Eftersom orginallampan i mitt fall inte verkar hålla så bra så känns det som att jag borde satsa på en "ful-lampa".
Har någon erfarenhet av dessa typer av lampor? Typ: QL-65195 från belys.se
Finns det andra alternativ?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Alternativ lampa till Epson TW3200?
Startad av
Unregistered769b255e
, Sep 09 2012 14:00
17 svar till detta ämne
Postad 09 September 2012 - 14:00
Lampa nummer 2 på min TW3200 håller på att ge sig. I princip över natt förlorade jag väldigt mycket ljusstyrka. Min första lampa small efter 900h och denna har nu gått 1400h (projektorn lite drygt 1,5 år).
Eftersom orginallampan i mitt fall inte verkar hålla så bra så känns det som att jag borde satsa på en "ful-lampa". Har någon erfarenhet av dessa typer av lampor? Typ: QL-65195 från belys.se Finns det andra alternativ? Postad 09 September 2012 - 15:18
Den gäller väl bara för första lampan eller? Kanske att man har några timmar på lampa 2 men jag har ju 1400.
Och ja, jag utnyttjade garantin på första. Postad 09 September 2012 - 15:32
epson har 3 år på lampgaranti oavsett timmar, bytte 3 ggr på min förra har jag för mig på garantin.
Postad 09 September 2012 - 15:57
Bytte iallfall 3 grr, supporten sa då när jag frågade att det var oavsett timmar och ingen gång så frågade dom hur länge lampan hade rullat utan det kom en ny inom 3 dagar med dhl. Oavsett vad som gäller så har inte trådskaparen nått upp till varken 3 år eller 3000h (om det nu är det som gäller) så mitt tips, ring epson support så löser det sig nog.
Postad 09 September 2012 - 15:59
Om inte Epson har ändrat något så är det tre år som gäller oavsett antal lampor under den perioden.
Postad 09 September 2012 - 17:17
Ahh, helt klart värt att prova i så fall.
Får ringa dem på måndag. Kuriosa: Sist tog det flera veckor men det berodde på att de lyckats få fel adress till mig så dhl hade svårt att spåra mig. Postad 09 September 2012 - 17:36 Det var så förut, men det är ändrat sen ungefär ett år tillbaka. Det är 3 år oavsett brinntid numera, samt ingen begränsning på antal lampor. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 10 September 2012 - 13:04
Japp, kan bekräfta att jag utan minsta diskussion får en ny lampa skickad till mig. Använde deras webmail då jag inte hittade tfnnummer men med inskick söndag kväll och svar strax efter lunch på måndag så är det i min bok bra responstid.
I det mail jag fick stod dessutom att det är tre år som gäller så det kan bekräftas. Tur att jag postade här och att folk svarade som de gjorde så att jag inte bara tog för givet att det bara gällde första lampan. Postad 10 September 2012 - 13:12
Innebär inte detta att man skall vara lite "oseriös" och skicka in en anmälan även om lampan inte gått i sönder, då kan man ju efter några år ligga på ett litet trevligt lager av lampor
Postad 10 September 2012 - 13:23
Jag tycker inte man ska vara oseriös med det här systemet, för då kan de ta bort det! Bättre då att vara ärlig o när lampan väl indikerar att det är dags för lampbyte, anmäla och få en ny lampa. Och på så vis kan vi fortsätta många år med det här systemet. Finns ingen annan tillverkare som har en så bra lampgaranti. Så snälla förstör inte det här nu
Mvh Postad 10 September 2012 - 13:38
Det är nog så dax, dom som tänker så har tänkt så länge och om några svenska skulle beställa några lampor är som en piss i nilen jämfört med deras marknad dvs detta beteende har dom redan budgeterat in i systemet innan beslutet togs och därmed också priset satt efter detta på deras projar.
Postad 10 September 2012 - 14:42
Var har du det priset som försvarar det påståendet? Epson är tämligen ensamma om lcd projar runt och under 10k kr. Deras topp modeller kostar sällan över 30k kr. Samtidigt så har de denna helt underbara lampgaranti, som ingen annan tillverkare har.
Ja alla gör som de vill. Så länge jag kan sova gott om natten, med ett gott samvete. Så bryr jag mig inte så mycket egentligen hur ni gör Mvh Postad 10 September 2012 - 15:00
Amen ... det vet varken du eller jag . att det finns ett visst utpris säger väl inget om hur en produkt är budgeterad , vilken vinst du har kvar efter alla kostnader..........eller vad en viss modell har för tillverknings/utvecklingskostnad, du måste väl förstå att i dessa kostnader ingår allt även kostnader för garantier och åtaganden efter försäljning, liksom de gör oavsett hur "underbart" omfattande garantin är .. det finns inga gratis luncher. Postad 10 September 2012 - 18:50
Det är klart att de tjänar på projarna. Finns inget företag som inte vill tjäna pengar. Men om man tar Panasonic som har samma paneler som Epson, de tar ju ut bra mycket mer för sina. Men de har inte 3år på lampan med fria timmar. Det är lite så jag menar. Sen vet jag att alla företag tar ut extra, så de kan tjäna i det långa loppet. Panasonic har några bättre saker än Epson, vilket säkert kan väga upp priset
Mvh Redigerat av film-fanatiker, 10 September 2012 - 18:51. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |