Egna anekdoter välkomnas, men skulle framför allt vilja se hård fakta, men kan inte hitta något.
Ångerrätt om man beställer via nätet men hämtar varan i butik?
Postad 29 September 2012 - 16:18
Egna anekdoter välkomnas, men skulle framför allt vilja se hård fakta, men kan inte hitta något.
Postad 30 September 2012 - 10:08
Så ser iaf min tolkning ut...
//P
Postad 02 October 2012 - 16:48
"Hårda fakta" som du efterfrågar är väl främst distansavtalslagen som säger att:
2 § distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans.
9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 §
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den.
Dvs. om ditt avtal uppfyller definitionen i 2 § t.ex. genom att du beställer något via en webbutik, har du enligt 9 och 10 §§ rätt att ångra avtalet genom att meddela företaget inom 14 dagar från den dag du tog emot varan. Hur eller var du tar emot varan spelar ingen roll.
Ångrar du ett köp är du ansvarig för att lämna eller skicka tillbaka varan till säljaren, och då bekosta returfrakten. Säljaren i sin tur måste betala tillbaka vad du redan betalat, vilket normalt handlar om kostnaden för själva varan, plus kostnaden för frakten hem till dig. Hämtade du själv varan i butik finns förstås ingen sådan kostnad att betala tillbaka
Postad 02 October 2012 - 16:55
Postad 02 October 2012 - 20:07
Bara så det inte blir några missuppfattningar. "Öppet köp" är något som företag själva väljer om de vill tillämpa eller inte, medan ångerrätten vid distansavtal är tvingande.När man beställer över internet har man ju i Sverige rätt till14 dagars öppet köp.
Det är kommunikationen som rör ingåendet av själva avtalet som ska ske uteslutande på distans. När det väl finns ett bindande distansavtal får man träffas bäst man vill, t.ex. i butiken för att hämta varan.Men är det självklart att "kommunikationen uteslutande sker på distans." om man hämtar ut varan i butik?
När det gäller att träffas innan ett avtal ingåtts ger lagstiftaren ett exempel i lagens förarbete där konsumenten först besöker ett företags fysiska butik för att titta på och kanske ställa frågor om varan, och sedan beställer varan på distans. Eftersom besöket hos företaget inte gällde diskussioner kring själva avtalet säger lagstiftaren att kommunikationen gällande avtalet får anses ha skett uteslutande på distans.
Postad 07 November 2013 - 12:27
Min (långa) frågeställning:
Ångerrätten skall gälla om man träffar ett avtal per distans (dvs t.ex köper en produkt på internet). Så, om jag tecknar och fullföljer ett köpeavtal med er - dvs beställer och betalar en vara över internet - borde ångerrätten vara applicerbar. Nu till själva frågan: När jag var i er butik i Gbg idag så frågade jag en av era medarbetare om saken och enligt honom gäller Distans- och hemförsäljningslagen (som reglerar ångerrätten) ALDRIG om man hämtar ut varan i en av era butiker.
Efter att ha kontrollerat med er information på nätet blev det tyvärr inte tydligare... på Webhallens sida står det: "Ångerrätten omfattar inte varor som inhandlas i våra butiker". Den intressanta frågeställningen blir direkt - hur definierar ni "inhandlas"? Min tolkning av "inhandlas" innebär att jag ingått ett köpeavtal dvs gjort en beställning och betalat för varan - vilken är er tolkning av begreppet "inhandlas"? OM min tolkning är "rätt" så borde ångerrätten (tvärtemot er medarbetares beskrivning) gälla även om jag väljer att hämta ut en vara i en av era butiker (så länge hela köpet inklusive beställning+betalning är gjord på internet) iställlet för att få den fraktad hem till mig.
Er butik är i en sådan affär enbart ett substitut till postens (eller annan distributörs) utlämningsställe och valet av utlämningsplats borde rimligtrimligtvis inte påverka hur gränserna för innehållet i begreppet "inhandlas" tolkas... eller?
Nästa fråga: Antag att jag handlar en produkt via nätet och får den hemskickad via posten. Om jag (mot förmodan) ångrar mig - kan jag lämna tillbaks varan till en av era butiker eller måste jag skicka den?
Mvh
/Gelmax
Om betalningen görs på internet räknas det som ett distansköp eftersom du i så fall ingår ett bindande avtal (genom att just betala för beställningen innan den uthämtas). Ångerrätten gäller i det fallet.
Om det endast görs en reservation för betalning i butik gäller dock inte distansköpslagen eller ångerrätten om själva betalningen görs när du hämtar ut beställningen i en av våra butiker.
Om du väljer att få varan hemskickad till dig via postorder kan du öppna förpackningen och prova varan (så länge det inte handlar om mjukvara eller "hygienprodukter"), för att sedan kontakta oss och returnera den inom 14 dagar efter uthämtning om du ångrar köpet. Både förpackning och vara måste vara i väsentligen oförändrat skick.
Du kan som tidigare nämndes betala för ordern med din internetbank för att sedan hämta ut den i en av våra butiker. Distansköpslagen gäller även i det fallet.
Du behöver inte returnera varan med Posten, utan kan lämna tillbaka den komplett i förpackningen i en av våra butiker för återköp.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Webhallens Kundtjänst
Postad 09 November 2013 - 23:41
Hårda fakta är ju "distansköpslagen" tror jag. Men annars har jag själv utnyttjat det du frågar efter på NetOnNet i Malmö. Gäller exakt samma som vid hemleverans/ post.När man beställer över internet har man ju i Sverige rätt till 14 dagars öppet köp. Gäller det även om man beställer över internet, men väljer att hämta ut den i butik (som vissa affärer erbjuder)?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 filmer
19 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?