Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony KDL-46EX500 vs. Panasonic TX-P42G30E

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 augusti 2011 - 11:02

Mr.Barbeque
  • Mr.Barbeque
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej!
Ska inom den närmsta månaden köpa en ny TV med storlek 42-46 tum. Har läst i forumet en hel del (bland annat skummat de stora trådarna med Sonys 2010modeller och Panas 2011) och kommit fram till att någon av följande modeller ger mycket bang for the buck.

Sony Bravia KDL-46EX500
eller
Panasonic TX-P42G30E.

Några tankar är:
Sony (LCD)
+Större bild
+En tusing billigare hos Dustin

Panasonic (Plasma)
+Bättre svärta (?)
+Time Shift

Har varit på MM i Lund och tittat på G30, och den gav absolut inget bra intryck. Mycket flimmer och dålig svärta. DOCK tror jag att detta beror på dåliga inställningar - det fanns varken personal eller fjärrkontroll till hands, tyvärr. Ska gå och titta på den i någon av de mer seriösa butikerna innan jag handlar.

Värt att nämnas är också att jag är känslig för flimmer hos TV-apparater, vilket kanske talar emot plasma som teknik. Jag har dock aldrig ägt en plasma, och problemet kan mycket väl ligga i hur butikerna har apparaterna inställda.

Vad tror ni? Vad är apparaternas styrkor och svagheter jämte mot varandra? Jag är alltså ute efter bästa bild och bra svärta snarare än en massa funktioner (Time Shift skulle jag dock uppskatta mycket). Primärt kollar jag på HD-material från dator via HDMI. I andra hand DVD/VHS och i sista hand på TV via kabel-TV.

Tack på förhand!

Postad 06 augusti 2011 - 13:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
När du väl kommer till en butik som har en fjärr så kommer du kunna avgöra det. Butiken "utan" fjärr skulle jag inte gå tillbaks till. Själv skulle jag valt plasma på grund av dess vinkelsvärta. Något som de flesta LCD:er fortfarande tampas med.

Postad 06 augusti 2011 - 16:05

Mr.Barbeque
  • Mr.Barbeque
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Jo givetvis kommer jag att titta på apparaten ordentligt inställd i butik innan köp. Men jag skulle ändå uppskatta era åsikter här på forumet eftersom jag inte har möjlighet att jämföra apparaterna sida vid sida (ingen butik i närheten har båda, vad jag vet).

Postad 06 augusti 2011 - 16:17

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

När du väl kommer till en butik som har en fjärr så kommer du kunna avgöra det. Butiken "utan" fjärr skulle jag inte gå tillbaks till. Själv skulle jag valt plasma på grund av dess vinkelsvärta. Något som de flesta LCD:er fortfarande tampas med.

Tycker inte det är nåt större problem, ganska skönt att lcd kan visa svärta i dagsljus. Bättre det än skit svärta när det inte är pitch black i rummet. Som dom flesta plasma tv lider av. Och det gäller även panna g30e.

Redigerat av Unregisteredfb4a45a9, 06 augusti 2011 - 16:17.

Postad 06 augusti 2011 - 16:26

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 488 inlägg
  • 0

Tycker inte det är nåt större problem, ganska skönt att lcd kan visa svärta i dagsljus. Bättre det än skit svärta när det inte är pitch black i rummet. Som dom flesta plasma tv lider av. Och det gäller även panna g30e.

Med persienner är problemet löst med plasman.

Postad 06 augusti 2011 - 18:29

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

Med persienner är problemet löst med plasman.

Jodå kanske det, Men det är rätt skönt att inte ha nere persienner allt jämt typ vid vanligt tv tittande eller hur? svart ser svart ut med en bättre lcd tv.

Postad 06 augusti 2011 - 18:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Det är för att ögonen inte kan urskilja svärta särskilt bra i dagsljus. Det vet de flesta som kommit in från en soldränkt uteplats och in i ett dunkelt rum. :)

Postad 08 augusti 2011 - 06:59

Mr.Barbeque
  • Mr.Barbeque
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hur pass mycket mörkläggning snackar vi om, för att kunna njuta av en plasma (t.ex. nu G30 i THX-läget)? Vi har sällan kolmörkt i rummet när vi kollar film, dock dämpad belysning. Går plasmans bättre svärta "förlorad" om man inte mörklägger helt?

Hur skiljer sig bildkvaliteten i övrigt mellan dessa två apparater?

Postad 12 augusti 2011 - 00:14

Mr.Barbeque
  • Mr.Barbeque
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ingen? :)

Postad 12 augusti 2011 - 07:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Mr.Barbeque>> Lund sa du? Kan du tänka dig att betala lite mer än "absolut billigast i Sverige" men i gengälld faktiskt veta vad det är du köper så rekommenderar jag dig att besöka The Rock, de borde ha G30 inne.
Det kommer ge dig oändligt mkt mer än vad 1000 ord från random medlemmar säger här och vips så kommer du kunna mer om G30 än de flesta här, inkl undertecknad. :)

Ja, du var ju själv inne på seriösa butiker linjen...vet inte om EX500 står att finna i en sådan butik dock.

En stor fördel med Sonyn är ju annars 4" extra, tveklöst ett tungt argument.

Postad 12 augusti 2011 - 08:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hur pass mycket mörkläggning snackar vi om, för att kunna njuta av en plasma (t.ex. nu G30 i THX-läget)? Vi har sällan kolmörkt i rummet när vi kollar film, dock dämpad belysning. Går plasmans bättre svärta "förlorad" om man inte mörklägger helt?

Hur skiljer sig bildkvaliteten i övrigt mellan dessa två apparater?

Vid det här laget borde du veta att plasma använder en glasfront. Mörkläggningen är till för att det inte ska spegla sig. Men det spelar inte så stor roll på dagen för varken plasma eller lcd. Svärtan är inte bättre på en LCD på dagen. Det är dina ögon som inte kan uppfatta detaljer i svärtan på dagen, vilket gör att LCD:ns svärta verkar så djup.

Jag skulle ta plasma alla dagar i veckan på grund av LCD:ns ökända problem med vinkelsvärta. Jag vill ha bra svärta oavsett var jag sitter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.