Kommentarer till 2012 / Samsung 64 av majls
Postad 28 January 2012 - 13:43
Lätt 10p för alla TVn över 60" så det här blir väl nästan 11...
Postad 28 January 2012 - 14:16
Kan säga att 3D på denna TV är en riktigt skön upplevelse. Har dock ingen 3D-kompatibel förstärkare så inte testat Blu-ray 3D än men att köra från datorn fungerar kanon och effekten känns precis som på bio. Invigde 3D glasögonen med Transformers 3 igår och det var en riktigt häftig upplevelse. Testade också nyss Wipeout HD till PS3an och det är helt sjukt vilket djup och inlevelse det blev när man raceade ikapp med de andra. Svårt att förklara, man måste uppleva det helt klart!
För övrigt så har jag ställt in TVn efter medlemmen TiVoHD på avsforum.com's "Samsung D7000 & D8000 Settings/Calibration"-tråd vilket jag över lag tyckte gjorde att alla fall Blu-ray filmer fick en riktigt bra bild (jämfört med hur den var 'out of the box'). Har som sagt tidigare haft en 52" Samsung LCD så att jämföra skillnaden på svärtan är som att jämföra dag och natt då LCDn hade en hel del clouding. På plasman är det verkligen svart och en svärta som är så sjukt mörk så man blir mörkrädd!
Är helt klart supernöjd förutom att den buzzar så in i f*n när man sitter i mittenpossition. Flyttar man sig åt sidan så försvinner det nästan helt men har kontaktat Samsung support så får se vad som händer. När det är tysta partier i filmer stör jag mig otroligt på det. Men utöver det helt sjukt bra TV :-)
Postad 28 January 2012 - 15:48
Så kontaktade du samsung då eller butiken du köpte tvn i? Kommer de komma hem till dig eller måste du skicka tvn till dem?
Sen såg att det verkade som du hade kopplat upp datorn till tvn, har du stött på någon form av IR eller så? Och gjorde du någon form av mjukstart med låga inställningar i ett visst antal timmer?
Då detta skulle bli min första plasma är jag speciellt rädd just IR, då man spelar en del spel som Skyrim och skulle inte vilja ha IR efter varje speltillfälle.
/Jonas
Postad 28 January 2012 - 18:49
Första svaret från Samsung var i stort sett att "det var normalt med att plasmor låter lite och testa göra en fabrikåterställning". Då jag tycker det är för mycket kontaktade jag dem igen men får väl inte svar förren på Måndag nästa vecka.
Med IR antar jag du syftar på att bilden bränner fast och sedan försvinner? Inget vad jag upplevt än så länge. Har kollat runt lite och det är något som jag tror är väldigt ovanligt på så nya plasmor men för säkerhetens skull har jag inte skrivbordet uppe om jag inte använder datorn. Finns för övrigt en timer man kan ställa in på TVn, typ som en skärmsläckare, som hoppar igång efter X antal minuter då bilden inte ändrats. Sen finns det även ett "inbränningsskydd" med en rullande svart/vit bild som går horisontellt över hela skärmen som "ska ta bort restbilder på skärmen" så om det i värsta fall skulle bli något hjälper den förhoppningsvis.
Gjorde inte någon mjukstart, körde kanske fyra-fem timmar och ställde in färger och allt sådant på vanliga analoga sändningen samt från Blu-ray spelare. Sedan kopplade jag in datorn via DVI - HDMI och ändrade till allt där. Lite bökit att man inte kan kopiera inställningar, då de sparas per source och är ställda på standard värderna från början. Med andra ord TV / Film mode har sina inställningar, HDMI 1 / Film mode har sina, HDMI 1 / Film / 3D har sitt etc etc. Det enda som jag kan ge dig en heads up på är att ändra från 16:9 till "Anpassa till skärm" då han overscannar en bra bit. Detta gjorde han även på min Blu-ray spelare så för att få ut hela bilden glöm inte ändra!
Har också varit lite rädd för att bilden ska fastna då man hört så mycket om plasmor men då det säkert finns risk för det så har de kommit en lång bit på vägen från när plasmor först dök upp så är nog ingen fara.
Postad 28 January 2012 - 20:05
Det lät ju bra, så har du själv spelat något på denna skärm? kanske något med just en kompass(karta) eller liknande under någon timme eller så?
Vad jag läst och säkerligen du med verkar servicen i speciellt USA vara kanon då service killarna kommer hem till oss, här i Sverige verkar det ju som att vi måste skicka in den till ett servicecenter i säkert 2+ veckor ifall vi vill fixa våra fel. Kan inte förstå hur det kan vara sådana stora skillnader.
Smått nyfiken på din tv-bänk också, något som säljs i en vanlig butik och vad skulle den möjligvis kunna kosta? har sjukt svårt att hitta en tv bänk som passar till en tv i denna storleken.
Du skulle inte kunna ta en bild på tvn i ett mörkt rum, (bra svärta) har ju endast sett denna tv på expert och där är det allt annat än mörkt som sagt..
Upplevs tvn som gråaktig vid dags och/eller kvällsanvändande? Då just tvn jag såg på expert såg grå ut men troligen beror det nog på att det stod i en så pass ljusstark lokal.
Har också läst om det, nackdelen med att välja anpassa till skärm är att den skippar burn-in protection skyddet då vilket faktiskt är dåligt planerat, men hur menar du att bilden ser ut om jag ser på film lr spelar via PS3an med 16:9? Blir det svarta borders eller hur påverkas bilden?
Tack åter igen, sjukt schysst att du kan ta dig tid att svara på lite frågor!
Postad 29 January 2012 - 02:56
Jo USA verkar har riktigt bra service. Har dock läst att folk i Sverige också fått folk hemskickade så tror det är en fråga om hur mycket man tjötar / klagar på dem. Vi får se vad jag får för svar på Måndag på mitt mail där.
TV-bänken är från EM Möbler och har några år på nacken. Den är över två meter lång och ganska låg men ändå så hög att man kommer under med dammsugaren. Är riktigt nöjd med den men tror inte de säljer den fortfarande tyvärr och då jag köpte den av en arbetskamrat så vet jag inte vad de heter men kostade ny något runt två tusen har jag för mig.
Har tyvärr ingen systemkamera, bara enkel digitalkamera så blir rätt kassa bilder när det är mörkt. Vad är det du vill se, mörkheten på bilden eller bara över lag? Tog och gjorde en snabb testfilmning, inte världens grymmaste bild och kvalité men du kanske får ett hum över svärtan. Följande video är filmad under natten med alla lampor släckta: http://www.youtube.c...h?v=0AegqIXFwGs
Menar du ramen på TVn eller bilden? För ramen känns som en blanding mellan silver/gråaktig. Över lag så tänker man inte, i alla fall inte jag, på att ramen finns där, den bara är liksom.
Vet inte hur det är med burn-in protection och "anpassa till skärm"-alternativet men kör man utan det så overscannar den en, tja va kan det vara, 30-50 pixlar känns det som. Det blir inga kanter eller så bara att han gömmer en bit av bilden i alla fyra hörnen. Sen tror jag som sagt även om alla saker som ska hålla burn-in borta är avstängda så får den nog stå på åtaliga timmar för att något ska brännas fast.
Chill, alltid kul att försöka hjälpa folk, speciellt med en sådan här grym TV
Postad 29 January 2012 - 19:08
Ah, okej, jag kikade precis på deras hemsida och just din möbel säljs inte längre, men tänkte att det kan vara värt att höra iaf.
Ingen fara, det var klart bättre än väntat till och med! Ser ut att vara grym svärta som sagt
Det jag tänkte på var själva bilden, då det verkar som att skärmens yttre filter som ska skydda mot reflektioner gör bilden och det svarta mer gråaktigt under dagtid och/eller starkare ljus.
Annars är du nöjd med bilden i sd och hd antar jag, skarp och färgstark bild? Hur hanterar den sport tex hockey eller tennis eller så om du provat?
Som sagt ska det bli intressant och höra vad samsung säger om ditt buzzande, hoppas du kommer få hjälp med det! Så vad händer om de inte hjälper dig, kommer du kunna leva med att den buzzar eller kommer du försöka sälja den?
Tur det, så kul att du har den inställningen, ska bli intressant och kanske se ifall min buzzar lika mycket om jag beställer en. Dock verkar det bli svårare att hitta någon butik som har dem då de verkar som de slutat tillverkats.
Postad 29 January 2012 - 20:15
Framför allt har de nämnt The Dark Knight (BD) introt som en bra test för att se ifall man kan upptäcka fluctuating brightness. Just det är en nära 1 på saker jag är rädd att jag ska upptäcka då det inte verkar finnas något jag kan göra åt det.
Tack igen
Postad 29 January 2012 - 21:21
Vanliga kanaler gör väl sig so-so om jag får säga så. Tittar sällan på vanlig TV så har fortfarande bara comhems analoga utbud. Då det varierar mellan de olika kanalerna är de över lag rätt gryniga mer än pixliga. Funkar för mig dock men med digitalbox / modul blir det nog en stor skillnad. Från Blu-ray samt PCn är kvalitén tiptop om du frågar mig. Jag är långt ifrån en entusiast när det kommer till hemmabio, mer av en amatör som kanske vet lite mer än en med tummen i handen men över lag inte alls så himla insatt så för mig är det är klockren bild och svärta. Inte tittat på någon direkt sport då jag är helt onintresserad av det men antar allt beror på källan.
Vad jag förstått så är skärmen inte reflektionsbehandlad. På Samsungs hemsida står det "Anti Reflektion: Nej" men det är inget jag stör mig på då min förra inte hade det heller. Sitter man och tittar på dagen utan persienner så refelkteras som sagt rutorna men det är inte så farligt och man måste sitta i ena kanten för att se det. Känns som det är något sort av glas framför då om jag känner på den jämfört med min gamla LCD så går det inte få fram några kristaller. Skulle nog påstå att jag inte ser någon skillnad när det kommer till gråaktighet på grund av just sjävla bilden på dagen / kvällen.
Mjo buzzandet är irriterande men har som sagt bara haft den i tre dagar nu. När man tittar på film och har på bra med volym tänker man sällan på det och oftast sitter jag i ena hörnet av soffan / halvligger och då hör man det knappt. Men sätter man sig precis i mitten och det blir tysta partier så hör man det för väl. Pratade lite med en kompis som jobbar på elgiganten och han tipsade om ljuddämpande material att sätta bakom / runt om för att ta bort det mesta av ljudet men får se. Vore ju kanon om de kunde skicka ut nån tekniker som själv får sätta sig och höra hur det låter och bedömma. Det dumma är att ställer man sig upp och sätter örat vid väggen och lyssnar bakom TVn så här man surrandet från den vilket säkerligen är normalt men det högre buzzande ljudet framstår inte förren man sätter sig ner så frågan är ju om det är att för att ljudet studsar fram och tillbaka och ut precis i höjd med soffan. Säger de att de byter ut den är det bara och hoppas på en bättre annars vette fan, "så" farligt är det ju inte och är säkerligen en vanesak.
Jo de börjar försvinna allt mer. Antar Samsung går över helt till LED nu känns det som. Inte hört något om nya plasmor för 2012 men man vet ju aldrig. Verkar som elgiganten kommer få in några framöver så helt slut är de nog inte bara kanske limiterat lager som börjar ta slut.
Det du nämnde med ljusskiftning är något jag inte tänkt på men undermedvetet nog upplevt. Tror jag upplevt det en eller två gånger när jag tittat på 3D från datorn men kan även varit färgsättningen, allt blir ju mörkare när 3D hoppar igång på glasögonmen. Tog dock och stoppade i Dark Knight på Blu-ray och det är som du säger, i öppningen med molnet och Batman loggan så skiftar det mörka från mörkt till ännu mörkare men över lag är det inget jag la märket till. Sitter man och stirrar på de svarta kanterna ser man det men då vet man om det och då ser man det. Hoppar runt på Blu-rayen nu och det är inget jag upplever jag märker av över huvudtaget.
Får man fråga vart i Sverige du bor? Är det i närheten kan du ju alltid komma upp på en demonstration om du skulle ha vägarna förbi :-)
Postad 29 January 2012 - 22:17
Hm, okej.. Ja svårt att veta hur ofta ljusskiftningarna kommer att komma upp och hur mycket man verkligen skulle se det, svårt. Men som sagt verkar det bara vara i väldigt speciella fall så man skulle nog inte märka av det.
Står ju i kvalet av denna tv och sonys hx900 serie.. Gillar ju främst denna pga av storleken och den mer mjuka men ändå detaljerade bilden som plasman ger.
Jag bor i närheten av Sundsvall, sj då? Ja det skulle ju vara det bästa, men du lär nog bo nere i skåne eller liknande
Postad 29 January 2012 - 22:25
Har inte så stor koll på Sonys TV men är de under 64" känns valet rätt lätt om du frågar mig ;)
Haha Malmö, näh tack och väl för jag inte bor där, bor i Lidköping så är ändå en väldigt lång bit. Det var ju synd. Men det är bara att fråga på om du undrar över något mer vettu!
Postad 30 January 2012 - 15:16
Ifall det är så som du beskriver, så är det bäst att kontakta din återförsäljare och byta den till en annan, som inte låter. Du har rätt att lämna tillbaka en produkt inom 14 dagar från och med inköpsdatum, om du upptäcker ett riktigt fel på den. Det går snabbare och du vänder dig till återförsäljare än om vi beställer service till dig. Återförsäljaren ska göra så kallad DOA (dead on arrival) case, så ska produkten bytas. Det är alldeles rätt att man inte ska ha en buzzande TV så länge det finns möjlighet att lösa det.
Tar kontakt med Hembiobutiken och får se vad de svarar. Det bästa vore ju som Samsung kommer ut och säger om det är normalt eller ej.
Postad 30 January 2012 - 17:10
Har kommit på ett sätt att lösa mina bekymmer tror jag! Läste i en annan tråd att El-giganten har öppet köp, så var in till dem och pratade lite. De sa att det inte var några som helst problem att köpa tvn, ha den hemma i max 30 dagar sen bara fara in med den om jag inte är nöjd. Allt jag behövde betala var hämtningen av tvn för 300 kr då den inte går in i min bil :/
Kikade även på lite filmklipp och liknande i butik och märkte inte av någon ljsskiftning så förhoppningsvis kommer jag inte störa mig på detta när jag får prova dem hemma! Utöver det gillar jag verkligen bilden i de trailers de visade på MM och elgiganten.
Den största nackdelen är ju att den är så mycket dyrare där men det kan det vara värt ändå, då jag har möjlighet att prova i hela 30 dagar
Postad 30 January 2012 - 23:22
Hej,
Givetvis inte roligt att höra. Problemet med buzzing är att det kan variera mycket från olika miljöer och vad för produkter man kopplar in. Tex om man monterar den på vägg utan att använda distanser till väggfästet så kan det också påverka.
Samsung bör ordna med en tekniker hem till dig då de har den tjänsten så ge det ett försök till. Om de fortfarande inte ordnar det så kan du höra av dig till mig igen så ordnar jag det med dem.
Eftersom det är en Samsung produkt, en rejäl sådan pjäs också, och kostar så mycket pengar så ska de bistå med en servicetekniker om man frågar efter en. Så jag drog iväg ett tredje mail till dem då jag nästan krävde att de skulle skicka ut en. Tror de håller en på streckbänken lite när det kommer till tekniker men i slutändan skickar de nog ut en om man "tjôtar" tillräckligt.
Sen så börjar jag fundera på om det kanske är omgivning som återget ljudet extra mycket. Har en standard wallmount som TVn hänger på så den kommer ut några centimeter samt att den sitter på en betongvägg. Frågan är ju om ljudet studsar ner och ut så att buzzandet återspeglar sig mest just i det centrala läget. Man hör det knappt om man sitter fyra-fem meter ifrån vid datorn i hörnet av rummet.
Ja vi får se vad Samsung svarar, helt klart godkända att svara på mail, alltid fått svar samma dag jag mailat dem.
Jo det är fint med Elgiganten där och 30 dagars öppet köpt. För mig HBB har 14 dagar eller nåt sånt men jag är sjukt nöjd så tvivlar på att jag kommer skicka tillbaka den, hoppas bara det finns någon lösning på problemet. Sitter man som sagt lite åt sidan och höjer volymen försvinner buzzandet rätt bra men i slutändan är det något man vet om finns det och då undermedvetet lyssnar efter. Men men, får se vad Samsung svarar.
Var inne och tjötade med min brors polare som är Ljud och Bild ansvarig på Elgiganten här i Lidköping och han var grymt sugen på att komma hem och ta en titt på detta monster då han sålt några sånna själva samt haft uppe demo ex men aldrig sett den i hemmamiljö och inställd. Får se vad han ger för dom om man ställt in den bra eller inte :)
Postad 31 January 2012 - 13:52
Det jag tänkte på med väggfäste är just om du använder de små plastdistanserna mellan tvns baksida och fästet? Om man inte gör det brukar plåten bli lite tilltryckt och kan då ligga mot transformatorn som ger ett buzzljud. Sen är givetvis en betongvägg bra på att leda vidare sånt ljud. Testa tex att lägga en kudde ovanpå tvn så försvinner nog det mesta. Då kan det hjälpa med nån form av akustikmaterial:
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=151970
Som sagt, om inte Samsung ger med sig nästa gång du ringer så hör av dig till mig. Jag ska se till att trycka på dem då också. Skicka isf med serienummer på apparaten så är det lite enklare att lösa det.
Inväntar fortfarande svar från Samsung angående servicetekniker.
Postad 31 January 2012 - 17:45
Vad betalde du för din tv, och mer intressant köpte du till en försäkring på den?
Postad 31 January 2012 - 18:11
Jag gav strax under 20 för tiden då det var ett demo ex de haft uppe i cirka två veckor och visat lite. Ingen extra försäkring för TVn.
Postad 31 January 2012 - 19:12
Ja, inte alls omöjligt att man vänjer sig. Men sidan du länkade till med "dämpnings material" kan ju kanske vara en bra ide, frågan är hur de ska sättas upp, lyckades inte klura ut det. Sen var ju priset inte det billigaste då jag har svårt att tro att en räcker.
Så hade du betong vägg sa du?
Tror jag ska ta prova och köpa tvn på elgiganten sen hårdköra den i 20 dagar med filmer och spel för att se vad jag tycker. Hoppas innerligt att jag inte får en som buzzar för mycket! Det jag är mest rädd för under denna provperiod.
Föresten hur långt ifrån tvn sitter du? Själv gissar jag att det blir kanske 3,5 möjligen 4 meter för mig så den kommer troligen upplevas ganska stor, inte för att det är någon nackdel!
Så vilka Bluray filmer och spel har du kört på denna pjäs, ser alla lika bra ut, de är inte mycket suddighet vid rörelser eller sånt?
Postad 01 February 2012 - 06:58
Jag hade hoppats på att de skulle kalibrerat den på HBB men då de enbart hade haft uppe den i två veckor hade de inte gjort något med bilden. Men i slutändan blev det kanon att gå efter värdena i den avsforum.com-tråden jag skrivit om i albumtexten och småjystera efter hur man själv ville ha det.
Yesbox, en tjock betongvägg. När jag hängde upp den gamla 52" LCDn så tog inte ens ett slagborr så fick åka och låna en borrhammare och då jäklar blev det hål i väggen. Tror att från vägg till baksida på TV inte är mer än fyra, max fem, centimeter.
Ja kör på Elgiganten du, har de 30 dagars öppet köpt är det ju kanon, hinner du testa mycket på. Jag vet ju som sagt inte vad buzzandet beror på eller om det bara är 50/50 om man får en som låter men jag har provat allt från att köra elkontaktet ensam i väggen till att dra ut antenn och alla kablar som är inkopplade men just i huvudhöjd i centrerat läge så låter den mest. Sätter man sig vid sidan på seschlong eller vad det nu heter så låter det 95% mindre. Ännu inget svar från Samsung om de kommer skicka ut nåt men borde väl få svar idag.
Jag har fyra meter mellan väggarna så blir väl ungefär samma som dig, dryga tre och en halv meter. Höjden är ungefär så att mitten av bilden hamnar rak fram när man sitter i soffan så varken för högt eller för lågt. Tro mig, man vänjer sig snabbt vid bilden, även fast man nu i början tänker "oh shit vilken stor bild". När man ser kort däremot på 52 vs 64 upphängd är det helt sinnessjukt vilken stor skillnad det är.
Jag har inte kört så himla många Blu-ray filmer än. Enbart Dark Knight samt Faster men några stycken 3D filmer från datorn har det blivit och nu på Torsdag blir det Avatar i 3D då polarn varit sugen på att se den. Alla bildinställningar sparas ju per input samt mode så i början var det ett jäkla meck att ställa in alla värden men i slutändan blev det riktigt bra. Tänk bara på att ställer du in t.ex. HDMI 1 (vilket är dvi/pc läget för TVn) och slår på 3D så måste du ställa in bilden för 3D-läget även fast du redan gjort det för ej 3D. Sen beroen de på källan så kan du inte ändra allt som du kan med t.ex. HDMI 2 som jag har kopplat en Blu-ray spelare till. Så den optimalan kvalitén får man som sagt från en Blu-ray spelare genom HDMI för där kan man ändra mest saker.
När det kommer till suddighet så tycker jag personligen att en film inte ska vara perfekt superskarp. Visst, bildkvalitén ska vara det men när saker rör sig är det meningen att saker ska bli lite blurriga precis som filmskaparen säkerligen vill ha det. Så kör man filmer i 24Hz, vilket man alltid ska göra, så är ju inte bilden knivskarp hela tiden. Men tro inte för en sekund att det är någon suddig dålig bild jag snackar om, näh, bilden är verkligen perfekt på alla kanter. Kanske överanalysera vad du menade med suddighet där men aja, nu har jag skrivit det så låter det stå kvar :-P
Spel har jag endast testat Wipeout HD på PS3an. Det har 3D stöd och var ritkigt jäkla häftig känsla, helt obeskrivlig, måste upplevas men tro mig när jag säger att man tappar hakan lite, det gjorde i alla fall jag. Dock får man gå in i display option för PS3an och lägga till på nytt att man ska använda HDMI som utsignal för då söker han igenom alla typer av upplösningar m.m. du kan ha och då hittar den även att du har en 3D TV och enablar så du kan använda det. Sen när man startar spelet så frågar han om man vill spela i vanligt eller 3D mode.
Hitta en bild jag tog med mobilen när jag tittade på Faster häromdagen så tar och lägger upp den. Än en gång så är det en mobilkamera så den "dåliga" kvalitén beror ju som sagt på mobilen och inte TVn men du kanske får en liten bättre bild hur jäkla högupplöst och skarp bild det är. Klicka på bilden för att få orginalupplösning på 3264x2448 pixlar.
Postad 02 February 2012 - 19:31
Hm okej, undrar hur tvn gör ifall man kör allt genom förstärkaren då, för då blir det ju bara en hdmi som används i tvn?
Ja, ska bli kul och prova på 3d, aldrig brytt mig direkt men det kan ju bli något roligt ändå! Fick du med glasögon i din tvkartong? För jag har hört mycket olika saker om det
Hört något från Samsung ännu?
Ser ju sjukt bra ut! hur är "shadow detail" typ möjligheten att urskilja saker när det är mörkt, är det lätt eller blir det nästan bara svart?
Får dra iväg ett meddelande när jag får hem tvn, Elgiganten skulle få in den runt den 13-14 så någon dag efter det borde jag få den
Ska bli kul!
Postad 03 February 2012 - 00:34
Har nu även sett Avatar i 3D och jäklar vilken cool upplevelse, blir en helt annan film. Detta var polarns första 3D film så han satt med öppen mun under hela filmen och nästan dreggla :-P Visade även lite PS3-kompatibla 3D spel och han skratta som en liten tjej av förtjusning över hur coolt det var, haha.
Jag hittade inte heller någon stans att det skulle följa med glasögon men när jag ringde HBB så sa de att de skulle lägga ner ett par. Men så på kartongen står det klart och tydligt 2x 3100gb och i låg som sagt ett oöppnat paket med två glasögon. Så jag antar att det är standard att de följer med. Går annars på runt en 500 kr st så är ju ändå en tusing där man "sparar in" vilket är nice.
Inget svar från Samsung, riktigt dåligt jämfört med hur snabbt de svara i början. Dock så börjar jag höra ljudet mindre och mindre så antar det är en vanesak. Sa inget till polarn som var med och tittade på filmen igårkväll om buzzandet och han sa inget om att han tyckte det lät något om den. Tror att om två veckor ignorerar hjärnan ljudet och då slutar man tänka på det så nu, en vecka efter jag fick hem den, känns det definitivt som en vanesak.
Tja är det något som är i fokus, som t.ex. bilden på The Rock jag postade, så är det ju meningen att det ska vara mörkt men ändå kunna urskillja vad som finns i mörkret. Däremot om det är kolsvart och i bakgrunden så blir det riktigt svart. Tycker svärtan gör sig riktigt bra hela tiden, även på en film som Iron Man 2 som i jämförelse med Rock'n'Rolla var riktigt mörk inspelad. Sen har jag ju haft en cloud:ad LCD innan så tycker ju svärtan är extremt bra i jämförelse. Men även om man haft plasma förut så tror jag man blir ritkigt nöjd ändå.
Ahh, om dryga två veckor, kul! Ja du får höra av dig om hur du tycker den är. Glöm inte kalibrera den bara, gör rätt mycket jämfört med out-of-the-box. Har du ingen skiva / verktyg så funkar värdena på avsforum.com riktigt bra. Länk finner du längst upp i albumegenskaper-texten.
Postad 04 February 2012 - 18:33
Du har inte hört något ännu från Samsung?
Ja, hoppas att jag kommer få en tv som inte buzzar överdrivet och inte lider av för mkt IR
Precis! hur ser filmer ifrån datorn ut, blir det lika bra? Märker du i hemma miljö skillnad på DTS och DTS-HD? Givetvis skiljer sig ju detta mellan förstärkare och högtalare men kan ändå vara roligt att veta.
Med tiden som du säger blir det nog något man sällan lägger märke till, speciellt då det är så riktningsspecifikt som du säger.
Postad 05 February 2012 - 01:27
Hepp inget från Samsung, de "missade" väl mailet som alla företag gör ibland men jag vet inte om jag kommer orka bry mig nåt mer. Jag känner av buzzandet mindre och mindre så tror att nån vecka tänker jag inte påt längre.
Bilden från datorn blir lite sämre med svärtan då man inte kan ändra vissa saker när man kör dator till HDMI 1 (som det står man ska använda om man ska koppla in en dator) jämtemot t.ex. HDMI 2 som jag kör Blu-ray spelaren. Inte för att bilden på något sätt blir "dålig" från datorn men just svärtan är det man ser lite skillnad på. Dock när man kör 3D från datorn så aktiveras ju glasögonen och det blir en mörkare hinna när man tittar genom dem så över lag blir bilden mycket svartare på grund av / tack vare detta. Är ju små saker jag "klagar" på nu om man kan säga så, bilden är riktigt bra asså.
Jag hör stor skillnad på DTS/Dolby och DTS HD/Dolby True HD nu då jag har ett system som faktiskt klarar att trycka ut det. Innan hade jag ett fyra tusen kronors system från netonnet mot ett nu 5.2 Audio Pro med en feting Onkyo förstärkare och ljudet blir hur sjukt kristallklart som helst. Jag tycker att ljudet gör mer för en film än själva filmen i sig så att gå ifrån HD ljud är det sista jag kommer göra.
Synd att du inte bodde närmare då hade du fan fått komma över på en visning :-) Svårt att försöka förmedla hur man menar över ett forum, känns inte som att det gör sig rätt då man verkligen måste se och höra för sig själv.
Hoppas du får och blir nöjd med TVn när den dyker upp!
Postad 08 February 2012 - 22:53
Möjligen lirat nå mer spel eller sett många filmer med svarta bars, kan tänka mig det då flesta filmerna har det
Postad 09 February 2012 - 19:08
Hepp inget svar från Samsung, antingen så sket de i det eller så kom det aldrig fram. Det som suger med deras mailsupport är att du inte kan svara på deras svar, så man måste alltid gå genom deras forumlär. Men jag skiter it nu, vant mig vid buzzandet och hör det väldigt sällan nu.
Jag har spelat runt lite blandade spel och det funkar kanon, inga problem som jag har märkt av. Tittat på en hel del film 2.35:1 filmer också och inte ett enda spår efter att det har varit svarta kanter så tror du kan sluta oroa dig för att saker bränner fast ;-)
Postad 29 February 2012 - 17:52
Om du flyttar ut frontarna lite och vinklar dom innåt lite så kommer du nog få ett bättre ljud
Annars är det ju riktigt snyggt
Postad 07 March 2012 - 03:13
Dock har jag ännu inte fått 3D att fungera? ska man göra något mer än trycka på 3d knappen på tvdosan? satt ihop glasögonen och stoppat i batteriet men sen händer ingenting? Provat hålla in den det som ser ut som en powerknapp men utan resultat? Har jag missat något steg, är det något mer jag måste göra med tvn eller glasögonen?
Postad 07 March 2012 - 15:24
Jag har nu haft tvn i snart 2 veckor, har också ett klart buzzande ljud. Dock inte så störande när man väl ser på film, men när det är tyst hörs det ganska tydligt dock. Men kommer få den utbytt då jag fick en död pixel för ett par dagar sedan och hoppas nu att den nya kommer låta mindre eller helst inte mer än denna!
Dock har jag ännu inte fått 3D att fungera? ska man göra något mer än trycka på 3d knappen på tvdosan? satt ihop glasögonen och stoppat i batteriet men sen händer ingenting? Provat hålla in den det som ser ut som en powerknapp men utan resultat? Har jag missat något steg, är det något mer jag måste göra med tvn eller glasögonen?
Tjennare rongden, började undra om du verkligen köpte TVn till slut :-)
Jasså din buzzade också, tråkigt, antar att alla göra det i olika skalor då. Döda pixlar är inget jag stött på än vad jag kan se på min, inte direkt kört enfärgade bilder och letat heller, men det är ju bra att de kommer byta ut den, sjukt irriterande att hitta det. Vart på skärmen och vilken färg var den?
Näh jag tror det ska räcka så för att synca glasögonen med TVn, för mig jag satte på 3D, höll inne powerknappen på glasögonen en liten stund och sedan var de syncade. Satt batterierna på rätt håll? ;-) När du trycker på 3D knappen väljer du Side-by-Side eller Over-Under då? Du måste göra det för att aktivera 3Dn, räcker inte med att bara trycka en gång på knappen. By default är TVn på så att den visar ett meddelande när den känner av att en 3D bild finns men kör du filer från datorn måste du manuellt sätta på den. Kör du från Blu-ray hittar den oftast själv men säger som sagt till. Har ställt in så både min Blu-ray samt TV aktiverar och köra igång 3D när jag stopper i en 3D Blu-ray, slipper man trycka på massa knappar. Det som är bra är att så fort 3Dn stängs av stängs också glasögonen av.
Själv införskaffat mig en ny Blu-ray spelare med dubbla HDMI så jag kan köra 3D Blu-ray och få ut DTS HD MA / TrueHD ljud (min stärkare är ju inte 3D-kompatibel så kan inte skicka vidare bilden). Fick hem Dumma Mej igår (149:- från cdon) och måste säga att det är sjukt bra bild och ljudkvalité på den filmen och 3D effekterna är riktigt sköna. Spelaren jag köpte var Panasonics BDT310 och vill du ha en billig (2000:- / komplett) men ändå sjukt välgjord spelare kan jag starkt rekommendera den. Självklart sänkte de den 300:- (1695:- / inwarehouse) några dagar efter jag beställde den men men, riktigt nöjd så inget att hänga läpp över.
Behöver du hjälp med att ställa in bilden har jag riktigt bra grundinställningar du kan utgå ifrån.
Postad 08 February 2013 - 18:37
Riktigt fint förövrigt oxå.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
78 bilder
144 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?