Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pappatråden

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 June 2012 - 20:32

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Sökte lite på forumet och hittade ingen pappatråd, så tyckte det kunde vara bra att köra igång en.

I augusti är det dags för min första, en son. Vi har inte bestämt varken förnamn eller efternamn och det kivas rejält här hemma. Hur lyckades ni bestämma er över ett namn? Vad utgick ni ifrån för namn? SCB? Släktnamn?

Och fi fan va skraj jag känner mig. Känns som om livet börjar på nytt om två månader, att man under de närmsta åren kan glömma bort allt vad fritid kallas. Är det verkligen så?

Postad 25 June 2012 - 20:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Är inte pappa själv men jag önskar dig lycka till med allt! :)

Postad 25 June 2012 - 20:39

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jag har börjat förbereda mig genom att sälja av min enorma spelsamling. Har sålt av säkert 3-400 spel det senaste året och sista lasset ligger på bordet i väntan på att läggas upp på Tradera. Jag behåller alla spel jag spelar eller har starka band till, men alla de jäkla spel jag bara köpt och lagt i låda i väntan på något åker ut.

Postad 25 June 2012 - 20:41

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 1
Va berredd på en rejäl omställning men lite mindre fritid får du räkna med hahaha!...Själv så tyckte jag första barnen innebar en rätt liten omställning fast nu med nr2 så rök min fritid helt åt fanders ;-)

Postad 25 June 2012 - 21:12

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Sitter också och väntar på att bullen ska bakas färdigt, i mitten av september är tanken att det ska kalvas.
Har inte gjort så stora förändringar kan jag tycka, men en mental förberedelse på att det kommer att bli annorlunda är nog ganska bra att ha.

Eftersom vi ville veta könet när vi körde på med ultraljudet så blev det lite enklare med namnen så vi har några på lager. Dock tror jag vi kommer att vänta och se ett tag om den nya familjemedlemmen är en Rut, eller Johanna eller ja vad man nu har tänkt på för namn. Det måste ju som passa.

Postad 25 June 2012 - 21:21

Unregisteredaa9a3a10
  • Unregisteredaa9a3a10
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 1
Säger Bara grattis!....Har själv en dotter 4,5 år & kan lugnt säga att det är dom bästa åren i mitt liv hittills!...För att inte tala om upplevelsen när man hörde/såg den lilla första gången..En känsla som inte går att beskriva. Så helt klart värt att offra fritid/hobbies för...Lycka till

Postad 25 June 2012 - 21:27

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Här är en till som går i väntans tider. I oktober blir man farsa. Många tankar som snurrar och nu går allting ut på att förbereda sig. Flytta in i nya huset, panikrusta litegrann inför bäbis... och sen vettefan, man får väl ta det som det kommer antar jag, ingen är väl någonsin helt redo för första barnet? :)

Postad 25 June 2012 - 21:36

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Säger Bara grattis!....Har själv en dotter 4,5 år & kan lugnt säga att det är dom bästa åren i mitt liv hittills!...För att inte tala om upplevelsen när man hörde/såg den lilla första gången..En känsla som inte går att beskriva. Så helt klart värt att offra fritid/hobbies för...Lycka till

+1 på den! Har en dotter på 1,5 som är det allra bästa som nånsin hänt mig/oss!

Postad 26 June 2012 - 07:50

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Även jag säger stort grattis!
Låter som ännu en klysha men min grabb (blir 4 i nov) är det bästa som hänt mig.

Postad 26 June 2012 - 09:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag har börjat förbereda mig genom att sälja av min enorma spelsamling. Har sålt av säkert 3-400 spel det senaste året och sista lasset ligger på bordet i väntan på att läggas upp på Tradera. Jag behåller alla spel jag spelar eller har starka band till, men alla de jäkla spel jag bara köpt och lagt i låda i väntan på något åker ut.

Varför? :wacko:
Tror du inte lillen vill sitta och lira dom klassiska spelen ihop med pappa om ett par år?

Postad 26 June 2012 - 10:38

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Absolut, men då kan vi lira på valfri emulator. Känns inte befogat att ha runt 100k uppbundet i spel när pengarna behövs till annat.

Redigerat av maximm, 26 June 2012 - 10:38.

Postad 26 June 2012 - 14:11

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 3
Äh jag lär väl inflika något som ändå är färskast i gemet med en liten tjej på 13 dagar :)

Mitt första tips är det viktigaste:
1. Lyssna inte på någon annan förälder. Er förlossning, era första dagar och upplevelser kommer att skilja er från alla andra. Alla barn är olika, likaså föräldrarna.

2. Ett bra babyskydd är guld värt. (för oss)

3. En bra plats för att byta blöja underlättar. (För oss)

4. Pyjamas är bra skit!

5. Blöjmärken passar olika bra. Pampers funkar fint för oss medan Libero sitter uruselt.

6. Hjälps åt och skäm bort mamman.

7. Kom hem, känn på tillvaron så märks det ganska snart vad som behövs. Vi trodde att ett babynest behövdes tills vi upptäckte att en ihoplindad filt/handduk/badlakan funkade lika bra om inte bättre.

8. Se till att ha en slant över så att ni kan skämma bort er med lite hämtmat och snask.

9. Ge inte upp hobbys och livet i övrigt. Det vinner ingen på, allra minst barnet. Sen beror det självklart lite på skalan av era hobbys.

10. En barnvagn har ca 2 månaders leveranstid.

11. Ni lär er!

12. Visa barnmorskorna respekt och ödmjukhet och visa att ni bryr er om er sambo/fru.

13. Det är okej att bli less någon minut eller timme om det är tufft. Men det går över!

14. Värna om varandra.

För mig har barn inte inneburit någon livsförändring eller megafattig ekonomi. Livsförändringar sker mest hela tiden och kan väl egentligen benämnas som en uppgradering. Annars består ju inte vardagen av något annat än livsförändringar.. cykelköp innebär en livsförändring. Stugbygge är en livsförändring. Nytt jobb är en livsförändring. Att fylla 18 är en livsförändring. Men håll med om att det egentligen är en uppgradering som leder till något roligare?

Jag behöver inte sluta ränna på krogen, för det gjorde jag när jag träffade min fästmö. Men det innebär inte att jag slutat dricka en pilsner då och då, eller sätter mig på en uteservering när tillfälle bjuds.

När jag spelar TV-spel idag så spelar jag som vanligt. Dock har jag lilltjejen på magen som sover så sött. Båda får närhet, hon hör mig prata och jag får spela. Uppgradering.

Ska man ner på stan så visst det kanske tar lite längre tid. Men kom igen.. vilken superhjälte man känner sig som när man kommer med sin barnvagn/babyskydd där på stan! Uppgradering.

Du kommer uppskatta dina små hobbys ännu mer! Och tänk dig när hon växt upp så att ni kan dela intressena. Uppgradering.

Det är väl klart att det är tufft ibland och man har några motgångar. Men det har väl alla "livsförändringar"? Cykeln går sönder, bilen pajar, ryggproblem m.m. Det är bara ett barn. Mår man bra själv så kommer hen må bra.

Själv har jag inte gjort av mig med något. Tvärtom. Jag har bara vunnit massor och kommer fortsätta så.
Bifogad fil  12.jpg   645.16K   3 Antal nerladdningar

/G

Postad 26 June 2012 - 14:24

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Ja, just det. Lyssna inte på mina tips för ni kommer uppleva det på ett annat sätt.

Sen är jag väl inte riktigt med på tanken varför du ska sälja av alla dina spel? Inte behövs väl några 100000:- när barnet föds? Kläder får ni säkert i massor och blocket har hur mycket fint som helst (ska jag säga som inte köpt en pinal begagnat :P )

Spelen sjunker väl knappast i värde?

/G

Postad 26 June 2012 - 14:32

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

Äh jag lär väl inflika något som ändå är färskast i gemet med en liten tjej på 13 dagar :)

Störtskön läsning :-) Ska bli förjäkla spännande och det enda jag önskar mig är en frisk unge, allt annat kan kvitta. Barnvagn har vi köpt och även spjälsäng, får se om han vill använda den ens...

När det gäller spelen är det egentligen en undanflykt att jag säljer dem pga barnet, utan det handlar istället om att jag under många år samlat och samlat saker på hög, men det senaste året har jag blivit allt mer irriterat på allt dyrt material som jag ALDRIG använder. Vad är det för mening med att ha massa saker som "man kanske kommer använda". Har jag inte tittat på något som jag köpte för fem år sen kommer jag förmodligen aldrig göra det.

Känns så skönt att göra sig av med saker som kanske får mer användning någon annan stans.

Postad 26 June 2012 - 14:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Får önska er ett stort grattis. Det är underbart med barn, har en son på dryga 5,5.

Mitt bästa tips är att ha en bra dialog. De som påstår att fritiden försvinner har nog alla dålig kommunikation med sin partner.

Själv köpte jag 15m Scalectrix-bana när grabben var ett halvår. Gissa om skoj jag hade då och VI har nu :)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 26 June 2012 - 14:34.

Postad 26 June 2012 - 14:36

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
När det gäller baby så känns det lite vemodigt att inte kunna hjälpa min sambo mer, det är hon som får stå ut med alla plågor som det innebär att gå runt med ett barn i magen. Speciellt nu de sista veckorna har det kommit massa skit som gör vardagen jobbigare.

Jag försöker att hjälpa till hemma genom att sköta städning, matlagning och underhållning, men på något sätt känns det inte tillräckligt. Hade varit skönt om man kunnat göra något mer.

Postad 26 June 2012 - 14:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Det är bara att försöka komma över de känslorna. Vi hade även en överenskommelse att hon tog hand om honom om/när han vaknade i veckorna (så jag fick sova och skulle orka upp och jobba) så tog jag honom under helgen.

Postad 26 June 2012 - 14:51

Unregistered148fa9f1
  • Unregistered148fa9f1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Då kanske man ska slå sig in här då.

Ungar är fan underbara, och man tycker ofta att man inte räcker till.
Är pappa till fem pojkar, allt från dom som börjar bli tvåsiffrigt i åldern till 1-åringar.
Så jag har bytt några blöjor genom åren.
Nu räcker det med ungar dock, räcker gott och väl.

Fast vi är bortskämda med att barnen sover bra på nätterna, det har allihopa gjort.
Aldrig kolik-barn.

Något som ni undrar så får ni gärna fråga.
Jag försöker svara så gott det går.

Postad 26 June 2012 - 14:59

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Får önska er ett stort grattis. Det är underbart med barn, har en son på dryga 5,5.

Mitt bästa tips är att ha en bra dialog. De som påstår att fritiden försvinner har nog alla dålig kommunikation med sin partner.

Väl skrivet! Våga säga vad du känner och hur du vill ha det! Men fråga även hur hon vill ha det. Det gäller så klart för framtiden men framförallt i presens :)

När det gäller baby så känns det lite vemodigt att inte kunna hjälpa min sambo mer, det är hon som får stå ut med alla plågor som det innebär att gå runt med ett barn i magen. Speciellt nu de sista veckorna har det kommit massa skit som gör vardagen jobbigare.

Jag försöker att hjälpa till hemma genom att sköta städning, matlagning och underhållning, men på något sätt känns det inte tillräckligt. Hade varit skönt om man kunnat göra något mer.

Uppvakta, peppa och gör allt för att underlätta så har du gjort allt du kan :) Då har du gjort det bra! Det är liksom vår uppgift. Jag gjorde kuvert med små uppgifter som hon fick göra ibland. En dag kunde bestå av en film och lite snask. En annan dag fick hon ett magasin och lite lotter, en annan dag gick vi ut och åt m.m.

Sen vet man aldrig hur det blir efter födseln. Jag byter överlägset mest blöjor, håller henne vid gnöl och stök, matar henne om natten m.m. Allt pga. min sambos mjölkstockning. Så det blev inte alls som vi hade tänkt oss :) Men det är ju också ett sätt som har sina fördelar. Jag får massor med kvalitétstid.

Planera inte hur ni ska lösa det under arbetsperioden. Jobba er igenom dom första tio dagarna så har ni lite mer kött på benen :) Funkar inte amningen så kan det ju bli som för oss att det är ett två-manna jobb att mata henne. För oss kan det ta 1,5h att mata henne om natten.

Men det är inget jag tänker på om dagen :)

Ja, just ja. Att ta ut henne och köpa någon söt body eller pyjamas till förlossningsväskan är guld värt för dom! :P

Postad 26 June 2012 - 15:00

Unregistered148fa9f1
  • Unregistered148fa9f1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Sökte lite på forumet och hittade ingen pappatråd, så tyckte det kunde vara bra att köra igång en.

I augusti är det dags för min första, en son. Vi har inte bestämt varken förnamn eller efternamn och det kivas rejält här hemma. Hur lyckades ni bestämma er över ett namn? Vad utgick ni ifrån för namn? SCB? Släktnamn?

Och fi fan va skraj jag känner mig. Känns som om livet börjar på nytt om två månader, att man under de närmsta åren kan glömma bort allt vad fritid kallas. Är det verkligen så?

Namn? Ja, våra två första visste vi direkt efter förlossningen vad dom skulle heta, det hade vi redan sett ut. Vid unge nummer tre så hann vi få påminnelsebrev från skattemyndigheten om att vi var tvungna att bestämma oss nu. Och vid dom två sista så hade vi lite problem. Ett namn vi hade tänkt som andranamn blev ett förstanamn. Vi var dock tveksamma till det, för namnet förknippar jag med en person som jag inte direkt tycker om. Därför var jag tveksam. Men han såg verkligen ut som han skulle heta det, så det fick bli det namnet.

Så låt ungen födas, och kolla om hen passar för det namnet ni vill ha.
Svårt val, jag vet.
Andranamn så har det blivit efter våra pappor, och både hennes och min morfar hette likadant så det blev ganska naturligt.
En fick mitt andranamn, och den sista fick efter några gamla släktingar till mig som hette likadant.

Hoppas du fick några tips!!

Postad 26 June 2012 - 15:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Vi hade tre namn som vi gillade extra mycket. Jag hade Julie som förhansfavorit.. det sved lite när jag insåg att hon inte var någon Julie utan en Elina...

:P

Sen ska man alltid drömma lite före. Det är ju det som håller hoppet uppe dom tunga dagarna :)

Postad 26 June 2012 - 15:36

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Bra med allt positivt tänkande, för det kommer vara en del dagar/gånger/nätter då du verkligen undrar vad du gett dig in på. Den som säger att allt är fantastiskt alltid tror jag inte en sekund på - ibland är det riktigt jobbigt.

Med det sagt, så håller jag med Chris - planera inte allt för mycket för det kommer ändå vara/bli annorlunda och bry er inte om vad andra säger/tycker man ska göra. Och skulle det inte fungera med amningen så låt inte amníngsfacisterna bryta ner er, min fru kan fortfarande bli ledsen när hon tänker tillbaka på vilken press det var att det bara skulle fungera och att ersättning "visserligen är näring, men inget slår bröstmjölken" och "alla kan amma".

Postad 26 June 2012 - 16:25

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Relevanta inköp då inför knoddens premiär?
Mycket kan man tänka sig är överkurs då det gäller inköp men samtidigt är det ju som småskoj också :)

Våran inköpslista ser ut såhär än så länge:
Barnvagn
Babyskydd
Babysitter
Babygym
Gratispaket från Babyproffsen och Kronans droghandel samt kappahl
tvättlappar/handdukar
Kläder i varierande storlekar
Skötbädd
Babysleep

Sen ska det väl handlas någon form av skötväska, spjälsäng, blöjor och någon skallra men ni kanske har fler tips på oumbärliga saker som bör inhandlas?

Redigerat av Unregisteredb8e57d04, 26 June 2012 - 16:29.

Postad 26 June 2012 - 16:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Skötväska fungerar klockrent, och är bekvämast, med en vanlig ryggsäck alternativt datorryggsäck. OM ni tänkt köpa blöjor innan så köp isf ett paket vardera av de vanligaste för att testa vilka som fungerar bäst (alla lika, alla olika).

Postad 26 June 2012 - 17:17

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
De här gratispaketen, är det något man går och hämtar :)?

Postad 26 June 2012 - 17:20

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Har varit farsa i ett år nu och njuter av tiden tillsammans med min lille kille...

Det ja kan tipsa om är väl att ta tillvara på tiden när han/hon är liten den kommer aldrig komma tillbaka...
Jag har varit pappaledig nu i 6 måndader,sambon tog dem 6 första.Sen pluggade hon färdigt.
Visst vi har lån på ett miljonhus och hon får bara sina studiepengar och ja de lilla FP som blir varje månad men vi klarade det. Nu är hon färdigpluggad och fick jobb direkt och ja ska skola in lillen på dagis i augusti o sen blir det att börja jobba för mej med.
Försök att vara pappaledig du också om ni ser att ni klarar det ekonomiskt. Det är väldigt lärorikt att vara hemma och veta hur mamman har haft det. Nästa unge kommer vi nog också dela på föräldradagarna.

Försök att skapa sovrutiner direkt från början så lovar ja det kommer bli lättare för både er och barnet. Försök att ha några rutiner varje kväll innan sovdags. Vi har alltid välling sen lite babymagmassage(finns instruktioner på nätet),tvättning,bokläsning och sen e de sängdags.. Magmassagen fick vi från neutalavdelningen pga han ofta hade ont i magen... Han var 2 månader för tidig och hade oturen o ha lite minikolik.

Bra att ha hemma från första dagarna som vi använt:

Blöjor,prova er fram. Vi har kört på alla märken och storlekar och tycker de är olika på storlekar och tillverkare.

Alvedonsuppar 0-6 månader.
från 6 månader tycker ja man kan köpa alvedon+ipren i flytande form. Kommer användas då de nalkas tänder.

Nässug,vet de är väl ingen höjdare men oj vad bra.. ja avråder er att använda nässpray på små barn då de inte är så bra enligt läkarna.

Ett bra babyskydd som folk skrivit,skall vara lätt men ändå välskyddande.Brukar bli mycket bärande i den.

Kläder, gå gärna på klädbytardagar och köp beg då dessa kläder är klart bäst både miljö och barnet är mindre känsligt för dessa kläder.

Och sen fritiden låt varandra få lite tid för er själva någon gång per vecka,räcker med någon timme. Den största förändringen ja har gjort sen vi fick barn är väl att ja inte kan sitta o spela tvspel till kl 03.00 varje natt utan får gå o sova runt 23 =).

Nej nu har ja inte tid att skriva,kompletterar mer sen då grabbens mat och sovklocka ringer.... =)

Postad 26 June 2012 - 17:26

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0

Du får nog med lite saker i den bebisväskan man får med från BB. Men sen kommer det även skickas hem en hel del papper och saker i postlådan när lillen kommit =)

Postad 26 June 2012 - 17:39

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Babys första swag :)

Postad 26 June 2012 - 18:58

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 2
Det skrivs "hen" i tråden, ungarna skall fanimig veta om dom är pojkar eller flickor.
Läggs det på den nivån så skriver iaf inte jag mer här.

Postad 26 June 2012 - 19:19

Unregistered148fa9f1
  • Unregistered148fa9f1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det skrivs "hen" i tråden, ungarna skall fanimig veta om dom är pojkar eller flickor.

Var jag som skrev det.
Är så omskrivet detta ord, så det var kul att se om folk reagerade att det stod så.

Postad 26 June 2012 - 19:50

Dennis-A
  • Dennis-A
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
har själv en Jolin på 2 bast och Jason 5 månader. tiden går skitfort och man lär sig allt med tiden. inga tips funkar. alla barn är olika.
på våra barn har libero passat bäst så vi regga oss på libero.se så får hem blöjrabattcheckar varje månad så blöjor kostar i princip ingenting. + man samlar poäng på blöjorna o kan köpa bodys o leksaker.

Postad 26 June 2012 - 21:43

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0

De paket jag hittat är dessa:
http://www.kronansdr...ning/barnklubb/
http://babytobe.se/
http://www.libero.se.../Liberoklubben/
http://www.babybox.se/?partner=PAMPERS
http://www.alltforfo...e/gravidpaketet

Gratis är gott :)

Postad 26 June 2012 - 22:28

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 1

Eftersom det är ett par blivande föräldrar här där man inte vet vilket kön det är på barnet, så funkade faktiskt ordet hen ganska bra. Sluta fjanta dig nu. Vi skriver ju han och hon i massor, så du borde få din dos av könssortering.

Jag kände faktiskt lite töntvarning över det du skrev. Sorry..

/G

Postad 26 June 2012 - 22:31

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

De paket jag hittat är dessa:
http://www.kronansdr...ning/barnklubb/
http://babytobe.se/
http://www.libero.se.../Liberoklubben/
http://www.babybox.se/?partner=PAMPERS
http://www.alltforfo...e/gravidpaketet

Gratis är gott :)

Se där, det där måste jag utnyttja :P

Postad 27 June 2012 - 07:08

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Blöjor i all ära, vad använder ni er av för våtservetter då? Vi kör med Libero, varvat med billigare t ex ICA Basic. Mycket bra att ha vid t ex skötbordet och vid matdags :)

Postad bild

Postad 27 June 2012 - 09:06

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0

Blöjor i all ära, vad använder ni er av för våtservetter då? Vi kör med Libero, varvat med billigare t ex ICA Basic. Mycket bra att ha vid t ex skötbordet och vid matdags :)

Postad bild

Blir bara ica basics våtservetter för 11.90 =)... Tycker dem funkar kanon.. Men försöker även använda tvättlappar då o då...

Postad 27 June 2012 - 09:13

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 1
Dissade våtservetter redan vecka 1! Dyrt, dåligt o jobbiga att få ur förpackningen anser jag.
IKEA's - tvättlappar (typ 10st för 19 spänn) + varmt vatten funkar kanon!!

Postad 27 June 2012 - 09:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Tvättlappar är bra skit, man har dem alltid med sig och behöver inte ha vatten i beredskap. Vi körde med vanlig basic utan parfym.

Postad 27 June 2012 - 09:43

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Ja förstås...när man är på resande fot är det kalas! Men i badrummet finns fän ingen anledning ^_^

Postad 27 June 2012 - 10:03

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Vi använder uteslutande Liberos våtisar passar oss som handen i handsken. Finns bra tre och fyr pack för bra peng på tex Ica Maxi

Postad 27 June 2012 - 10:07

Unregistered08fc33f7
  • Unregistered08fc33f7
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Sen ska det väl handlas någon form av skötväska, spjälsäng, blöjor och någon skallra men ni kanske har fler tips på oumbärliga saker som bör inhandlas?

Resesäng e smidigt

Postad 27 June 2012 - 10:15

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Någon form av bärsele , har för oss varit helt oumbärligt att ha!

Redigerat av Unregistered3d68256c, 27 June 2012 - 10:16.

Postad 27 June 2012 - 10:36

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Dissade våtservetter redan vecka 1! Dyrt, dåligt o jobbiga att få ur förpackningen anser jag.
IKEA's - tvättlappar (typ 10st för 19 spänn) + varmt vatten funkar kanon!!

Vi har också såna tvättlappar men jag vette tusan. Inte vill jag torka skit med dem? Det går ju ändå åt ett gäng när dom lagt av ett magasin i blöjan. Just nu har vi pampers tvättservetter som funkar fin fint. Dyrt dock. Vi lär nog hitta ett billigare alternativ då det har gått åt sjukt mycket på bara dessa två veckor :S Jag ska nog försöka gå över mer och mer till tvättlappar då vi har varmvatten alldeles intill.

En polare till mig kör med tvättlappar som är som tunna skumgummiark. Dessa blir mjuka som fjädrar om man blöter dem, men dom river fortfarande lite så att det blir rent (utan att irritera).

Postad 27 June 2012 - 10:46

jsvahlin
  • jsvahlin
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Ska också bli farsa för första gången i mitten av september. Men jäklar vad rädd jag är, inte för att bli farsa utan för om jag verkligen kommer att bli det. De senaste dagarna har den inte rört sig lika mycket som förut. Nu rör den sig nästan bara på kvällarna när sambon halvligger/ligger i soffan. I lördags kände hon den inte alls förutom på kvällen. Va hos barnmorskan i måndags, hjärtat slog som det skulle och barnmorskan kände sparkar utan att min sambo gjorde det. Är så jäkla rädd att det ska hända något, kan man plocka ut den nu?? Jag orkar snart inte mer då detta är otroligt psykiskt påfrestande. Är säkert ingen fara men är av naturen född pessimist/realist.

Postad 27 June 2012 - 10:49

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Stort grattis till dig maximm!
Säger som alla andra att få barn är helt klart det bästa som hänt mig.
Man får en helt annan mening med livet och ser saker på andra sätt.
Har 3 barn nu, 6, 3 och 1,5. Visst är det fullt upp men man har aldrig tråkigt längre. :)

Postad 27 June 2012 - 10:53

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Ska också bli farsa för första gången i mitten av september. Men jäklar vad rädd jag är, inte för att bli farsa utan för om jag verkligen kommer att bli det. De senaste dagarna har den inte rört sig lika mycket som förut. Nu rör den sig nästan bara på kvällarna när sambon halvligger/ligger i soffan. I lördags kände hon den inte alls förutom på kvällen. Va hos barnmorskan i måndags, hjärtat slog som det skulle och barnmorskan kände sparkar utan att min sambo gjorde det. Är så jäkla rädd att det ska hända något, kan man plocka ut den nu?? Jag orkar snart inte mer då detta är otroligt psykiskt påfrestande. Är säkert ingen fara men är av naturen född pessimist/realist.

Känner igen mig i det du skriver, bara önskade att allt var klart så man får hålla i den lille.
Om hjärtat slår som det ska och barnmorskan inte säger att nånting är fel kan du nog utgå ifrån att allt är helt ok.
Plocker ut den nu kommer dom inte att göra.
Min senaste var väldigt livlig i magen, men när vattnet gick för tjejen och vi åkte iväg till BB rörde han sig inte på 1 timme.
Var helt säker på att det gått åt skogen men allt gick bra.

Postad 27 June 2012 - 11:00

Fahlgren
  • Fahlgren
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Mitt första tips är det viktigaste:
1. Lyssna inte på någon annan förälder. Er förlossning, era första dagar och upplevelser kommer att skilja er från alla andra. Alla barn är olika, likaså föräldrarna.
/G

Kunde inte instämma mer, fan vad jag hatar folk som redan är föräldrar, de tror alltid att de är de enda som lyckats föröka sig i historien.
Det enda rådet jag kan ge är att förvänta dig det oväntade, inget blir som man tror. Det finns inget rätt eller fel.

Väntar nr två den 11:e Augusti =)

Postad 27 June 2012 - 11:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag tar bort mitt svar då det kändes fel att påstå "det var lugnt för oss". Man ska alltid gå på sin magkänsla.

Redigerat av Unregistered1331, 27 June 2012 - 11:11.

Postad 27 June 2012 - 11:09

jsvahlin
  • jsvahlin
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hon har ju känt dem tydligt men nu känner hon allt mindre, hon har också moderkakan iframkant och bebben kan ju sparka inåt beroende på hur den vrider och vänder sig. Men vi fick ett nummer till östra som vi skulle ringa om det fortsätter så här så att de kan göra en extra koll. Men det känns inte bra alls det här. Men som sagt, jag är ju född på minussidan :)
Så länge hon känner den någon gång per dag så är väl det kanske inget att oroa sig för.

Postad 27 June 2012 - 11:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 2
Jag har mer fritid och spelar mer tvspel sen jag blev farsa, det trots att jag tillbringar mycket tid med mina barn.
Jag har stått för det mesta blöjbytandet, maten, besök hos bvc och nästan alla vakna nätter.

Att barnen äter upp all tid är en myt skapad av föräldrar som låter barnen ta mer plats än dom behöver.

Kom på att jag har mer tid för träning oxå.

Redigerat av Unregistered7444adce, 27 June 2012 - 11:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.