Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad behöver jag för att splitta på en nätverks-anslutning?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
D-Link DGS-1005D (Switchar) 5 8.914892 (46) 130:-
D-Link DGS-1008D (Switchar) 5 7.148148 (26) 221:-
Netgear GS105 (Switchar) 3 9.464284 (27) 266:-
Netgear GS608 (Switchar) 3 7.8 (4) Inga priser
TP-Link TL-SG1005D (Switchar) 6 8.9375 (15) 149:-
TP-Link TL-SG1008D (Switchar) 5 7.5 (5) 212:-
Asus GX-D1081 V2 (Switchar) 1 (0) Inga priser
ZyXEL Dimension GS-105B v2 (Switchar) 1 6.624998 (7) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 05 October 2012 - 17:17

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jag ska snart flytta och skulle vilja göra om lite på närverksfronten. Jag tänkte dra en nätverkssladd från routern genom hela lägenheten och bort till tv'n. Där ska jag koppla in Playstation, Boxeen, Blu-ray spelare och Recivern. Jag skulle alltså behöva någon typ av splitter så jag bara behöver dra en sladd genom lägenheten.

Så vad ska jag ha egentligen?
En access-punkt, en Swich eller vad ska jag leta efter?
Bra vore om jag kom undan med ett par hundra-lappar på den stationen.

Sen skulle det ju vara intressant att veta skillnaden mellan router, swich och accesspinkt....

Tacksam för svar och kanske tips om precis vad jag ska köpa, för att både få okej grejen men ändå billiga.

Redigerat av Alban, 07 October 2012 - 11:47.

Postad 05 October 2012 - 20:56

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
Du behöver en switch, inget annat (och, ja, ett par hundringar räcker långt, kopplade några produkter till tråden som kan vara lämpliga, vilken du väljer spelar ingen roll tekniskt sett, välj själv om du behöver 5 eller 8 portar, behöver du fler portar får du leta lite själv :rolleyes:)...

En switch fungerar som en förgreningsdosa (fast med intelligens, den håller reda på trafiken så den kommer till rätt ställe).
En router ÄR en switch fast med intelligens att dela upp trafik utifrån (Internet) till de anslutna produkterna (förgreningsdosa för Internet typ). Du skulle kunna använda en router som switch om du har en sådan att tillgå.
En AP är, precis som det låter, en anslutningspunkt, primärt talar man om trådlösa nätverk då, alltså en punkt för att ansluta trådlösa enheter (routrar med trådlöst nätverk är alltså både en switch, en AP och "internetdelare").

Allt ovan är väldigt enkelt förklarat, märk väl! :)

Wikipedia är en bra informationskälla:
Router
Switch
AP (fanns ingen bra översättning så här fick det bli på engelska)

Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 05 October 2012 - 21:09.

Postad 05 October 2012 - 23:49

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jättefint!
Stort tack för hjälpen - verkligen uppskattat! :)

Kan jag med en switch också skicka data mellan enheterna som är kopplad till den, t.ex. streama en film från en bärbara dator till Boxeen om båda är anslutna till samma Switch?

Skulle det räcka med en sån här? - kostar ju bara 125kr på komplett
https://www.prisjakt...ukt.php?p=66810

Redigerat av Alban, 06 October 2012 - 00:04.

Postad 06 October 2012 - 08:24

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Kan jag med en switch också skicka data mellan enheterna som är kopplad till den, t.ex. streama en film från en bärbara dator till Boxeen om båda är anslutna till samma Switch?

Självklart... Glöm bara inte att du måste ha något som delar ut adresser någonstans (en router lämpligen, men jag utgår ifrån att du redan har det?), annars får du börja sätta upp fasta IP-adresser i alla produkter.

Ja, den räcker kanske, men personligen skulle jag hellre valt den här, finns ingen anledning att satsa på switchar utan gigabit-portar när det knappt skiljer något i pris...

Postad 06 October 2012 - 08:25

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Jättefint!
Stort tack för hjälpen - verkligen uppskattat! :)

Japp. Sålänge du har en router vid Internetanslutningen så kan du leka loss med switchar och koppla in nästan hur många prylar som helst (~253 st). Och ja, de är billiga. Bra va? :)

Sedan hade kanske jag valt en gigabitswitch när jag ändå höll på, de kostar inte mycket mer. Den du länkar har bara en gigabitport.

Postad 06 October 2012 - 10:33

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Tack igen!

Det är nog sant som ni säger, det är nog värt att satsa på en med gigabit-portar. Men när jag kollar närmare på dem, så verkar de som ska ha fem portar endast ha fem totalt. Är det ingen ingång och fem utportar? Eller måste jag koppla routern till en "vanlig" port?

Postad 06 October 2012 - 10:39

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Tack igen!

Det är nog sant som ni säger, det är nog värt att satsa på en med gigabit-portar. Men när jag kollar närmare på dem, så verkar de som ska ha fem portar endast ha fem totalt. Är det ingen ingång och fem utportar? Eller måste jag koppla routern till en "vanlig" port?

Nej, s.k. uplink-portar används inte längre i switchar (iallafall inte på den här nivån). Så en 5-portars switch har exakt 5 portar, varken mer eller mindre, ingen port är ju enkelriktad...

Behöver du fler portar så är nästa steg 8 portar (finns bland de kopplade produkterna). En 8-portars TP-Link (gigabit) kostar ca. 220 kr som synes.

Postad 06 October 2012 - 11:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Precis. Alla portar är dubbelriktade, alla portar är likadana. Switchen tar hand om resten. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.