Rummet var OK. Stort och luftigt med heltäckningsmatta.
Jag kommer inte att lägga en årslön på förstärkare i alla fall. Kraft vill jag iofs ha... mwn mina plåtöron(?) uppskattar knappast det sista i finess.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 17 February 2012 - 17:37
Jag sitter på ett hotellrum i Wien och för några minuter sedan var jag nere i en hifi-butik och lyssnade på en McIntosh Martin Logan-kombo där bara McIntosh-prylarna kostade ca 200k (CD 50k, försteg 50k, slutsteg 100k). Ärligt talat tyckte jag inte att del lät nåt särskilt. Martin Logan-högtalarna lät som dessa brukar låta (OK men lite för påträngande för min smak) och jag kunde inte detektera någon särskilt lyft av detta exklusiva förstärkeri. Det är alltid samma sak när man provlyssnar tycker jag. Svindyra förstärkare och CD-spelare gör knappast något för ljudet vid normala ljudtryck...
Rummet var OK. Stort och luftigt med heltäckningsmatta. Jag kommer inte att lägga en årslön på förstärkare i alla fall. Kraft vill jag iofs ha... mwn mina plåtöron(?) uppskattar knappast det sista i finess. Postad 17 February 2012 - 17:41
Lyssnade du på samma högtalare fast med en förstärkare som passar din prisklass? Om inte, så skulle du kanske gjort det. Någon skillnad lär det säkert bli och sedan är det upp till dig att bestämma ifall skillnaden i ljud är värd skillnaden i kostnad.
Postad 17 February 2012 - 17:50
Jo jag vet att man inte kan bedöma en förstärkare utan ett standardiserat blindtest men om jag säger så här:
Har jag någonsin fått en wow-upplevelese av en: Förstärkare? - nej CD-spelare? - nej Högtalare? - ja Postad 17 February 2012 - 17:52
man måste nog bedömma en förstärkare efter sin egna smak och i sin egna rigg för att utvärdera.
dock är mcintosh så ohyggligt snygga så man blir ju alldeles till sig....... Postad 17 February 2012 - 18:03
hassesolo: Grattis, du har kommit fram till vad som egentligen spelar roll i en anläggning =)
Postad 17 February 2012 - 18:08 Oh ja! Postad 17 February 2012 - 18:24 Håller med dig och jag skulle vilja säga att jag inte hört någon skillnad mellan CD-spelare/förstärkare som inte berott på olika ljudnivå. Postad 17 February 2012 - 18:39
Jag skulle kunna rigga upp ett test för dig på drygt 20 minuter, där du kommer att höra skillnader på två olika förstärkare, även fast du använder samma ljudnivå och testet görs i blindo. Postad 17 February 2012 - 19:12
JAg bytte från Onkyo 607 till Marantz AV8003/MM8003. Det är ju ett stort kliv, betalade dock endast 19500 istället för normala 46000 för det.
Jag hör skillnad och fick fler funktioner för pengarna. Men hade jag betalat 46 k hade jag ansett det för dyrt för det kliv jag fick. Postad 17 February 2012 - 21:33
Jag säger nog att det *kan* skilja mycket på stärkare. min pa-stärkare lät förj*vla överjävligt med mina viennor medans min rotel (10 gånger priset) låter bra
Postad 17 February 2012 - 21:36
Ja, förstärkaren är lika viktig som högtalaren. Postad 17 February 2012 - 23:15
Njae, vill inte säga riktigt så faktiskt. man kan ju inte rättvisy jämföra en ps-stärkare i superbudgetklass mot ett d-klass kraftpaket
Postad 17 February 2012 - 23:29
Det är klart att det finns skitförstärkare som inte funkar men det finns hyfsat billiga förstärkare som låter i princip lika bra som snordyra förstärkare i mina öron. Behöver man 2 x 2kW med kvalitet så kostar det så klart mer.
Postad 18 February 2012 - 00:14
Haha, oja ^^
Existerar det ens sån kraft från någon förstärkare oavsett prisklass? Postad 18 February 2012 - 00:22
Ja, skillnaden på högtalare är ofta ungefär en tiopotens större än på stärkare, cd-spelare osv.
Minns så väl (nån gång för hundra år sen) då jag a/b-testade olika stärkare i butik. Höll säkert på i ett par timmar (till personalens förtret) men fastnade till slut för Nad 3020 kontra Yamaha CA610. Bägge lät väldigt bra med en lång rad olika högtalare, men Nad:en var konsekvent "en smula ljusare". Det slutade dock med att jag sket i skillnaden och valde Yamaha:n för att den hade en väldigt vettig Rec Out-selector... Pudelns kärna är att man väldigt sällan (med hyfsat likvärdiga förstärkare) konsekvent kan säga att den ena eller andra "är bäst". Det är ofta så att man hör skillnader men vilken som för ögonblicket överglänser den andra beror oerhört mycket på materialet man lyssnar på. Tvärsäkra uttalanden om att vissa stärkare, försteg, cd-spelare osv "låter mycket bättre" ger jag väldigt lite för, av fysikaliska skäl och egen erfarenhet. Postad 18 February 2012 - 00:46
En low-end förstärkare med high-end högtalare kan låta alldeles utmärkt så länge som man inte överanstränger volymen. Ett par low-end högtalare låter skit oavsett förstärkare. Postad 18 February 2012 - 05:05
Nja, har man bra akustik kan mediokra högtalare plötsligt låta bra igen.
Postad 18 February 2012 - 05:30
https://www.prisjakt...kt.php?p=396493
Postad 18 February 2012 - 05:41
Så , Ja
181,5 kg, och jag har hört dessa med Dynaudio Audience 42 samt en äldre, större Dynaudio modell, de stod bredvid varandra, och det roliga var att Audience 42:orna fyllde hela Aulan vi satt i med ett sådant ljudtryck så man trodde det var inbyggda högtalare i väggarna, och alla trodde det var den större modellen som spelade Sjutton, vad jag gillar McIntosh Postad 18 February 2012 - 06:50
Sååå... nästa fråga blir då vad det finns för monstertunga högtalare som behöver den kraften
EDIT: https://www.prisjakt...kt.php?p=980820 svarar på min egen fråga. jag minns att jag läst om att dessa väldigt suspekta högtalare är sinnessjukt tungdrivna och har även för mig (kan dock minnas fel) att jag såg att en person på nätet körde just dessa med mcintosh. rekommenderar att söka den bildserien, då det visade sig att det var ett helskotta att få upp högtalarna till området dom skulle (tre smala trappor upp) trots att lyftandet och installationen skedde med hjälp av tre pianoflyttare =D Redigerat av Zartok, 18 February 2012 - 08:47. Postad 18 February 2012 - 09:30
low och high är odefinerade begrepp, det gäller att matcha högtalaren med en passande förstärkare något som annars riskerar man att lägga en del av pengar i sjön genom att exempelvis köpa en reciever för 4000 som enbart ska köra i stereo med ett par finare golvhögtalare. Redigerat av ZaXxx, 18 February 2012 - 09:36. Postad 18 February 2012 - 09:41
Ja det beror väl på vad man själv är ute efter, men Dynaudio Audience 42 behövde det för att kunna spela ut rejält, och det är inga jättar storleksmässigt, men rackarns vad fint de spelar...
Postad 18 February 2012 - 10:48 Oavsett definitionen på low- och highend så upptäcker nog de allra flesta, om de testar, att man generellt får ett mycket bättre ljud med en stärkare för 3000 kr och högtalare för t.ex. 20 000 kr än motsatt ekonomiska fördelning. Inget att tveka på... Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 February 2012 - 10:49. Postad 18 February 2012 - 11:05
Blaaaa ingen vettig människa köper en förstärkare för 3000 och högtalare för 20000, en dyr högtalare kör ur en billig förstärkare och lite till men kommer alldrig i rätt skor. Det finns en anledning till att alla mässor, affärer, tillverkare inte nöjer sig med en onkyo 609, dels så har en riktigt bra anläggning alldrig en dac inbyggd i förstärkaren. Redigerat av ZaXxx, 18 February 2012 - 11:12. Postad 18 February 2012 - 11:33
Nu trodde jag vi pratade stereo, inte flerkanal. Finns massor av 2-kanalare för 3-5000 kr som absolut inte gör bort sig med mycket dyrare högtalare. Vad sedan försäljare använder och hävdar skall man ta med en nypa salt,,, Deras intresse är självklart att de skall tjäna pengar, inte att du skall hitta den mest kostnadseffektiva anläggningen.
Postad 18 February 2012 - 11:37 visst, när och vart? Sen, så kommer vi testa dig också, och se om du kan skilja på dem under kontrollerade former. Med tanke på att jag i åratal utmanat folk här som tror sig höra en skillnad, men ingen har vågat ställa upp på ett kontrollerat test, säger rätt mycket, tycker jag.
Jag hade en Denon 2106 (kanske runt 4-5000 kr) till mina högtalare som kostar runt 140 000 kr. Fungera perfekt. Varför sprida massa myter? Denna tråden börjar likna andra äldre trådar. Så varför för en gång skull göra något annorlunda? Att vi ses och testar dessa påståenden? Snacket att man inte har tid går jag inte på, då hade man inte haft tid och skriva en massa inlägg i åratal. Postad 18 February 2012 - 11:53
Jag skulle gärna vara med på ett test. Postad 18 February 2012 - 15:40
Man ser att denon 2106 har fina komponenter vilket gör den ganska välljudande i stereoläget, att du upplever dina super högtalare med förstärkaren låter bra förstår man men inte på långa vägar lika bra som andra alternativ. Skulle själv inte sjunka så lågt att påstå att en surroundreciever är riktigt hifi. Postad 18 February 2012 - 15:43
Förmodligen kraftigt avskärmad från förstärkardelen, en specialvariant. Redigerat av ZaXxx, 18 February 2012 - 15:44. Postad 18 February 2012 - 16:36
Svammel,varför skulle en bioreceiver inte vara riktigt hifi???? Postad 18 February 2012 - 16:52 Och jag antar du är synsk som kan veta detta utan överhuvutaget lyssnat. Jag tycker vi kan sätta 10 000 kr, att om jag fixar fram en vanligt reciever och en 2-kanals förstärkare för 20K så kommer du inte skilja de åt i ett blindtest. Så, will you put your money where your mouth is? Postad 18 February 2012 - 17:29
Jag sätter ingenting, jag har hört skillnad på alla förstärkare jag haft iaf men jag får helt enkelt förmoda att alla inte har samma öron. Postad 18 February 2012 - 17:39
Jag kan nog vara beredd att hålla med om att det är väldigt små skillnader mellan förstärkare/cd-spelare osv. generellt sett.
Under se senaste veckorna har jag gjort lite jämförelser mellan : Oppo BDP-95 (digitalt ut) -> Yamaha RX-A810 -> Naim Nap 200 - Dynaudio Focus 220 mk2 och Oppo BDP-95 (digitalt ut) -> Naim Dac + Naim XPS2 -> Naim Nac 282 / Naim Napsc / Naim SuperCap -> Naim Nap 200 -> Dynaudio Focus 220 mk2 Måste säga att skillnaderna i ljud inte är enorma, däremot är prisskillnaden desto större även om min Naim-anläggning är bara en mid-end. Naim-anläggningen låter bättre, och jag föredrar att lyssna med den. Möjligt att jag inte skulle fixa en blindtest, men vad spelar det för roll? Det är en hobby för mig med musiklyssnandet där hifi-utrustningen är en del av den. Hifi är vägen till musiken för mig! Min hifi-anläggning hamnar helt klart på mitt feel-good-konto, precis som när frun går på spa eller något annat skit Kom igen nu... Man lever bara en gång, tror jag, så köp vad ni vill och njut av musiken... Postad 18 February 2012 - 18:03
Håller med ByggareB, det viktiga är att uppskatta musik inte att jämföra olika stereoförstärkare.
Postad 18 February 2012 - 19:38 Konstigt detta. Om och om igen så "hör" vissa personer stora skillnader mellan förstärkare eller CD-spelare. Varje gång man frågor om de ställer upp och testar detta under kontrollerade former, så avböjer dem. Och de få som ställer upp så visar sig empirin att nästan alla misslyckas höra någon skillnad under kontrollerade former. Låt mig säga såhär. Om Läkemedelsbolaget "perrå", skulle hävda de har en medicin som botar migränproblem, men de vägrar att visa upp det under kontrollerade former, och det enda som du får höra är att ett fåtal ha testat, men det har inte funkat på dem. Skulle du då svälja deras påstående och köpa medicinen? Postad 18 February 2012 - 19:42 Nej, det spelar ju ingen roll för dig. Men, och här är problemet, om du rekommenderar detta för andra som det verkligen är en skillnad, så spelar det roll. Annars så är det bara din plånbok som drabbas. Precis, man lever bara en gång så jag har svårt att förstå varför man vill jobba i veckor, månader, kanske till och med år. extra bara för att få råd med en pryl som inte gör någon verklig skillnad. Men hell, det är jag det. Jag väljer kanonljud och vara ledig/eller lägga pengarna på annat över jobba för placebo. Alla är vi olika Postad 18 February 2012 - 20:09
Jag nappar gärna på Mkarlssons erbjudande om blindtest, är dessutom nyfiken att lyssna på hans anläggning.
Postad 18 February 2012 - 20:13
Jag kan ju rekommendera vad som helst, det är ju ändå upp till personen som får rekommendation att ta ett beslut. Menar du att du aldrig ger rekommendationer till någon ? Jag skulle personligen aldrig rekommendera mina föräldrar som nästan aldrig lyssnar på musik att köpa en dyr anläggning, lika lite som jag skulle rekommendera dom att köra Nad 208-steg och hembygda-högtalare. Vi har ju båda "rätt", eftersom det finns ju varken rätt eller fel om vad som låter rätt. Eller hur? Postad 18 February 2012 - 20:47 Jo, men jag försöker bara rekommendera saker jag känner till. Just därför jag är tveksam när onödigt dyra tweaks mm rekommenderas över tveksamma kunskapskällor. Typ Detta är ju en gammal hifi-myt. Det stämmer ju inte. Låter två saker olika så är minst en av dem färgad. Lika lite som koderna för den jpeg bilden du tittar på är källan hur bilden skall se ut, så är även insignalen referensen för hur det skall låta. Postad 18 February 2012 - 21:09
MKarlsson74
Menar du att alla förstärkare/ cd spelare låter lika och att det inte spelar någon roll vilken man väljer? Eller har jag missupfattat vad diskutionen handlar om. /Niklas Postad 18 February 2012 - 21:18
Sry men måste bara tacka för denna tråd...skönt att få skratta lite på Lördags kvällen.
Postad 18 February 2012 - 22:21
Hifi-myt? Det är ju ingen hifi-myt om att vi alla föredrar olika ljud, för det var det jag menade. Varför syns du aldrig på Faktiskt.se längre förresten? Postad 18 February 2012 - 22:31 Jag med vart bor du. Postad 18 February 2012 - 23:45 I del flesta fallen kommer inte folk kunna skilja mellan vanliga vettiga förstärkare, ja. Det finns rätt enormt med bevis för detta. Det säger inte att det inte kan finnas tillfällen där man kan skilja dem åt. Ja, det är en myt. I alla fall till stor del en myt eftersom när man undersöker det, blint mind you, så ser man att nästan alla föredrar "samma" ljud. Sean Olive och gänget har gjort flera sådana studier. Det finns mycket att läsa på hans blogg om det. http://seanolive.blo...io-product.html Postad 19 February 2012 - 00:22
Just därför ska du verkligen inte pladdra om en massa saker/förstärkare/kablar/CD:s etc som du INTE känner till.
Jag är på! ska bli ytterst intressant. Postad 19 February 2012 - 00:50 Va? Sen, du skulle "kunna rigga upp ett test för dig på drygt 20 minuter, där du kommer att höra skillnader på två olika förstärkare, även fast du använder samma ljudnivå och testet görs i blindo.". Jag undrar vart och när? Postad 19 February 2012 - 00:54
Vissa i den här tråden har GARANTERAT inte hört något bra stereo-system någonsin(i ett bra rum dvs.). Jag är verkligen seriös. Om ni hade gjort det så hade ni förstått hur irrelevant det är att köpa dyr elektronik innan ni fixat framför allt rummet men också bra högtalare och dess placering. Om man upplevt bra grejer så vet man att det krävs inte många slantar på elektroniken för att det skall låta bra. Och även om man väljer att lägga pengar på det så kommer man garanterat höra extremt mycket större skillnad på den elektronik man köper om rummet och högtalarna är fixade först. Finns många trådar detta tjatas om men folk verkar underskatta något extremt vad det är för åtgärder i rummet som krävs och hur stor skillnad det gör. Det behöver inte vara dyrt att fixa rummet. Själv köpte jag endast två absorbenter för 1200:- och använde diverse blommor osv. som diffusorer. Men det viktiga är att man ställer upp allt med millimeter precision - placeringen av högtalarna är extremt viktigt. Enstaka centimeter kan innebära en bra ljudbild istället för en vägg av ljud.
Det är förvånansvärt logiskt om man bara tänker till lite. Det handlar om att ljudvågor skall studsa rätt i rummet. Lycka till att fixa ljudvågor som studsar fel med hjälp av en dyrare förstärkare. Med detta sagt så kan det lätt vara värt att ha snygga prylar stående framför sig. Själv mår jag så mycket bättre då- hör till hobbyn att det skall vara lite snitts på grejerna. Men snälla var ärliga mot er själva och testa att fixa rummet temporärt iaf. Jag och en polare gjorde detta ett par veckor sedan, Hängde upp lite gamla lakan osv. Man behöver verkligen inte anstränga sig för att höra skillnad. Ena sekunder har du en grumlig vägg av ljud och andra så har du en knivskarp ljudbild. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |