Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Golvhögatalare med liknande ljudsignatur som Sennheiser?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 December 2012 - 23:36

dole_95
  • dole_95
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är helt ny inom förstärkare/högtalare osv men jag har däremot hållit på en del med hörlurar tidigare. Nu är det dock dags att skaffa ljud till lägenheten så jag tänkte att jag kunde passa på att handla under mellandagarna.

Jag har främst kollat in dessa:

Canton 490
XTZ 95.44
Mission 794
Dynavoice Challenger M-85 EX

Jag har redan införskaffat en Yamaha RX-V771 så det är den förstärkaren jag kommer använda.

Jag har bara haft möjlighet att lyssna på Canton 490(.2) och var inte imponerad, jag tyckte dom var lite väl ljusa/vassa och kan tänka mig att det kan bli jobbigt att lyssna på under en längre period.

Ljudet jag är ute efter:

Jag har som sagt hållit på lite med hörlurar och "hittade hem" när jag skaffade mina Sennheiser IE80. Jag har även ett par Sennheiser MM400-X samt ett par Sennheiser PC 360 så det finns ett mönster som ni kanske märker ;) Jag är främst nöjd med ljudet i IE80 så skulle gärna vilja ha något liknande ljud i högtalarna.

Jag lyssnar främst på elektronsik musik, framförallt trance. Högtalarna kommer även användas för film (ca. 70% musik och 30% film) därför funderar jag på att skaffa 4 stycken golvhögtalare och en center istället för en vanlig 5.0-setup.

Jag har bifogat en bild på rummet högtalarna kommer stå i, samt en bild med måtten på rummet. Tyvärr har jag bara tillgång till Paint här så därför är ritningen på rummet kanske inte det bästa, men ni kan se placering av högtalarna samt var projektorn osv är planerade att stå (kom gärna med förslag ifall det går att lösa detta på något bättre sätt ;))

Bifogad fil  lgh.png   401.29K   6 Antal nerladdningar

Vilka högtalare tror ni passar mig bäst? Finns det någon bättre lösning på placeringen av högtalarna?

Jag vill helst inte lägga mer än 10.000 för högtalarna och centern.

Tack på förhand!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  mått.jpg   840.36K   2 Antal nerladdningar

Postad 24 December 2012 - 23:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Om det är 70% musik som gäller skulle jag köpa några mindre och billigare bakkanaler. Lägg mer krut på frontarna. Det skulle jag göra i vilket system som helst faktiskt. För musik kommer du väl köra i 2 kanaler ändå?

Redigerat av genstruktur, 25 December 2012 - 01:20.

Postad 25 December 2012 - 00:20

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Fyra golvare tycker jag inte verkar vara en bra idé om du vill ha mest ljud för pengarna, speciellt för musik. Lägg mest pengar på ett par bra golvare som frontar, XTZ 95.44 är ju billiga nu (har dock inte hört dom själv). Dessa är också mycket prisvärda (5k på rea):

Ang. högtalarplacering skulle jag nog vända setupen 90 grader medurs om möjligt (eller är det ett fönster i vägen?). Bakkanalerna är inte bra placerade i din bild.

Redigerat av megagurka, 25 December 2012 - 00:21.

Postad 25 December 2012 - 09:44

dole_95
  • dole_95
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Om det är 70% musik som gäller skulle jag köpa några mindre och billigare bakkanaler. Lägg mer krut på frontarna. Det skulle jag göra i vilket system som helst faktiskt. För musik kommer du väl köra i 2 kanaler ändå?

Det stämmer bra. Tyvärr verkar det inte helt ovanligt att bakkanalerna kostar ungefär lika mycket som golvarna så det är därför jag funderar på 4 st. golvare. Går det bra att sätta upp bakkanalerna (modell stor) i väggen mha. skruv eller blir det kass då? Samt kan man blanda olika märken?

Jag har främst kollat in 490 eftersom rummet är väldigt litet och dessa ha basreflexen framåt så man kan ställa dessa nära väggen, dessutom ser dom väldigt trevliga ut. Jag antar att det är värre med andra högtalare som har basreflexen bakåt? Då syftar jag både på bakkanalerna och golvarna. Canton 410 går exempelvis att hänga upp på väggen men jag är osäker på hur det fungerar med XTZ 95.24. Ska jag ha ett stativ till så kommer bakkanalerna ta lika stor plats samt kosta lika mycket som ett par golvare.

Fyra golvare tycker jag inte verkar vara en bra idé om du vill ha mest ljud för pengarna, speciellt för musik. Lägg mest pengar på ett par bra golvare som frontar, XTZ 95.44 är ju billiga nu (har dock inte hört dom själv). Dessa är också mycket prisvärda (5k på rea):

Ang. högtalarplacering skulle jag nog vända setupen 90 grader medurs om möjligt (eller är det ett fönster i vägen?). Bakkanalerna är inte bra placerade i din bild.

Tack för förslaget! Tyvärr kan jag inte flytta allt 90 grader eftersom soffan inte kommer få plats efter sängen. Fönster osv finns med på mått-bilden.

Tack för er input, det uppskattas verkligen!

Är det någon som vet om någon av högtalarna som är listade har ett liknande ljud som ett par Sennheiser-hörlurar? Jag gillar när man "känner" musiken sen vill jag gärna ha bra kvalité på basen, även vid låga frekvenser.

Postad 25 December 2012 - 10:20

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Det stämmer bra. Tyvärr verkar det inte helt ovanligt att bakkanalerna kostar ungefär lika mycket som golvarna så det är därför jag funderar på 4 st. golvare. Går det bra att sätta upp bakkanalerna (modell stor) i väggen mha. skruv eller blir det kass då? Samt kan man blanda olika märken?

Stativare av lite mindre modell tycker jag inte är nåt problem att ha väggmonterade, t ex på en hylla. Att ha olika märken fram och bak funkar utmärkt. Centern kan även den vara av ett annat märke om ljudkaraktären matchar frontarna.

Jag har främst kollat in 490 eftersom rummet är väldigt litet och dessa ha basreflexen framåt så man kan ställa dessa nära väggen, dessutom ser dom väldigt trevliga ut. Jag antar att det är värre med andra högtalare som har basreflexen bakåt? Då syftar jag både på bakkanalerna och golvarna. Canton 410 går exempelvis att hänga upp på väggen men jag är osäker på hur det fungerar med XTZ 95.24.

Tror inte det är några problem att väggmontera 95.24 om du pluggar basreflexen och/eller delar med en sub under 80 Hz.

Är det någon som vet om någon av högtalarna som är listade har ett liknande ljud som ett par Sennheiser-hörlurar? Jag gillar när man "känner" musiken sen vill jag gärna ha bra kvalité på basen, även vid låga frekvenser.

Har inte lyssnat på dom lurar du listar, men personligen tycker jag Swans RM301F är en mycket bättre högtalare än Canton GLE 490. Ljudet i Swans är välbalanserat, neutralt, med mycket detaljer i diskanten (som dock kräver lång inspelning) och en kontrollerad (men inte avgrundsdjup) bas. Tycker dom funkar utmärkt till trance och annan elektronisk musik. Dom går att få hemskickade gratis för provlyssning.

Postad 25 December 2012 - 17:11

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Gillar man (som jag) Sennheisers ljud tror jag på
Yamaha högtalare
Här är ett finfint paket på mellandagsrea:
http://www.elgigante...mabio-med-ns777

Skulle placera subben i övre höger hörn (på din bild) ca 1.5 - 2m från dukväggen.

Redigerat av Unregistered1605, 25 December 2012 - 17:14.

Postad 29 December 2012 - 17:47

dole_95
  • dole_95
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack för alla förslag! Det slutade med att jag köpte ett par XTZ 95.44 :) Köper resten vid senare tillfälle ifall jag gillar dom. Annar får jag ta och skicka tillbaka dom och köpa paketet Putte rekommenderade. Provlyssnade ett par andra Yamaha-högtalare som faktiskt hade ett ganska liknande Sennheiser-ljud men saknade tyvärr den djupa basen jag vill ha. Det var Yamaha NS-F500 jag lyssnade på ifall någon undrar.

Tack än en gång för hjälpen!

Postad 30 December 2012 - 20:56

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Djupbas? Då är det en musikalisk sub du skall ha.
4 golvhögtalare? finns viss risk med basutsläckning om jag inte missminner mig. Kör sateliter och låt subben spela basen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.