Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Larsen 6 - Något av ett "haksläpp"

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Larsen HiFi 6 (Golvhögtalare) 1 8.699998 (9) Inga priser
Larsen HiFi 8 (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Larsen HiFi 4.2 (Golvhögtalare) 1 9.299998 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 22 November 2011 - 19:59

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Tjenare alla!

Ja, här sitter jag med hemlånade Larsen 6 och ja, det är lite av ett haksläpp. Nej, det är inte samma tryck kanske som mina Canton Vento 890 och möjligen ngt lägre detaljnivå, möjligen. Men ljudbilden!! Det är faktiskt enormt imponerande. Det här känns faktiskt som en högtalare jag kan leva med länge. Dessutom är den grymt vänlig i hemmet sett till placering och hur mycket plats den tar. Tryck bara upp den mot väggen så är det klart... :)

Orto akustisk kanske är det som gäller?

Postad 22 November 2011 - 20:23

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Lysande tankar. Det är faktiskt riktigt bra tänk och efter att fallit för Carlsson och med vetskap om att Larsen är just efterträdare så kan jag nära nog tro att resultatet är riktigt bra

Postad 22 November 2011 - 20:34

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Lysande tankar. Det är faktiskt riktigt bra tänk och efter att fallit för Carlsson och med vetskap om att Larsen är just efterträdare så kan jag nära nog tro att resultatet är riktigt bra

Fotbollsnörd som jag också är sitter jag framför championsleague studion nu, men längtar ned till fortsatt lyssning. Jag måste faktiskt säga att finlyssningen var ruggigt imponerande. Katie Melua och Chris Jones lät superbt! Så även Diana Krall förstås. Jag lyssnade även lite på My Morning Jacket och även det gick hem. Näe, det kan nog bli en beställning här... :) Så för övrigt beggade vita för knappt 7 000, men nya vill jag nog ha... Nypriset är väl knappt 14 000 och det känns faktiskt som ett fynd.

Postad 22 November 2011 - 22:49

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Kul!
Hur länge får du ha dem hemma?
Det intressanta är ju hur man upplever dem efter ett litet tag när nyhetensbehag lagt sig,
dvs om man tycker bättre om sina gamla eller om det blir jobbigt att lämna dem ifrån sig

Postad 22 November 2011 - 22:54

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag var iväg och lyssnade på Larsen 4:or, 6:or och 8:or för några månader sedan och vart lite besviken. Men nu blir Jag lite sugen på testa igen. Har du provat dem med lite 'tyngre' musik? Metallica, Inflames, Lamb of God eller dylikt? och isåfall vad är Din känsla då?

Postad 23 November 2011 - 00:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
För mej har Larsen 6 och 8 också varit haksläpp båda gångerna jag hört dom.
Haksläpp över hur dåligt något kan låta.
Bland det sämsta jag hört faktiskt.
Diskant som levererar tio miljoner nålar rakt in i trumhinnan.

Postad 23 November 2011 - 01:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Får nog hålla med Baker till viss del. Jag skulle verkligen rekommendera att man testar en hel del "ljusa" inspelningar innan man bestämmer sig.

Postad 23 November 2011 - 09:31

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Larsen 6 ett par gånger och tycker att det lät bra. Riktigt skön bas var det. Upplevde inte diskanten som vass då, men det spelades inte direkt sådan musik som skulle kunna låta vasst heller.

Postad 23 November 2011 - 09:37

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

De gångerna jag hört larsen 6 låta så som du beskriver, har de varit placerade för nära hörn.
Inte roligt.
Lösningen är att man dämpar sidoväggen vid högtalarna o inte lyssningsväggen.
I vilka butiker har du hört dem?
Kan ju berott på val av högtalarkabel med... :ph34r:

Postad 23 November 2011 - 20:08

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Jösses, tvärtemot min upplevelse än så länge även jag inte har hunnit lyssna så mkt på dem. Jag har dem till på lördag och all typ av musik skall det lyssnas på. "Gles" musik låter fantastiskt... så mycket kan jag säga.

Det jag har hört av diskanten... Nej, den är INTE vass, men jag har inte provat Metallica eller liknande ännu. Jag återkommer.

Får nog hålla med Baker till viss del. Jag skulle verkligen rekommendera att man testar en hel del "ljusa" inspelningar innan man bestämmer sig.

Ja, jag återkommer, men intrycket hittills är inte att de är vassa.

Jag var iväg och lyssnade på Larsen 4:or, 6:or och 8:or för några månader sedan och vart lite besviken. Men nu blir Jag lite sugen på testa igen. Har du provat dem med lite 'tyngre' musik? Metallica, Inflames, Lamb of God eller dylikt? och isåfall vad är Din känsla då?

Även till dig får jag återkomma, imorgon kväll ska jag ta mig tid att lysnna på lite "tyngre" musik.

Postad 24 November 2011 - 10:22

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag lyssnat på lite tuff musik, inte "gles fuskmusik". Judas Priest, knappast välljud, vass inspelning. Och jag kan konstatera att Larsen 6 inte låter alls som du beskriver det. Jag tror nästan att du har lyssnat på ett defekt par högtalare. Kort sagt tycker jag att du har fel, men smaken är som bekant som baken...

Det börjar faktiskt luta åt att jag byter högtalare till Larsen. Frågan är om jag tar mig råd att gå upp till toppmodellen Larsen 8... Rätt stor prisskillnad mot sexorna. Är det ngn som har hört båda?

Postad 24 November 2011 - 10:46

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Jösses, tvärtemot min upplevelse än så länge även jag inte har hunnit lyssna så mkt på dem. Jag har dem till på lördag och all typ av musik skall det lyssnas på. "Gles" musik låter fantastiskt... så mycket kan jag säga.

Det jag har hört av diskanten... Nej, den är INTE vass, men jag har inte provat Metallica eller liknande ännu. Jag återkommer.

Ja, jag återkommer, men intrycket hittills är inte att de är vassa.

Även till dig får jag återkomma, imorgon kväll ska jag ta mig tid att lysnna på lite "tyngre" musik.

Nu har jag lyssnat på In Flames och jag upplever dem inte som vassa. Bra tryck och bra återgivning. Med detta sagt så kan jag tänka mig att det säkert finns bättre "hårdrockshögtalare" men jag är nog inte rätt person att bedöma detta då jag inte lyssnar på den här typen av musik så ofta.

Jag testade även med Infected Mushroom, Classical Mushroom - plattan. Trycket som kom ur högtalarna var påtagligt rent fysiskt. Det saknas INTE bas i de små rackarna. Flinade lite... :) Börjar känna mig lite såld på dessa... :)

Postad 25 November 2011 - 04:06

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag lyssnat på lite tuff musik, inte "gles fuskmusik". Judas Priest, knappast välljud, vass inspelning. Och jag kan konstatera att Larsen 6 inte låter alls som du beskriver det. Jag tror nästan att du har lyssnat på ett defekt par högtalare. Kort sagt tycker jag att du har fel, men smaken är som bekant som baken...

Det börjar faktiskt luta åt att jag byter högtalare till Larsen. Frågan är om jag tar mig råd att gå upp till toppmodellen Larsen 8... Rätt stor prisskillnad mot sexorna. Är det ngn som har hört båda?

Jag har lyssnat på bägge dessa och visst är det skillnad. Basen går lite lägre, ljudet känns något fylligare och de fyller upp ett större rum bättre såklart. Jag kan inte motivera ljudskillnaden med den stora prisskillnaden. Möjligen om man har ett väldigt stort rum och vill spela högt ofta. Annars tror jag absolut att larsen 6 är det mest prisvärda. Kan inte säga att jag heller upplevde diskanten som speciellt jobbig då jag hörde dem. Jag har dock problem med diskanten från flertalet Dalimodeller och även i viss mån B&W CM-serie vid ett par tillfällen faktiskt. Placeringen och lyssningsrum har säkerligen mycket stor betydelse för dessa högtalare som spelar "med" rummet.

Postad 25 November 2011 - 11:51

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Diffust och murrigt, precis som Carlsson.

Postad 25 November 2011 - 12:23

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Diffust och murrigt, precis som Carlsson.

Nu har jag lyssnat ytterligare ett tiotal timmar i hemmiljö och näe... du har banne mig fel.. De här talarna är riktigt bra. Diffust är bara fel... Röster är otroligt tydliga och ljudet, särskilt med gles musik är ljuvligt öppet (luftigt?). Men smaken är ju som baken... :) Frågan är om jag ska gå på dessa Larsen 6 eller satsa på Bremen i slutändan.

Postad 25 November 2011 - 12:39

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Frågan är ju när äggen börjar säljas...
25kkr ligger de väl på i tänkt pris nuförtiden mot 15kkr för några år sen :(
ByggareB: Carlsson eller Sonab? Väldigt stor skillnad.
Man kan inte säga att OA52 är dålig bara för att man har hört OA5 tex. :)

Postad 25 November 2011 - 12:39

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Nu har jag lyssnat ytterligare ett tiotal timmar i hemmiljö och näe... du har banne mig fel.. De här talarna är riktigt bra. Diffust är bara fel... Röster är otroligt tydliga och ljudet, särskilt med gles musik är ljuvligt öppet (luftigt?). Men smaken är ju som baken... :) Frågan är om jag ska gå på dessa Larsen 6 eller satsa på Bremen i slutändan.

Smaken är ju som baken och tur är väl det :)

Murrigt var väl att ta i men diffust tycker jag allt att det är, med diffust menar jag att jag inte tycker det är så lätt att höra var en röst eller ett instrument "kommer ifrån" i stereobilden. Djupet sätter jag också ett frågetecken för.

Men det finns de som är värre... Duevells Planet eller vad dom nu heter är ännu sämre :)

Postad 25 November 2011 - 13:40

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Murrigt var väl att ta i men diffust tycker jag allt att det är, med diffust menar jag att jag inte tycker det är så lätt att höra var en röst eller ett instrument "kommer ifrån" i stereobilden. Djupet sätter jag också ett frågetecken för.

Men det finns de som är värre... Duevells Planet eller vad dom nu heter är ännu sämre :)

Tur att det bara högtalare vi talar om, och inte behöver vara överrens! :)

Ha det gott!

Postad 26 January 2012 - 22:54

Marmar
  • Marmar
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Grymt ljud och lättplacerade! hör WAF :-)

Postad 26 January 2012 - 22:58

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Men skivor med bra inspelningar låter ju bra på alla högtalare oavsett vilken högtalare det är :D Det beror mer på skivan än högtalarna ;) Det är därför jag nästan aldrig lyssnar på "demo skivor" när jag väljer högtalare :D

Fotbollsnörd som jag också är sitter jag framför championsleague studion nu, men längtar ned till fortsatt lyssning. Jag måste faktiskt säga att finlyssningen var ruggigt imponerande. Katie Melua och Chris Jones lät superbt! Så även Diana Krall förstås. Jag lyssnade även lite på My Morning Jacket och även det gick hem. Näe, det kan nog bli en beställning här... :) Så för övrigt beggade vita för knappt 7 000, men nya vill jag nog ha... Nypriset är väl knappt 14 000 och det känns faktiskt som ett fynd.

Redigerat av Unregistered2141, 26 January 2012 - 23:00.

Postad 26 January 2012 - 23:03

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Var det på mässa, i butik eller hemma du hörde dom? och var dom inspelade ordentligt? :D

Redigerat av Unregistered2141, 26 January 2012 - 23:04.

Postad 26 January 2012 - 23:13

Marmar
  • Marmar
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Var det på mässa, i butik eller hemma du hörde dom? och var dom inspelade ordentligt? :D

Ja tycker man dom låter så dåligt så är det antingen nått som är trasigt på högtalarna!

Postad 26 January 2012 - 23:20

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Edit : Läste fel :D Missade "man" ;)

Ja tycker man dom låter så dåligt så är det antingen nått som är trasigt på högtalarna!

Redigerat av Unregistered2141, 26 January 2012 - 23:22.

Postad 27 January 2012 - 12:31

Marmar
  • Marmar
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Edit : Läste fel :D Missade "man" ;)

Ja , jag tycker dom låter kanon för det priset ;-) tittade på högtalre från 10-20 000 innan jag bestämde mig, det ändå som är dåligt är finishen på lådorna...

Postad 03 January 2014 - 02:07

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Jag undrar lite vad för konserter folk går på, när dom efterlyser att man ska kunna knappnålsplacera instrument och sång från en skiva.

Om man går på konsert med PA, så kan jag säga att det är ganska mycket höftning som ligger till grund för panorering av ljudteknikern. Är det en liten konsertsal, så kan man kanske få visst stöd i placeringarna av ljud av faktiska scenljudet, på dom instrument som faktiskt låter på scenen. Men går man på större konserter, så går det inte att placera instrumenten rätt om man blundar och försöker.

När det gäller icke förstärkta konserter, så kan man om man blundar få lite bättre uppfattning, men dom flesta instrumenten har så pass stor ljudspridning och verkar rundstrålande, samt att man stöter på olika reflektioner i rummet att det inte direkt går att placera ut instrumenten ens då, om man blundar.

Jag kan dock hålla med om att centrerade sångröster blir lite väl "stora" med rundstrålande, ortoakustiska, med mera reflektionsbaserade principer... Men jag föredrar ändå sådana konstruktioner ljudmässigt över lag, gillar verkligen när rummet fylls och sweetspot'en breddas. Jag har inte direkt någon surroundmixad musik att tillgå, men skulle kunna tänka mig att med en lagom spridande center och ljudet mixat över 3 frontkanaler så skulle man kunna få sången att inte bli fullt så utbredd och på så vis få en ljudbild som nog dom flesta skulle köpa.

Om man inte har konsertupplevelser som referens utan enbart skivlyssnande, och därav tycker att man ska kunna placera ut instrument exakt, så kan jag inte låta bli att undra varför en icket realistisk akustisk miljö (uppbyggd av mixare/mastrare) är en referens för hur högtalare ska låta i en faktisk miljö (ens hem)... (till det kan man ju alltid tillägga att man ju ändå aldrig kommer höra ljudet på samma sätt som det lät i studion, för just den teknikern, så varför tro att det är något man kan eftersträva).

Postad 03 January 2014 - 10:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
För mig handlar det om att återge det som finns på skivan. Det betyder allt från att alla instrument har en exakt placering till där instrumenten inte alls har någon direkt placering. För mig ger det en större variation och mindre sameness.

Postad 03 January 2014 - 15:55

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 1
Håller med Karlsson. Är ju omöjligt att försöka återge något som inte finns på skivan eller dra ifrån nåt som finns där och ändå få bra ljud på allt man lyssnar på. Samma som att använda EQ för att kompensera smak, dålig hörsel osv.
Då kommer ju en gitarr inte låta som en gitarr osv

Postad 03 January 2014 - 18:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Håller med båda ovansående i sak. Men varför skulle Larsen/Carlsson inte vara en god återgivare? Principen med hörnplacering och stor ljudbild behöver väl inte innebära att man förlorar andra, mer konventionella, hifiparametrar?

Postad 03 January 2014 - 19:37

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Håller med båda ovansående i sak. Men varför skulle Larsen/Carlsson inte vara en god återgivare? Principen med hörnplacering och stor ljudbild behöver väl inte innebära att man förlorar andra, mer konventionella, hifiparametrar?

Öh, jo det gör det. Om du har en våglängd på några dm (>1000 Hz) och får en massa starka reflektioner förskjutna upp till några decimeter så inser man ju att det inte blir speciellt korrekt återgivning.

Redigerat av megagurka, 03 January 2014 - 19:37.

Postad 03 January 2014 - 20:28

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
oartoakustik är rätt komplext,
megagurka: ditt argument låter klockrent som ett argument för att säga att vanliga högtalare som står 4dm från bakväggen låter skit snarare än något negativt mot OA :)

de reflektioner som är intressanta i oa är så tidiga att man inte kan särskilja de från direktljudet, titta bara hur nära bakväggen både bas o diskant är.
särskilt ju senare konstruktioner man tittar på, har man tex sett den omtalade trevägaren så skulle jag säg ett den är extrem åt ett helt annat håll än vad de flesta här tror. :)
hornladdad diskant, golv/vägg/hörn laddad bas. inga sena reflektioner, ingen 1:a golvreflexer öht
edit:
Om man tittar på tex oa116 som har många diskanter så hr den inga problem med de såkallade stereosystemfelen som så gott som alla högtalare har finns. Han var 10-20år före sin tid.
diskanterna fyller bla ett syfte, nämligen att minimera kamfiltereffekterna som uppstår från en diskant placerad någon dm från bakväggen.
sen kräver oa högtalare sitt rum och placering som alla andra högtalare, hörn är inte bra alls tex.

Redigerat av gsson, 03 January 2014 - 20:36.

Postad 03 January 2014 - 20:52

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

de reflektioner som är intressanta i oa är så tidiga att man inte kan särskilja de från direktljudet, titta bara hur nära bakväggen både bas o diskant är.

För långa våglängder (säg en meter eller mer) så behöver ju inte interferens med reflektioner på några centimeter vara speciellt negativt, tvärtom så kan det ge en förstärkning av ljudvågen. Men du kan ju inte påstå att interferens på halva våglängden och högre på nåt sätt kan förbättra ljudet. Om man ska tro denna Wikipedia artikel så delade även Stig Carlsson denna uppfattning under sin sista tid (dvs han förespråkade eliminering av interferens mha dämpning etc.).

Redigerat av megagurka, 03 January 2014 - 20:55.

Postad 03 January 2014 - 21:18

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
ja?
det var väl det jag skrev?
du tog upp decimeterlånga gångvägar, vilket ger 50, 60, 70-tals modellerna, som är ett konstigt argument mot Larsen
medan larsen är mer 80 o 90tals carlsson. där problemet löstes genom att få elementen så nära begränsningsytorna som möjligt och sedan använda sig av dämppaneler.

Postad 03 January 2014 - 22:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Öh, jo det gör det. Om du har en våglängd på några dm (>1000 Hz) och får en massa starka reflektioner förskjutna upp till några decimeter så inser man ju att det inte blir speciellt korrekt återgivning.

Har inte sett något spridningsdiagram för dessa högtalare. Men vad skiljer tex. en dipol, från dessa? Har hört en hel del sådana med alldeles utmärkt ljudbild. Någonting säger mig att Stig Karlsson inte lagt ner hela sin karriär på en produkt med helt urballad stereobild.

Skall kanske lyssna på ett par innan jag spekulerar vidare förstås. ;)

Postad 04 January 2014 - 00:37

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

ja?
det var väl det jag skrev?

Ja, jag missuppfattade nog både dig och herr Carlsson. :unsure:

Har inte sett något spridningsdiagram för dessa högtalare. Men vad skiljer tex. en dipol, från dessa? Har hört en hel del sådana med alldeles utmärkt ljudbild.

En dipol har en väldigt begränsad ljudspridning, en ljudvåg framåt och en lika stor, fast inverterad, bakåt, men inget i sidled eftersom vågorna där släcker ut varann. Man får alltså en stark, tidig reflektion om man placerar en dipol för nära bakväggen. Lösningen är att antingen dämpa bakväggen eller ställa dipolen nån meter ut i rummet så att örat uppfattar reflektionen mer som en reverb-effekt (själv tycker jag det låter bäst om man gör både och). Roger Sanders tycker jag förklarar det på ett enkelt och logiskt sätt.

Postad 04 January 2014 - 07:13

Marmar
  • Marmar
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Varför håller folk på och speckulerar fram och tillbaka om defus ljudbilder eller dålig stereo!? Är det inte bäst att gå och lyssna och höra själv vad man tycker alla har ju olika uppfatningar om vad som är bra ljud annars skullle det ju bara finnas en typ av högtalare, och man ska komma ihåg att alla högtalare är komprimisser och att rummet man har hemma spelar in mycket mer än cad man tror... Men det som kan sägas om dessa högtalartyper är ju att de ändå är betydligt lättare att placera hemma då man bara trycker upp dem mot väggen, inte hör nära något hörn dock. Och att det är små mot det ljudet de producerar. detta jämfört mot en "normal"högtalar typ som gärna ska placeras en m från bakvägg och behöver vara betydligt större för att få samma bas då den inte får samma stöd av väggen. En annan fördel med dem är ju att du inte behöver sitta mitt i sweet spot för att få en bra stereo bild. Är man beredda att betala priset för en åtta så kan jag rekommendera att ni lyssnar på en Bremen högtala spm kosttat lika mycket bygger på samma principer men hängs på väggen så utnyttjat bakväggen ännu mer större och häftigate live känsla har jag alfrig hört för 30 lax av så små och snygga högtalare dessutom. Och då snavkar vi inte om att kunna placera ut instrumnet på dm i rummet haha utom om att få ett syoort ljud som göra att det kånns som man befinner sig i en större lokal än vad man gör är väl det som är live känsla och det man vill uppnå undrar vad folkgår på för konserter har aldrig varit på nån där alla står still ioaf ;-) , sen kan ju bara läggas till att kvaliten och bygget på högtalar lådan är riktigt dåligt, inte vad man förvätar sig för 14000!

Postad 04 January 2014 - 11:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1
Helt klart ska man lyssna själv innan man bestämmer sig.

Postad 14 January 2015 - 07:05

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Tycker dom låter ungefär som Audio Physics högtalare fast något neutralare. Kan nog bli ett köp innan årets slut :)

Postad 29 January 2015 - 06:06

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Larsen 8 i Stereophile :)

http://www.stereophi...larsen-speakers

Och historien bakom på Svenska :)

http://www.larsenhif...om-och-om-igen/

Postad 28 May 2015 - 01:38

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Jag har just nu min stereo på andra hållet i rummet så högtalarna står väldigt nära bakvägg. Har alltid gillat den minsta Larsen modellen med täckt galler. Mmm, den är så läcker. Jag vill ha två par :wub:

Kanske skickar iväg en beställning senare idag :P

Mina första högtalare förresten innan intresset kom igång var ett Carlsson hemmabyggen klädda med grön filt som min far hade byggt på 1980 talet nån gång tror jag :)

larsen4_big.jpg

Postad 04 June 2015 - 05:15

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Har nu skickat en beställning på ett par Larsen L4 Mk2 i körsbärs fanér :)

Körsbär är tydligen en utgående färg så mina blir nog sist ut i den färgen. 

Jag gissar på att det kommer bli valnöt som ersätter och isf ska jag beställa ett par Larsen L6 Mk2 i den färgen till hösten eller våren nästa år :)

Postad 04 June 2015 - 05:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, beställ larsen 6 på en gång perra!

Postad 05 June 2015 - 22:46

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Nej, beställ larsen 6 på en gång perra!

Nej...Det var för att jag gillar huven jag beställde ;) Larsen 6 tar jag sen om jag får den i Teak :D

Postad 05 June 2015 - 22:50

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Alt: Valnöt :)

Postad 17 June 2015 - 03:18

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Kopplade in Thoren nu och j..klar vad dom kan spela med den stärkaren. Inte placeringskänsliga ett dugg som man beskriver dom. Jag bara ställde upp dom som jag tyckte utan att ta hänsyn till någon beskrivning, ungefär som jag har placerat alla mina andra högtalare. Bladelius är den trevligaste elektroniken hittills. Nu hände det saker kan jag säga. Särskilt nära bakväggen står dom inte och basen finns där fortfarande. Akustisk musik passar som handsken. Otroligt upplöst och luftigt i diskanten med rikligt med värme. Basen är det bra klipp i och den spelar exakt. Jag tror att jag har spelat runt 15 timmar på dom nu. 

Måste ha haft nåt fel på mitt jordade uttag. Blev mycket klarare och framförallt starkare och bättre ljud med ojordat av nån anledning   :wacko:

Redigerat av Unregistered2294, 17 June 2015 - 05:10.

Postad 17 June 2015 - 04:52

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

.

Redigerat av Unregistered2294, 17 June 2015 - 05:09.

Postad 17 June 2015 - 05:05

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Jag gjorde en liten speciallösning med Larsen L4.2 och SA Aura 1 iom att den där stärkaren klarar att driva vad som helst så jag kör 4-kanal just nu :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered2294, 17 June 2015 - 05:08.

Postad 17 June 2015 - 07:55

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Så du tycker de är prisvärda? :)

Har tipsat om L4:orna nästan lika länge som jag varit medlem på MH, inte många som vågar testa.

Inte många konkurrenter som har lika fina element i den prisklassen

Jag gjorde en liten speciallösning med Larsen L4.2 och SA Aura 1 iom att den där stärkaren klarar att driva vad som helst så jag kör 4-kanal just nu :)

Du har gjort precis tvärtom som man ska göra placeringsmässigt med dina larsen,

Långt från bakvägg och tätt ihop :)

Du kan testa att placera dem längs med sidoväggarna, och ha långt till bakvägg. Det enda som man ska göra då är att skifta höger o vänster högtalarna så att elementen fortfarande spelar "inåt" funkar kanon det med.

Postad 17 June 2015 - 10:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Hur låter det om du petar dom mot väggen?

Postad 17 June 2015 - 10:06

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Det är inte nödvändigt just nu. Nu är det bas så det räcker o blir över men då har jag ju mina Aura 1 som centrar också :)

Postad 20 June 2015 - 07:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Slog till på ett par Larsen 6 till vardagsrummet. Frun har inredningsvetorätt där (och jag har absolut makt över biorummet), men Larsen i vitt passerade nålsögat.:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.