Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken Receiver Ska Man Köpa !?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Importera eller köpa svenskt!? (36 medlem(mar) har röstat)

Vad hade du gjort !?

1. Köp ifrån Sverige (23 röster [63.89%])

Procent av omröstning: 63.89%

2. Importera ifrån Tyskland (10 röster [27.78%])

Procent av omröstning: 27.78%

3. Välja en annan reciever för de pengarna (3 röster [8.33%])

Procent av omröstning: 8.33%

Onkyo Vs. Yamaha

1. Onkyo TX-NR808 (9 röster [39.13%])

Procent av omröstning: 39.13%

2. Yamaha RX-V1067 (14 röster [60.87%])

Procent av omröstning: 60.87%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 22 February 2011 - 20:21

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Jaha.. det börjar dra ihop sig.

har bestämt mig för att köpa denna receiver, men...

jag får den för 8250:- (inkl frakt) om jag köper den här i sverige.

köper jag den istället ifrån tyskland kostar den 1000-1500:- billigare, men får jag problem med receivern måste den fraktas som jag förstår det (worldwide warranty finns väl inte ?).. utan tysk köpt produkt servas i Tyskland och svensk i Sverige.. eller !??

jag står i valet och kvalet av hur jag ska göra, då det är en elektrisk produkt, vet man aldrig riktigt vad man får förens den står i ditt hem och har blivit testad.. får jag då problem med den skulle ju garanti och support säkerligen bli smidigare och kostnads fri i Sverige medans om jag importerar från Tyskland kommer få hosta upp med en del fraktpengar och vänta och kruxa med support.. (finns inget som säger att det kommer gå smärtfritt här i sverige heller.. men förhoppningsvis smidigare).

nu till min fråga.. är jag dum som köper denna receiver i sverige när jag får ge 8500:- för den, finns det någon annan receiver som utklassar denna till detta pris eller gör jag rätt oavsett om jag köper i sverige eller tyskland !?

alltid skönt med lite perspektiv utanför "boxen".. det är väldigt lätt att vara opartisk i sina synpunkter när det gäller andras köp, men oftast snöar man in sig när det är dags för sina egna.. så lite hjälp efterlyses.. bra som dåligt!

Redigerat av Xicaxo, 05 March 2011 - 19:34.

Postad 22 February 2011 - 20:24

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Det känns säkrare att kunna lämna in på service i Sverige och den blir mycket lättare att sälja om du inte köper den utomlands samt att 1000-1500 inte är så mycket enligt mig

Postad 22 February 2011 - 20:26

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Det känns säkrare att kunna lämna in på service i Sverige och den blir mycket lättare att sälja om du inte köper den utomlands samt att 1000-1500 inte är så mycket enligt mig

nej, jag funderar i dessa banor.. det kan ju bli betydligt dyrare i längden om jag importerar.

men för 8500:- finns det någon annan receiver som är bättre i dagsläget tro !? (ny pris)

Redigerat av Xicaxo, 23 February 2011 - 00:06.

Postad 22 February 2011 - 23:19

phillewee
  • phillewee
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
vart köper man i Tyskland iså fall ? har ni tips på Sidor ?

Postad 22 February 2011 - 23:25

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

vart köper man i Tyskland iså fall ? har ni tips på Sidor ?

Kolla här!

Postad 23 February 2011 - 00:06

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Va skönt det är när det inte finns några invändningar... betyder alltså att jag hittat rätt produkt.. (kan man andas igen) :)

Edith: ni som röstar.. ni får gärna dela med er av era åsikter om varför ni tycker som ni tycker !!

Redigerat av Xicaxo, 23 February 2011 - 00:07.

Postad 23 February 2011 - 08:09

NiKeMaN
  • NiKeMaN
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Eftersom att du får den för 8500.- när billigaste vettiga butiken på Prisjakt tar 9500:- så tycker jag du ska köpa en Svensk. Annars är du bara dumsnål.

Postad 23 February 2011 - 08:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Eftersom att du får den för 8500.- när billigaste vettiga butiken på Prisjakt tar 9500:- så tycker jag du ska köpa en Svensk. Annars är du bara dumsnål.

+1

Postad 23 February 2011 - 14:12

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

ja, dum vill jag ju inte vara :blink: ;)

någon har kryssat i att jag ska välja en annan förstärkare men inte sagt nått om vilken jag istället bör välja... detta anser inte jag vara okey.. :wub:

Postad 23 February 2011 - 16:29

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Nu ska vi se på lite förslag till andra receivers.

1. Denon AVR-2311 - Har sjunkit med 1000,kr i pris sedan inwarehouse/komplett tog in den.
https://www.prisjakt...kt.php?p=675720

2. Pioneer VSX-2020
https://www.prisjakt...kt.php?p=647790

3. Yamaha RX-V3900 - hdmi 1.3a
https://www.prisjakt...kt.php?p=350621

4. Yamaha RX-V1067 - Hdmi 1.4a
https://www.prisjakt...kt.php?p=678371

Både Yamaha/Pioneer kan du begära en offert på Fyndbörsen och se om det går att dra av priset lite till.

Jag röstade dock på "Köp ifrån Sverige" om du nu skall köpa denna från Onkyo
Har inte testat någon av dessa modeller heller.

Redigerat av Camridge, 23 February 2011 - 16:35.

Postad 23 February 2011 - 19:57

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Nu ska vi se på lite förslag till andra receivers.

1. Denon AVR-2311 - Har sjunkit med 1000,kr i pris sedan inwarehouse/komplett tog in den.
https://www.prisjakt...kt.php?p=675720

2. Pioneer VSX-2020
https://www.prisjakt...kt.php?p=647790

3. Yamaha RX-V3900 - hdmi 1.3a
https://www.prisjakt...kt.php?p=350621

4. Yamaha RX-V1067 - Hdmi 1.4a
https://www.prisjakt...kt.php?p=678371

Både Yamaha/Pioneer kan du begära en offert på Fyndbörsen och se om det går att dra av priset lite till.

Jag röstade dock på "Köp ifrån Sverige" om du nu skall köpa denna från Onkyo
Har inte testat någon av dessa modeller heller.

jag har krav.. och då går många bort direkt..

1. 2st HDMI ut
2. 1.4 HDMI för att kunna köra på båda hållen i samma kabel
3. klara alla HD ljud (MA osv)
4. 7.1 eller 7.2
5. optisk ut (saknas faktiskt på 808an)
6. fullt HD stöd

den enda jag tyker interesant isåfall är Yamaha RX-V1067.. men den har jag hört folk säga är blek i jämnförelse med onkyons 808... har slängt iväg en offert förfrågan på fyndbören iaf :wub:

Redigerat av Xicaxo, 23 February 2011 - 20:04.

Postad 23 February 2011 - 22:17

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
8500:-

8600:-

Vilken hade DU valt.. varför ??

jag gillar märket yamaha.. men vet ej hur dessa presterar mot varandra !?

Redigerat av Xicaxo, 23 February 2011 - 23:27.

Postad 23 February 2011 - 23:35

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Beror lite på vad du gillar för ljudkaraktär.
Yamaha är mer åt finlirshållet än onkyo som brukar vara en lite mer allround stärkare med mer ös i.

Edit: Jag tror att onkyon passar gemene man lite bättre pga sin lite mer burdusa karaktär.

Har varit i bägge träsken och sitter ännu en gång i finlirsträsket, dock med ett annat märke.

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 23 February 2011 - 23:36.

Postad 23 February 2011 - 23:38

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Beror lite på vad du gillar för ljudkaraktär.
Yamaha är mer åt finlirshållet än onkyo som brukar vara en lite mer allround stärkare med mer ös i.

jag vill ju kunna både finlira och ösa på när jag känner för det utan att det blir ihåligt.. ska kunna spela högt utan att tappa det fina i ljudet.. vill även kunna spela lågt/högt och få en fylligt ljud.

onkyo:
+ kraftfull
+ thx certifierad

- ingen optisk ut

yamaha:
+ optisk ut (vilket är ett STORT plus, då min tv inte klarar att skicka ut DTS till mitt z5500.. och detta vill jag ju givetvis kunna OM vi får för oss att titta på film/musik på tvn istället för projektorn)

- inte thx certifierad
- bas svag enligt vissa

......... stirrar mig nog blind här.. men att yamahan har optiskt ut gör ju att den leder "hårfint" !!

Redigerat av Xicaxo, 24 February 2011 - 02:48.

Postad 23 February 2011 - 23:46

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Med tanke på dina kriterier skulle jag rekommendera pioneer lx73 fast då går du ju upp några pinnar i prisklass.
Någon kan säkert rekommendera nåt annat däremellan då mina kunskaper brister lite inom ämnet.

Postad 24 February 2011 - 00:27

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Med tanke på dina kriterier skulle jag rekommendera pioneer lx73 fast då går du ju upp några pinnar i prisklass.
Någon kan säkert rekommendera nåt annat däremellan då mina kunskaper brister lite inom ämnet.

nej, för mycket pengar.. 10k va min gräns innan tills jag hittade onkyo 808an.. nu är min gräns 8½k..

borde kunna få lite "närvaro" i ljudet för de pengarna borde man tycka... med tanke på att när jag började titta på receivers var det främst yamaha 767an och onkyo 608an jag tittade på... har ju rest mig i både pris o klass redan

Redigerat av Xicaxo, 24 February 2011 - 00:32.

Postad 24 February 2011 - 00:35

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Edit: Jag tror att onkyon passar gemene man lite bättre pga sin lite mer burdusa karaktär.

hur menar du.. får inget grepp om betydelsen av ordet :rolleyes:

Postad 24 February 2011 - 00:43

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Du ska nog inte haka upp dig alltför mycket på thx stämpeln bara.

Postad 24 February 2011 - 02:48

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Du ska nog inte haka upp dig alltför mycket på thx stämpeln bara.

nej, den är väl bara flashig :rolleyes:

tror det blir onkyon..

ska åka o lyssna på båda innan jag bestämmer mig såklart..

Redigerat av Xicaxo, 24 February 2011 - 06:16.

Postad 24 February 2011 - 19:47

NiKeMaN
  • NiKeMaN
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Jag var hos MediaMarkt och jämförde Onkyo 608 vs Yamaha 767... Och sedan blev valet lätt. Jag skulle ha en Onkyo när jag kom dit... Men åkte hem med helt andra tankar :rolleyes:

Och mycket riktigt så blev det en Yamaha RX-V767 som nu spelar i mitt vardagsrum och jag är Mycket nöjd med det.

Postad 24 February 2011 - 21:17

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Jag var hos MediaMarkt och jämförde Onkyo 608 vs Yamaha 767... Och sedan blev valet lätt. Jag skulle ha en Onkyo när jag kom dit... Men åkte hem med helt andra tankar :lol:

Och mycket riktigt så blev det en Yamaha RX-V767 som nu spelar i mitt vardagsrum och jag är Mycket nöjd med det.

så kan du inte säga...

... vad var det som gjorde valet så enkelt??

Redigerat av Xicaxo, 24 February 2011 - 21:18.

Postad 24 February 2011 - 21:38

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Klarar du dig utan hdmi 1.4 och usb så skulle jag rekommendera att du försöker hitta en TX-NR1007 som ska vara en betydligt bättre och mer påkostad reciever än 808. Gick att hitta för runt 8' i tyskland, bör fortfarand finnas hos enstaka butiker. Annars dyker de upp titt som tätt som begagnat runt 7'.

Postad 24 February 2011 - 22:24

AckeOfSweden
  • AckeOfSweden
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Eller så åker du till MM i Malmö och köper 808:a för 7990:-. Dom har den på annons idag och helgen:) Köpte mig en själv. Sjukt nöjd och bra service
Mvh
Andreas

Postad 24 February 2011 - 22:31

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Klarar du dig utan hdmi 1.4 och usb så skulle jag rekommendera att du försöker hitta en TX-NR1007 som ska vara en betydligt bättre och mer påkostad reciever än 808. Gick att hitta för runt 8' i tyskland, bör fortfarand finnas hos enstaka butiker. Annars dyker de upp titt som tätt som begagnat runt 7'.

1.4 är ett måste.. usb bryr jag mig inte om ifall den har nätverks stöd..

Eller så åker du till MM i Malmö och köper 808:a för 7990:-. Dom har den på annons idag och helgen:) Köpte mig en själv. Sjukt nöjd och bra service
Mvh
Andreas

oj, detta var billigt.. får se om fyndbörsen vill matcha det priset!!

7990:-

8600:-

Vilken hade DU valt.. varför ??

jag gillar märket yamaha.. men vet ej hur dessa presterar mot varandra !?

Redigerat av Xicaxo, 25 February 2011 - 02:07.

Postad 25 February 2011 - 07:06

roger_w
  • roger_w
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Hejsan.

MM i Gbg och Borås har Yamahan för 7990:- i sitt reklamblad, bara för att göra det lite svårare för dig igen :lol:

/Roger

Postad 25 February 2011 - 14:31

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Hejsan.

MM i Gbg och Borås har Yamahan för 7990:- i sitt reklamblad, bara för att göra det lite svårare för dig igen :lol:

/Roger

ooh my god... samma pris nu altså.. jaha.. nu får jag ta mig i rxven och komma ur gårde och åka och lyssna på dem, så jag vet vilken av dem jag ska köpa.

enda nackdelen med Yamahan vad jag vet är att den inte stödjer: Postad bild

vilket vore kul att ha sen om man skulle få för sig att utöka med dubbel setup.. så man får höjd skillnaderna vid regn osv...

Postad 25 February 2011 - 15:22

AckeOfSweden
  • AckeOfSweden
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

ooh my god... samma pris nu altså.. jaha.. nu får jag ta mig i rxven och komma ur gårde och åka och lyssna på dem, så jag vet vilken av dem jag ska köpa.

enda nackdelen med Yamahan vad jag vet är att den inte stödjer: Postad bild

vilket vore kul att ha sen om man skulle få för sig att utöka med dubbel setup.. så man får höjd skillnaderna vid regn osv...

Hej
Dolby prologic IIz var det som fick mig att välja 808.
Har lyssnat på båda två på MM och Onkyon vann.
Lycka till
Mvh
Andreas

Postad 26 February 2011 - 02:23

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Var på Hallbäcks idag och skulle dema.. gick ju åt H!"#¤%&

för det första.. de hade inte möjligheten att dema 2 olika receivers på samma högtalare ;)

istället började han gå in på att deras leverantör som hade kommit och lovat en massa och debiterat 120.000:- för att de skulle kunna koppla in 6st olika receivers som sedan inte fungerade som det skulle..m.m och beklagade sig..

de hade bara Onkyon hemma och en Yamaha 1065a (inte samma som 1067an.. så jag vet inte alls)

onkyon var dessutom bara kopplad på jamos D5or (surround system) och H&Kn var kopplad på JBL FETINGAR (golvare) som hette duga..

sen snackade försäljaren ner alla andra receivers.. han hade sin favorit en H&K.. vet inte vilken modell det var.. men jag var inne och tittade vad de hade för olika modeller och hittade att det var

då jag jämnförde priset i efterhand..

han sa.. känn på den.. känn på den.. känner du hur mycket den väger ???

och känn på de andra.. vilken skillnad va !??

jag bara.. njaa.. kanske...

ja, han berättade att han hade haft den hemma och den var så fet.. rutorna hade vatt på väg att ploppa ur sina ramar när han hade tittat på en metallica konsert... jaha.. men.. jag ville ju inte titta på den :D

joooo... sa han.. den är på 60-70 ampere......70 ampere.. FATTAR DU !!?... de andra är fan bara på 30-40.. så de ska man inte köpa.. klena j*vlar asså... skit i allt annat.. kolla ampen.. så vet du.. ingen annan snackar om ampere.. de skryter om sina watt.. snick snack.. 70 ampere.. asså.. ta med dig lite av din egen musik nästa gång så ska du få se..

jaja.. jämnförde sen när jag kom hem onkyon och H&Kn.. väger exakt lika mycket.. på grammet! :D

försäljaren sa ju iof.. i början.. våra kunder brukar kunna mer än oss.. vi ska ju veta lite om allt... hmm.. med betoning på lite !??

nej... var ingen lyckad lyssning alls...

Redigerat av Xicaxo, 26 February 2011 - 03:27.

Postad 26 February 2011 - 02:55

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Precis på grund av såna där säljare så ska du aldrig lyssna på vad de tycker. Onkyo och Yamaha som du funderar på gör kanske de mest prisvärda surroundstärkarna just nu så jag tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer. HK brukar ståta med höga strömstyrkor, men likväl så levererar en Onkyo mer effekt när de testas. Men stirra dig inte blind på siffror.
Jag gillar Onkyo för deras kraftfulla, breda och rena ljud.

Postad 26 February 2011 - 03:29

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
ja, det kändes inte alls bra detta...

Postad 28 February 2011 - 22:11

Unregistered1063b86f
  • Unregistered1063b86f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag köpte ju en Onkyo 608 på mellandagsrean, men kände att jag vill ha nätverksfunktionerna i 808:an och lite mer "knuff" är väl alltid bra också :)
Och 608:an går väl förhoppningsvis att sälja av igen..

Så idag beställde jag en Onkyo 808 från Schlauershoppen
7300 inkl frakt. Visst det är "bara" 2000 kr billigare, men dom pengarna kan jag använda när jag ska köpa nya högtalare..
Har dessutom haft tur med hållbarheten på mina övriga Tysklands köp...(Ta i trä)

Jag var dessutom förbi MM i Lördags och kikade på Yamahan, riktigt trevlig maskin, men som någon här sa, så gillar jag den lite mer "burdusa" framtoningen Onkyon har...Lite mer rock n roll över den :)

Postad 01 March 2011 - 00:14

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Var på Hallbäcks idag och skulle dema.. gick ju åt H!"#¤%&

för det första.. de hade inte möjligheten att dema 2 olika receivers på samma högtalare :)

istället började han gå in på att deras leverantör som hade kommit och lovat en massa och debiterat 120.000:- för att de skulle kunna koppla in 6st olika receivers som sedan inte fungerade som det skulle..m.m och beklagade sig..

de hade bara Onkyon hemma och en Yamaha 1065a (inte samma som 1067an.. så jag vet inte alls)

onkyon var dessutom bara kopplad på jamos D5or (surround system) och H&Kn var kopplad på JBL FETINGAR (golvare) som hette duga..

sen snackade försäljaren ner alla andra receivers.. han hade sin favorit en H&K.. vet inte vilken modell det var.. men jag var inne och tittade vad de hade för olika modeller och hittade att det var

då jag jämnförde priset i efterhand..

han sa.. känn på den.. känn på den.. känner du hur mycket den väger ???

och känn på de andra.. vilken skillnad va !??

jag bara.. njaa.. kanske...

ja, han berättade att han hade haft den hemma och den var så fet.. rutorna hade vatt på väg att ploppa ur sina ramar när han hade tittat på en metallica konsert... jaha.. men.. jag ville ju inte titta på den :)

joooo... sa han.. den är på 60-70 ampere......70 ampere.. FATTAR DU !!?... de andra är fan bara på 30-40.. så de ska man inte köpa.. klena j*vlar asså... skit i allt annat.. kolla ampen.. så vet du.. ingen annan snackar om ampere.. de skryter om sina watt.. snick snack.. 70 ampere.. asså.. ta med dig lite av din egen musik nästa gång så ska du få se..

jaja.. jämnförde sen när jag kom hem onkyon och H&Kn.. väger exakt lika mycket.. på grammet! :o

försäljaren sa ju iof.. i början.. våra kunder brukar kunna mer än oss.. vi ska ju veta lite om allt... hmm.. med betoning på lite !??

nej... var ingen lyckad lyssning alls...

Haha, underbart! Ska man skratta eller gråta... Tycker synd om säljarna, men framförallt kunderna...

Postad 01 March 2011 - 01:00

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Haha, underbart! Ska man skratta eller gråta... Tycker synd om säljarna, men framförallt kunderna...

jag tog min chans när han gick till en annan kund att dra där ifrån.. sa jag skulle komma tbx senare.. men jag sätter inte min fot där igen.

Redigerat av Xicaxo, 06 March 2011 - 13:18.

Postad 03 March 2011 - 13:57

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
I senaste numret av tidningen Hemmabio testar de 4 st receivers i klassen < 10 000 kr. Om jag inte minns fel så var det Denon 2311, Harman Kardon AVR460, Onkyo 808 och Yamaga RX-V1067 som testades, testet vanns iaf av Yamahan. Den vill jag ha :P

Postad 03 March 2011 - 14:30

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

I senaste numret av tidningen Hemmabio testar de 4 st receivers i klassen < 10 000 kr. Om jag inte minns fel så var det Denon 2311, Harman Kardon AVR460, Onkyo 808 och Yamaga RX-V1067 som testades, testet vanns iaf av Yamahan. Den vill jag ha ;)

Den har jag och jag kan inte klaga :P

Postad 03 March 2011 - 15:29

hakahl
  • hakahl
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Förlåt om jag kapar tråden lite men jag tror att min fråga passar topic någorlunda :P

Hur är det med musikegenskaper Onkyo vs Yamaha? Har läst några kommentarer här på mhb om att Yamaha generellt presterar bättre vid musikuppspelning än Onkyo. Jag har insett att jag kommer att använda recievern till minst 50% musik och resten TV/film. Dock verkar det som att man får mer Bang-for-the-bucks med Onkyo...

Vad säger expertisen på mhb?

-H

(Edit: Stavfel...)

Redigerat av hakahl, 03 March 2011 - 15:30.

Postad 04 March 2011 - 03:02

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

I senaste numret av tidningen Hemmabio testar de 4 st receivers i klassen < 10 000 kr. Om jag inte minns fel så var det Denon 2311, Harman Kardon AVR460, Onkyo 808 och Yamaga RX-V1067 som testades, testet vanns iaf av Yamahan. Den vill jag ha :)

Varför vann Yamahan !?

ljudet ?
kvaliten ?
tekniken ?
priset ?
antal utgångar/ingångar ?

du måste specifiera dig eller länka till denna test.. annars är den inte giltig !

Postad 04 March 2011 - 03:41

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
det börjar dra ihopa sig mot en beställning.. men jag har ännu inte fått chansen till att lyssna på dessa två receivers "head on head"... har lyssnat på dem i olika butiker på olika högtalare.. och jag vet inte alls vilken jag ska välja utav dessa två.

de stora frågeställningarnaär väl egentligen vad som är mest värt. Postad bild eller Optiskt ut... idagsläget behöver jag ju optiskt ut till mitt logitech z5500.. men inte Postad bild

så jag antar att yamahan ligger närmst till hands just nu.. även om onkyon även är lite "tyngre"

vafan.. jag har ingen aning ... blir säkert inte besviken på någon av dem egentligen.. det är bara det att man vill köpa "rätt" receiver direkt.. så man slipper ångra sig senare.. Hjälp ?

Postad 04 March 2011 - 06:27

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

det börjar dra ihopa sig mot en beställning.. men jag har ännu inte fått chansen till att lyssna på dessa två receivers "head on head"... har lyssnat på dem i olika butiker på olika högtalare.. och jag vet inte alls vilken jag ska välja utav dessa två.

de stora frågeställningarnaär väl egentligen vad som är mest värt. Postad bild eller Optiskt ut... idagsläget behöver jag ju optiskt ut till mitt logitech z5500.. men inte Postad bild

så jag antar att yamahan ligger närmst till hands just nu.. även om onkyon även är lite "tyngre"

vafan.. jag har ingen aning ... blir säkert inte besviken på någon av dem egentligen.. det är bara det att man vill köpa "rätt" receiver direkt.. så man slipper ångra sig senare.. Hjälp ?

Vad ska du med optisk ut till?! Elektroniken är ändå underordnat högtalarna och rummet (när det kommer till påverkan av ljudkvaliteten) så kör på den som har de fukntioner du vill ha, ger mest effekt och är mest prisvärd. Sen kanske den kommer synas också och då kanske du även vill att den ska vara snygg. Personligen gillar jag inte Onkyo's design så det var en av anledningarna till att Onkyo inte fick vara kvar på min shortlist när jag köpte receiver.

Postad 04 March 2011 - 15:43

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Vad ska du med optisk ut till?! Elektroniken är ändå underordnat högtalarna och rummet (när det kommer till påverkan av ljudkvaliteten) så kör på den som har de fukntioner du vill ha, ger mest effekt och är mest prisvärd. Sen kanske den kommer synas också och då kanske du även vill att den ska vara snygg. Personligen gillar jag inte Onkyo's design så det var en av anledningarna till att Onkyo inte fick vara kvar på min shortlist när jag köpte receiver.

tjena.. jag har ju logitech z5500 till tv surround och tänkte köra den på optiskt (som jag gör nu) fast från receivern istället.

kan man köra 2 separata uppsättningar av högtalare (zon2) eller hur fungerar det där egentligen (tänkte om man kanske skulle slänga ut logitech baslådan och kontrollenheten och köra på sateliterna samt XTZ basen när man tittar på tv.. sen ställa om så man använder golvarna osv när man ser på bio (kolla mitt galleri så förstår du hur jag menar.)

utseendet spelar ingen roll, då den kommer som allt annat vara placerad i rummet bakom vardagsrummet tillsammans med alla andra "maskiner".

om priserna är de samma (nästan).. vilken ska man välja.. och varför !?

som jag sa.. blir säkert nöjd med vilken av dem som jag än väljer.. men jag har hängt upp mig på att yamahan har optiskt ut.. vilket onkyon saknar.. samt pro logic IIz som onkyon har men som yamahan saknar... detta är väl de egentliga frågetecknena jag har.. men kan man göra som jag nämnde ovan så är valet ganska lätt.

Postad 04 March 2011 - 15:55

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

tjena.. jag har ju logitech z5500 till tv surround och tänkte köra den på optiskt (som jag gör nu) fast från receivern istället.

kan man köra 2 separata uppsättningar av högtalare (zon2) eller hur fungerar det där egentligen (tänkte om man kanske skulle slänga ut logitech baslådan och kontrollenheten och köra på sateliterna samt XTZ basen när man tittar på tv.. sen ställa om så man använder golvarna osv när man ser på bio (kolla mitt galleri så förstår du hur jag menar.)

utseendet spelar ingen roll, då den kommer som allt annat vara placerad i rummet bakom vardagsrummet tillsammans med alla andra "maskiner".

om priserna är de samma (nästan).. vilken ska man välja.. och varför !?

som jag sa.. blir säkert nöjd med vilken av dem som jag än väljer.. men jag har hängt upp mig på att yamahan har optiskt ut.. vilket onkyon saknar.. samt pro logic IIz som onkyon har men som yamahan saknar... detta är väl de egentliga frågetecknena jag har.. men kan man göra som jag nämnde ovan så är valet ganska lätt.

Sorry, it doesn't make sense to me. Du ska ha en reciver för att köra 5.1 och ha Z-5500 i tillägg - varför då? Varför inte pensionera / sälja / flytta på ditt Z-5500 till ett annat rum? Att köra dem parallellt är ungefär som att köpa en ny Volvo för att köra sin gamla golf på ett släp med :)

Postad 04 March 2011 - 16:11

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Sorry, it doesn't make sense to me. Du ska ha en reciver för att köra 5.1 och ha Z-5500 i tillägg - varför då? Varför inte pensionera / sälja / flytta på ditt Z-5500 till ett annat rum? Att köra dem parallellt är ungefär som att köpa en ny Volvo för att köra sin gamla golf på ett släp med :)

nej, jag ska köra 7.1 på bion.. jag har 5.1 på tvn (kolla mitt galleri sa jag ju)

jag kan INTE köra samma högtalar uppsättning på tvn som på bion.. kollar du mitt galleri är detta ganska självklart då tv och projektor inte är på samma vägg !

Redigerat av Xicaxo, 04 March 2011 - 16:11.

Postad 04 March 2011 - 16:15

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

nej, jag ska köra 7.1 på bion.. jag har 5.1 på tvn (kolla mitt galleri sa jag ju)

jag kan INTE köra samma högtalar uppsättning på tvn som på bion.. kollar du mitt galleri är detta ganska självklart då tv och projektor inte är på samma vägg !

Allright, missade det. Men håll med om att jag har rätt om det varit samma vägg! :)

Postad 04 March 2011 - 16:51

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Allright, missade det. Men håll med om att jag har rätt om det varit samma vägg! :)

hahaha... ja, då håller jag med dig 100%, men nu är det inte så :)

Postad 04 March 2011 - 20:48

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Såg å "smygläste" testet idag i senste Hemmbio där Yamaha 1067 vinner. Så ni som är intresserad av någon av dessa å vill ha mer kött på benen, läs testet. Men om ni har möjlighet åk å lyssna. Jag är super nöjd med min 1067 i alla fall. Jag vara nära att köpa Onkyon på mellandagsrean. Men det var utsidan som avgjorde...... :)

Postad 04 March 2011 - 21:31

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Såg å "smygläste" testet idag i senste Hemmbio där Yamaha 1067 vinner. Så ni som är intresserad av någon av dessa å vill ha mer kött på benen, läs testet. Men om ni har möjlighet åk å lyssna. Jag är super nöjd med min 1067 i alla fall. Jag vara nära att köpa Onkyon på mellandagsrean. Men det var utsidan som avgjorde...... :wub:

SLUTA NU !!! hahahaha... :)
kan ingen bara säga VARFÖR yamahan vinner testet !? :) :)

det lutar åt yamahan just nu kan jag ju säga.. men skulle endå vilja ha Pro logic IIz.. dock har jag fått intrycket av att de som har plIIz endå inte tycker detta är nått märkvärdigt och någonting som de har märkt av under filmerna.. sååå.. summan av kardemumman.. yamahan ligger nog närmst till just nu.. samt är 200:- billigare oxå..

har läst fler tester nu.. där förvånansvis onkyon vinner ljudmässigt.. jag vet inte alls .. varför kan det inte bara vara enkelt!?

Redigerat av Xicaxo, 05 March 2011 - 13:26.

Postad 05 March 2011 - 14:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Du har inte funderat på att köpa tidningen? :)

De ger segern till Yamaha eftersom att de anser att den låter bättre med musik i stereoläge. De säger också att den låter mycket bättre när man biampar vilket jag tycker verkar högst tvivelaktigt.

Onkyon visar sig vara betydligt kraftfullare och båda har massor av finesser. Yamaha har övernitiska skyddskretsar och en mätkub som en backhoppningsbacke så kraften vid låg impedans blir dålig.

Som vanligt är ljudomdömen i dessa tidningar högst subjektiva och inte särskilt pålitliga. Tacka vet jag recensionerna av bildvisare där man verkligen objektivt kan testa.

Postad 05 March 2011 - 14:53

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

SLUTA NU !!! hahahaha... :)
kan ingen bara säga VARFÖR yamahan vinner testet !? :wub: :)

det lutar åt yamahan just nu kan jag ju säga.. men skulle endå vilja ha Pro logic IIz.. dock har jag fått intrycket av att de som har plIIz endå inte tycker detta är nått märkvärdigt och någonting som de har märkt av under filmerna.. sååå.. summan av kardemumman.. yamahan ligger nog närmst till just nu.. samt är 200:- billigare oxå..

har läst fler tester nu.. där förvånansvis onkyon vinner ljudmässigt.. jag vet inte alls .. varför kan det inte bara vara enkelt!?

Från testet:

Betyg Yamaha RX-V1067:
Film: Normal 7 Bi-amp: 9
Musik: Normal: 8 Bi-amp: 9

Betyg Onkyo TX-NR808:
Film: Normal: 7 Bi-amp: 9
Musik: Normal:7 Bi-amp:8

"Testets odiskutabla vinnare är dock Yamaha RX-V1067, som lyckas kombinera ett testvinnade ljud med ett finessvinnade dito. Faktiskt är det så att i stereoläge låter Yamahan lika bra som HK:n utan bi-ampning och använder du ett par extra kanaler drar den ifrån. I bi-ampat filmläge är det jämnt skägg med med Onkyon och du får helt enkelt välja den karaktär som passar dig bäst"

Ett tips: Köp tidningen om du vill veta mer :)

Redigerat av Unregisteredfa59fbf5, 05 March 2011 - 14:55.

Postad 05 March 2011 - 16:26

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Du har inte funderat på att köpa tidningen? :)

De ger segern till Yamaha eftersom att de anser att den låter bättre med musik i stereoläge. De säger också att den låter mycket bättre när man biampar vilket jag tycker verkar högst tvivelaktigt.

Onkyon visar sig vara betydligt kraftfullare och båda har massor av finesser. Yamaha har övernitiska skyddskretsar och en mätkub som en backhoppningsbacke så kraften vid låg impedans blir dålig.

Som vanligt är ljudomdömen i dessa tidningar högst subjektiva och inte särskilt pålitliga. Tacka vet jag recensionerna av bildvisare där man verkligen objektivt kan testa.

Från testet:

Betyg Yamaha RX-V1067:
Film: Normal 7 Bi-amp: 9
Musik: Normal: 8 Bi-amp: 9

Betyg Onkyo TX-NR808:
Film: Normal: 7 Bi-amp: 9
Musik: Normal:7 Bi-amp:8

"Testets odiskutabla vinnare är dock Yamaha RX-V1067, som lyckas kombinera ett testvinnade ljud med ett finessvinnade dito. Faktiskt är det så att i stereoläge låter Yamahan lika bra som HK:n utan bi-ampning och använder du ett par extra kanaler drar den ifrån. I bi-ampat filmläge är det jämnt skägg med med Onkyon och du får helt enkelt välja den karaktär som passar dig bäst"

Ett tips: Köp tidningen om du vill veta mer :)

kom precis hem ifrån affären.. och ja.. nu har jag faktiskt köpt tidningen och läst testet i "1st person" :)

och ja.. nu är valet enkelt känns det som.. kommer köpa mig Yamahan eftersom de i testet även säger att yamahan har stöd för Postad bild.. vilket det står på andra ställen att den ej gör.. detta var det som fick mig att välja yamahan.. eftersom den både har stöd för Postad bild och optisk ut och står fot mot fot med onkyon i ljudmässigt.

tack för att ni tog er tid att skriva från testet..

Postad 05 March 2011 - 19:12

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Den har jag och jag kan inte klaga :)

kan du intyga till att din receiver klarar pro logic IIz Bond !??

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.