Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BRIK DAC från Kjell & Comp.

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Brik D/A Converter (DAC & hörlursförstärkare) 2 8.076922 (12) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 27 April 2011 - 12:38

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Undrar om någon testa den BRIK DAC som nu säljs av Kjell och Company?

Postad 27 April 2011 - 18:21

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Vore kul om ngn testat denna använder ju en cirrus logic dac som Marantz brukar använda och gott om anslutnings möjligheter :)

Postad 27 April 2011 - 18:28

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
http://www.brik-audio.com/DAC.html

Postad 01 May 2011 - 17:54

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Också intresserad; bump

Postad 01 May 2011 - 18:24

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Är också mycket intresserad av denna dac då jag verkligen saknar lite ingångar på min uDac. Finns en tråd som har kommit lite längre på Faktiskt.se.

Postad 01 May 2011 - 19:57

NLindell
  • NLindell
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tyvärr gick min Nuforce sönder och garantin gällde inte och det var surt....
Köpte Brik på Kjell & Co....den är riktigt dålig låter instängt och odetaljerat.
Blir tvungen att lämna tillbaka den...
Får spara mera slantar och köpa en bättre....vill ej ha Nuforce igen..

Niklas

Postad 02 May 2011 - 09:42

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant att veta hur den funkar med airfoil och airport express :)

Postad 14 May 2011 - 16:45

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Med rätt USB-driver så låter det vare sig instängt eller odetaljerat. Tvärtom! Spotify fick ett rejält lyft, och för en billig peng. Mycket nöjd!

Postad 24 May 2011 - 09:45

Unregisteredf0488a99
  • Unregisteredf0488a99
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag ska köpa hem både nuforce udac2 och brik och jämnföra dem ikv eller imorgon , så får vi se om brik verkligen låter instängd. Någon som har några tips på vad för kablar jag bör använda mellan dac-dator och dac-förstärkare ? ;)

Postad 31 May 2011 - 14:49

Storten
  • Storten
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hur gick det med testet TyRoL1?

Jag sitter själv och funderar på att köpa da omvandlare, har kollat på CAMBRIDGE DacMagic hos hifiklubben. Dock är den rätt dyr, och då jag ej är intresserad av extra funktioner utan bara en bra da omvandlare så hade varit intressant och se vad du kommer fram till.

Postad 08 June 2011 - 14:21

Unregistered9288bcba
  • Unregistered9288bcba
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag ska köpa hem både nuforce udac2 och brik och jämnföra dem ikv eller imorgon , så får vi se om brik verkligen låter instängd. Någon som har några tips på vad för kablar jag bör använda mellan dac-dator och dac-förstärkare ? :)

I min mening spelar det ingen roll vilka kablar du använder, men tänk på att uppdatera datorn med drivrutinerna som finns på www.kjell.com. Ljudet får då ett rejält lyft.

/Erik

Postad 02 October 2011 - 12:31

Unregisteredb82d16ee
  • Unregisteredb82d16ee
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Gör en liten varning för udac:en..
http://nwavguy.blogs...ac-2-drama.html

Postad 18 October 2011 - 20:07

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Köpte denna för en vecka sedan för att se om jag kan få bättre ljud från Digital Tv och PS3 i första hand och kan bara konstatera att den optisk och coax håller för priset väldigt hög klass.
Tycker att den återger musik via dessa ingångar med ett skönt driv och kontroll som jag inte förväntar mig för 799kr.

USB-ingången har jag provat och med ASIO4ALL och J.river låter det skapligt men via coax och optisk är den en budget bomb!

Postad 24 October 2011 - 17:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Hur gick det med testet TyRoL1?

Undrar oxå... Intressant produkt med ett intressant pris.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 October 2011 - 17:09.

Postad 27 October 2011 - 07:45

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
I mitt fall så har den ersatt en HRT II + och det för att jag tycker att den är betydligt mer engagerande, medryckande. HRT streamern är mer pang å bom imponator återgivning men saknar den kontroll och sväng som BRIKen bjuder på. Upplever också att den inte grötar ihop återgivningen även om musiken blir komplex. Det här är egenskaper som är viktiga och gör att man vill spela låt efter låt. Sen har den ju både optisk och coax. Hade inte väntat mog det för 799kr. Blir nog ingen Nordost USB kabel för 2000kr till denna... skulle kännas lite fel :-)

Postad 27 October 2011 - 09:05

Jane24
  • Jane24
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

I mitt fall så har den ersatt en HRT II + och det för att jag tycker att den är betydligt mer engagerande, medryckande. HRT streamern är mer pang å bom imponator återgivning men saknar den kontroll och sväng som BRIKen bjuder på. Upplever också att den inte grötar ihop återgivningen även om musiken blir komplex. Det här är egenskaper som är viktiga och gör att man vill spela låt efter låt. Sen har den ju både optisk och coax. Hade inte väntat mog det för 799kr. Blir nog ingen Nordost USB kabel för 2000kr till denna... skulle kännas lite fel :-)

Min bror använder Brike till sitt lilla system och jag använder Music Streamer II (2011)
som är instegsmodellen från HRT.Har testat Briken på min anläggning och den är riktigt dålig om man jämför med min Music Streamer och iStreamer.Det är som att sätta en filt över högtalaren och allt blir sämre.
Däremot om man jämför med andra billiga DAC från Kjell & Co, Teknik Magasinet m.m
så är den värld sitt pris.

Postad 27 October 2011 - 09:13

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Kör ni med asio4all drivers? Direct eller wave out med fel drivrutiner låter säkert som du beskriver. Har ni provat coax och spdif?

Postad 27 October 2011 - 09:43

Jane24
  • Jane24
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Kör ni med asio4all drivers? Direct eller wave out med fel drivrutiner låter säkert som du beskriver. Har ni provat coax och spdif?

Jag arbetar i studio.
Systemet är alltid optimerat till 100%
Music Streamer är mycket bättre i allt.

Postad 27 October 2011 - 10:32

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Det var ett diffust svar. Det är systemet(datormiljö) som skall anpassas till DAC... olika Dacar med olika chip behöver individuellt anpassade drivrutiner.
Finns en del studioprylar som inte når upp till hifi nivå. Så det ser jag inte som någon avgörande förklaring.

Postad 27 October 2011 - 15:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Music Streamer är mycket bättre i allt.

Music Streamer är nog den produkt, under senare tid, som höjts mest till skyarna räknat per totalt gjorda inlägg av de som hyllar den. ^_^ Minst sagt ovanligt många med få forumsinlägg som är lyriska. De är väldigt nöjda med ljudet men pratar sällan väl om t.ex. högtalarna (eller ens nämner dem). Hmm... :rolleyes:

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 October 2011 - 15:46.

Postad 27 October 2011 - 17:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Behöver man ta ut ljudet via USB rekommenderar jag en USB-S/PDIF-omvandlare om man tänkt gå förbi ljudkortet i datorn.

En sådan omvandlare ökar dock priset för Brik:en. Ett alternativ kan då vara Musical Fidelitys V-DAC II som enligt uppgift har omvandlaren inbyggd (V-Link har alltså integrerats direkt i DACen så man slipper en extra låda).

Ev kanske det kommer en nyare Brik med förbättrad USB-hantering.

Postad 27 October 2011 - 17:23

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Haft både Music Streamer + (2011) och den klart bättre Music Streamer 2+ (2010 versionen) hemma så jag har lyssningserfarenhet av dessa. Tänkte köpa den förstnämda förra hösten men gick tillbaka till butiken efter tre dagar och bytte till 2+ modellen som är mycket trevligare om man har en någorlunda bra anläggning. Till en lite äldre hemmabioanläggning kan nog den förstnämnda duga men i en högupplösande anläggning blir den lite jobbig i längden. 2+ modellen har jag levt med i ett år.

Det framgår med all tydlighet tidigare i tråden att Brik Dacen öppnar upp sig med rätt drivers och någon mattan för effekt upplever jag inte hemma hos mig efter att jag kört på ASIO4all drivers. Music Streamer 2+ har hörbart mäktigare bas och låter pampigare vid en första lyssning. Detta om man fokuserar enbart på ljudet. Men om man slappnar och lyssnar mer på den musikaliska presentationen med avseende på bas slingor, rytm och det melodiska så har Briken på något sätt mer kontroll på dessa parametrar och det blir i längden roligare att lyssna på musik via denna billiga DAC. Fast jag vet... tonåringar föredrar bonka bonka framför kvalite ;)

Redigerat av Sondek, 27 October 2011 - 17:25.

Postad 08 December 2011 - 11:54

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Jag köpte en Brik DAC nu i veckan och tänkte prova lite i helgen att jämföra den med min uDac som jag redan har och är nöjd med. Jag behöver en DAC till datorn i kontoret, så jag tänkte jämföra dem och sedan ta den som låter bäst och ha till 2-kanals-systemet och den andra till datorn i kontoret. lär ju låta så otroligt mycket bättre än sunk-ljudkortet som sitter på moderkortet...

Postad 23 December 2011 - 12:08

Annorssan
  • Annorssan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har haft en Brik dac på Jobbet tillsammans med lite olika förstärkare. Lite trevliga Technics, Sony från tiden då de byggde fina stereosteg. Jag har drivit den både via USB och digitalt in och jämfört den med ljudet från tex M-Audio FW410 och Behringer 2496 dac.
Då alla dessa är neutrala i sin karaktär så tror jag knappt man skulle klara blindtesta dem mot varandra. Brik målar upp en neutral ljudbild utan en massa ljudflört som man inte vill ha efter en tids lyssnande. Den är detaljerad och allmänt en trevlig upplevelse.
Music Streamer lyssnade jag på Hifimässa innan i år och den verkade bra den oxå. Men som någon sagt lite loudness lät det men det kan lika gärna varit högtalarna och det som var efter.
Med drivrutiner installerade låter Brik riktigt bra och neutralt och är det de man vill ha är det ett bra köp.

Postad 11 January 2012 - 21:20

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Köpte denna dac idag. Men det blev ingen jätte skillnad mot att köra analogt ut från det inbyggda Realtek ALC889A ljudkortet. Testade både optiskt och usb men ingen större skillnad.

Ljudet blev lite bättre med dacen men det gick knappt att märka skillnad inte värt 800:- för mig i alla fall.
En positiv sak var att man blev av med bruset. Men det hörs bara om man vrider upp stärkaren MYCKET.

Testade även mot den bärbara datorn och här var skillnaden större än från den stationära.
Testade att switcha mellan bärbar>usb>dac och stationär>analogt>stärkare.
Körde en Sb meter på telefonen för att få samma ljudnivå på båda och sen startade jag samma låt på båda och switchade i mellan de båda. Diskanten var lite lite bättre med dacen men så lite att det inte är värt 800:-

Min övriga utr är Jmlab Cobalt 826 och en pioneer a676 stereo stärkare.

Ska lämna tillbaka det i morgon och köpa ett Asus Xonar DX ist och se om det är bättre har ju fått topp i alla tester osv...
Men man blev av med bruset

Postad 25 January 2012 - 08:56

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Nu har jag testat Brik DAC ett tag och är riktigt nöjd. ljudet fick sig ett lyft och är renare och klarare än innan.
Jag kör med senaste drivisarna till den. jag skulle tro att den låter rätt frekvensrakt och neutralt. uDac är lite varmare i ljudet, så det är ju en smaksak. Men jag kan tänka mig att om man köper ett bra ljudkort för ca 800kr så får man nog rätt bra ljud där också. fördelen med Brik Dac är ju att den har flera ingångar att välja på. om man t.ex har en gammal CD med dålig DAC eller någon annan digital källa som behöver ett lyft i ljudet.

Tänk på att det inte ingår någon USB-kabel i lådan och att den kör på Mini-B USB av någon anledning.

Postad 25 January 2012 - 09:13

shantideva
  • shantideva
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Verkar som hela världen har missat den här dac:en https://www.minhembi...ntideva/292360/
Där kan vi snacka bra ljud för billig peng. Inge chonka chonka ljud här inte. Har inte allt lull lull men spela den kan den nå så jävla bra vill jag lova. :lol:

Postad 16 February 2012 - 14:45

Lostierna
  • Lostierna
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Skaffade en igår och kör optiskt från datorn. Ett stort lyft med flacfiler det lilla jag hann med att lyssna. Inga störningar, en luftigare ljud med mer detaljer och mer attack.

Postad 28 May 2012 - 00:02

Elfsberg
  • Elfsberg
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Saxar ett inlägg jag skrev på faktiskt.se tidigare idag:

Tidigare har jag haft en DacMagic, men den såldes då den helt enkelt inte kunde motivera priset. DacMagic:en gav mig dock mersmak och under sommaren kommer jag att uppgradera en hel del.
Min receivers DAC/försteg är bevisligen riktigt kasst och jag har kikat runt ett tag efter billigare DAC:ar nu ett bra tag nu. En miniDSP är på ingång och således är jag illa tvungen till att investera i ett försteg nu. Med följande argument svängde jag förbi Kjell&Co för ett impulsköp idag.

Allt som allt är jag glatt överraskad över BRIK:ens prestation och jag är mycket nöjd med mitt köp - den låter absolut bättre än vad jag väntade mig. Den gör vad den borde göra: förbättrar ljudet på olika sätt: främst märker jag tydligare detaljer och nått har hänt med basen.
Det gedigna bygget och inkopplingsmöjligheterna ger jag några hundralappar för.
Det enda minus jag har är linjeväljaren: en jävla spak - WTF?! Den kommer att gå sönder genom någon makaber olycka: tänk nyfikna barn/mänskliga faktorn. Det är bara att hoppas på att Murphys lag ger mig nått år.

Min anläggning har kostat ca 25,000 kr och står i ett vardagsrum om 25 kvadrat med tillräckligt mycket akustikfix för att man ska kunna bjuda hem folk utan att skämmas; tjocka absorbenter bakom högtalarna, diffusering/möblemang på sidorna och bakom lyssningsposition samt en väldigt tjock matta på golvet. Soffbordet bryter reflexer från golvet.

Yamaha RX-V861
XTZ 99.36
EKK-light och RG62
Apple TV2 genom BRIK DAC
DIY sub, 10", genom Behringer iNUKE 3000 DSP
XTZ 99.22 x3 för surround

Har du en liknande anläggning kan jag varmt rekommendera denna produkt!

Dock så vill jag poängtera att om BRIK:en kostat 1000 kr hade jag kanske inte köpt den, även om den spelar lika bra som mycket annat runt 2000-3000 kr. 800 kr är den värd, men om man ska ge mycket mer kanske man ska tänka till noggrant.. Hellre hade jag sparat pengarna till en ny receiver. Helt klart är förstegets funktion omöjligt att försumma, men i en mordern receiver misstänker jag att den inbyggda DAC:en räcker och blir över och att investering i en separat enhet, oavsett prisklass, är att kasta pengar i sjön.
Jag är MYCKET skeptisk till de flesta externa DAC:ars prissättning efter att jag upplevt DacMagic hemma hos mig.

(kör man inte en receiver så blir det snabbt en annan femma)

BRIK:s "Power Master" verkar intressant, men jag gissar på att man måste ha fler av deras produkter för att den ska vara värd pengarna.

Är det kanske min inkomst, studielån, som tvingar mig till ovanstående resonemang? Jag är sjukt snål emellanåt, men det är egentligen bara för att spara pengar och köpa dyra saker i slutändan, Det ger mig allt som oftast tid att forska i flera månader och på så vis hitta riktigt bra produkter.

Edit:

För mig är det även ett plus att jag vid senare tillfälle kan köpa en - iallafall designmässigt! - matchande förstärkare för t.ex. datorhögtalare och isåfall också kanske överväga Power Mastern.

Postad 29 May 2012 - 12:46

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

främst märker jag tydligare detaljer och nått har hänt med basen.

Försökt att beskriva hur pass bra den här DAC:en är tidigare i denna tråd och du ser ut att ha upptäckt det.

Har ju själv bytt från en HRT 2+ till denna DAC för att den återger melodin och rytmen så mycket bättre än HRT. Brik Dacen är helt enkelt mycket mer musikalisk vilket märks under längre lyssnings sessioner. Helt enkelt mycket roligare att lyssna på musik via denna. Men fastnar man i den klassiska ljudbedömningen... hur låter diskanten, basen, mellanregistret, bredd och djup perspektiv, klang.. o.s.v. Då finns risken att man köper på sig något som i längden blir väldigt tråkigt att lyssna på.
Glöm inte att upplevelsen sitter ju främst i den musikaliska upplevelsen. Häftigt ljud kan nog roa en de första 5-10 minuterna... men sen lessnar man.

Finns mycket dyr skit där ute som inte kan presenter musik på ett underhållande sätt.

Brik DAC:en hör inte till den kategorin.

Postad 29 May 2012 - 18:15

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med, för den blygsamma slant man betalar för Brik, är den ett riktigt fynd både till ljudkvalitet och byggkvalitet. Svagheten må kanske vara den något klena strömförsörjningen,

Postad 30 June 2012 - 12:24

Primuz
  • Primuz
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag fick hem en Brik DAC här om dan och undrar hur man ska ställa in datorn för att få ut det mersta ur lådan. Jag kör med usb överföring och har för tillfället det finfina operativsystemet vista home basic 32 bit. Jag kör igentligen bara spotify på datorn men jag skulle vilja testa med något höpupplöst och se om det blir bättre än min marantz cd. Jag har valt exklusivt läge i ljudinställningarna, detta borde se till att det alltid är biträtt eller ? Det är en riktig förbättring mot det interna ljudkortet men jag vill ställa in rätt innan jag jämför med cdn.

Vad mer kan jag göra?

Postad 01 July 2012 - 13:27

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
I Vista så bör man välja WASAPI om möjligt för bästa ljudkvalite.
Om du skall jämföra med din CD-spelare bör du ta en skiva du har och rippa ner den i flac format.
Ladda hem Foobar, Media monkey gratis versioner alternativt en demo version av den välljudande JRIVER MC17.
Efter det så är det bara till att testa.
Finns exempel på låtar av 24 bitars upplösning att ladda hem från nätet helt lagligt men då rör det sig om lite speciellt urval och då kan det vara svårt att hitta en CD-skiva för en rättvis jämförelse.

Postad 01 July 2012 - 13:55

Primuz
  • Primuz
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ok. Hur väljer jag WASAPI är det exklusivt läge eller har jag fattat fel ?

I Vista så bör man välja WASAPI om möjligt för bästa ljudkvalite.
Om du skall jämföra med din CD-spelare bör du ta en skiva du har och rippa ner den i flac format.
Ladda hem Foobar, Media monkey gratis versioner alternativt en demo version av den välljudande JRIVER MC17.
Efter det så är det bara till att testa.
Finns exempel på låtar av 24 bitars upplösning att ladda hem från nätet helt lagligt men då rör det sig om lite speciellt urval och då kan det vara svårt att hitta en CD-skiva för en rättvis jämförelse.

Postad 01 July 2012 - 15:32

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
WASAPI väljer man inifrån mediaspelaren men för att det ska fungera så måste mediaspleraren ha stöd för WASAPI.
Med WASAPI så går man förbi mixern i Windows så att den tex. inte samplar om ljudfilerna som man spelar upp.

JRiver är en riktigt bra mediaspelare som har stöd för WASAPI. Man kan använda en iPhone/iPad som fjärkontroll. Med appen JRemote får man ungefär samma funktionalitet som man har i en Sonos tillsammans med en iPad.
Man kan använda JRiver gratis i en månad.

På följande länk hittar du en gansa omfattande beskrivning på hur man konfigurerar JRiver.

http://www.computera...nter-17-detail/

Jag föreslår att du börjar med att söka i beskrivningen efter avsnittet som beskriver hur man konfigurerar JRiver för att använda WASAPI. Då får du lite förståelse för hur det fungerar, det fungerar ungefär på samma sätt med andra mediaspelare.

Postad 12 July 2012 - 08:58

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Har just införskaffat en Brik dac, tyckte att den verkar värd att testa efter att ha läst bland annat denna tråd. Via usb får jag bara 16 bit/ 48 kHz. Är det vad man kan förvänta sig eller är det något jag missat?

Jag använder drivrutinerna för W7 som finns på Kjells hemsida, har också testat med asio4all. Har spelat Spotify och även flac-filer via Mediamonkey (testat olika output-format i Mediamonkey).

Postad 12 July 2012 - 09:22

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Det stämmer.

SAMPLE RATE: 24bit/192kHz via S/PDIF, 16bit/44.1/48kHz via USB

Upplösningen via USB är inte lika bra som via Optisk och SPDIF men karaktären är den samma.
Trots sämre upplösning än exempelvis HRT 2 + av 2010 års modell så spelar denna DAC med mycket bättre musikalisk följsamhet vilket man märker om man följer med i en bas slinga, rytmer o.s.v.

Men vill man nyttja denna DAC optimalt bör man köra SPDIF!

Postad 12 July 2012 - 11:11

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar, Sondek!

Då vet jag att det inte är något fel på drivrutiner eller annat. Jag kör den från en bärbar dator som tyvärr saknar SPDIF. Kanske borde jag skaffa en konverterare, usb --> SPDIF/Koaxial, men det är väl inte värt pengarna. En annan variant är att lämna tillbaka Brik:en och köpa en Dacmagic istället. Fast det är ju viss prisskillnad.

Intressant att du tycker att Brik låter bättre än HRT 2+, även via Briks USB. HRT hör till de dacar som står på min funderar-lista. Jag har en uDac 2. Jämfört med den låter Brik klart mer öppet och har lite mer distinkt bas. uDac 2 ger mycket av allt, men är på något sätt aningens mer dov i tonen. Om man inte vill lägga ut flera tusenlappar på att få bra Sotify-ljud är båda prisvärda.

Postad 12 July 2012 - 23:59

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag slog till på en ODAC eller E-dac som den kallas då man köper den i låda från England. ( 1200:- )
http://nwavguy.blogs...c-released.html

http://epiphany-acou...iature-usb-dac/

Om den är bättre eller sämre än en Brik har jag ingen aning om men en ESS Sabre Dac är ju fränt B)
Det är en ren USB-Dac som får ersätta min gamla ProJect USB Box som har ganska låg utnivå och lär ha erkänt hög jitternivå. .
Svårt att jämföra ljudprylar om man inte kan nivåanpassa men jag tycker E-dac låter detaljerat men samtidigt mer behagligt på nåt vis i t ex röster.

Får lyssna mer imorgon på dagtid.

Edit / tillägg
Funderar lite på jämförelserna mellan Brik och HRT
Jag har ibland lite svårt att förstå exakt vilken modell av HRT Music Streamer som avses.
Som jag förstått det så är det MS II+ 2011 som är det verkliga lyftet när det gäller MS II+. Alltså den som inte kallas 2011 är inte lika bra.
Det är absolut inte så att jag misstror någon som säger att Brik är "bättre" än MS II. Även den lilla dac jag köpt har jämförts med MS II+ ( utan årgångsangivelse) och det blev positivt för ODAC.
HRT MS II+ 2011 har ju höjt till skyarna av en del här på forumet.
Tror inte jag är en person som har glädje av Dac-konstuktioner i 10-20'-kronors klassen.

Redigerat av Enicar, 13 July 2012 - 09:43.

Postad 13 July 2012 - 12:25

Sondek
  • Sondek
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

SPDIF/Koaxial, men det är väl inte värt pengarna

Vet inte det... har aldrig haft möjlighet att verifierat det.

Men SPDIF skall vara klart bättre gränssnitt än USB enligt en del som provat. Funderar själv på att komplettera min Lap Top med en M2TECH hiface Two.

Den HRT 2 + jag hade var den som kom innan senaste 2011 versionen. Alltså den lite kantigare lådan. 2011 versionen kan jag inte uttala mig om.

Tror att det handlar mycket om vad man fokuserar på vid en första lyssning.
Det blir oftast bara hur rent, detaljerat och hur imponerande basen låter... Basåtergivningen är kraftfullare på en HRT Dac men inte lika melodiskt och rytmiskt medryckande som hos BRIK:en. Mer dynamik i HRT:n kanske någon skulle säja. Bredare ljudbild skulle någon annan säja.. och det stämmer med mina intryck också.

Men om man har möjlighet att lyssna på denna HRT DAC i lugn och ro hemma och jämföra den med BRIK under en längre tid så blir skillnaden väldigt tydlig.

Med Brik Dacen försvinner jag(min personliga upplevelse) mer in i musiken och får större lust att lyssna igenom en hel skiva och att utforska ny musik.

Att den är billigare är ju inte heller någon dum Bonus.

Finns nog fler billiga DAC:ar som också gör bra i från sig.
Denna som skall klara 32 bitar och 384 khz skulle jag gärna testa...
http://www.ebay.com/...&_qi=RTM1062687

Postad 14 July 2012 - 07:11

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Sondek, jag håller med dig om att Brik dac är mycket prisvärd om man kör den via optisk eller koaxial. Tyvärr kostar en konvertare för usb till koaxial rätt mycket om den ska klara 24/192. Exempelvis ligger den från M2Tech, som du nämner, strax över 1000kr på ebay. Har man en dator med optisk eller koaxial utgång och en stram budget tycker jag dock att Brik dac är ett bra val. Man får mycket för pengarna. Briken borde ju också funka fint kopplad till en Airport express, om nu den ger tillräcklig upplösning på musiken.

Redigerat av Mange36, 14 July 2012 - 07:12.

Postad 15 October 2015 - 19:53

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Nån som har fått 24 bit 192kHz att funka från denna via optisk ut? Blir bara tyst när jag väljer det alternativet i Windows. Alla andra format funkar utom det. Kör optisk ut från moderkortet Asus Z87-A som ska stödja det formatet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.