Köpte mig en RX-V2067 i vintras (tidigt 2011) efter en trygg uppväxt och stark kärlek till Yama´s biostärkare. Har alltid följt med i kataloger, forum, och varit "spekulant" för att lyssna och fingra på deras utbud. Är dock inte märkestrogen vad gäller andra produkter (BD, DVD, mm.), och tycker inte heller att andra förstärkare låter eller är dåliga på något sätt. Men Yamaha är alltid Yamaha och det känns tryggt. Bytte från en DSP-AX2 som lät kanon och som jag egentligen hade svårt att skilja mig ifrån, men som hade föråldrats i anslutningarna, då det är HDMI som gäller nu.
Innan jag köpte stärkarn så kollade jag givetvis igenom detta forum, men det var egentligen inte mycket mer än prisjämförelser och ev importer som diskuterades, och parallellt talades det en del om (lite fritt tolkat) hur mycket AVENTAGE dessa förstärkare var?! Femte foten saknades och inget annat förkunnade detta som världen pratade om. Forumet har än idag en rubrik om AVENTAGE, men innehållet handlar mest om RX-V modeller och prisbilder, och nu givetvis uppdateringar. Hur som helst är jag mycket nöjd med min RX-V2067, men nu till huvudfrågan...
Hur mycke skillnad erbjuds mellan RX-VXX67 vs. RX-AXX10? Åtminstone det som jag kunnat utröna är det foten, trycket (AVENTAGE-loggan), och marginellt högre effekt. RX-A3010 har något som kallas Cinema DSP HD3, vilket väl är en nyhet? I övrigt verkar det inte ha hänt så mycket...eller? Samma baksida, samma framsida, samma fjärrkontroller, samma DSP-program, samma videochip VHD-1900, tjaa i mångt och mycket är det lika enligt mig. Behöver man springa benen av sig till närmsta butik eller finkamma nätet efter kanonpriser (vilket jag ändå inte kommer göra) för att byta upp sig, eller kan någon kunnig räta ut lite frågetecken som är ren och skär nyfikenhet och Yamahaintresse?
Kanske ska tilläggas att jag inte har högtaleri för 150' spänn som är krävande, utan tycker att man kan få ut mycket njutning mellan 10'-20'/par.
Vänligen /Dala-Musse