Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

problem med bas (JBL ES 150)

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 januari 2012 - 15:35

Jonas Ahlstedt
  • Jonas Ahlstedt
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Införskaffade en JBL ES150 över julen. Provade den först i gamla hemstaden där den lät kanon - flyttade massor av luft och det var rejält med biomuller!

Väl hemma kopplades den till en denon avr 1912 och lätt plötsligt väldigt fattigt. Drar man på basen så att det mullrar bara litegrann så hörs massa vibrationer/skrammel som verkar komma ifrån själva elementet. Har provat med och utan audyssey rumskorrektion, sätta en matta under samt flyttat runt på basen i rummet. Bör inte vara felkopplad, instruktionerna är ganska tydliga...

Visst det blir lite bas, men det högfrekventa skrammlet stör alldeles för mycket för att det ska funka!

Om någon har en idé hade jag varit ytterst tacksam!!

Postad 17 januari 2012 - 15:41

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Någon som hjälpte dig flytta kanske tappade den?
Är garantin slut så skruva upp och kika så att inget ligger löst i lådan.

Postad 17 januari 2012 - 15:50

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0
Den är inte fas-vänd då?? Har du kopplat till rätt utgång på recivern då? Så du verkligen kör LFE-out?

Är den kopplad med LFE eller med en y-kontakt till subben?
Hur delar du subben i recivern eller i subben?? Spelar den "över" frekvenser? Kan ju vara det du hör. De låter ganska konstigt då man spelar dessa frekvenser på en sub nämligen... Låter riktigt konstigt kan jag lova...

Du har inte sprängt den då när du spelade förrut?

Kan du koppla in en annan sub för att utesluta att det inte är recivern som är problemet...

MVH
Fredrik

PS.
Är den ny kan det vara värt att gå tillbaka med den och kolla om den låter lika i butiken.

Postad 18 januari 2012 - 10:42

Jonas Ahlstedt
  • Jonas Ahlstedt
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Den är inte fas-vänd då?? Har du kopplat till rätt utgång på recivern då? Så du verkligen kör LFE-out?

Delningsfrekvensen är inställd på 80 Hz...

Är den kopplad med LFE eller med en y-kontakt till subben?
Hur delar du subben i recivern eller i subben?? Spelar den "över" frekvenser? Kan ju vara det du hör. De låter ganska konstigt då man spelar dessa frekvenser på en sub nämligen... Låter riktigt konstigt kan jag lova...

Du har inte sprängt den då när du spelade förrut?

Kan du koppla in en annan sub för att utesluta att det inte är recivern som är problemet...

MVH
Fredrik

PS.
Är den ny kan det vara värt att gå tillbaka med den och kolla om den låter lika i butiken.

Hur vet jag om den är fasvänd? Borde väl höras kanske men jag vet inte riktigt vad jag ska lyssna efter. Bör tillägga att jag provat att byta från "0" till "180" utan att höra någon skillnad.

Det går bara att koppla från ett ställa på förstärkaren, "PRE-OUT Subwoofer". Ställer man in sina högtalara på "small" så ska inställningarna "LFE", eller "LFE+main" inte spela någon roll... klippt från avsforum.com:

"Mains - Large
Sub - LFE
In this setup, the mains run full-range, no bass is redirected to the sub from the L/R channels. The sub only gets the LFE channel. The crossover setting in this setup is ignored.

Mains - Large
Sub - LFE+Mains

In this setup, the mains run full-range as before, the sub gets the LFE channel. However, in this arrangement the frequencies below the mains crossover setting are sent the mains AND the sub. This is the so-called "double bass."

Mains - Small
Sub - LFE or LFE+Mains doesn't matter

Here, the mains only play frequencies above whatever their crossover is set to. Anything below the crossover is redirected to the sub. The sub plays the LFE channel and the redirected bass from the mains regardless of what you set it to.

Delningsfrekvensen är inställd på 80 Hz...

Måste subwoofer delas mer en att man ställer in en delningsfrekvens i stärkaren?

Basen är köpt på Dustin men jag kan ju kanske se om någon lokal Hifi-affär är på gott humör så kanske man kan ta ned den dit...

Postad 18 januari 2012 - 14:04

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0
Om du har ställt in LFE på stärkaren behöver du inte justera delning på subben då stärkaren ska göra allt.

Min nästa fundering är att det kan vara så att subben flyttar sig på underlaget där av det dåliga ljudet. Testa att "hålla" fast den genom att tex be en vän sitta försiktigt på subben och se om det blir bättre. Om det blir det så kan dämp-fötter/spikes hjälpa.

Och har du kopplat lågnivå kabeln från stärkaren till rätt input på subben. Tror att det ska vara Vänster RCA kontakt om du bara använder en singel rca kabel mellan reciver och sub.

Har du vvalt rätt input på subben då? Har du valt LFE? Så den inte står på normal?
Har du Y-kabel ska den däremot stå på normal!

(se instruktionsboken om du är osäker)

Postad 21 januari 2012 - 15:43

mbquart
  • mbquart
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Att det skramlar är ju oroveckande, om du vid avstängt läge provar att trycka in konen( ett jämt tryck på konen) låter det då som ett skrapande ljud. Om så är fallet så har nog tyvärr spolen gått i högtalaren. Kan tyvärr hända om man spelar över begränsningarna.

Postad 21 januari 2012 - 17:22

Energy145
  • Energy145
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej. Har upplevt liknande problem med min Jbl es150, jag upplever att den "knakar" väldigt mycket vid låg bas och att den (bottnar?) Har varit på plats i mediamarkt och pratat med personal på högtalar avdelningen och enligt dom pallar den inte trycket av den lägsta basen, men jag har upplevt det här tidigare utan att basen har varit tvungen att gräva djupt. Har en onkyo 3008 kör med audyssey dynamic eq= on och dynamic volume på light, utan dom inställnigarna får jag inte subben jobba alls. Skulle verkligen behöva hjälp och tips har testat det mesta tycker jag, tacksam för svar.

Postad 21 januari 2012 - 17:40

Energy145
  • Energy145
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej. Har upplevt liknande problem med min Jbl es150, jag upplever att den "knakar" väldigt mycket vid låg bas och att den (bottnar?) Har varit på plats i mediamarkt och pratat med personal på högtalar avdelningen och enligt dom pallar den inte trycket av den lägsta basen, men jag har upplevt det här tidigare utan att basen har varit tvungen att gräva djupt. Har en onkyo 3008 kör med audyssey dynamic eq= on och dynamic volume på light, utan dom inställnigarna får jag inte subben jobba alls. Skulle verkligen behöva hjälp och tips har testat det mesta tycker jag, tacksam för svar.

Postad 25 januari 2012 - 23:36

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0
Hur gick det Jonas??
Har det löst sig?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.