - 05:25

Andtho
  • Andtho
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är ute efter en 32 tums tv med så bra bild som möjligt. (Bor i ett Boxer-hus.)

I råd och röns test och deras lab-utvärdering av bildkvalitet har Samsungs UE32C6705 och Sony's KDL-32EX700 fått bra betyg i bildkvalitet (de testar analog signal, olika digitala signaler, bedömer färgåtergivning, svärta mm). Jag har därför tänkt titta på dessa serier och funderar på Samsung UE32C6715 och Sony's KDL-32EX713.

Så till lite frågor:

1. Jämförelser av bilkvalitet
Var hittar man bra jämförelser av tv-modellers bildkvalitet? (har sett en länk till en tysk site någonstans, men kan inte återfinna den). De jag annars hittat är CNET (inte svenska modeller) och Råd och Rön).

2. Synpunkter på Sony's KDL-32EX71 de två modellerna Samsung UE32C6715?

3. Kan man anta att två TV-apparater i samma serie har ung samma bildkvalitet? Mer specifikt om Samsung UE32C6715 har ung samma bildkvalitet som Samsung UE32C6705 och att Sony's KDL-32EX713 har ung samma bildkvalitet som Sony's KDL-32EX700.

4. Boxer-godkänd
Hur viktigt är det att en TV är Boxer-godkänd? Vad innebär det egentligen? Finns det risk att TVn inte fungerar annars, trots att man köper en modell som är närliggande en som är godkänd?

5. Hur få DVB-T2-stöd
Då Sony's KDL-32EX713 är den enda(!?) TV-apparat på Prisjakt som har DVB-T2-stöd får DVB-T2-stödet lösas på annat sätt om man köper en Samsung UE32C6715. Funderar på Elgato USB antenningång+Eye-TV (till min befintliga MacMini), men är orolig att det blir knöligare för familjen att få igång TVn då, om datorn ska igång etc. Kommentarer? Alternativet är att köpa en box som stöder DVB-T2 men då kostar det några tusen till.

6. SVTs DVB-T2-sändningar
Rullar de på för fullt nu? Är kvaliteten bra?

Tacksam för svar, givetvis även på delfrågor.

Hälsningar,

Anders

Redigerat av Andtho, 10 January 2011 - 05:32.

Postad 10 January 2011 - 08:10

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Det låter ju rätt krångligt om du ska ha igång en dator så fort du ska kolla på tv!

Hade jag bott i ett boxerhus och DVB-T2 är på ingång så hade jag sett till att få en mottagare för det i tv'n från början som det ser ut idag. Så kanske är det läge att vänta några månader, om det inte finns ute något på marknaden idag som du tycker kan va nåt?

Postad 10 January 2011 - 08:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tänk på att boxen/tvkort osv måste stödja även CI+ för krypterade kanalerna.
Annars så kommer du bara kunna se dom fria SVT1 HD och SVT2 HD.
Men tycker du ska köpa nån av Sony's nya LED med DVB-T2 och hålla dig borta från Samsung.
Sen an jag iofs tycka att om man ska ha nytta av DVB-T2 och HD kanaler så bör man nog ha minst 40 tum åtminstone.

Redigerat av Leatherface, 10 January 2011 - 08:39.

Postad 10 January 2011 - 08:48

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

• 683 inlägg
  • 0
Som leatherface säger så bör man ha större tv om man över huvud taget skall kunna utnyttja HD-kvalitén. Sitter du inte på 1,5 meters avstånd så skulle jag rekommendera dig att gå upp åtminstone till 42". Du får dessutom betydligt större utbud i den storleken. Vad gäller DVB-T2 så skulle jag rekommendera dig att vänta till april-maj med att köpa tv om det är helt otänkbart för dig att använda en extern box (som i allmänhet hanterar signalerna bättre än den inbyggda) eftersom det nog lär vara standard i de flesta utan 2011 års apparater.

Postad 10 January 2011 - 10:21

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Jag har 32" och tyckte det var stor skillnad den korta tid jag kunde se HD med DVB-T. Det var framförallt OS jag tittade på Men jag satte mig då gärna på golvet 1 - 2m från TVn

Postad 10 January 2011 - 10:34

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Bilden från HD-sändningen är bättre om man så tar och skalar ner den till SD.
Det handlar inte bara om upplösning.

Postad 10 January 2011 - 10:42

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

• 683 inlägg
  • 0

Bilden från HD-sändningen är bättre om man så tar och skalar ner den till SD.

Nej, det handlar om bildkvalité. För att kunna uppleva skillnaderna i kvalité så gäller det att man har rätt avstånd till tvn. Jag har hellre en HD-ready med "bra pixlar" än en FULL-HD med "dåliga pixlar" men faktum kvarstår att man måste vara på rätt avstånd till skärmen för att kunna uppleva kvalitén och kunna utskilja den.

Postad 10 January 2011 - 12:17

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Hej!

Vad gäller Samsungen kan jag inte ge någon kommentar. Men jag inhandlade en 40EX713 runt nyår som ersättare till en 29" Nokia CRT från 1994.

Jag var ute efter en TV med DVB-T2 mottagare inbyggd. Då fanns det inte så många fabrikat att välja emellan. Sony & Sony. Först var jag inne på en 32EX713. Men efter att ha lästa att 32" & 46" hade sämre LCD paneler (AUO) än 40" & 55" (Samsung-Sony) i denna EX serie så hamnade fokus mer på 40". Bredden var ett problem i mitt fall (absolut max på 100cm, men helst inte mer än 90-95cm), denna 40" är bara 95cm bred så den fick plats. Tittavståndet för min del ligger på mellan 2m & upp till 3m, beroende på var man sitter.
När jag sedan snackade med SonyCenter & de hade 32" & 40" för samma mellandagspris (7999kr inkl 5års fabriksgaranti med hämtservice & 100% pixelgaranti) så var saken biff, 40" fick det bli.

Fördelar; En klart snygg & trevlig TV. Mycket funktionallitet. Bra menyer. Bra bild. SVT1 HD & DR HD är klart trevliga att titta på. Inbyggt nätverk.

Nackdelar: Lite seg respons i menyerna. T.ex. EPG tar någon sekund att få fram. Lider av lite clouding som är typiskt för LCD-edgeLED.

Man ser ju att kvaliteten på utsänt material gör skillnad. Så taskiga SD utsändningar gör sig förmodligen bättre på en 32", men när det är bra kvalitet på SD utsändningarna så är det bra även på 40". Dock gör avståndet man tittar på skillnad. Men HD & BluRay är riktigt trevligt.

Men in alles så känns det som ett bra köp. Nu ville jag inte lägga mer pengar än max 8000kr vid detta inköpstillfälle. Men annars finns NX serien som skall vara snäppet bättre vad gäller cloudingen & den fick "Bäst i Test" i deras näst senaste test. Men då får man pynta upp med runt en handfull tusingar till.

Men vill man slippa cloudingen så finns ju även EX503 med LCD-CCFL att kolla på, vilken även den fick Bäst i Test Ljud&Bilds senaste test. Ska vara mer eller mindre samma TV som EX713 förutom annan teknik för bakgrundsbelysning.

Postad 10 January 2011 - 12:41

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

5. Hur få DVB-T2-stöd
Då Sony's KDL-32EX713 är den enda(!?) TV-apparat på Prisjakt som har DVB-T2-stöd får DVB-T2-stödet lösas på annat sätt om man köper en Samsung UE32C6715. Funderar på Elgato USB antenningång+Eye-TV (till min befintliga MacMini), men är orolig att det blir knöligare för familjen att få igång TVn då, om datorn ska igång etc. Kommentarer? Alternativet är att köpa en box som stöder DVB-T2 men då kostar det några tusen till.

Använd SÖK uppe till höger, och skriv där:

dvb-t2

så hittar du flera trådar om detta, och får svar på dina DVB-T2- och Boxerfrågor.

Postad 10 January 2011 - 16:34

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Nej, det handlar om bildkvalité. För att kunna uppleva skillnaderna i kvalité så gäller det att man har rätt avstånd till tvn. Jag har hellre en HD-ready med "bra pixlar" än en FULL-HD med "dåliga pixlar" men faktum kvarstår att man måste vara på rätt avstånd till skärmen för att kunna uppleva kvalitén och kunna utskilja den.

Det jag försöker förklara är att du inte behöver vara nära nog för att kunna urskilja pixlar, det finns ändå kvalitetsvinster med HD.
Det handlar inte bara om färgåtergivning, svärta eller eftersläpning etc.
Det handlar även om komprimeringsproblem och dessa problem är mycket mindre påtagliga i en HD-sändning.

Artefakterna som finns i SD-sändningar är mycket mer påtagliga än i HD-dito.
http://en.wikipedia....ession_artifact

PS
Hellre en bra bildvisare i 720 än en dålig i 1080, absolut!
Men HD-ready är ofta allt annat än 720, (projektorer undantagna), och omskalning från 720 till tex 768 blir inte bra med elakt bildinnehåll.

Postad 10 January 2011 - 16:42

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

• 683 inlägg
  • 0

Det jag försöker förklara är att du inte behöver vara nära nog för att kunna urskilja pixlar, det finns ändå kvalitetsvinster med HD.
Det handlar inte bara om färgåtergivning, svärta eller eftersläpning etc.
Det handlar även om komprimeringsproblem och dessa problem är mycket mindre påtagliga i en HD-sändning.

Artefakterna som finns i SD-sändningar är mycket mer påtagliga än i HD-dito.
http://en.wikipedia....ession_artifact

PS
Hellre en bra bildvisare i 720 än en dålig i 1080, absolut!
Men HD-ready är ofta allt annat än 720, (projektorer undantagna), och omskalning från 720 till tex 768 blir inte bra med elakt bildinnehåll.

Vi snackar egentligen om samma sak, men det jag försöker säga är att de verkliga vinsterna gör sig bättre på en större skärm. Man får dessutom (som jag skrev ovan) fler apparater att välja mellan.

Redigerat av Flightcrank, 10 January 2011 - 16:42.

Postad 10 January 2011 - 17:08

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

4. Boxer-godkänd
Hur viktigt är det att en TV är Boxer-godkänd? Vad innebär det egentligen? Finns det risk att TVn inte fungerar annars, trots att man köper en modell som är närliggande en som är godkänd?

Ja - der er også gamle godkendte modeller, som du bestemt ikke skal købe (fx uden DVB-T2)

5. Hur få DVB-T2-stöd
Då Sony's KDL-32EX713 är den enda(!?) TV-apparat på Prisjakt som har DVB-T2-stöd ....

Sony modeller med '3' i varenummeret har DVB-T2 og de fleste er godkendt i Sverige. Men der er mange fabrikater fra årgang 2010 der sælges i England med DVB-T2 tuner. Det er helt sikkert, at de fleste også kommer til Sverige - enten som årgang 2010 eller 2011 modeller. I det sydlige Sverige skal de jo understøtte VHF også.

Der sendes HDTV med DVB-T2 pr 16 december 2010 i dette område: DVB-T2 MUX 6 + MUX 7
Udbygningen til det øvrige Sverige sker i 2011.

Du kan finde mux-kanalerne for din sender her Teracom Sender info

Lars :(

Redigerat av reslfj, 10 January 2011 - 17:09.

Postad 13 January 2011 - 04:15

Andtho
  • Andtho
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för alla råd.

Men tycker du ska köpa nån av Sony's nya LED med DVB-T2 och hålla dig borta från Samsung.

Är det för att du tycker att bildkvaliteten med Sony's LED-TVs är bättre än Samsungs generellt?

Har någon sett några jämförelser mellan dessa apparaters bildkvalitet?

/Anders

Postad 13 January 2011 - 04:22

Andtho
  • Andtho
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Använd SÖK uppe till höger, och skriv där:

dvb-t2

så hittar du flera trådar om detta, och får svar på dina DVB-T2- och Boxerfrågor.

Tack för tipset.

Hade dock redan försökt och misslyckats att hitta något om kvaliteten på svts sändningar (söker på "dvb-t2 svt" o hittar bara en tråd som inte handlar om kvaliteten på sändningarna), eller dvb-t2s elgato/eye-tv, men det är mycket möjligt att jag söker dåligt el sökfunktionen fungerar dåligt.

Postad 13 January 2011 - 11:54

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Hade dock redan försökt och misslyckats att hitta något om kvaliteten på svts sändningar (söker på "dvb-t2 svt" o hittar bara en tråd som inte handlar om kvaliteten på sändningarna)

Här skrivs en del om kvalitén både på bild & ljud:

https://www.minhembi...howtopic=251212

https://www.minhembi...howtopic=273736

Den ena handlar om en Sagembox, men det skrivs mycket där på slutet om just sändningskvalitén.

Finns säkert ännu fler trådar, SÖK t ex efter:
hd-tv
osv, var fantasifull - folk döper trådar till det mest osannolika ...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.