Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrering av hembiosystem

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 November 2012 - 22:41

Werdelinish
  • Werdelinish
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Är ganska nybliven ägare av ett hemmabiosystem (Canton movie 85 cx) och en reciever (Marantz 1402), och jag undrar helt enkelt hur man kalibrerar systemet och ställer in det så att det låter bra? :) Om det finns någon stor hjälp/faq-tråd för ljudkalibrering får ni gärna hänvisa mig dit, hittade inget med en sökning!

Har hittills endast gjort den kalibrering som recievern gör automatiskt, dvs. man stoppar i någon mikrofon som man sedan sitter i soffan med, och sedan skickar den ljud ur högtalarna tills den känner sig nöjd. Jag känner mig dock inte helt nöjd, vid film och spelande så känns väl ljudet ok, dock känner jag mig lite osäker om jag faktiskt har fått ut 5.1 ljud ur det. Åtminstone när jag spelar så tycker jag inte att saker som är bakom spelkaraktären faktiskt låter som om de är bakom mig, känner nog ingen egentlig skillnad från när jag spelade ur tvns högtalare (mer än att ljudet är djupare och klarare). Xboxen är inställd på 5.1 så problemet ska inte ligga där.

Det är dock framförallt när jag lyssnar på musik som jag tycker ljudet gör mig missnöjd, jag måste höja kraftigt jämfört när jag ser på film eller spelar, men ljudet känns inte klart utan mera "grötigt". Framförallt sången har ofta svårt att göra sig hörd över instrumenten, samtidigt som de inte heller låter så klart som jag önskat. Det blir heller inte någon riktig "kraft" i ljudet, jag vill få ut den där mäktiga känslan som jag tycker musiken förmedlar ur hörlurarna, det låter helt enkelt inte lika bra ur högtalarna :(
Musiken spelas antingen via xboxen om det är cd, eller annars via aux från telefonen.

Det finns exempelvis en massa ljudinställningar på recievern som jag antar ska ge olika ljudbilder, ex. Virtual, Neo 6: Cinema, Dolby Digital, Multi Channel Stereo, m.m. men jag vet inte exakt vad dessa innebär. Det enda jag vet är att musiken låter bäst i MC Stereo då den låter riktigt mesig i de andra inställningarna, men att jag ändå inte känner mig nöjd. Även subwoofern har en del rattar på baksidan som jag inte heller vet riktigt hur jag ska ställa in för att få bäst ljud.

Tacksam för all hjälp! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.