Jag är på jakt efter en ny TV och prylbög som jag är så måste jag såklart ha
Panasonic VT50 65" ligger som en stark etta på listan men efter att ha läst här så har jag ett par frågor.
50hz-buggen
En del nämner 50hz buggen, som jag förstår det så är det vissa problem med 50p då TV's 60hz inte är jämt delbar med 50, stämmer det?
Först och främst vad innebär buggen och hur mycket syns den?
Nästa fråga är, hur mycket 50hz material finns det egentligen? All PAL är ju 50p men gäller det även alla TV-sändningar?
Jag hade inte tänkt att köpa någon box eller liknande då TV är av noll intresse för mig.
Och all film är i 24p right? Vilket är lugnt iom att VT50n har ett dedikerat 24p-läge.
Serier man "köper" online är i 30p oftast har jag märkt (iom att dom är från USA).
Image retention
Har läst en del om folk som har haft problem med IR på dom nya VT50 men min teori är att folk skiter i att bränna in sin TV i 100-200 timmar och går direkt på TV4 i 4 timmar, då får man ju räkna med problem.
Jag kollar som sagt inte på TV men serier händer rätt ofta, dock är det inget problem då dom är korta.
Vad som oroar mig mer är black bars på filmer, hur dåliga är dom i långa loppet?
Känns ju lite B att köpa en tv för 35000 och behöva "tvätta" den.
Vertical banding
Några hade problem med det men det är väl knappast något som är vanligt och borde täckas av garantin?
Jag vet att många frågor tas upp i andra trådar men det är så svårt att få ett rakt svar.
Har bokat ett demo på hifiklubben så det vore schysst att ha lite kött på benen innan man går dit.
Tack på förhand
Nicklas