Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT upphör med mångkanalsljud (5.1 ljud) i standard-tv

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 augusti 2013 - 14:57

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Den 19 augusti 2013 upphör SVT med utsändningen av den extra ljudströmmen för multikanalsljud i standard-tv-kanalerna SVT1 och SVT2.

Observera att denna förändring endast gäller för SVT1 och SVT2 i standard-tv. Kanalerna SVT1 HD och SVT2 HD fortsätter att sändas ut med både stereo- och multikanals-ljud.

Bakgrunden till att SVT har fattat detta beslut är att vi de senaste åren har fått in allt fler tittarklagomål på ljudet i våra sändningar. Orsaken kan i många fall härledas till att den enskilda mottagningsutrustningen själv väljer att ta emot mångkanalsljudet och göra en lokal nedmixning till stereo. Denna nedmixning görs på olika sätt av olika mottagare, med stora ljudnivåskillnader i utgående ljudet som följd.

Genom att renodla utsändningen och endast erbjuda ett stereoljud som skapas under kontrollerade former av SVT, är vår förhoppning att antalet klagomål på ljudet skall minska drastiskt.

För den tittare som aktivt och medvetet är intresserad av ett mångkanalsljud hänvisar vi till vår utsändning av SVT1 HD och SVT2 HD som förutom en högre bildkvalité även erbjuder ett mer avancerat ljud. SVT1 HD och SVT2 HD sänds fritt i det digitala marknätet, som når 98% av alla hushåll i Sverige. Kanalerna finns även tillgängliga på alla övriga plattformar såsom digital kabel-tv, satellit och IPTV.

Per Björkman
Distributionschef
Sveriges Television

Postad 12 augusti 2013 - 15:21

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Tråkigt men förståeligt.

Förhoppningsvis kan detta bidra till (om än i mycket liten skala) att fler väljer att uppgradera sin utrustning till att kunna se hd-sändningarna.

Postad 12 augusti 2013 - 16:45

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
SVT:s ljud har alltid varit bra oavsett SD/HD och på alla mottagare för min del, men just skum ljudmix i marknätet är anledningen att mina päron inte tittar på TV4 HD trots att de har den. Man får vrida upp ljudet löjligt högt, och byter man sedan kanal så får man sig en ljudsmocka. Påverkar alla tre TV-apparater och en receiver, dock inget som uppträder på min kabel-TV-dito, så det måste vara något specifikt för marknätet.

Om detta fenomen drabbat folk ute i stugorna som tittar på SVT förstår jag att man blir less och klagar, sjukt irriterande.

Postad 12 augusti 2013 - 18:59

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Det är likadant i Canal Digitals satellit. TV4 HD har löjligt låg volym.

Postad 12 augusti 2013 - 21:05

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Får se det positivt! Rent teoretiskt borde det ju bli bättre bild på svt1 & 2 SDTV när det får något mer bandbredd. :)

Postad 13 augusti 2013 - 15:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Väldigt teoretiskt. Jag tror inte bildskillnaden blir stor.

Postad 14 augusti 2013 - 14:43

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0
Har svårt att förstå vad detta har med SVT att göra. Folk klagar över att de hör dåligt pga skitutrustning är väl deras sak att åtgärda. Det ni borde fixa istället är vad jag antar någon vid mixerbordet sporadiskt bestämmer sig för att flytta allt ljud till vänsterkanalen några ggr i månaden.

Postad 17 augusti 2013 - 08:08

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 1

Har svårt att förstå vad detta har med SVT att göra. Folk klagar över att de hör dåligt pga skitutrustning är väl deras sak att åtgärda. Det ni borde fixa istället är vad jag antar någon vid mixerbordet sporadiskt bestämmer sig för att flytta allt ljud till vänsterkanalen några ggr i månaden.

tänk på vilka det är som har och ser SDTV-sändningar innan du uttalar dig. Tror du att Karl och Greta, 75 och 83 år gamla ska åtgärda sådana saker? Ska de köpa hembioutrustning för 15 000 kr för att kunna höra nyheterna riktigt?

Alla är inte hembionördar utan vill bara se på sina tv-program och höra vad som sägs.

Postad 18 augusti 2013 - 05:08

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Ett av problemen är att många boxar ignorerar delar av den metadata som anger hur ljudet bör mixas ned. Det dynamiska omfånget kan exempelvis ställa till det. Hanteringen av de bakre kanalerna vid nedmixning lämnar också en hel del att önska.

Viktigt att komma ihåg är att många av dem som tar emot SVT1 och SVT2 standardupplöst och lyssnar i 2-kanalig stereo gör så genom tv:ns inbyggda högtalare. Resultatet av en dålig nedmix kan där vara katastrofal.

Postad 18 augusti 2013 - 07:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Steget att slopa surroundljud ett steg i fel riktning. Nu känns det som Svt inte har någon framtidstro eller entrepenörsanda.

Postad 18 augusti 2013 - 12:09

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Inga konstigheter att man släpper detta för SD. Tråkigt är däremot att de är så få av de utländska serierna, där man vet att de finns i 5.1, som faktiskt sänds i 5.1 i SVT 1/2 HD.

Postad 18 augusti 2013 - 13:02

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 1

Steget att slopa surroundljud ett steg i fel riktning. Nu känns det som Svt inte har någon framtidstro eller entrepenörsanda.

de som bryr sig om surroundljud ser på HD-kanalerna

Postad 18 augusti 2013 - 13:29

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Håller med om att multikanalsljud och HD hör ihop.
Jag tittar bara på SVT1 HD och SVT2 HD. Bor i Stockholm och i Comhem-hus så jag har rätt regionala nyheter dvs ABC Nytt även på HD-kanalerna.
Den enda gång som Comhem-abonnenter med HD-box kan behöva gå över på SD-kanalerna är om de bor så att ABC Nytt inte är rätt regionala nyheter.
Comhem har ju inte lyckats lösa problemet med att sända olika regionala nyheter annat än i SD. Men nyheterna har ju ändå inget multikanalsljud så det är inget problem.

Postad 18 augusti 2013 - 15:46

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt, åtminstone inte för oss som är kunder hos Canal Digital. De har nämligen ingen text-tv på sina HD-kanaler. Så... om någon i familjen har problem att uppfatta tal i svenska program är den personen, och övriga i familjen, tvingad till att välja SD vilket medför inte bara sämre bild utan numera också sämre ljud.

Postad 18 augusti 2013 - 16:00

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt, åtminstone inte för oss som är kunder hos Canal Digital. De har nämligen ingen text-tv på sina HD-kanaler. Så... om någon i familjen har problem att uppfatta tal i svenska program är den personen, och övriga i familjen, tvingad till att välja SD vilket medför inte bara sämre bild utan numera också sämre ljud.

Ursäkta men du har så fel. Har Canal Digital via parabol och det har funnits text tv på HD kanalerna länge. Textning fungerar också för hörselskadade.

/Fredrik

Postad 18 augusti 2013 - 16:17

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Sorry, jag borde varit tydligare. Mitt inlägg gäller Canal Digital Kabel-TV.

Postad 18 augusti 2013 - 16:45

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

du har fel svt hd kanalerna har text tv för att få fram text tv så måste man gå via digitalboxens inbyggda text tv funktion anedningen till att text tv inte funkar via tv är för att hdmi kan ej skicka text tv signal.. många tv apparater med inbyggd digital hd box lider av liknade problem och där får man helt eneklt ha en lös box med inbyggd text tv....

Postad 18 augusti 2013 - 17:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 1
Men håll med om att det är ett steg bakåt. Kunden har ju misslyckats med att få fram ett bra ljud. Det kan man inte belasta SVT för. Därför tycker jag att Svt borde fortsätta att sända 5.1 samtidigt som man utbildar kunden om hur man får ett bra ljud. Det kommer ta ett tag för alla att förstå hur man får ut ett 5.1-ljud. Ge det tid bara.

Nu känns det mer som två steg bakåt och inget steg framåt.

Postad 18 augusti 2013 - 19:48

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 2
Men det är ju inte kunderna som gör fel, trebban, det är tillverkarna, som implementerar standarder olika vilket ger olika resultat vid en nermixning (men även pga att tv-apparaten per automatik väljer multikanalljud före stereo om multi finns tillgängligt i strömmen).
Vi kan ju inte tvinga alla tittare som har bekymmer, att köpa ny utrustning för tusentals kunder, bara för att en handfull hembionördar som inte hunnit uppgradera sig till hd ska få multikanal-ljud på lågupplöst public service? För vi kan ju omöjligen begära att gemene man ska ha koll på vad en viss tv har för begränsningar i nedmixning av multikanalljud.

Du har dock rätt i att man nog inte kan belasta SVT för detta.

Redigerat av Berkan, 18 augusti 2013 - 20:23.

Postad 18 augusti 2013 - 20:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Om jag vore ljudmixare skulle jag inte ge upp bara för att jag visste att folk spelade mina mixar på en köksradio i mono. Svt borde inte ge upp bara för att olika boxar ger olika volym.

Postad 18 augusti 2013 - 20:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det måste vara extremt få som upplever detta som ett problem. Surroundljud är bara av värde vid film imo och film ser man bara inte i SD 2013.

Postad 18 augusti 2013 - 20:56

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1 106 inlägg
  • 0
Om man heter Per Björkman borde det inte stå då i profilen att man kommer från ett företag? Hur ska man kunna veta att det verkligen är Per Björkman som har skrivit detta? Vem som helst kan ju heta Per Björkman på minhembio.

Postad 18 augusti 2013 - 20:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det är inte som att kalla sig Vladimir Putin direkt. Risken är nog minimal...

Postad 18 augusti 2013 - 20:59

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1 106 inlägg
  • 0
Jo, men ändå. Det borde ju stå. Alla andra personer från företag har ju talat om detta hittills.

Det är inte som att kalla sig Vladimir Putin direkt. Risken är nog minimal...

Postad 18 augusti 2013 - 21:00

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 2
^
Per har bidragit med en mängd intressanta inlägg och har delgivit inside info under en lång tid vilket för forumets vidkommande vidimerar hans identitet samt anställning på SVT.

Postad 18 augusti 2013 - 21:02

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1 106 inlägg
  • 0
Ok, då får man väl tro på det då men han kanske skulle ta sig en funderare ändå. Det vore ju inte fel iaf att det stod där menar jag.

Postad 18 augusti 2013 - 21:03

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

... film ser man bara inte i SD 2013.

Tycker du och jag och antagligen de flesta andra här på forumet med. Men resterande 97% av Sveriges befolkning då? ;)
Om jag talar för dom jag känner, som inte är med på minhembio, ser alla på film i SD. I de flesta fall med ljud via TVns inbyggda högtalare med.

För övrigt framgår det ganska tydligt i SVT HD-tråden att Per Björkman representerar SVT.

Postad 18 augusti 2013 - 21:07

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1 106 inlägg
  • 0
Har ej läst den tråden men jag tror er :)

Postad 18 augusti 2013 - 22:56

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

tänk på vilka det är som har och ser SDTV-sändningar innan du uttalar dig. Tror du att Karl och Greta, 75 och 83 år gamla ska åtgärda sådana saker? Ska de köpa hembioutrustning för 15 000 kr för att kunna höra nyheterna riktigt?

Alla är inte hembionördar utan vill bara se på sina tv-program och höra vad som sägs.

Man köper inte trähjul till en bil och klagar sen på att staten valt att asfaltera vägar. Ljudet är utmärkt i alla mina gamla panasonic crter. Köper man en budgettv för så får man det man betalar för.

Postad 18 augusti 2013 - 23:47

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1 106 inlägg
  • 0
Jag tror ju inte att klagomålen försvinner bara för att man byter spår. Folk som klagar kommer alltid att finnas oavsett. Jag tror ju nästan att det blir fler som kommer att klaga nu istället än förut då risken är större att man kör flerkanals ljud än ett rent stereo system i detta land. Dom flesta jag känner som är måttligt intreserade av ljud pratar alltid om hemmabio ungefär sådant man hittar på elgiganten. Just det gäller nog dom flesta. Tvåkanal brukar dom ha som har det som hobby men hemma bio system förekommer även där. Tror inte på denna idé. Har svårt att tro att den skulle vara bättre på något sätt men det är ju jag det.

Postad 19 augusti 2013 - 06:07

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Man köper inte trähjul till en bil och klagar sen på att staten valt att asfaltera vägar. Ljudet är utmärkt i alla mina gamla panasonic crter. Köper man en budgettv för så får man det man betalar för.

Det handlar även om svindyra tv-apparater som plockar multikanalljudet och gör en nedmixning, även när stereospår finns tillgängligt och sedan inte lyckas med mixningen. Du verkar bara ha erfarenhet av Panasonic, det finns ett par märken till ute på marknaden. Dessutom skriver du crt, det är väl inte så många av dem som har inbyggd digital-mottagare och mpeg-avkodare, eller?

Postad 19 augusti 2013 - 07:27

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

Det handlar även om svindyra tv-apparater som plockar multikanalljudet och gör en nedmixning, även när stereospår finns tillgängligt och sedan inte lyckas med mixningen. Du verkar bara ha erfarenhet av Panasonic, det finns ett par märken till ute på marknaden. Dessutom skriver du crt, det är väl inte så många av dem som har inbyggd digital-mottagare och mpeg-avkodare, eller?

Enda som snackar om dyra apparater är ni. Har prövat allt från billigaste kinamottagaren som säljs på kjell&co till dyraste mottagaren för marksänd, samt inbyggd... alla fungerar bra. Hör man dåligt finns det texttv...

Postad 19 augusti 2013 - 07:39

Johnnyboy
  • Johnnyboy
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Tråkiga, men förståeliga nyheter. Jag har länge njutit av 5.1-ljudet på SVT:s musikprogram, på min gamla HD-ready-tv, digitalt kopplad till 5.1-förstärkare, och aldrig upplevt några problem, så jag tycker det är synd att det försvinner. Tills dess att en tv-uppgradering blir aktuell får jag väl hoppas att Dolby Pro Logic II gör ett hyggligt jobb.

Postad 19 augusti 2013 - 07:40

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

Jag tror ju inte att klagomålen försvinner bara för att man byter spår. Folk som klagar kommer alltid att finnas oavsett. Jag tror ju nästan att det blir fler som kommer att klaga nu istället än förut då risken är större att man kör flerkanals ljud än ett rent stereo system i detta land. Dom flesta jag känner som är måttligt intreserade av ljud pratar alltid om hemmabio ungefär sådant man hittar på elgiganten. Just det gäller nog dom flesta. Tvåkanal brukar dom ha som har det som hobby men hemma bio system förekommer även där. Tror inte på denna idé. Har svårt att tro att den skulle vara bättre på något sätt men det är ju jag det.

Stämmer bra. På detta forum förekommer det ofta klagomål om allt från att musiken stör i fråga doktorn till mer aburda saker. Det handlar oftast inte om fel på någon nedmixning...

Postad 19 augusti 2013 - 15:15

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Om man heter Per Björkman borde det inte stå då i profilen att man kommer från ett företag? Hur ska man kunna veta att det verkligen är Per Björkman som har skrivit detta? Vem som helst kan ju heta Per Björkman på minhembio.

se.linkedin.com/in/perbjorkman/

Postad 20 augusti 2013 - 07:31

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Enda som snackar om dyra apparater är ni. Har prövat allt från billigaste kinamottagaren som säljs på kjell&co till dyraste mottagaren för marksänd, samt inbyggd... alla fungerar bra. Hör man dåligt finns det texttv...

Jag har fått detta bekräftat från personer som har som yrke att undersöka och testa sådana här saker. Jag är tveksam till att du har testat allt, då de finns säkert 100 företag med tillsammans tusentals modeller. Men du kanske byter tv och box ett par ggr i veckan? Det har tyvärr inte jag råd med. ;)

Postad 20 augusti 2013 - 07:39

elf
  • elf
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Det är likadant i Canal Digitals satellit. TV4 HD har löjligt låg volym.

Det är ju bara för att de ska kunna femdubbla volymen när reklam sänds, så man får kasta sig på fjärrkontrollen och dämpa!

Postad 20 augusti 2013 - 09:02

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Enklast är väl att skicka ett mejl till per.bjorkman(snabel-a)svt.se och fråga om du är osäker?

Postad 21 augusti 2013 - 00:37

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1 106 inlägg
  • 0
Varför ska jag det? Jag fick ju svarat av flera personer samtidigt inkl Herr Björkman själv. Det räcker för mig och det sa jag tidigare också om ni nu läste det.

Enklast är väl att skicka ett mejl till per.bjorkman(snabel-a)svt.se och fråga om du är osäker?

Postad 21 augusti 2013 - 01:58

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Det kan behövas en sammanfattning av de problem som föranlett borttagandet av AC-3-ljudet från SD-versionerna av SVT1 och SVT2.

Vissa bidragande orsaker är jag redan bekant med, men det finns fler som jag inte satt mig in i fullt ut och inte vill spekulera om hej vilt. Det jag vet är att det har jobbats febrilt att hitta andra lösningar och att det här varit en sista utväg för att få bukt med problemen.

Postad 21 augusti 2013 - 06:22

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Jag fick ju svarat av flera personer samtidigt inkl Herr Björkman själv. Det räcker för mig och det sa jag tidigare också om ni nu läste det.

Sorry, jag läste slarvigt och missade ditt korta svar tidigare.

Postad 21 augusti 2013 - 07:17

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1 106 inlägg
  • 0
Sådant som händer :)

Sorry, jag läste slarvigt och missade ditt korta svar tidigare.

Postad 21 augusti 2013 - 10:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tycker du och jag och antagligen de flesta andra här på forumet med. Men resterande 97% av Sveriges befolkning då? ;)
Om jag talar för dom jag känner, som inte är med på minhembio, ser alla på film i SD. I de flesta fall med ljud via TVns inbyggda högtalare med.

I bästa fall dvd. I sämre fall Wallander en söndagkväll på TV4 SD med reklam, nyheter och suddig bild, utöver att det är SD.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.