Ny stationär dator.
65 svar till detta ämne
Postad 16 January 2013 - 07:36
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Min gamla hög är så trött att den bör bytas ut.
Kom med tips på en stationär dator som främst kommer användas till surf och bokföring.
Spelar i princip ingenting.
Den ska hålla i ett antal år utan större ingrepp. Har väl funderat på Win 8.
Behöver bara burk. Ej kringutrustning såsom skärm,skrivare tangentbord..
Vill få ut ljud och bild via HDMI om det går.
Budget runt 10k.
Postad 16 January 2013 - 07:48
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Rent instinktivt tror jag inte du behöver lägga ut 10 000 om du bara ska surfa/kolla film och sånt. Det har hänt mycket de senaste åren och man får väldigt mycket dator för 5000kr.
Men kollade snabbt på komplett och hittade denna
http://www.komplett....ku=760746#extra
Som de har en fin rabatt på just nu. Enda den saknar är en ssd men det kan man ju komplettera med.
Annars finns det många här, http://www.komplett.....A00432.K01817. alla där klarar av det du ska ha den till.
Postad 16 January 2013 - 19:49
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tack för svaret. 
Följdfrågorna blir då, vad en ssd är, (hårddisk...?) och om man får ut både ljud och bild via HDMI...?
Postad 16 January 2013 - 20:47
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Tack för svaret.  Följdfrågorna blir då, vad en ssd är, (hårddisk...?) och om man får ut både ljud och bild via HDMI...?
Jag är väl inte den bästa egentligen (borde finnas kunnigare folk här), men jag gör ett försök.  Ja ssd är en typ av hårddisk som arbetar väldigt mycket snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk. Eftersom den är så mycket snabbare brukar operativsystemet och de program man använder ofta placeras i den hårddisken för då startar de mycket snabbare. Enda problemet är att stora ssd diskar kostar väldigt mycket, men oftast räcker det med 64-128 GB för att få plats med det viktigaste och så har man resten i en mekanisk hårddisk som rymmer mycket. Ja det är nog många år sedan man bara fick bild via hdmi, tror alla nyare datorer idag har version 1.4 på hdmi porten och då får du ut ljud och bild.
Postad 16 January 2013 - 22:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Fick tips om det här. http://www.inet.se/k...jackis-bagarens
Är det bättre eller sämre än den länkade burken på komplett...?
Postad 16 January 2013 - 23:29
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Kan tyvärr inte svara på det, det får någon annan göra 
Brukar bli billigare när man bygger ihop en egen dator av fristående komponenter, men om den passar ihop bra och blir bättre än den andra vet jag inte
Postad 17 January 2013 - 05:52
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Jag kan låva dig att du kammer långt med 5K idag (läs, LÅNGT)
Om du inte ska spela eller se på KRÄVANDE filmer så bör du inte lägga över 5k, slöseri med pengar enligt mig.
Varför datorn är dyr är för att dom trevliga komponenterna är dyra. Bra och vass processor, minne HDD, och framför allt grafikkort som ska kunna prestera utan att svettas när du geimar i 24h 
Jag snor lillgrabbens ibland som är 4år gammal för att göra vissa saker och den fungerar ok. Men har man krav på att kunna byta ut och uppgradera osv så är en sådan från Inet en väl trevlig burk.
Redigerat av RobNB, 17 January 2013 - 09:10.
Postad 17 January 2013 - 08:18
Unregistered3b7f3b8e
-
Unregistered3b7f3b8e
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Jag kan låva dig att du kammer långt med 5K idag (läs, LÅNGT) Om du inte ska spela eller se på KRÄVANDE filmer så bör du inte lägga över 5k, slöseri med pengar enligt mig.
Håller med till hundra procent! Förslag från mig (observera att du säkert kan köpa datorn från andra ställen än Dustin): http://www.dustinhom...-3-4gb-500-w7p/+ http://www.dustinhom...d-sata-600-tlc/P.s. ALDRIG Acer!
Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 17 January 2013 - 08:19.
Postad 17 January 2013 - 09:38
vr6jos
-
vr6jos
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för svaret.  Följdfrågorna blir då, vad en ssd är, (hårddisk...?) och om man får ut både ljud och bild via HDMI...?
Egentligen har du väl redan fått svar på denna men jag fyller i.... SSD tror jag står för Solid State Disc och betyder väl egentligen att den inte har några rörliga delar utan funkar mer som ett usb minne. Och därmed blir den snabbare, bl.a eftersom den inte behöver varva upp och så..... Via hdmi har man väl alltid fått ut både bild & ljud?? Däremot fick man bara bild genom föregångaren "Dvi".
Postad 17 January 2013 - 09:39
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Var jag som slängde ihop den där inetburken, kan ju inte så mycket egentligen och det är ju rejält med overkill för det han skall göra.
Misstänker att han skulle klara sig rätt så fint på en sådan burk som jag kör med,
Asus e45
SSD
8Gb minne
Redigerat av Evil Homer, 17 January 2013 - 09:57.
Postad 17 January 2013 - 10:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Film genom datorn blir det ju ibland. Den nuvarande burken orkar inte dra en 1080p.
Jag lägger hellre till några tusenlappar för en overkilldator idag.
Vill att den ska hålla sej i ett antal år. Minst tio.
Postad 17 January 2013 - 11:01
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Ok då pratar vi om en annan division 
Då är det bättre och köpa allt löst så att man kan ha lättare för framtida uppgraderingar. Kanske ljudkort och grafikkort kan vara aktuella i framtiden? För 10 lök får man finfin burk ju.
Postad 17 January 2013 - 22:43
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tipsa om en finfin burk för tio lök då...
Postad 18 January 2013 - 05:41
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Ska be en polare. En riktig baddare på datorer. Ska be han slå ihop paket från 2 - 3 sajter.
Postad 18 January 2013 - 08:27
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Har snackar med han nu. Han ska jobba över idag och imorgon men Låvade att kolla upp det
Postad 18 January 2013 - 09:17
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Satt mig ner Bakerman och försökt bygga en Htpc och surfburk av den lilla värre sorten åt dig. Du kan ta bort den slutna Vattenkylningen om du vill köra enbart original kylaren men lär göra stora skillnad i detta Mitx chassi. http://www.inet.se/k...0251/2013-01-18Edit: La också dit en SSD som gör en enorm skillnad vid Uppstart kopiering av filer och installation på själva hårddisken. Billigaste uppgraderingen man kan göra enligt mig men går självklart att plocka bort om man vill spara in på pengarna.
Redigerat av jonas_79, 18 January 2013 - 09:20.
Postad 18 January 2013 - 09:20
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
En fördel med ett vanligt grafik kort som kan bytas ut i framtiden. Men annars så va det en trevlig burk.
Redigerat av RobNB, 18 January 2013 - 09:22.
Postad 18 January 2013 - 09:28
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Lägg till detta om du vill ha ett hyffsat grafikkort. http://www.inet.se/p...mb-superclockedReference design är ett måste i dessa chassin om du väljer ett annat. Modellen under är denna. http://www.inet.se/p...tx-650ti-2048mb
Redigerat av jonas_79, 18 January 2013 - 09:32.
Postad 18 January 2013 - 12:06
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Skulle vara kul om ni alla som har koll på det här kunde komma överens om en bra burk. 
Jag har ju ingen aning...
Postad 18 January 2013 - 12:55
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Skulle vara kul om ni alla som har koll på det här kunde komma överens om en bra burk.  Jag har ju ingen aning...
Därför du sagt att du ej vill snåla in på datorn har jag maxat innehållet i denna nu och denna kan du spela dagens spel på Medium/High och lär klara sig lång tid framåt som Htpc och surf dator. http://www.inet.se/k...1068/2013-01-18Sen har du möjlighet att överklocka processorn i framtiden om den känns seg för att det är en K processor. Man kan även använd Asus Aisuite 2 och låta programmet överklocka automatiskt via en knapp som heter Auto tuning. Har själv ej testat detta men har fått kritik av vissa att den går på hög volt mot om man klockar manuellt.
Redigerat av jonas_79, 18 January 2013 - 12:59.
Postad 18 January 2013 - 15:02
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Skulle vara kul om ni alla som har koll på det här kunde komma överens om en bra burk.  Jag har ju ingen aning...
Jag hör av mig med våra alternativ imorgon så får vi se. Kompisen har några på G
Postad 18 January 2013 - 18:56
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Fick tips om den här. Kan det vara något ?
http://www.komplett.....aspx?sku=10744
Postad 18 January 2013 - 20:16
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Fick tips om den här. Kan det vara något ?
http://www.komplett.....aspx?sku=10744
Helt ok faktiskt. Här har du kompisens bidrag. http://www.inet.se/k...1668/2013-01-18 Klarar till och med tyngre spel om man nu vill spela.
Postad 18 January 2013 - 20:28
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Helt ok faktiskt. Här har du kompisens bidrag. http://www.inet.se/k...1668/2013-01-18
Klarar till och med tyngre spel om man nu vill spela.
Den burken ser inte helt fel ut. Men ni lär väl behöva lägga till kostnad för operativsystem och montering? Har bagaren ett operativsystem liggandes som han kan använda eller behövs det beställas ett nytt? Gissar att han inte är intresserad av att bygga ihop datorn själv  Sen bidraget längre upp med Node chassit tänker jag att borde han inte ha ett chassi med en DVD-brännare i? Bra att ha om det skulle behövas. Ska också försöka få ihop ett bidrag till denna tråden så han får ännu mer att fundera över
Redigerat av Svenn3SaataN, 18 January 2013 - 21:03.
Postad 18 January 2013 - 21:01
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Här kommer mitt bidrag, en liten smutt låda med prestanda så det räcker och blir över. Processorkylare har jag hoppat då jag anser det lite onödigt, men visst man kan få ner ljudnivån rejält med en annan kylare. Vidare har jag inte heller med någon lagringsdisk för att så som jag har fattat det så har han inget behov av att lagra större mängder data på datorn utan har externa hårddiskar till detta?
http://www.inet.se/k...2865014/bagaren
Postad 18 January 2013 - 21:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har i alla fall kommit fram till att det är i5 och en ssd jag ska ha. Det har samtliga rekommenderat hittills.  Lagringsutrymme behöver jag nog inte. Har ett par externa på 1 TB stycket. Dom borde väl funka sen också...? Är ju skitbilligt med lagringsutrymme. Siktar på snabb processor, mycket ram och en ssd tror jag. När jag ändå är igång så kan jag ta ett bra grafikkort också. Istället för hårddisk kan jag ju få skiten ihopskruvad och installerad. Själva skruvandet av hårdvaran har jag inga större problem med, men installationer av mjukvaran och sån skit slipper jag mer än gärna...  Här kommer mitt bidrag, en liten smutt låda med prestanda så det räcker och blir över. Processorkylare har jag hoppat då jag anser det lite onödigt, men visst man kan få ner ljudnivån rejält med en annan kylare. Vidare har jag inte heller med någon lagringsdisk för att så som jag har fattat det så har han inget behov av att lagra större mängder data på datorn utan har externa hårddiskar till detta?
Du tänkte helt rätt Svenne.  Avvaktar någon dag innan jag beställer och ser om det kommer in fler tips. Annars beställer jag ditt tips.  Jag förlitar mej helt på er här. Själv har jag ingen susning om sånt här....
Postad 18 January 2013 - 21:39
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Bagaren, tyvärr så måste jag göra dig lite besviken och säga att den där byggnationen är ENBART för att sätta ihop alla komponenterna och testa så att systemet startar. Installationen måste du göra själv eller om du har någon kompis som kan hjälpa dig med det. Sen vet jag inte om du redan har någon XP, vista eller windows7 skiva liggandes hemma. För då kan du ju likaväl använda dem istället för att köpa nytt. Sen är ju windows 8 lite annorlunda jämfört med de äldre varianterna, är inte säkert att det passar dig?
Postad 18 January 2013 - 22:18
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag är ju rätt röten på detta, men kan det inte vara risk att nätdelen blir lite klen OM det skall kompleteras med ett roligt grafikkort frampå?
Skruva ihop skiten själv om ändå inte installtionen av operativet ingår vetja, trycka dit minnen och cpu över en wirre på köksbordet går i ett naft.
Klarar jag av att installera hårdvara så gör du det, värre blir det med mjukvaran misstänker jag 
Men kommer du över så kan vi dra ett par bärs hos syramannen i hans nya hus, han håller på att få till rummet helt ok just nu.
Postad 18 January 2013 - 22:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hårdvaran är lugnt. Mjukvaran grejar jag väl, men gillar det inte..
Postad 19 January 2013 - 00:43
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Här kommer mitt bidrag, en liten smutt låda med prestanda så det räcker och blir över. Processorkylare har jag hoppat då jag anser det lite onödigt, men visst man kan få ner ljudnivån rejält med en annan kylare. Vidare har jag inte heller med någon lagringsdisk för att så som jag har fattat det så har han inget behov av att lagra större mängder data på datorn utan har externa hårddiskar till detta?
På ditt förslag hade jag bytt till värre nätdel. http://www.inet.se/p...-bronze-modularAnnars en bra burk....Glömde helt bort att kolla om chassit tog en optisk enhet ska erkännas.
Postad 19 January 2013 - 02:18
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
På ditt förslag hade jag bytt till värre nätdel.
http://www.inet.se/p...-bronze-modular
Annars en bra burk....Glömde helt bort att kolla om chassit tog en optisk enhet ska erkännas.
Nätagget lär räcka gott och väl, men visst slänger man in ett 7970 så lär de får gå i lite högre varv. Men för de småpengarna så kan man lika väl ta ett fetare nätaggregat. Bagaren, du reder säkert av att bygga ihop datorn men i ett litet chassi gäller det att man har lite tålamod för det är trångt och jävligt så du är medveten om detta.
Redigerat av Svenn3SaataN, 19 January 2013 - 02:30.
Postad 19 January 2013 - 11:45
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Bättre agg är inte fel och framför allt för framtiden eftersom man inte vet vad mer som ska stoppas in  och då vill man ju inte byta agg då oxå. Prio är bra med ram minne, i5 räcker fiiint, SSD disc. Lådan är en smaksak men om man tar fööör liten så blir det jobbigt med bygget och ev upgradering. Vill man att den ska vara tyst så kör man med vattenkylning. Skruva själv och ta några bärs medan mjukvaran ska i eftersom de e så drYgt, Men den sköter sig själv och svårt är ju det inte. Skulle jag bo i närheten så skulle jag kunna hjälpa till. Operativ kan vi ordna PM:a mig i så fall så ska jag se vad som kan fiXas.
Postad 19 January 2013 - 12:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Men Inet har ju byggnation och test för 799 spänn.
Betyder inte det att dom bygger ihop och testar burken innan dom skickar den ?
Då är det ju bara att dom får göra det ?
Postad 19 January 2013 - 12:07
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Men Inet har ju byggnation och test för 799 spänn. Betyder inte det att dom bygger ihop och testar burken innan dom skickar den ? Då är det ju bara att dom får göra det ?
Det betyder självklart att dom bygger ihop burken och testar den innan leverans. Beställer du operativsystem i samma veva installerar dom från grunden och kollar igenom drivrutinerna till alla komponenter som du beställt i bygget.
Postad 19 January 2013 - 12:27
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Vill man att den ska vara tyst så kör man med vattenkylning.
Vattenkylning är allt annat än tyst, anledningen till att man väljer det är att det oftast (men inte alltid) har en nägot högre kylfömåga än luftkylare. Jag har nu betat av 3 olika slutna vattenkylare i min burk och alla har dom väsnats rätt mycket, iaf betydligt mer än de påkostade luftkylatna jag haft. Man kan få dom rätt tysta, men då får man räkna med att dels byta ut originalfläktarna som alltid låter för jävligt samt sänka varvtalet ordentligt. Vilket då också innebär att dom kyler klart sänre. Sen är det många pumpar som låter en del också, men där har man ibland tur att få en som inte låter. Jag köpte mitt Corsair H80i enbart för att jag vill ha en cleanare look och mer överskådlighet i lådan. Dock var det första jag gjorde ett utbyte av fläktarna samt kör nu dom manuellt via fläktcontroller på hälften av max för att få en ljudnivå jag står ut med. Cpun håller sig inom helt ok värden, men långt ifrån bra eller optimalt. Så min rekommendation vore tex nån av Noctuas bättre luftkylare, som denna jag hade senast och var mycket nöjd med:
Eller denna:
Redigerat av masse70, 19 January 2013 - 12:37.
Postad 19 January 2013 - 12:37
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Vattenkylning är allt annat än tyst, anledningen till att man väljer det är att det oftast (men inte alltid) har en nägot högre kylfömåga än luftkylare.
Jag har nu betat av 3 olika slutna vattenkylare i min burk och alla har dom väsnats rätt mycket, iaf betydligt mer än de påkostade luftkylatna jag haft.
Man kan få dom rätt tysta, men då får man räkna med att dels byta ut originalfläktarna som alltid låter för jävligt samt sänka varvtalet ordentligt. Vilket då också innebär att dom kyler klart sänre. Sen är det många pumpar som låter en del också, men där har man ibland tur att få en som inte låter.
Jag köpte mitt Corsair H80i enbart för att jag vill ha en cleanare look och mer överskådlighet i lådan. Dock var det första jag gjorde ett utbyte av fläktarna samt kör nu dom manuellt via fläktcontroller på hälften av max för att få en ljudnivå jag står ut med.
Cpun håller sig inom helt ok värden, men långt ifrån bra eller optimalt.
Så min rekommendation vore tex nån av Noctuas bättre luftkylare, som denna jag hade senast och var mycket nöjd med:
https://www.prisjakt...kt.php?p=553091
Har faktiskt diskuterat en del med kompisen om just vattenkylning och så klart finns det system som låter. Vissa har tex kaffekokare effekten haha. Kompisen har hant ett eX antal olika och dom senaste enligt mig var tysta. Antar att det är en smaksak vilken man vill ha men jag föredrar nog oxå fläkt och den du länkade till är ju trevlig.
Postad 19 January 2013 - 12:44
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Nu är detta ett lite äldre test, men man kan iaf se skillnaden tydligt, sen beror det ju dels på vilken låda man har samt hur känslig man är för ljud. Obsevera att en ökning av 3db är en fördubbling av ljudstyrkan.
noise.jpg 218.57K
6 Antal nerladdningar
Redigerat av masse70, 19 January 2013 - 12:49.
Postad 19 January 2013 - 12:49
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det betyder självklart att dom bygger ihop burken och testar den innan leverans. Beställer du operativsystem i samma veva installerar dom från grunden och kollar igenom drivrutinerna till alla komponenter som du beställt i bygget.
Men då så.  Det är ju lätt värt 800 spänn för mej att bara kunna trycka i kontakten och starta upp skiten.
Postad 19 January 2013 - 12:57
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Ville bara inflika med att säga att inga datorer står sig speciellt bra i tio år. Men om du vill ha bästa möjliga framförhållning ser du till att lägga pengarna på ett bra moderkort. Köper du ett moderkort i den lite högre prisklassen kan du uppgradera grafikkort, processor, minne m.m. efter några år för en mindre summa om den börjar kännas trött.
Postad 19 January 2013 - 22:45
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ville bara inflika med att säga att inga datorer står sig speciellt bra i tio år. Men om du vill ha bästa möjliga framförhållning ser du till att lägga pengarna på ett bra moderkort. Köper du ett moderkort i den lite högre prisklassen kan du uppgradera grafikkort, processor, minne m.m. efter några år för en mindre summa om den börjar kännas trött.
Håller med! Men ska man bara betala räkningar, surfa och spela upp lite film så kan man kanske klara sig på datorn i 10år. Dvs om den håller så länge och som du säger så kan man göra lite billiga uppgraderingar efter några år
Redigerat av Svenn3SaataN, 19 January 2013 - 22:46.
Postad 20 January 2013 - 01:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Givetvis räknar jag inte med att det ska vara en speldator om tio år.
Men jag vill samtidigt inte att det ska vara som en ABC80 är nu...
Postad 20 January 2013 - 10:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Med tanke på hur utvecklingen sett ut senaste 5 åren lär det inte spela nån roll iaf då det säkerligen kommit ut en ny sockeltyp och cpu-arkitektur om 3 år eller så. Man kommer aldrig kunna bygga en "framtidssäker" dator och har aldrig kunnat heller. Bättre att köpa det som är det mest prisvärda med tanke på pris/prestanda i dagens segment för att sen kunna uppgradera i steg. Det bli alltid billigast i längden också.
Postad 20 January 2013 - 11:09
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Min gamla hög är så trött att den bör bytas ut. Kom med tips på en stationär dator som främst kommer användas till surf och bokföring. Spelar i princip ingenting. Den ska hålla i ett antal år utan större ingrepp. Har väl funderat på Win 8.
Du har fått ett antal bra tips i tråden. Dock ställer jag mig frågande till varför man rekommenderar 660 eller 7850 grafikkort? Då du skriver att du i princip aldrig spelar så är det ju bara onödigt. Man kommer aldrig kunna bygga en "framtidssäker" dator och har aldrig kunnat heller. Bättre att köpa det som är det mest prisvärda med tanke på pris/prestanda i dagens segment för att sen kunna uppgradera i steg. Det bli alltid billigast i längden också.
Håller med fullständigt.
Redigerat av Falcy, 20 January 2013 - 11:10.
Postad 21 January 2013 - 12:00
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Bagaren, tyvärr så måste jag göra dig lite besviken och säga att den där byggnationen är ENBART för att sätta ihop alla komponenterna och testa så att systemet startar. Installationen måste du göra själv eller om du har någon kompis som kan hjälpa dig med det. Sen vet jag inte om du redan har någon XP, vista eller windows7 skiva liggandes hemma. För då kan du ju likaväl använda dem istället för att köpa nytt. Sen är ju windows 8 lite annorlunda jämfört med de äldre varianterna, är inte säkert att det passar dig?
Så här står det ju...? Byggnation och test av dator med valfria komponenterLeveranstid: 7-10 arbetsdagar (efter ordern blivit komplett) OBS! 24h efter din beställning bekräftats kan inga ytterligare ändringar göras. Vi bygger en dator av valfria delar som ni plockar ihop. Innan leverans genomgår datorn ett hårt funktionstest. Kravet för att vi skall kunna bygga är att du även köper en datorlåda av oss som vi kan montera i. Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving. Följande ingår vid köp av byggnation: - Manuell granskning av din beställning samt återkoppling per e-post om vi har synpunkter på din konfiguration. - Montering av samtliga artiklar (förutom extra grafikkortskylare och för tunga kylare). - Installation av operativsystem samt nödvändiga drivrutiner (om Windows beställs samtidigt). - Funktionstest - Speciellt framtagen kartong för att klara frakten bra. - 1-års extra garanti (totalt 2-års garanti). Betyder inte det att det bara är att plugga i skärmen, installera virusprogram, och gasa...?
Postad 25 February 2013 - 20:19
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Om man inte överklockar, och inte har jättemycket pengar man måste bli av med, så är en Arctic Alpine 11-kylare för 69:- ett utmärkt alternativ för att ljudlöst kyla upp till en Core i7 3770K även när den lastas fullt. Nätaggregat ska man varken köpa för kraftfullt eller för klent. Dyrare är inte automatiskt bättre, dock alltid dyrare... De har bäst verkningsgrad mellan 20% och 100% last, men oftast brukar fläktandet dra igång på allvar efter 50% last, så räkna ut hur mycket dina komponenter ( det finns onlineverktyg för det) drar dels i idle och dels vid full last, och sedan tillser du att det intervallet ligger inom 20% och 50% av nätaggregatet. (T.ex. om du kommer fram till att ditt system drar 150 W vid idle och 250W vid full last, ja, då är ett 500W-nätaggregat lämpligt.) Lägg då hellre samma peng på ett guld-certifierat 500W-nätaggregat än på ett brons-certifierat 800W-nätaggregat om du vill lyxa till det. Intel Core i5 3570K som du tipsats om är en kanon-CPU. Om du inte ska köra många parallella beräkningar kan jag tipsa om Core i3 3225K. Den har samma grafikdel (HD 4000) och är snudd på halva priset. Den har bara 2 processorkärnor, men å andra sidan HyperThreading (vilket i5:an inte har), så i vissa sammanhang uppträder den som en 4-kärning processor. (Windows identifierar den som 4 kärnor, men det är ju inte riktigt sanningen.) Vattenkylningen för 800 spänn som någon tipsat om behöver du bara om du ska överklocka. Rent generellt är det väl inget fel på de tips du har fått här, men det är inga problem att skala av åtminstone 2000 spänn och få en maskin som levererar i princip samma prestanda till samma ljudnivå, bara man väljer rätt komponenter. Moderkort med Z77-chipset, som du fått tips om, är helrätt.
Redigerat av d97jro, 25 February 2013 - 20:20.
Postad 25 February 2013 - 20:23
d97jro
-
d97jro
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Ett bra nätagg är förresten XFX Core Edition 450 W.
Till de komponenter som du fått tips om är det fullt tillräckligt om du inte köper till ett NVIDIA GTX Titan eller liknande bastuaggregat. Men det ser du om du testar den där PSU calculator-applikationen jag länkade till ovan.
Postad 28 February 2013 - 16:23
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Blev det någon dator bagarn?
Postad 02 September 2013 - 18:14
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nu dammar jag av den här gamla tråden. Kan jag få bra tips så jag kan beställa en ny burk omgående tack.
Postad 02 September 2013 - 18:37
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Lyckades du inte installera xp heller?
Postad 02 September 2013 - 18:50
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jo. Men nu har jag inget ljud.. Speccy hittar inte ens något ljudkort, och jag hittar inte skivan med drivrutinerna..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|