Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Knepiga fel (digtalboxar)

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 June 2013 - 12:05

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Många beskriver att man får konstiga fel med sina mottagare. Jag har de senaste åren varit med om en handfull fel som alla varit kopplade till glapp i antennkontakter.
Den senaste veckan har två nya fel passerat.

1. En Humax+. Upprepade gånger har de krypterade signalera försvunnit. Bilden blev helt svart, Ibland med meddelandet: Åtkomst av den här kanalen har förbjudits av operatören. SVT-HD och övriga kanaler fungerade perfekt. Något låg signal på mux 6 och 7.

2. En Sagem DT-90 (hos en bekant). Slutade visa hela mux 6. Övriga muxar ok. Låg signalstyrka på mux 6.

Felsökning visade att även denna gång så var det antenn-kontakten/sladden som felade.
Jag har nu bytt till Kjells bättre antennsladdsvariant. Om felen berodde på kabeln, på antenningångarna eller på en kombination av båda vet jag ej.

Slutsats:
1. Har man något glapp eller bara dålig kontakt i antennförbindelsen kan vad som helst hända.

2. De vanliga antennkontakterna (IEC-169-2) är dåliga, speciellt de enkla med vit plast. Det verkar som om antenntypen har alldeles för lågt kontakttryck. Har man ryckt ut och satt i dem några gånger börjar de glappa. Att gå över till F-kontakter löser väl inte problemet helt då ju mottagarna har vanliga antennkontakter.

3. Om man får konstiga slumpmässiga fel, kan det vara enkelt att fixa. Det är inte alltid boxen/TV-n det är fel på.

En fråga till er där ute: När jag mäter signalstyrkan på de olika muxarna så har mux 6 och 7 alltid lägre nivåer. Något som vet något om detta? /Tor

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.