Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brumm från förstärkare? (nu med bilder)

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 June 2013 - 13:06

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej!

Har en H/K AVR2000 som hängt med ett tag nu. På sista tiden får jag ett argt brummande ljud i högtalarna när jag slår på den. Ljudet påverkas in av volymkontrollen och avtar succesivt för att sedan försvinna helt efter någon minut.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på?

MVH
-Styrmannen

Redigerat av Styrman_Jansson, 23 June 2013 - 13:09.

Postad 13 June 2013 - 14:43

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=309681

Postad 13 June 2013 - 16:27

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...howtopic=309681

Menar du att jag ska skaffa skärmade nätkablar eller?
Annars var inte den tråden till så mycket hjälp.

Jag har provat följande utan förbättring:
- Kopplat bort allting utan högtalakablage till recievern.
- Kopplat ur antennkablage
- Vänt på stickpropp

Brummet finns för alla källor men det upphör en kort sekund när man byter källa.Det påverkas som sagt inte av volymen. Jag har inte installerat någon ny utrustning sedan länge utan detta "uppstod" bara.

Brummet kommer som sagt när recieverna varit avstängd ett tag och upphör succesivt under en minut. Om man stänger av recievern och sätter på den direkt igen hörs inget brumm utan den måste ha varit avstängd ett tag.

Ska se om jag får tid att fortsätta lite senare med felsökning. Jag funderar nämnligen på om det brummar ur alla kanaler eller bara t.ex. frontarna....

Redigerat av Styrman_Jansson, 13 June 2013 - 16:33.

Postad 14 June 2013 - 06:21

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kan tillägga att brummet ändrar nivå eller försvinner helt om man byter till optisk ingång för valfri källa.

Postad 14 June 2013 - 07:48

Unregisteredadfcbc16
  • Unregisteredadfcbc16
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Om den beter sig likadant vid varje "kallstart" så kan det vara en elektrolytkondensator som börjar ge upp (tappat värde). När omgivningstemperatur eller kondensatorns temp. stiger så försvinner brummet.

Förslagsvis i lågnivådelen eller nätdel.

Postad 14 June 2013 - 08:25

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 1
Jag skulle också kolla kablarna för hur otroligt än det låter kan även de sluta fungera genom att t.ex. en dålig lödning.

Postad 14 June 2013 - 08:29

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej,

Konding har jag funderat på. Får ta och öppna upp den i helgen och se om jag kan se någon svullen/läckande kondensator.
@hmarkstrom: Vad menar du med att kolla kablarna? Menar du internt kablage i receivern?

Postad 14 June 2013 - 09:30

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Nej det är de du har anslutat till förstärkaren.

Postad 14 June 2013 - 09:53

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Jag har provat följande utan förbättring:
- Kopplat bort allting utan högtalakablage till recievern.

Men trots detta så är brummet lägre på optisk ingång?
Ligger den i jordat uttag?

Postad 14 June 2013 - 10:11

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Men trots detta så är brummet lägre på optisk ingång?
Ligger den i jordat uttag?

Nja är svaret på den frågan.
Jag har 3st optiska ingångar på receivern. Om jag byter från godtycklig analog ingång till optisk 1 så sjunker brummet något, byter jag till optisk 2 sjunker det ännu mer och byter jag till optisk 3 försvinner det... Det ska tilläggas att jag hade allt inkopplat när jag testade detta igår. Jag har inte provat att byta ingång när jag endast har högtalarkablage inkopplat.

Jag kör ej receivernern via jordat uttag. Den strömförsörjs genom ett ojordat grenuttag tillsammans med resten av A/V utrustningen. Jag har testat att köra receiverna ensam utan grenuttag utan att brummet försvinner...

Jag ska fortsätta testa lite i helgen. Ev. öppnar jag upp och tittar hur det ser ut inuti. Kanske kan man ockulärt se om något ser knas ut och utesluta ev. kablage...

Jag ska testa igen

Postad 14 June 2013 - 10:38

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Nja är svaret på den frågan.
Jag har 3st optiska ingångar på receivern. Om jag byter från godtycklig analog ingång till optisk 1 så sjunker brummet något, byter jag till optisk 2 sjunker det ännu mer och byter jag till optisk 3 försvinner det... Det ska tilläggas att jag hade allt inkopplat när jag testade detta igår. Jag har inte provat att byta ingång när jag endast har högtalarkablage inkopplat.

Jag kör ej receivernern via jordat uttag. Den strömförsörjs genom ett ojordat grenuttag tillsammans med resten av A/V utrustningen. Jag har testat att köra receiverna ensam utan grenuttag utan att brummet försvinner...

Jag ska fortsätta testa lite i helgen. Ev. öppnar jag upp och tittar hur det ser ut inuti. Kanske kan man ockulärt se om något ser knas ut och utesluta ev. kablage...

Jag ska testa igen

Om vissa delar av anläggningen ligger i jordat, andra inte, kan jordströmmar flytta sig. Visst kan elektroniken vara trasig, men vi får väl hoppas att så inte är fallet, prova koppla ur allt utom högtalarna igen och byt till optisk ingång.

Postad 14 June 2013 - 17:06

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Jag skulle nog misstänka som b1 var inne på....något kondningsknas iom att hk börjar bli till åren.
Har varit med om något liknande med en primare spa20 och det var små kondningar i digital/analog delen som hade gett upp, köpte den beg av en hifibutik men fick ialf lämna tillbaks den....fick höra sen i efterhand var felet låg.

Postad 14 June 2013 - 20:16

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ok. För öppna upp och titta i helgen. Om det nu skulle vara en konding, är det värt att reparera? Ljudmässigt har jag inget att klaga på den, men man saknar ju modernitetet som hdmi-switch och autokalibrering. Kanske är det en bra ursäkt att byta...

Postad 20 June 2013 - 21:50

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jaha... har inte öppnat och tittat än men det blev en ny reciever ändå. Orkade inte hålls med den. Snart 15 år gammal så den har väl gjort sitt.
Var och hämtade en Marantz NR1403. Känns som ett riktigt uppsving med HDMI-switch och mic-kalibrering!

Postad 23 June 2013 - 13:07

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig ifrån att öppna förstärkaren.
Damm fanns det ju en del av och en del av kondingarna såg lite skumma ut, men frågan är om det inte är lim som man använt för att hålla dem på plats. Samtliga lite större kondingar hade någon form av gojs runt sig.
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Bilderna är klickbara

Kondingarna med svart gojs under satt på nätdelen...

Vad tror ni?

Ni har jag provkört med endast två stycken högtalare till receivern och brummet kvarstår vid kallstart...

Redigerat av Styrman_Jansson, 23 June 2013 - 13:08.

Postad 24 June 2013 - 06:26

Unregisteredadfcbc16
  • Unregisteredadfcbc16
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Gojset man ser på bilderna är lim. Om du ska fortsätta undersöka så skulle jag först dra lite i kablage med kontakter för ev, oxider eller glapp. Om det var problemet, lite kontaktspray och/eller kolla lödpunkter.

Om problemet kvarstår (vilket jag tror), köp en burk kylspray. Ha sen förstärkaren på så att brummet försvinner. spraya kylspray på en konding i taget för att se om brummet återkommer. Jag skulle börja med de mindre elektrolytkondensatorerna.

Postad 25 June 2013 - 09:54

Styrman_Jansson
  • Styrman_Jansson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Om problemet kvarstår (vilket jag tror), köp en burk kylspray. Ha sen förstärkaren på så att brummet försvinner. spraya kylspray på en konding i taget för att se om brummet återkommer. Jag skulle börja med de mindre elektrolytkondensatorerna.

Tack för tipset. Detta ska testas så fort möjlighet gives!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.