Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Minipod + Minibass - Hjälp uppskattas för att få ihop ett system.

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 December 2011 - 16:25

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Hallå, vårt nya vardagsrum här hemma är klart och mina Audio Pro Wigo får inte plats längre. Både jag och tjejen har fastna för dessa podspeakers.

Rummet är 21kvm stort skulle Minipod + Minibass kunna få ett skönt tryck där?
De kommer användas för film/musik. Förstår givetvis att ljudet inte kommer bara något helt unikt, men ändå helt okej.

Har försökt hitta lite info om dessa men står inte så himla mycket på Hifiklubbens hemsida.

Såg att de hade en förstärkare också, The Amp är den trådlös med dessa högtalare eller har jag fått det helt om bakfoten? Behöver inte alls köra denna förstärkare utan mest tyckte den passa.

Vill få allt att funka med mina Tvix samt trådlöst flöde utav musik med Iphone och Ipad. Vad krävs för få ut detta?

Postad 20 December 2011 - 16:44

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Om högtalarna är trådlösa? Nej, det är väl vanliga passiva högtalare? The Amp har vanliga högtalarutgångar. Däremot verkar den inte ha någon sub-utgång.

För trådlös musik från din iPhone/iPad behöver du en receiver med Airplay eller en Airport Express lämpligen.

Postad 20 December 2011 - 16:57

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Ok jag förstår, Airplay är väldigt intressant för mig. Kommer köra alla musik igenom Spotify helst igenom Iphone då.
Är inte så jätte insatt i detta.

Finns det något lämplig förstärkare som kallar detta, eller får jag köpa separat Airplay reciver & förstärkare för att kunna få detta. Helst så kompakt som möjligt.

Postad 20 December 2011 - 17:04

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Kolla lite på hifiklubben och fann detta.

Denna förstärkare klarar den driva minipod? och eftersom minibas subben är aktiv krävs väl inte direkt sub-utgång eller?
http://www.hifiklubb...mium-silver.htm

Och for airplay finns denna.
http://www.hifiklubb...mium-silver.htm

Postad 20 December 2011 - 17:24

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Nästan 4,5k för något du bara tänker använda som Airplay-mottagare? Nej, då finns det klart bättre alternativ. En Aiport Express kostar inte tusenlappen ens:

Ansluts lämpligen med optisk kabel om förstärkaren har optisk ingång, annars 3,5 mm -> RCA.

Alternativt finns förstärkare med inbyggd Airplay, ex: http://www.hifiklubb...bioreceiver.htm
Den är däremot inte trådlös själv, så då får man ansluta den till sin trådlösa router med kabel.

Att subben är aktiv betyder inte att du inte behöver någon sub-utgång, det betyder bara att du inte behöver driva den med förstärkaren. Däremot har Minibass högnivåingång, så du kan parallellkoppla den på högtalaruttagen om du vill. Vill du köra lågnivå måste du ha en pre-out sub, eller åtminstone pre-out stereo.

Och bara för att förtydliga, du vill alltså ha ett 2.1-system?

Postad 20 December 2011 - 19:32

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Där ser man, betydligt billigare, tack för tipset.

Har tänkt en massa på det där tidigare med surroundljud men aldrig riktigt fastnat för det.
2.1 tycker jag både är smidigare och snyggare, slipper dra en massa kablar över allt. Får jag bara lite tryck i ljudet så är jag nöjd.

Denon förstärkaren du länka är faktiskt ett alternativ. Hur stor inverkan har själva förstärkaren på ljudet, märker jag det som icke ljud-freak?
Såg annars att Hifi-klubben har ett eget märke till bra pris men faktiskt mycket funktioner.

ARGON REC-3246
http://www.hifiklubb...eiver_svart.htm

Postad 20 December 2011 - 23:21

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Denon förstärkaren du länka är faktiskt ett alternativ. Hur stor inverkan har själva förstärkaren på ljudet, märker jag det som icke ljud-freak?

Troligen inte. Högtalarna och akustiken påverkar långt mer. Och sålänge du inte ska spela speciellt högt behöver du ingen stark förstärkare heller.

Postad 22 December 2011 - 11:05

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Har tänk över allt lite nu.

Denon 1912 du länka till, kommer satsa på den. Då den jag kan använda den till allt, som tv, tvix och airplay inbyggt.

Kommer försöka ge mig på 5.1 senare tror jag iaf.

Vet ni iaf Mediamarkt säljer Denon också? Har för mig det va?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.