Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99 W10.16 Tycks inte låta som den ska.

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 July 2012 - 15:02

jimpa92
  • jimpa92
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder så verkar inte min XTZ sub låta som den ska, det jag försöker säga är att jag tycker att den låter väldigt lågt, och inte särskilt mycket tryck heller. Först tänkte jag att det är för att den inte är inspelad, men efter flera timmars musik och film är det ingen större skillnad överhuvudtaget. Den funkar, jag hör den och det kommer ett tryck, men väldigt lite mot vad man förväntar sig från en sub med dubbelt så hög effekt, jämfört med min gamla 8” Proson. Jag har även provlyssnat på den i en lokal HiFi butik vid ett tidigare tillfälle, detta var minst ett år sen men jag har för mig att det lät betydligt bättre, så jag började felsöka. Jag prövade vanligt inkopplat med en ”Sub kabel” eller RCA, och laborera med olika inställningar osv, ingen större skillnad. Sen prövade jag med vanlig högtalarkabel, ingen direkt skillnad där heller.

Dock så börja den bete sig konstigt, jag kunde t.ex. höra vokaler från den och då jag höjde ljudet lät det väldigt dåligt, nästan oroväckande. Sedan tänkte jag att det kanske helt enkelt är Receivern (Onkyo TX-SR508) som det är fel på, sagt och gjort så damma jag av min gamla receiver (Proson RV2050) och koppla in där istället. Och oj vilken skillnad det blev i ljudet, det lät betydligt bättre än med min Onkyo, så det första som slog mig var ”Okej, det är receivern det är fel på” men innan jag nöjde mig med det så ville jag laborera lite till. Så jag kopplade in den i Onkyo recievern igen, och testade, men åter igen, så lät det väldigt dåligt. Och då kopplade jag in den i Proson recievern en gång till, och då var jag där igen, det lät lågt och trycket saknades. Testade från olika ljudkällor osv med båda mina receivers ett flertal gånger, och det är där jag är nu.

För att göra en uppfattning om hur det låter, så måste jag ha volymen bakom subben över hälften och höja till kring +5-10db på receivern, mesta delen av testet har jag haft ”Phase” på 0, volymen lite över klockan 12, och frekvensen kring 80. Subben hörs och jag känner bas.. Men det är väldigt lite må jag tycka, höjer jag basen till kring +4db på mina högtalare (Dynavoice Dynamite 10) så försvinner subben i princip, och då man läst runt verkar det ju inte som att man ska behöva ha såg hög volym, och bara det att det lät bättre med min äldre receiver, för någon enstaka gång.
Jag vet att inlägget blev långt men jag hoppas i och med detta att minskar på diverse frågor, jag har laborerat i säkert två dagar i streck med allt jag tyckas kunna komma på, men jag är ingen expert och just därför jag hänvisar till er, är min sub helt enkelt defekt?

Mycket tacksam för svar!

Postad 16 July 2012 - 16:36

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Som rubriken lyder så verkar inte min XTZ sub låta som den ska, det jag försöker säga är att jag tycker att den låter väldigt lågt, och inte särskilt mycket tryck heller. Först tänkte jag att det är för att den inte är inspelad, men efter flera timmars musik och film är det ingen större skillnad överhuvudtaget. Den funkar, jag hör den och det kommer ett tryck, men väldigt lite mot vad man förväntar sig från en sub med dubbelt så hög effekt, jämfört med min gamla 8” Proson. Jag har även provlyssnat på den i en lokal HiFi butik vid ett tidigare tillfälle, detta var minst ett år sen men jag har för mig att det lät betydligt bättre, så jag började felsöka. Jag prövade vanligt inkopplat med en ”Sub kabel” eller RCA, och laborera med olika inställningar osv, ingen större skillnad. Sen prövade jag med vanlig högtalarkabel, ingen direkt skillnad där heller.

Dock så börja den bete sig konstigt, jag kunde t.ex. höra vokaler från den och då jag höjde ljudet lät det väldigt dåligt, nästan oroväckande. Sedan tänkte jag att det kanske helt enkelt är Receivern (Onkyo TX-SR508) som det är fel på, sagt och gjort så damma jag av min gamla receiver (Proson RV2050) och koppla in där istället. Och oj vilken skillnad det blev i ljudet, det lät betydligt bättre än med min Onkyo, så det första som slog mig var ”Okej, det är receivern det är fel på” men innan jag nöjde mig med det så ville jag laborera lite till. Så jag kopplade in den i Onkyo recievern igen, och testade, men åter igen, så lät det väldigt dåligt. Och då kopplade jag in den i Proson recievern en gång till, och då var jag där igen, det lät lågt och trycket saknades. Testade från olika ljudkällor osv med båda mina receivers ett flertal gånger, och det är där jag är nu.

För att göra en uppfattning om hur det låter, så måste jag ha volymen bakom subben över hälften och höja till kring +5-10db på receivern, mesta delen av testet har jag haft ”Phase” på 0, volymen lite över klockan 12, och frekvensen kring 80. Subben hörs och jag känner bas.. Men det är väldigt lite må jag tycka, höjer jag basen till kring +4db på mina högtalare (Dynavoice Dynamite 10) så försvinner subben i princip, och då man läst runt verkar det ju inte som att man ska behöva ha såg hög volym, och bara det att det lät bättre med min äldre receiver, för någon enstaka gång.
Jag vet att inlägget blev långt men jag hoppas i och med detta att minskar på diverse frågor, jag har laborerat i säkert två dagar i streck med allt jag tyckas kunna komma på, men jag är ingen expert och just därför jag hänvisar till er, är min sub helt enkelt defekt?

Mycket tacksam för svar!

Det låter som att slutsteget i subben är defekt, jag hade själv problem med det med min förra XTZ sub. Kontakta butiken du köpt subben från så hjälper dom dig säkert. Mig skickade dom ett nytt slutsteg som jag själv enkelt bytte, och efter det så skakade den om rummet på nytt =)

Redigerat av Mikael_80, 16 July 2012 - 16:38.

Postad 16 July 2012 - 16:41

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Har du ställt högtalarna som small i recivern hur är delningen i recivern ?

Postad 16 July 2012 - 19:09

jimpa92
  • jimpa92
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Har du ställt högtalarna som small i recivern hur är delningen i recivern ?

Jag har prövat både med small och large + double bass, mestadels small, och det verkar som delningen inte går ställa in på Onkyo TX-SR 508.

Postad 16 July 2012 - 19:16

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
logitech skadad

Postad 16 July 2012 - 19:19

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 1
Du har ju crossover att ställa in subben på på samma "blad" som du ställer large eller small
Jag har samma sub och förstärkare och har subben på -9 som standard

Redigerat av Benkke, 16 July 2012 - 19:21.

Postad 16 July 2012 - 20:41

jimpa92
  • jimpa92
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Du har ju crossover att ställa in subben på på samma "blad" som du ställer large eller small
Jag har samma sub och förstärkare och har subben på -9 som standard

Jag föstår inte riktigt vad du menar kan du försöka förtydliga, jag har sett någon crossover inställning på recievern men det verkar inte vara delning mellan sub och högtalare utan nå annat, står på 80Hz nu.

Edit: -9 på vad, subwoofern eller?

Redigerat av jimpa92, 16 July 2012 - 20:52.

Postad 17 July 2012 - 11:02

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Jag föstår inte riktigt vad du menar kan du försöka förtydliga, jag har sett någon crossover inställning på recievern men det verkar inte vara delning mellan sub och högtalare utan nå annat, står på 80Hz nu.

Jo, det bör det vara. Eller åtminstone övre gränsen för sub-signalen. Ställ crossovern på subben på max.

Postad 17 July 2012 - 13:39

jimpa92
  • jimpa92
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jo, det bör det vara. Eller åtminstone övre gränsen för sub-signalen. Ställ crossovern på subben på max.

Jag har prövat och laborerat med det nu, det blir en skillnad men känns fortfarande som att den har mer att ge. Om jag ska få det där riktiga trycket måste jag ha kring 50 på volym och +5 eller mer på recievern, jag är inte så baskåt som det låter, utan föredrar mer då den ligger i bakgrunden och pumpar på dom låga frekvenserna så man knappt hör att det är en sub i rummet. Men jag har prövlyssnat på den tidigare är rätt så säker på att den har mer tryck en vad jag får ut, dessutom är det inte särskilt mycket mer tryck en min gamla 8" proson som det borde vara med tanke på effekt skillnaden.

Postad 17 July 2012 - 13:42

jimpa92
  • jimpa92
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Det låter som att slutsteget i subben är defekt, jag hade själv problem med det med min förra XTZ sub. Kontakta butiken du köpt subben från så hjälper dom dig säkert. Mig skickade dom ett nytt slutsteg som jag själv enkelt bytte, och efter det så skakade den om rummet på nytt =)

Om det är slutsteget som är defekt, kan skillnaden vara så liten som att det blir mindre tryck och att man måste överdriva med volymen? Skulle du kunna beskriva vad ditt problem var?

Postad 21 July 2012 - 09:00

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Om det är slutsteget som är defekt, kan skillnaden vara så liten som att det blir mindre tryck och att man måste överdriva med volymen? Skulle du kunna beskriva vad ditt problem var?

Ja, så kan det vara.. det blev betydligt mindre tryck, men baskonen rörde sig fortfarande, fast inte alls lika mycket som den ska. Ibland så funkade subben dock klockrent. Det var då jag förstod att något var fel på subben när bastrycket ändrades markant utan att jag ändrat några inställningar.

Postad 23 July 2012 - 15:20

jimpa92
  • jimpa92
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Ja, så kan det vara.. det blev betydligt mindre tryck, men baskonen rörde sig fortfarande, fast inte alls lika mycket som den ska. Ibland så funkade subben dock klockrent. Det var då jag förstod att något var fel på subben när bastrycket ändrades markant utan att jag ändrat några inställningar.

Okej, det där låter väldigt likt mitt problem.. Blir att kontakta dom då!

Postad 22 August 2012 - 11:49

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Okej, det där låter väldigt likt mitt problem.. Blir att kontakta dom då!

Du har kollat så rca-kabeln inte är defekt på något sätt? Min RCA-kabel till subben är glapp, vilket medför att den ibland spelar på som den ska och ibland är den väldigt tyst, men ändå hörbar.. Jag måste lägga min kabel på ett visst sätt för att den ska fungera som den ska.. Ska byta ut kabeln, men har inte kommit till det läget än.. :P

Jag har dock y-kabel på förstärkaren då jag har två rca-ingångar på min sub.. Vet inte hur det ser ut för dig?

Postad 11 September 2012 - 12:07

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
@jimpa92:

Har det löst sig för dig? Har samma problem, fast med en Yamaha RX-V767 receiver...

https://www.minhembi...c=134638&st=350

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.