LG 52" LCD-TV 52LD550N
21 svar till detta ämne
Postad 23 januari 2011 - 21:27
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej! Hittade denna på kompletts hemsida för 8990:- och det tycker jag är ganska billigt för en 52" http://www.komplett....aspx?sku=620309Jag skall använda den till allt, tv, film och spel, och undrar om den är bra för den pengen! Har en 42" sen innan utan 100hz och skulle vilja veta om 100hz är så stor skillnad! Tack på förhand!
Redigerat av ErniE89, 25 januari 2011 - 22:24.
Postad 26 januari 2011 - 11:22
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Helt OK TV det där, men du får denna för samma pengar:
Mkt grymmare TV.
Postad 26 januari 2011 - 17:26
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Okej! ^^ Tack för tipset
Men hur är det med inbränning och sånt nuförtiden, jag har aldrig ägt en plasma, och är det
något specielt att tänka på?
MvH / Martin
Redigerat av ErniE89, 26 januari 2011 - 17:27.
Postad 26 januari 2011 - 18:24
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1 690 inlägg
Var nyligen hos en bekant som hade köpt en liknande tv (LG 50PK550N) Var till en början imponerad av bilden och storleken för en så billig tv! Men upptäckte snabbt hur jobbigt det var med reflektionerna i tv:en men framförallt inbränningen. Han hade haft tv:en på MTV på förmiddagen några timmar och efter det satt MTV loggan kvar hela eftermiddagen i hörnet, det fick iaf mig att avstå från köp. Men det beror på hur känslig man är, dessutom har jag tänkt att använda tv:en till datorn lite då och då =)
// Bergman123
Postad 26 januari 2011 - 18:52
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jaha okej, för jag har ju tänkt att spela en hel del på den, och sitta med datorn en sväng då och då, då kanske man ska skaffa sig en LCD iallafall?
Postad 26 januari 2011 - 19:10
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Försvinner loggan är det inte inbränning. Mörklägg och sätt en lampa bakom teven om du ser reflektioner. Ingen teve presterar bra i ett ljust rum.
Ska du bara ha den till att surfa på kan du välja vad som helst. Då är man inte intresserad av bildkvalitet.
Postad 26 januari 2011 - 20:25
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Intressant tv sett till priset!
Hittar inte en enda test på nätet och hittar knappt någon som äger tven och delar med sig om vad dom tycker.
Någon som har en uppfattning om hur bra den är?
Postad 26 januari 2011 - 22:25
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Försvinner loggan är det inte inbränning. Mörklägg och sätt en lampa bakom teven om du ser reflektioner. Ingen teve presterar bra i ett ljust rum.
Ska du bara ha den till att surfa på kan du välja vad som helst. Då är man inte intresserad av bildkvalitet.
Som jag har skrivit innan så ska jag kolla på film och spela mycket på den ^^ Kanske mest spela  Och spela med datorn på Tv'n ^^ Hade gärna sett någon som har den Tv'n jag skrev om först och kan rekommendera den
Postad 26 januari 2011 - 22:33
Unregisteredcc8a22ff
-
Unregisteredcc8a22ff
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag är själv nyfiken på LGs LD550/650-serie med LCD-skärmar. Precis som du har jag också noterat avsaknaden av recensioner och tester på nätet, väldigt märkligt. Vad jag dock lyckats hitta är en lååååång forumtråd på AVSForum där ägare delar med sig av sina erfarenheter och kalibreringsinställningar. http://www.avsforum....d.php?t=1271152Generellt verkar folk vara positiva, tydligen ska det vara IPS-paneler i dem som enligt vad jag kunnat läsa mig till ska ha lite sämre svärta, men bättre betraktningsvinkel och bättre responstid (bra om du tänker spela mycket spel). Om du som jag sällan tittar på TV i ett helt mörklagt rum så verkar det inte som att den något sämre svärtan kommer att störa för mycket. OBS! Notera att allt detta är hörsägen, enda stället jag hittat TVn att kolla på i verkligheten var på SIBA utan tillgång till fjärrkontroll, så det enda jag kan säga själv om bilden var att den såg likadan ut som de andra 40 skärmarna på väggen.  Angående Plasma vs. LCD så föredrar jag LCD då jag tycker att det är "jobbigare" för ögonen att titta på en plasma jämfört med LCD. Troligtvis pga. det snabba flimmer som sker när cellerna tänds och släcks fort. Dessutom störs jag lite av regnbågseffekter på plasma. Därför blir det LCD för mig trots att plasma kanske ur färgåtergivning och svärta är tekniskt bättre.
Redigerat av Unregisteredcc8a22ff, 26 januari 2011 - 22:38.
Postad 26 januari 2011 - 22:53
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag är själv nyfiken på LGs LD550/650-serie med LCD-skärmar. Precis som du har jag också noterat avsaknaden av recensioner och tester på nätet, väldigt märkligt.
Vad jag dock lyckats hitta är en lååååång forumtråd på AVSForum där ägare delar med sig av sina erfarenheter och kalibreringsinställningar. http://www.avsforum....d.php?t=1271152
Generellt verkar folk vara positiva, tydligen ska det vara IPS-paneler i dem som enligt vad jag kunnat läsa mig till ska ha lite sämre svärta, men bättre betraktningsvinkel och bättre responstid (bra om du tänker spela mycket spel).
Om du som jag sällan tittar på TV i ett helt mörklagt rum så verkar det inte som att den något sämre svärtan kommer att störa för mycket.
OBS! Notera att allt detta är hörsägen, enda stället jag hittat TVn att kolla på i verkligheten var på SIBA utan tillgång till fjärrkontroll, så det enda jag kan säga själv om bilden var att den såg likadan ut som de andra 40 skärmarna på väggen. 
Angående Plasma vs. LCD så föredrar jag LCD då jag tycker att det är "jobbigare" för ögonen att titta på en plasma jämfört med LCD. Troligtvis pga. det snabba flimmer som sker när cellerna tänds och släcks fort. Dessutom störs jag lite av regnbågseffekter på plasma. Därför blir det LCD för mig trots att plasma kanske ur färgåtergivning och svärta är tekniskt bättre.
Det är lite det här med svärtan som återkommer eftersom jag kollar mycket på film ^^ Men får ta en kik på länken
Postad 27 januari 2011 - 14:34
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1 690 inlägg
"Försvinner loggan är det inte inbränning" nej bara JÄVLIGT jobbigt! "ingen teve presterar bra i ett ljust rum" Jo min, det är en LCD utan högglans panel. "Då är man inte intresserad av bildkvalitet" Är man intresserad av grym bildkvalitet tittar man nog på en tv som kostar mer än 9000 dessutom var väl frågan om det var prisvärd?
Postad 27 januari 2011 - 15:50
Hampesso
-
Hampesso
-
Användare
-
-
157 inlägg
"Försvinner loggan är det inte inbränning" nej bara JÄVLIGT jobbigt!
"ingen teve presterar bra i ett ljust rum" Jo min, det är en LCD utan högglans panel.
"Då är man inte intresserad av bildkvalitet" Är man intresserad av grym bildkvalitet tittar man nog på en tv som kostar mer än 9000 dessutom var väl frågan om det var prisvärd?
1. det "JÄVLIGT jobbiga" kallas IR/ghosting. 2. ingen tv presterar BÄTTRE i ett ljust rum, än i ett mörkt. Jag tror inte din LCD är ljuvlig i ljust rum. Släck ner och jämför!  3. Man kan vara ute efter bildkvalité även fast man ligger på under 9000. Finns fina skärmar för liten peng, t.ex. pk-serien från LG
Postad 27 januari 2011 - 19:05
Unregisteredcc8a22ff
-
Unregisteredcc8a22ff
-
Rookie
-
9 inlägg
1. det "JÄVLIGT jobbiga" kallas IR/ghosting.
"A rose, by any other name, would still smell as sweet." Ett problem, oavsett vad du kallar det, kan fortfarande vara jävligt jobbigt.
Postad 09 februari 2011 - 12:12
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Jag är själv nyfiken på LGs LD550/650-serie med LCD-skärmar. Precis som du har jag också noterat avsaknaden av recensioner och tester på nätet, väldigt märkligt.
Har du kollat in dessa omdömmen? https://www.prisjakt...kt.php?o=607730Visserligen en VA panel men men bra och snabb bild (3ms) med bra svärta och färger. Jag är fantastiskt nöjd med mitt köp. Tv'n känns bara bättre och bättre efterhand som tiden går. Sällan man fortfarande är lika glad över sitt val efter så lång tid
Redigerat av Honkium, 09 februari 2011 - 12:13.
Postad 09 februari 2011 - 14:51
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Hej! Hittade denna på kompletts hemsida för 8990:- och det tycker jag är ganska billigt för en 52"
http://www.komplett....aspx?sku=620309
Jag skall använda den till allt, tv, film och spel, och undrar om den är bra för den pengen! Har en 42" sen innan utan 100hz och skulle vilja veta om 100hz är så stor skillnad!
Tack på förhand!
Vill du ha en bra fungerande 100Hz med interpolerande bilder, tror jag det blir en besvikelse med LG. Däremot t.ex på Sony fungerar detta helt ypperligt. T.ex. Sony 55EX500 är en mycket bra TV för en hyffsad peng. Har själv en föregångare 52W4500 som jag fortfarande är mycket nöjd med, bla. mycket bra djupsvärta på 0.05 cd m2, väl fungeraande motionflow, samma som EX500. Har även en LG med 100Hz som inte alls fungerar bra och har både sett, läst, att det är samma på dom senast modellerna.
Postad 09 februari 2011 - 14:57
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
På vilket sätt mener du att Sonys 100Hz är bättre än LG's?
Postad 09 februari 2011 - 15:52
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
På vilket sätt mener du att Sonys 100Hz är bättre än LG's?
På alla sätt skulle jag vilja säga. Sony får ett skönt flyt, utan att på något sätt förstöra filmkänslan, ingen handfilmatkänsla, glorier runt mäniskor som rör sig, el. några andra artefakter. Alltså helt motsatsen till LG enl. min mening.
Postad 09 februari 2011 - 15:59
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Ja, LG's "truemotion" suger getpung. Den hackar oregelbundet och ger en himla massa artefakter.
Postad 09 februari 2011 - 16:07
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Då snackar vi alltså True motion med interpolerade extrabilder, lite väl stor skillnad mot vanlig 100Hz.....
Skall man nämna True Motion bör man nog inte referera till 100Hz, då detta endast innebär att samma bildruta
visas dubbelt så ofta jämfört med 50Hz... om man nu kan snacka Hz på en LCD. Hehehe!
Jag håller med att jag inte gillade Tru Motion på min LG men å andra sidan gillar jag inte heller det på min polares Samsung.
Tror även att Sony har liknande problem som jag kan störa mig på....jag är ganska bildkänslig. Skall kolla upp det vid något tillfälle.
PS, True Motion på 60LD550N (som jag har) hackar inte det minsta och inte heller ger det några artefakter men
det ger dock en videofilmskänsla som dödar biokänslan. Endast därav har jag stängt av True Motion. DS
Redigerat av Honkium, 09 februari 2011 - 16:10.
Postad 09 februari 2011 - 16:29
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Då snackar vi alltså True motion med interpolerade extrabilder, lite väl stor skillnad mot vanlig 100Hz..... Skall man nämna True Motion bör man nog inte referera till 100Hz, då detta endast innebär att samma bildruta visas dubbelt så ofta jämfört med 50Hz... om man nu kan snacka Hz på en LCD. Hehehe!
Jag håller med att jag inte gillade Tru Motion på min LG men å andra sidan gillar jag inte heller det på min polares Samsung. Tror även att Sony har liknande problem som jag kan störa mig på....jag är ganska bildkänslig. Skall kolla upp det vid något tillfälle.
PS, True Motion på 60LD550N (som jag har) hackar inte det minsta och inte heller ger det några artefakter men det ger dock en videofilmskänsla som dödar biokänslan. Endast därav har jag stängt av True Motion. DS
Om du nu hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag skriver just 100Hz med interpolerade bilder? Finns väl ingen TV med interpolerade bilder utan 100Hz, alltså nämner man alltid 100-120 Hz el. 200-240Hz i samband med interpolerade bilder vad gäller LCD, sen om tillverkaren kallar det Tru Motion, Motionflow el. vad, spelar ingen roll.
Postad 10 februari 2011 - 08:20
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Om du nu hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag skriver just 100Hz med interpolerade bilder? Finns väl ingen TV med interpolerade bilder utan 100Hz, alltså nämner man alltid 100-120 Hz el. 200-240Hz i samband med interpolerade bilder vad gäller LCD, sen om tillverkaren kallar det Tru Motion, Motionflow el. vad, spelar ingen roll.
Sorry, du har helt rätt. Jag skulle ha läst på bättre. Får skylla på stresss och skumläsning. Men jag vidhåller att det finns 100Hz utan interpolerade bilder, dvs ett framställt snitt mellan två bilder. Utan interplolering visas samma bild två ggr, det ger 100Hz men utan det där konstiga flytet med artefakter. Denna typ av 100Hz är vanligast på gamla tjock-tv's som verkligen blinkade fram bilder i takt med nätfrekvensen.
Postad 16 juli 2011 - 14:33
Unregistered6796c5e3
-
Unregistered6796c5e3
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Gör ett försök i denna tråd istället för att starta en helt ny.
Är inne på att köpa denna tv då jag fått väldigt bra pris på den, har hört mycket gott om 60" modellen. Men kan jag vänta mig en lika bra bild även i 52" eller är det något som skiljer dessa paneler åt?
Redigerat av Unregistered6796c5e3, 16 juli 2011 - 14:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|