Får jag till det bra (om det blir av) så kommer jag aldrig behöva stänga av något - då kommer jag helt enkelt få bättre bas oavsett vad. Om jag däremot skulle vilja stänga av "subsubben" så kommer det ju inte bli sämre än idag (förutsatt att jag då kopplar bort den extra aktiva delningen) - till musik upplever jag att det funkar bra. Till film däremot skulle det vara trevligt att få lite extra botten då det är vanligt med mycket lågbas.
Vad är det för sub du har och vilken hade du tänkt köpa till?
Det jag menar är bara att om du skaffar en sub som spelar bra från 40 hz och neråt så kan den väl lika gärna få ta hand om 80 hz och neråt? Då kan du sälja din befintliga sub och lägga dom pengarna plus det du tänkt lägga på filter på ytterligare en likadan sub.
Fördelen med två subbar som jag förstått det är just att dom spelar samma frekvenser och är identiska och därmed kan jämna ut varandras frekvensgång. Tror också det kan bli svårt att få till fasen mellan två olika subbar som delas vid 40hz.
Det är vad jag hade gjort iaf om jag varit du.
Tips: Kolla in i tråden "val av sub" där vi diskuterar mycket om BK electroics subbar. 2 st XXLS400 skulle nog få bra fart på filmljudet

Har själv den mindre XLS200 som jag är mucho nöjd med.
MVH Martin