Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 42PFL7403 får ingen bild från MBP

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 August 2011 - 20:04

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Köpt mig en ny Macbook Pro och till den en Mini Display till HDMI adapter. Har prövat på min tv, en Philips 42PFL7403 och där får jag ingen bild alls trots att datorn hittar skärmen/tvn. Prövade sen på min mammas Macbook till en FinluxTV och där funkade det perfekt. Använder samma kablar så vet att det inte är dem det är fel på.

Är det så att det är den nya thunderboltporten som spökar eller är det PhilipsTvn som gör det?

Tack på förhand för svar. /// André

Postad 28 August 2011 - 21:26

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Thunderbolt borde inte påverka, även om det är samma uttag. Testa ett annat hdmi-uttag på tvn, alternativt testa en annan upplösning från datorn.
Annars kan du testa med DIN dator till finlux-tvn.

Postad 29 August 2011 - 08:09

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Ställ in mac:en på 60Hz och 1920x1080 eller 1280x720.
Stäng också av HDMI-CEC på tv:n.

Postad 29 August 2011 - 21:26

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Ställ in mac:en på 60Hz och 1920x1080 eller 1280x720.
Stäng också av HDMI-CEC på tv:n.

Hur stänger jag av HDMI-CEC på tvn?

Postad 29 August 2011 - 23:00

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Hur stänger jag av HDMI-CEC på tvn?

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

På Philips-språk kallas den funktionen för Easy Link.Sånt som kontrollerar att när tv´n eller dvd´n slås på var för sig så sker samma med den andra apparaten i kedjan så att man slipper fippla så mycket med andra fjärrkontroller.En bekvämlighetsinrättning mao.
Stäng av allt du hittar i menyerna som heter nåt med easy link.

Redigerat av TomasThoren, 29 August 2011 - 23:01.

Postad 30 August 2011 - 15:43

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har nu stängt av Easy-link och ändrat alla andra inställningar som det sas men ingen bild på tvn tyvärr.
Ingen som har nått fler förslag?

"Chattade" med maria på Philips.com:

Välkommen till Philips kundtjänst! Du chattar med Maria , hur kan jag hjälpa dig?
Visitor: Hej! försöker koppla in min nya macbook pro med en hdmi-adapter till min Philips 42pfl7403H, men jag får ingen bild. Vad gör jag för fel? har försökt med exakt samma inställningar till en finlux tv och då fungerar det direkt, så det måste jag vara nån inställning på philips tvn?
Maria : Hejsan!
Maria : Jag ska kika på detta, ett ögonblick
Visitor: tackar Är annars supernöjd med tvn!
Maria : Vi ska se, får du något felmeddelande på skärmen? Har du något annat du kan koppla till med HDMI för att se om det fungerar?
Visitor: Det står antingen "videoformatet stöds ej" eller "ingen videosignal" beroende på vad jag väljer för upplösning på bilden. Jag har mitt ps3 så jag vet att både signalen och hdmi-porten fungerar.
Maria : OK då förstår jag, då är det kompabilitetsproblem dessvärre. Vi har inte kunnat anpassa TVns inställningar då Apple inte är villiga att ge med sig av sin mjukvara
Maria : De använder andra typer av upplösningar och dessa har TVn tyvärr inte stöd för
Visitor: okej. så det är kört med andra ord?
Maria : Dessvärre verkar det så ja

Riktigt j*vla kasst.

Redigerat av sistabossen090, 30 August 2011 - 16:24.

Postad 30 August 2011 - 16:22

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Ja, testa din dator till en annan tv.

Postad 30 August 2011 - 16:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Om markören kan försvinna förbi skrivbordet kanske du måste ”dra” in bilden till skrivbord om du har dubblerat skärmarna.

Men nu när jag tänker efter måste det vara din teve som inte riktigt är med. Prova din Pro på din mammas teve. Är det ingen bild då heller tippar jag på att din macbook måste konfigureras. Men hur vet jag inte.

Postad 30 August 2011 - 16:38

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Ja, testa din dator till en annan tv.

Jag har ju en annan tv, men det är ju min dyra Philipstv jag vill få bild från den dyra datorn tyvärr.

Postad 30 August 2011 - 17:34

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag har ju en annan tv, men det är ju min dyra Philipstv jag vill få bild från den dyra datorn tyvärr.

Maria : "De använder andra typer av upplösningar och dessa har TVn tyvärr inte stöd för"

Får man vara lite näsvis och fråga om du verkligen provade 60Hz och 1920x1080 eller 1280x720?

Om inte, vad försökte du i så fall få din tv att svälja? :)

Postad 30 August 2011 - 18:03

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Maria : "De använder andra typer av upplösningar och dessa har TVn tyvärr inte stöd för"

Får man vara lite näsvis och fråga om du verkligen provade 60Hz och 1920x1080 eller 1280x720?

Om inte, vad försökte du i så fall få din tv att svälja? :)

Det går ju tyvärr inte att välja exakt någon av de upplösningarna när jag kopplar in. 60Hz gick.
Jag har prövat allt: 1080i, 1080p, 1080i (Pal) är de som datorn väljer automatiskt. Sen går det att välja allt från 720p till 800x600.

Vad skulle upplösningen göra för att få signal?

Postad 30 August 2011 - 18:34

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Jaa men tänk lite nu hörrö. När jag frågar om du har testat din dator till en annan tv menar jag givetvis inte att du ska skita i att använda den i "din dyra philips-tv", utan att vi ska kunna utesluta att macen är problemet.

Så jag ber dig igen: Testa datorn till en annan TV.

Postad 30 August 2011 - 18:43

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Jaa men tänk lite nu hörrö. När jag frågar om du har testat din dator till en annan tv menar jag givetvis inte att du ska skita i att använda den i "din dyra philips-tv", utan att vi ska kunna utesluta att macen är problemet.

Så jag ber dig igen: Testa datorn till en annan TV.

Kanske är lite oklar. Prövade min macbook pro till en finlux idag med samma sladd och adapter och det funkade perfekt dirrekt utan problem. Galet skarp bild.

Så med andra ord verkar det ju vara Min PhilipsTv som spökar eller hur?

Kanske ska skriva att datorn tror att den har en till bildskärm igång. Config-fönstret hamnar i den "svarta" tvn utan bild så jag måste "samla fönster" som det heter på macen så hamnar det på datorns skrivbord.

Redigerat av sistabossen090, 30 August 2011 - 18:45.

Postad 30 August 2011 - 18:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Testa att se om du kan få tag i webbfönstret genom att dra markören ut ur bild. Det här låter ju helt wonky, men du kanske kan dra in fönstret till den mörka bilden. Hänger du med. Fönstret måste ju vara någonstans. Jag tror på din ”samla”-ide. Men det är svårt när man inte sitter bredvid själv.

Postad 30 August 2011 - 20:54

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Det ska ju komma en bakgrundsbild som är orginal på den andra skärmen. har försökt att dra ett fönster till den svarta skärmen men det går inte. är helt enkelt inte nån signal som tar sig fram.

Postad 30 August 2011 - 23:18

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Det är definitivt tvn som spökar. När jag kopplar min MBP kommer bilden upp direkt i rätt upplösning - inga konstigheter.

Postad 31 August 2011 - 03:24

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Du kanske får nya uppslag om du googlar efter > macbook +philips +hdmi>

Uppgradera till OS X Lion?

Det finns säkert mer att hämta på specifika mac-forum.I nuläget verkar det som att det finns mer potential att angripa det från datorsidan.
Men du är ju knappast ensam om detta problem.

Postad 31 August 2011 - 07:15

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej !
Har du uppdaterat tv:n ?, har kommit 17 uppdateringar sen denna var ny för ett antal år sedan.
Sista kom i Maj i år http://www.p4c.phili.../...g=sv&scy=SE

Studerat manualen lite och det står att man MÅSTE ställa in datorn på 60Hz innan man ansluter den till tv:n, på sid
39 i manualen står vilka format som stöds via resp. kontakt men den har du väl redan läst.......
/M

Redigerat av Unregistered98bc0f60, 31 August 2011 - 10:54.

Postad 31 August 2011 - 09:30

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det går ju tyvärr inte att välja exakt någon av de upplösningarna när jag kopplar in. 60Hz gick.
Jag har prövat allt: 1080i, 1080p, 1080i (Pal) är de som datorn väljer automatiskt. Sen går det att välja allt från 720p till 800x600.

Vad skulle upplösningen göra för att få signal?

De flesta tv-apparater klarar bara ett fåtal upplösningar via hdmi, och av dessa är 1920x1080, 1280x720, 720x576 och 720x480 de enda som garanterat funkar.

Kör du någon udda upplösning så är det förmodligen där problemet ligger.

Postad 31 August 2011 - 10:48

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Du kanske får nya uppslag om du googlar efter > macbook +philips +hdmi>

Uppgradera till OS X Lion?

Det finns säkert mer att hämta på specifika mac-forum.I nuläget verkar det som att det finns mer potential att angripa det från datorsidan.
Men du är ju knappast ensam om detta problem.

Du behöver inte uppdatera till lion. Med största sannorlikhet kommer inte det göra någon skillnad. Kritiska buggar i maskinvaran är redan lösta sedan länge.

Postad 31 August 2011 - 16:52

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Eftersom datorn är 2 veckor gammal så har jag Lion redan. Har prövat SwitchResX där jag kan ändra till alla möjliga upplösningar och Hz-antal men kommer ingen vart. fortfarande ingen signal eller Videoformatet stöds ej. Har uppdaterat tvn nu tack för tipset hade missat sista uppdateringen faktiskt, men fungerar fortfarande inte

Tack för alla som engagerar sig. Kom igen fler förslag? eller måste jag köpa ny tv bara för jag köpt ny dator?

Redigerat av sistabossen090, 31 August 2011 - 16:53.

Postad 31 August 2011 - 18:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Har du kollat en sån enkel grej att du tittar på rätt HDMI-ingång på teven? Ibland gör man de enklaste fel.

Postad 31 August 2011 - 18:41

sistabossen090
  • sistabossen090
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Har du kollat en sån enkel grej att du tittar på rätt HDMI-ingång på teven? Ibland gör man de enklaste fel.

Har prövat Hdmi 1 Hdmi 2 Hdmi 3 Hdmi sida, som de heter. Tyvärr inte så enkelt :/

Postad 02 September 2011 - 00:03

Unregisteredaab88258
  • Unregisteredaab88258
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ett mycket hett tips är att testa en annan "minidisplayport till HDMI" adapter, då dessa brukar strula nått enormt.
Displayport är i sig buggigt och när man ska konvertera till HDMI brukar det bli ännu struligare. Ibland får man bild på en viss skärm/TV men inte på en annan, många lustiga fel som kan uppstå.

Googla och se, folk har enormt mycket problem med dessa. Ett annat mycket vanligt fel är att man inte får med sig ljudet i konverteringen mellan DP och HDMI. Vissa har fått prova ett antal adaptrar för att få saker att funka.

Förstår inte hur Apple kunde införa detta buggiga och dåligt testade gränssnitt...kasst.

Testa även att köra tex. 1280x768 i 60Hz (eller 1024x768), då detta är ett traditionellt "datorformat" och brukar vara bra att testköra på Philipsapparaterna. 1080 och 720 kan strula då TVn ibland klassar dessa som "videokällor" och då väntar sig en Bluerayspelare som källa...

En bugg jag har på min dator just nu när jag kör DP är att den kan inte väcka skärmen efter sleep mode. Måste göra en hård omstart för att det ska lira igen...trots att allt är "up to date" och allt ska va kompatiblet...
Tidigare buggar har varit kostiga ränder och blink, dessa har försvunnit med nya drivrutiner dock.

Redigerat av Unregisteredaab88258, 02 September 2011 - 00:16.

Postad 02 September 2011 - 01:09

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Ett mycket hett tips är att testa en annan "minidisplayport till HDMI" adapter, då dessa brukar strula nått enormt.
Displayport är i sig buggigt och när man ska konvertera till HDMI brukar det bli ännu struligare. Ibland får man bild på en viss skärm/TV men inte på en annan, många lustiga fel som kan uppstå.

Googla och se, folk har enormt mycket problem med dessa. Ett annat mycket vanligt fel är att man inte får med sig ljudet i konverteringen mellan DP och HDMI. Vissa har fått prova ett antal adaptrar för att få saker att funka.

Förstår inte hur Apple kunde införa detta buggiga och dåligt testade gränssnitt...kasst.

Testa även att köra tex. 1280x768 i 60Hz (eller 1024x768), då detta är ett traditionellt "datorformat" och brukar vara bra att testköra på Philipsapparaterna. 1080 och 720 kan strula då TVn ibland klassar dessa som "videokällor" och då väntar sig en Bluerayspelare som källa...

En bugg jag har på min dator just nu när jag kör DP är att den kan inte väcka skärmen efter sleep mode. Måste göra en hård omstart för att det ska lira igen...trots att allt är "up to date" och allt ska va kompatiblet...
Tidigare buggar har varit kostiga ränder och blink, dessa har försvunnit med nya drivrutiner dock.

I och med att han fick bild i en annan tv lär inte adaptern vara problemet. Det kanske är iochmed alla fel som inte apple har en egen hdmi-adapter? De har bara till DVI och VGA... Jag kör själv med en fuladapter från kina med HDMI. Inga strul på min dator...

Postad 02 September 2011 - 08:56

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Detta är ett relativt stort problem med Mac att de inte stödjer vissa tv-märken. Jag hade själv en LG lb2r från 2007-2008 som fungerande galant tills jag valde att uppdatera mitt MAC-OS från 10.6.2 till 10.6.3, då började ****t. Ingen bild alls, oavsett HDMI-kabel.

Slutade med att jag gick ner till 10.6.2

Nu har jag Lion och har inte orkat testa eftersom jag får bild på en lånetv, Andersson. Men detta är Macs egna fel. Ett förslag är dessvärre att byta TV eftersom det finns forumtrådar som denna på Apples forum om samma problem, den har säkert 15-20 sidor nu men inget har åtgärdats från Apples håll. De blundar för problemet.

Postad 02 September 2011 - 09:33

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Detta är ett relativt stort problem med Mac att de inte stödjer vissa tv-märken. Jag hade själv en LG lb2r från 2007-2008 som fungerande galant tills jag valde att uppdatera mitt MAC-OS från 10.6.2 till 10.6.3, då började ****t. Ingen bild alls, oavsett HDMI-kabel.

Slutade med att jag gick ner till 10.6.2

Nu har jag Lion och har inte orkat testa eftersom jag får bild på en lånetv, Andersson. Men detta är Macs egna fel. Ett förslag är dessvärre att byta TV eftersom det finns forumtrådar som denna på Apples forum om samma problem, den har säkert 15-20 sidor nu men inget har åtgärdats från Apples håll. De blundar för problemet.

Men alltså, förlåt att jag försvarar mac. Men hur sjutton kan en dator ha problem med vissa tv-märken? Datorn skickar väl bara ut en bild i en viss frekvens i ren HDMI-anda. Jag är inne på min tredje macbook och jag har aldrig överhuvudtaget märkt några problem med min DP.

Jag kom på en annan möjlig lösning på problemet. Läste lite om HDCP. Kan det vara så att datorn har stöd för det men inte tvn?

EDIT: Och vad är det för adapter du har?

Redigerat av rigm0r, 02 September 2011 - 09:34.

Postad 02 September 2011 - 10:24

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Men alltså, förlåt att jag försvarar mac. Men hur sjutton kan en dator ha problem med vissa tv-märken? Datorn skickar väl bara ut en bild i en viss frekvens i ren HDMI-anda. Jag är inne på min tredje macbook och jag har aldrig överhuvudtaget märkt några problem med min DP.

Jag kom på en annan möjlig lösning på problemet. Läste lite om HDCP. Kan det vara så att datorn har stöd för det men inte tvn?

EDIT: Och vad är det för adapter du har?

För att få något att dansa,så krävs det två av det.Det är inte ,speciellt inte i datorvärlden så enkelt att bara projicera problemet i endast en av två ändar.Det kan vara just den intrikata kombinationen som just inte fungerar.Var själv inne på tanken med HDCP-handskakningen.Givetvis är både dator och tv,på pappret i enlighet med HDCP-men ändå.Något som fungerar för den ene men inte på ett logiskt vis kan förstås varför det gör det kanske inte fungerar för den andre och vice versa.
Skulle också till att börja med angripa det hela med omvandlaren display port till hdmi.Det är både enklast och billigast att börja felsöka där.

Postad 02 September 2011 - 10:40

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Jag är inne på min tredje macbook och jag har aldrig överhuvudtaget märkt några problem med min DP.

Läs trådens rubrik igen.

Detta är ett fel som är från mjukvaran i Mac. Inte hårdvaran. Spelar ingen roll vilken sladd ni kör eller "Omvandlad display-port" etc etc. Vänta in tills Apple har fixat detta, (testat Mac Lion?) eller köp en ny tv.

Postad 03 September 2011 - 00:13

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Läs trådens rubrik igen.

Detta är ett fel som är från mjukvaran i Mac. Inte hårdvaran. Spelar ingen roll vilken sladd ni kör eller "Omvandlad display-port" etc etc. Vänta in tills Apple har fixat detta, (testat Mac Lion?) eller köp en ny tv.

Det jag syftade på är att jag har kört mini-dp till hdmi sen senare versionen av 10.5 och jag har aldrig haft problem. Jag har testat på andra macar också. Andra årsmodeller och andra setups. Ändå inget problem. Jag tror mer på det föregående person skrev. Det kan bara vara någon liten faktor som inte skakar hand, och jag skyller inte i första hand på något mjukvaruproblem.

Postad 10 September 2011 - 06:32

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Det jag syftade på är att jag har kört mini-dp till hdmi sen senare versionen av 10.5 och jag har aldrig haft problem. Jag har testat på andra macar också. Andra årsmodeller och andra setups. Ändå inget problem. Jag tror mer på det föregående person skrev. Det kan bara vara någon liten faktor som inte skakar hand, och jag skyller inte i första hand på något mjukvaruproblem.

Då är det din TV som stödjer HDCP-synkningen. Min LG gör tydligen inte detta, fast det går bra med min kompis Anderson-tv.

Vad du tycker är irrelevant i detta, vg läs tråden på apple.com/foroum för mer info.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.